FrieMatra zijn murena 2.2S
- oetker
Als ik de 2 tandwielen bekijk, dan heeft het tandwiel op de turbo-motor ook maar 8 mm ingegrepen, maar die op de Tagora-kop 11mm.
Suggestie....
Vanwege olielekkage zou er misschien een te dikke pakking gemonteerd kunnen zijn op de deksel.
Dan grijpt de boel niet goed meer in elkaar.
Suggestie....
Vanwege olielekkage zou er misschien een te dikke pakking gemonteerd kunnen zijn op de deksel.
Dan grijpt de boel niet goed meer in elkaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- oetker
- GODFRIED
Inderdaad, ik heb ook al twee mails binnen. Onderdeel is niet meer te verkrijgen. Maar je weet dat interesseert die mannen weinig, is niets aan verdient. Ja, minstens €100 maar dat is niet genoeg om moeite te doen.
Dan ergens bij oldtimers nog eens zoeken??? Die wat onderdelen leveren voor Peugeot oldtimers die zouden dit ook kunnen hebben.
Die speling ga ik controleren.
Dan ergens bij oldtimers nog eens zoeken??? Die wat onderdelen leveren voor Peugeot oldtimers die zouden dit ook kunnen hebben.
Die speling ga ik controleren.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- oetker
Het tandwiel zelf ziet er nogal bros uit.
Het is misschien gewoon een kwaliteitsprobleem.
Heb het idee dat je met een beetje goed gebit er zo een stuk uit kan bijten.
Als er geen oorzaken gevonden kunnen worden dan is het kwaliteit.
Het mag op zich al vreemd heten dat er in heel Europa geen voorraad meer van is.
Het is misschien gewoon een kwaliteitsprobleem.
Heb het idee dat je met een beetje goed gebit er zo een stuk uit kan bijten.
Als er geen oorzaken gevonden kunnen worden dan is het kwaliteit.
Het mag op zich al vreemd heten dat er in heel Europa geen voorraad meer van is.
- oetker
-
- oetker
--------
Onderdelenboek pagina D21-02
=========================
Dan kom je op hetzelfde Peugeotnummer terecht.
Bij Peugeot hebben ze die niet meer.
We hebben wel wat anders gevonden wat misschien kan.
--------
Onderdelenboek pagina D21-02
=========================
Dan kom je op hetzelfde Peugeotnummer terecht.
Bij Peugeot hebben ze die niet meer.
We hebben wel wat anders gevonden wat misschien kan.
-
Het gemakkelijkste te demonteren spul word in de laagste kwaliteit gemaakt, hier dus blijkbaar dit tandwiel.
Ik vind het dus niet vreemd dat deze uit zacht staal bestaat.
Doch dat dit door krachten komt als steeds op hetzelfde punt verrekken of terugloop zou ik wel straf vinden, deze vorm dient precies om kracht soepel en spelingvrij over te zetten.
Ik denk eerder aan slechte smering.
Er komt ook niet veel kracht op, Delco vreet geen PK's hé.
Ik vind het dus niet vreemd dat deze uit zacht staal bestaat.
Doch dat dit door krachten komt als steeds op hetzelfde punt verrekken of terugloop zou ik wel straf vinden, deze vorm dient precies om kracht soepel en spelingvrij over te zetten.
Ik denk eerder aan slechte smering.
Er komt ook niet veel kracht op, Delco vreet geen PK's hé.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
Het is normaal dat dit tandwiel uit een zachter materiaal is gemaakt, dit vervangen is makkelijker en goedkoper dan de nokkenas.
Godfried het heeft niets met wakker zijn te maken, maar meer met de jaren ervaring bij het uit zoeken van allerlei onderdelen die ik via aankopen van oude stocks uit de garages volledig uitsorteerde per merk en type(Simca+Matra).
Ik heb dit eveneens +/- 10 jaar gedaan voor de Simca club, vandaar dat ge me weinig onderdelen kunt voorlegen waar ik niet direct van kan vertellen van welke wagen(s) ze afkomstig zijn.
Waar ik minder ervaring in heb is wat Herman doet, naar alternatieven zoeken en vinden. Ik bewonder hem daarvoor, voor de Murena mensen te hopen dat hij dit nog lang kan doen en vele dingen vindt.
Mvg,
Matra 530 Lx
Godfried het heeft niets met wakker zijn te maken, maar meer met de jaren ervaring bij het uit zoeken van allerlei onderdelen die ik via aankopen van oude stocks uit de garages volledig uitsorteerde per merk en type(Simca+Matra).
Ik heb dit eveneens +/- 10 jaar gedaan voor de Simca club, vandaar dat ge me weinig onderdelen kunt voorlegen waar ik niet direct van kan vertellen van welke wagen(s) ze afkomstig zijn.
Waar ik minder ervaring in heb is wat Herman doet, naar alternatieven zoeken en vinden. Ik bewonder hem daarvoor, voor de Murena mensen te hopen dat hij dit nog lang kan doen en vele dingen vindt.
Mvg,
Matra 530 Lx
- oetker
Dank je voor het compliment Jean, ik groei 1 meter
Gelukkig heb ik een goed wapen in de vorm van een computer, en er komt steeds meer info op internet beschikbaar.
Het zoeken is echter zeer tijdrovend, en soms bestel ik wel is wat om te proberen, waarvan ik sterke vermoedens heb dat het wel eens zou kunnen passen.
Er is echter veel foute informatie, en vergt nog wel is nutteloze investeringen.
Ook val ik nog wel eens bij een bedrijf binnen met wat kletspraatjes om info los te peuteren.
Het is niet altijd een succes, maar leuk om te doen.
Het werk aan de Murena lijdt er wel wat onder want daar zou meer tijd in moeten.
Doel is te dure onderdelen te vervangen voor betaalbaar, zonder originaliteit al te veel schade aan te doen.
Dat is bij mij echter niet het belangrijkste.
De Murena moet gewoon systematisch vernieuwd worden op veel slijtagepunten en er moet een zeer goed lopende wagen overblijven aan het eind.
Voorlopig ben ik daar nog wel mee bezig, en tegen die tijd zullen een aantal mensen deze auto onorigineel vinden, maar denk dat ze toch geen grote waarde gaan vertegenwoordigen de eerste 50 jaar.
Ik wil gewoon een prettig rijdende machine, die er voorlopig weer tegen kan, en waar de ergernissen uit zijn.

Gelukkig heb ik een goed wapen in de vorm van een computer, en er komt steeds meer info op internet beschikbaar.
Het zoeken is echter zeer tijdrovend, en soms bestel ik wel is wat om te proberen, waarvan ik sterke vermoedens heb dat het wel eens zou kunnen passen.
Er is echter veel foute informatie, en vergt nog wel is nutteloze investeringen.
Ook val ik nog wel eens bij een bedrijf binnen met wat kletspraatjes om info los te peuteren.
Het is niet altijd een succes, maar leuk om te doen.
Het werk aan de Murena lijdt er wel wat onder want daar zou meer tijd in moeten.
Doel is te dure onderdelen te vervangen voor betaalbaar, zonder originaliteit al te veel schade aan te doen.
Dat is bij mij echter niet het belangrijkste.
De Murena moet gewoon systematisch vernieuwd worden op veel slijtagepunten en er moet een zeer goed lopende wagen overblijven aan het eind.
Voorlopig ben ik daar nog wel mee bezig, en tegen die tijd zullen een aantal mensen deze auto onorigineel vinden, maar denk dat ze toch geen grote waarde gaan vertegenwoordigen de eerste 50 jaar.
Ik wil gewoon een prettig rijdende machine, die er voorlopig weer tegen kan, en waar de ergernissen uit zijn.
- GODFRIED
Inderdaad Jean, eigenlijk wel logische? Als je stukken aan de nokkenassen krijgt door de delco, dat zou heel andere kosten met zich mee brengen. Beter dat dit tandwieltje de zwakke schakel is. We vinden wel een oplossing.
Zou de Chrijsler (Simca)160 en 180 het zelfde tandwieltje hebben? Heb je daar informatie over?
Inderdaad Jo, veel kracht wordt niet op het tandwieltje gezet.
Gelukkig heeft Herman ook een 2.2.
Zou de Chrijsler (Simca)160 en 180 het zelfde tandwieltje hebben? Heb je daar informatie over?
Inderdaad Jo, veel kracht wordt niet op het tandwieltje gezet.
Gelukkig heeft Herman ook een 2.2.

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Ik had het al een beetje opgezocht, maar heb er nu foto's van gemaakt.
Hoe meer ik het bekijk, hoe meer ik overtuigd raak dat het kan.
Dan zou ik uitgaan van de 180/2L
De afbeeldingen spreken voor zich.

Het Matra nummer in deze is 00 135010 00
Kan echter geen verwijzingen vinden.
Wat we besproken hebben blijft echter een gokje, maar vergelijk zelf even de deksel waar de ontsteking invalt.
Hoe meer ik het bekijk, hoe meer ik overtuigd raak dat het kan.
Dan zou ik uitgaan van de 180/2L
De afbeeldingen spreken voor zich.

Het Matra nummer in deze is 00 135010 00
Kan echter geen verwijzingen vinden.
Wat we besproken hebben blijft echter een gokje, maar vergelijk zelf even de deksel waar de ontsteking invalt.
-
Ik zal het reparatieboek van de Chrysler 2 liter eens zoeken, misschien brengt dit verduidelijking.
Ik denk ook dat het hier over hetzelfde gaat, want ik heb ergens iets op papier staan dat zegt dat de 2.2 motor voortspruit uit de 2 liter Chrysler.
Wat natuurlijk niet direct het probleem gaat oplossen, want deze stukken zijn ook zeldzaam aan het worden.
Mvg,
Matra 530 LX
Ik denk ook dat het hier over hetzelfde gaat, want ik heb ergens iets op papier staan dat zegt dat de 2.2 motor voortspruit uit de 2 liter Chrysler.
Wat natuurlijk niet direct het probleem gaat oplossen, want deze stukken zijn ook zeldzaam aan het worden.
Mvg,
Matra 530 LX
- oetker
Die hebben we dus nog wel kunnen vinden voor een gemiddeld prijsje, maar voor onzekerheid wel weer aan de dure kant.
- Attachments
-
- ducelier.JPG (27.38 KiB) Viewed 4225 times
- oetker
- GODFRIED
Ondertussen weer een klein beetje herkomen.
Ik heb de cilinderblok verder gedemonteerd, kleppen verwijdert en de zittingen en in en uitgang zuiver gemaakt.
Bij de uitlaatkleppen zijn er drie die niet 100% sluiten en één inlaatklep. Dit verklaart het te weinig aan compressie.
Nu moet ik de kleppen en de zittingen roderen (schuren).
Ik zal eerst opzoek moeten gaan voor een setje voor dit te doen. Het gebruikt voor de bagheera kan ik niet meer vinden.
Ik heb de cilinderblok verder gedemonteerd, kleppen verwijdert en de zittingen en in en uitgang zuiver gemaakt.
Bij de uitlaatkleppen zijn er drie die niet 100% sluiten en één inlaatklep. Dit verklaart het te weinig aan compressie.
Nu moet ik de kleppen en de zittingen roderen (schuren).
Ik zal eerst opzoek moeten gaan voor een setje voor dit te doen. Het gebruikt voor de bagheera kan ik niet meer vinden.

- Attachments
-
- klepzittingen zuiver maken (Medium).JPG (86.63 KiB) Viewed 4155 times
-
- klepzittingen 1 (Medium).JPG (71.27 KiB) Viewed 4155 times
-
- kleppen 2.2 (Medium).JPG (75.38 KiB) Viewed 4155 times
Matra Bagheera S - 1977