Onbalans in koppeling

Technische tips of alternatieve oplossingen
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Onbalans in koppeling

Post by benny »

Het volgende deed zich voor: wanneer de motor op traagloop draait, zijn er trillingen voelbaar. Wanneer echter de koppeling ingedrukt wordt, zijn de trillngen weg. Geef ik daarbij een beetje gas, zijn er geen trillingen voelbaar of komen er geen bij. Laat ik de koppeling opnieuw opkomen zijn de trillingen daar terug. Kan het zijn dat de koppelingsschijf in onbalans is? Ik heb die vandaag bekeken maar vind niets, behalve dat de koppelingsschijf tegen de primaire as van de versnellingsbak heeft geschuurd met de vertande opening. De versnellingsbak schakelt perfect, maakt geen geluid en op de assen zit geen speling. Vanwaar zouden dan die trillingen komen?
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Misschien een domme opmerking maar hebt ge geen speling op de priemas.

Hiermee bedoel ik de as van de versnellingsbak die in de krukas valt.

Zou een trilling kunnen veroorzaken op de koppeling als hier speling op zit.

Andere mogelijkheid lijkt me de koppelingsplaat zelf, worden nochthans altijd uitgebalanceerd.

Veel succes met de verdere zoektocht.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De priemas is in orde. Ik durf die koppeling niet meer in de vernieuwde motor plaatsen. Heb maar een andere die nog goed is gemonteerd. Het vervelende bij de Murena dat er telkens een draagarm moet uitgenomen worden om de versnellingsbak uit te nemen. Daarom zal ik die koppeling monteren op de 1600 voor mijn Bagheera. De bak uitnemen is niet zo'n groot werk als bij de Murena. Maar het is toch iets vreemd.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als de andere koppeling wel trillingvrij werkt zou het wel aan die koppelingplaat/drukgroep moeten liggen... horen deze beide trouwens wel bij elkaar?

Is de trilling alleen gekoppeld met de versnelling in z'n vrij merkbaar of ook in andere versnellingen?

En is de drukgroep wel op de juiste manier gemonteerd op het vliegwiel?
(ik weet dat bij de Rancho merktekentjes zitten op zowel de drukgroep als het vliegwiel, deze moeten zo dicht mogelijk bij elkaar geplaatst worden)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zoals Muddy zegt, de koppeling en de drukgroep horen gematched te zijn.
Zijn samen gebalanceerd.
Staat ergens in de Murena bijbel.
Daar staat ook dat de gele merktekens "B" zo dicht mogelijk bij elkaar moeten liggen.
Attachments
Drukgroep mark.JPG
Drukgroep mark.JPG (210.59 KiB) Viewed 13601 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De koppeling is in set gekocht. Dus alles zou bij elkaar moeten passen. De trillingen zijn er enkel wanneer het koppelingspedaal NIET ingedrukt is. Van zodra het koppelingpedaal ingedrukt wordt, verdwijnen de trillingen.
Van die montagemerktekens had ik nog nooit gehoord. Men is nooit te oud om te leren.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat klinkt als een onbalans in de platen, maar zou ook uit de bak kunnen komen.
Veel moeite gehad om de bak op de motor te plaatsen?
Centrering goed van de platen?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Helemaal geen probleem gehad bij het plaatsen van de bak.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

was het gat in de krukas en de pen van de koppeling even groot? Hierop zit soms verschil, dikteverschil moet opgevangen worden door een bronzen bus.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zal ik eens controleren
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

'was het gat in de krukas en de pen van de koppeling even groot'

Was eigenlijk hetgeen ik bedoelde met speling op de priemas.

Speling van de priemas in de kruas.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

oetker wrote:Dat klinkt als een onbalans in de platen, maar zou ook uit de bak kunnen komen.
Veel moeite gehad om de bak op de motor te plaatsen?
Centrering goed van de platen?
Als het in elkaar zit en je trapt 1 keer de koppeling in met draaiende motor is centrering ok.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
Als het in elkaar zit en je trapt 1 keer de koppeling in met draaiende motor is centrering ok.
====================================================

Daarom vroeg ik ook of de montage moeilijk ging.
Je kunt best wat beschadigingen met wrikken van de bak bij montage.
Dat was niet het geval, dus moet de centrering wel goed zijn geweest
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Vaak praten we gewoon over hetzelfde maar in andere woorden 8) en dan spreken we gelukkig allemaal nederlands :lol: :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Onbalans in koppeling

Post by GODFRIED »

benny wrote: Ik heb die vandaag bekeken maar vind niets, behalve dat de koppelingsschijf tegen de primaire as van de versnellingsbak heeft geschuurd met de vertande opening.
Wat bedoel je juist, wat is hier mis gelopen, zat de koppeling niet omgedraaid (verkeerd) naar het vliegwiel???

Het zou kunnen dat de koppelingsplaat krom is?
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik ben zo stom geweest om toch die nieuwe koppeling te proberen met de vernieuwde motor. Het resultaat is opnieuw trillingen. :evil: :evil: :evil: Dus het ligt niet aan de versnellingsbak want met de oude koppeling waren er geen trillingen. De oorzaak ligt dus bij de koppeling. Weer alles opnieuw mogen demonteren in dit hete weer. Er zijn plezieriger zaken wanneer het warm is. Ik ben naar de zaak geweest waar ik de koppeling gekocht heb en ze gaan proberen om ze toch vervangen te krijgen. De kans is klein want de koppeling is gekocht geweest in april 2008. Afwachten maar. Ik zal wel opnieuw een nieuwe koppeling plaatsen want het zou stom zijn om nu geen nieuwe te plaatsen terwijl alles open ligt. Aan het slechte koppelingshuis was te zien dat de paraplu ( waar het lager tegen drukt) niet overal even hoog stond.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je zou al voor minder vloeken, een nieuwe slechte koppeling, je moet het maar meemaken. Zonde van al dat werk. Hopelijk krijg je een nieuwe.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tja, inderdaad veel te warm voor dat soort klussen.
Heb vandaag een set wielen gehaald in Noordwijk.
Is maar 100 km.
Heb meer als 6 uur in de auto gezeten.
Leve het file verkeer in Nederland.
Denk dat ik mijn rijbewijs maar in ga leveren.
Rijden is geen lol meer aan tegenwoordig.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Pff moetenjullie eens bijmij op het werk in de bloemmolen meehelpen, vandaag in de pompenkamer (compressors) eentje verplaatst, alle buizen herlassen, dus niet inkorte mouwen en het is er in de winter al 25°.
Deze middag op het dak 20meter hoog een omkasting rond en ventilatieschacht gebouwd....
Morgen 2 zemelen persen onderhoud geven, 3 uur werk bij een dikke 40°, de persen zelf zijn opsommige plaatsen 75° want in bedrijf gaat er stoom door om die temperatuur te krijgen (ook voor de vochtigheid).
Maandag filter kuisen 4-5 uur in het lokaal boven die persen ....

Maar goed dus niet te snel een koppeling kopen voor de Matra, als de opbouw een beetje ver gevordert is of zo... :-?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat dit met die temperaturen afzien is kan me heel goed voorstellen.
Wat een mens al allemaal moet doen voor zijn rekeningen betaalt te krijgen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag word het helemaal afzien.
Temperaturen tot 35 graden.
Dat is in geen 50 jaar voorgekomen volgens mij.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij matramannen, ik heb nog in de kolenmijn ondergronds gewerkt en daar was het altijd een 40 tot 45 graden en je had er bijna ook nog geen lucht. En dat was alle dagen van dat jaar in jaar uit. En je drinken was dan ook nog heel warm dat was afzien.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat je in de mijn gewerkt hebt dat wist ik niet, het is daarom dat ze hebben moeten sluiten. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja ik werkte veel te hard ze konden me niet bij houden dan ben ik maar gestopt.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb het volgende voor: bij een koude motor klink alles normaal, eenmaal op temperatuur klink de bak alsof er binnenin iets losgeslagen is. Schakelen verloopt zonder problemen, en het oliepeil is normaal.
De motor komt van een Solara en de bak ook. Wanneer ik de koppeling indruk verdwijnt het rammelen. Wanneer ik luister met een metalen stuk, hoor ik dat het lawaai uit de bak komt. De bak is open geweest en de twee assen hebben zo goed als geen speling. Vanwaar kan dat lawaai en of dat probleem dan komen?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

benny wrote:Ik heb het volgende voor: bij een koude motor klink alles normaal, eenmaal op temperatuur klink de bak alsof er binnenin iets losgeslagen is. Schakelen verloopt zonder problemen, en het oliepeil is normaal.
De motor komt van een Solara en de bak ook. Wanneer ik de koppeling indruk verdwijnt het rammelen. Wanneer ik luister met een metalen stuk, hoor ik dat het lawaai uit de bak komt. De bak is open geweest en de twee assen hebben zo goed als geen speling. Vanwaar kan dat lawaai en of dat probleem dan komen?
In de krukas zit een bus omdat de ingaande as van de boite dunner is dan het gat in de krukas ( toch bij mijn motor ) , ik heb een bronzen bus laten draaien, om het dikteverschil op te vangen. Heb die bus wel vastgelijmd met locktide.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hetgeen Jurgen aanhaalt is reeds meerdere malen gemeld, hopelijk heb je dit goed gecontroleerd toen alles open lag.

Maar als het is dat het uit de bak komt begin ik te denken aan het tandwiel van de achteruit-versnelling.

Misschien eens naar de afstelling van de schakelstangen zien, zou kunnen dat het tandwiel kan meedraaien en alzo een geluid maakt.

Voelt ge ook geen trillingen op de bedieningsarm van het druklager, misschien een speling ergens in het lager of op de priemas???
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien het zo geen kl*tewerk was, zou ik direct de boel weer open smijten. Maar ik ben het stilaan beu aan het worden dat het altijd iets is dat niet 100% goed is. Ik heb de koppeling gemonteerd met een as van een versnellingsbak. Die as kon ik zo goed als niet bewegen, dus veronderstel ik dat de koppeling met het vliegwiel in orde is. Nu de motor eindelijk zeer goed draait, is het de bak die met mijn ..... aan het spelen is. :evil: :evil: :evil: En met de bak koud is alles OK. Dus als ik de bak open smijt, zal ik weer niets vinden want dan staat hij koud en is alles terug normaal. :evil: :evil: :evil: Ik zal de komende dagen een beetje afkoelen en voortdoen aan mijn Bagheera want die is stilaan het slachtoffer aan het worden van de Murena.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tja, al die onderdelen zijn natuurlijk oud aan het worden en hebben soms meer dan 3 ton gelopen.
Het is te kostbaar, maar eigenlijk moet je de hele drijflijn gewoon compleet reviseren, dwz alle lagers, syncro's seals homokineten enz.
Oude onderdelen hebben het ook vaak gehad en dan blijf je tobben.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is niet zo eenvoudig om op te lossen met een bak die dicht is en als open is zie je misschien geen fout.
succes.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply