Ombouwen van een alternator
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ombouwen van een alternator
Zou het mogelijk zijn om een alternator die aangedreven wordt door een platte riem met groeven om te bouwen en daar in de plaats een poulie van een matra bagheera of murena 1.6 te monteren?
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Zal een beetje afhankelijk zijn van hoe de poelie gemonteerd is op de as van de dynamo.
Bij Suzuki wil het wel, daar wissel ik de getande poelie's van jonge dynamo's ook wel eens om voor een V-poelie. (die lopen er namelijk niet zo snel af in de bagger)
Maar of dit ook wil met een dynamo van een Matra?.. eigenlijk nooit op gelet.
Bij Suzuki wil het wel, daar wissel ik de getande poelie's van jonge dynamo's ook wel eens om voor een V-poelie. (die lopen er namelijk niet zo snel af in de bagger)
Maar of dit ook wil met een dynamo van een Matra?.. eigenlijk nooit op gelet.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
benny wrote:Gisteren een alternator van een Espace 3.0 gekocht die 120 A levert. In het Bosch-center hier in de buurt zeggen ze dat het plaatsen van een V-riemschijf geen probleem is. Nu maar hopen dat de alternator via de post snel in de bus ligt.
Wel 120A, wat ga je daar mee doen? Een kerstverlichting op je auto maken?

Die polie daar zie ik geen probleem in, waarschijnlijk moet je er één op maat laten maken. Moeten ook de bevestigingspunten aangepast worden? Ik vermoed van wel!!
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Benny,
Als je een alternator 120A wil doen leveren zal je er ook meer energie moeten instoppen. Met de natte vinger gerekend zal het ongeveer 1PK extra kosten... en met een 1600 kunnen we elke PK gebruiken om te rijden...
Misschien kun je een energierecuperatieregeling inbouwen zoals met de moderne BMW's waar de alternator vol ingeschakeld wordt tijdens het afremmen op de motor en voor minder belasting zorgt tijdens het versnellen...
Best ook eens nakijken of de V-riem die extra belasting aankan.
Als je een alternator 120A wil doen leveren zal je er ook meer energie moeten instoppen. Met de natte vinger gerekend zal het ongeveer 1PK extra kosten... en met een 1600 kunnen we elke PK gebruiken om te rijden...
Misschien kun je een energierecuperatieregeling inbouwen zoals met de moderne BMW's waar de alternator vol ingeschakeld wordt tijdens het afremmen op de motor en voor minder belasting zorgt tijdens het versnellen...
Best ook eens nakijken of de V-riem die extra belasting aankan.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Nog iets, ik ben misschien wat te voorzichtig, maar kan de batterij een dergelijke laadstroom aan? Je gaat ineens 3 maal meer stroom kunnen leveren.
Zie ook http://www.varta-automotive.nl/index.php?id=38&L=13
Zie ook http://www.varta-automotive.nl/index.php?id=38&L=13
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik heb gevraagd bij Bosch of de motor die alternator aankan.Bij Bosch, hebben ze mij gezegd dat het geen probleem is: Wanneer er vraag is naar elektriciteit, zal de alternator die leveren net zoals die van 40A. Voor de batterij zou er ook geen gevaar zijn. Aangezien de vraag naar energie even groot is, zal de motor even zwaar belast worden als voordien, maar de batterij kan sneller opgeladen raken en blijft de stroom relatief beperkter omdat de spanning minder zakt . Inderdaad, Urbain, de eerste kilometers zal de motor zwaarder belast worden omdat de batterij op dit moment moet opgeladen worden, maar eenmaal opgeladen is de belasting op de motor afhankelijk van de verbruikers die op dit moment werken. De Murena ligt altijd aan de druppellader wanneer hij hier thuis staat, zodat hij altijd goed start en de ontlading bij starten beperkt blijft ( elektrische benzinepomp). Wanneer er weinig vraag is naar energie zal de alternator de motor niet zwaarder belasten, want de alternator is zelfregelend. Wanneer bij regenachtig weer, de ruitenwissers, de interieurventilator en de koplichten werken zal de alternator die belasting zeker aankunnen, wat nu niet het geval is. Matra heeft voor sommige 2.2's een 80A-alternator geplaatst. Die zullen dat voor een reden gedaan hebben. De huidige 40A-alternator vinden ze bij Bosch aan de lichte kant.
Urbain, ik zou graag zo'n recuperatie-apparaat die bij het remmen energie opslaat inbouwen, maar aan gezien het gaan hybride is heeft dat weinig zin, want met een volledig opgeladen batterij, is er niets om die energie in op te slaan, en is er geen elektrische motor om die energie te gebruiken voor aandrijving. Zijn er soms al toestellen apart verkrijgbaar die de alternator laten draaien als generator tijdens het remmen?
Urbain, ik zou graag zo'n recuperatie-apparaat die bij het remmen energie opslaat inbouwen, maar aan gezien het gaan hybride is heeft dat weinig zin, want met een volledig opgeladen batterij, is er niets om die energie in op te slaan, en is er geen elektrische motor om die energie te gebruiken voor aandrijving. Zijn er soms al toestellen apart verkrijgbaar die de alternator laten draaien als generator tijdens het remmen?
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
In het handboek staat dat de 2.2 een batterij heeft met de volgende afmetingen: 242x175x190. Is er iemand die zo'n batterij in zijn Murena liggen heeft? Indien ja, hoe is de batterij dan vastgemaakt aan de kunstof kofferbak en hoe is de krik dan geplaatst? Ik vind maar een referentienummer voor de kofferbak, dus die zou dezelfde moeten zijn voor zowel de 1.6 als de 2.2
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als het goed is zit die bij mij er in.
Is 45Ah, en heeft aan de onderzijde een montageprofiel (eensoort hoekje)
De bevestiging is bij mij een soort U profiel met 2 bouten aan de onderzijde.
Of dat allemaal origineel is kan ik niet beamen.
Heb de auto niet voorhanden om even te kijken.

Is 45Ah, en heeft aan de onderzijde een montageprofiel (eensoort hoekje)
De bevestiging is bij mij een soort U profiel met 2 bouten aan de onderzijde.
Of dat allemaal origineel is kan ik niet beamen.
Heb de auto niet voorhanden om even te kijken.

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Benny,
Vermits de batterijbevestiging in mijn Murena in te slechte staat was heb ik zelf maar iets gemaakt. De bouten zijn bevestigd op inox plaatjes welke aan het polyester gerivetteerd werden. (onder en boven)
Ik vind het een goed idee dat je een zwaardere batterij wil plaatsen, die kan de grotere laadstroom van uw nieuwe alternator beter aan, maar ik heb nog altijd twijfels of de V-riem die extra belasting lang aankan.
Vermits de batterijbevestiging in mijn Murena in te slechte staat was heb ik zelf maar iets gemaakt. De bouten zijn bevestigd op inox plaatjes welke aan het polyester gerivetteerd werden. (onder en boven)
Ik vind het een goed idee dat je een zwaardere batterij wil plaatsen, die kan de grotere laadstroom van uw nieuwe alternator beter aan, maar ik heb nog altijd twijfels of de V-riem die extra belasting lang aankan.
- Attachments
-
- DSC00140_s.JPG (71.22 KiB) Viewed 20087 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Dag Benny,
Eindelijk heb ik de grafiek terug gevonden die al een tijdje in mijn hoofd hing. Het geeft het vermogen weer dat je met een V-riem kan overbrengen in funtie van riembreedte, snelheid en poulieomtrek.
Het komt uit het Polytechnisch Zakboekje.
Hoe kleiner de poulie en hoe smaller de V-riem, hoe minder vermogen je kan overbrengen. De onderste grafiek is voor een riem van 13x9 en een poulie van 80mm en die komt in het beste geval maar op 1.5Kw. De riem op de Murena is slechts 10mm breed en de poulie op de alternator ongeveer 6cm.... dus dat vermogen zal nog lager liggen. Daarbij dien je nog rekening te houden met het vermogen nodig voor de waterpomp, en het feit dat omdat de riem over 3 poulies loopt je slechts een hoekomspanning hebt van 120° ipv de 180° in de grafiek.
Uw alternator kan rond de 1.7Kw leveren, dus ik vrees dat de aandrijving ervan met een V-riem nogal kritisch zal zijn.
Je kan alleen maar hopen dat de huidige riemen beter zijn dan die van vroeger. (Het boekje dateert uit de jaren 80, de tijd van de Murena)
Waarschijnlijk is dat de reden waarom uw nieuwe alternator met een rol uitgerust is.
Ik heb namiddag een snelle test gedaan om het stroomverbruik van de Murena te meten. Met alle lichten aan, verstralers, pinkers, binnenventilator, achterruitverwarming, ruitenwissers en contact aan kwam ik in het totaal op 45A, dus meer dan dat de originele alternator kan leveren. Daarbij begint de rode draad die van de batterij naar het zekeringenpaneel gaat licht op te warmen. Er is dus nog heel wat ruimte voor verbetering, maar een 120A alternator is volgens mij misschien toch een beetje een overkill...
Eindelijk heb ik de grafiek terug gevonden die al een tijdje in mijn hoofd hing. Het geeft het vermogen weer dat je met een V-riem kan overbrengen in funtie van riembreedte, snelheid en poulieomtrek.
Het komt uit het Polytechnisch Zakboekje.
Hoe kleiner de poulie en hoe smaller de V-riem, hoe minder vermogen je kan overbrengen. De onderste grafiek is voor een riem van 13x9 en een poulie van 80mm en die komt in het beste geval maar op 1.5Kw. De riem op de Murena is slechts 10mm breed en de poulie op de alternator ongeveer 6cm.... dus dat vermogen zal nog lager liggen. Daarbij dien je nog rekening te houden met het vermogen nodig voor de waterpomp, en het feit dat omdat de riem over 3 poulies loopt je slechts een hoekomspanning hebt van 120° ipv de 180° in de grafiek.
Uw alternator kan rond de 1.7Kw leveren, dus ik vrees dat de aandrijving ervan met een V-riem nogal kritisch zal zijn.
Je kan alleen maar hopen dat de huidige riemen beter zijn dan die van vroeger. (Het boekje dateert uit de jaren 80, de tijd van de Murena)
Waarschijnlijk is dat de reden waarom uw nieuwe alternator met een rol uitgerust is.
Ik heb namiddag een snelle test gedaan om het stroomverbruik van de Murena te meten. Met alle lichten aan, verstralers, pinkers, binnenventilator, achterruitverwarming, ruitenwissers en contact aan kwam ik in het totaal op 45A, dus meer dan dat de originele alternator kan leveren. Daarbij begint de rode draad die van de batterij naar het zekeringenpaneel gaat licht op te warmen. Er is dus nog heel wat ruimte voor verbetering, maar een 120A alternator is volgens mij misschien toch een beetje een overkill...
- Attachments
-
- V-riemen.pdf
- (1.34 MiB) Downloaded 337 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De ombouw die door mij beschreven is indertijd met een 309/BX dynamo is 50 Amp
Geen grote winst, maar alle beetjes helpen.
Weet alleen niet of de 2.2 dynamo hetzelfde is als 1.6.
Geen grote winst, maar alle beetjes helpen.
Weet alleen niet of de 2.2 dynamo hetzelfde is als 1.6.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Waar ik nog niets over gehoord heb is de waterpomp, het lager van deze pomp zal het eveneens extra te verduren krijgen, met als resultaat dat de waterpomp snel aan vervanging zal toe zijn.
De 5 of 10 amp verhoging lijkt me logisch en heeft nut, maar een vermogen maal 3 is volgens mijn bescheiden mening iets te veel van het goede.
Ik zelf heb toch meer dan 10 jaar met de standaard uitrusting gereden en nooit problemen mee gehad.
Mvg,
Matra 530 LX
De 5 of 10 amp verhoging lijkt me logisch en heeft nut, maar een vermogen maal 3 is volgens mijn bescheiden mening iets te veel van het goede.
Ik zelf heb toch meer dan 10 jaar met de standaard uitrusting gereden en nooit problemen mee gehad.
Mvg,
Matra 530 LX
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote Jean
------------
maar een vermogen maal 3 is volgens mijn bescheiden mening iets te veel van het goede.
=========================================================
Inderdaad, zo zie ik het ook.
Zolang je geen pak mistlampen hebt en een stereo van 500 watt gaat het allemaal best wel.
De 209/BX dynamo werkt bij mij prima, en levert op lagere toeren zelfs nog wat meer als de oude.
Mijn meter staat sindsdien nooit meer helemaal in de linkerhoek.
------------
maar een vermogen maal 3 is volgens mijn bescheiden mening iets te veel van het goede.
=========================================================
Inderdaad, zo zie ik het ook.
Zolang je geen pak mistlampen hebt en een stereo van 500 watt gaat het allemaal best wel.
De 209/BX dynamo werkt bij mij prima, en levert op lagere toeren zelfs nog wat meer als de oude.
Mijn meter staat sindsdien nooit meer helemaal in de linkerhoek.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Die linkse alternator op Godfried zijn foto ziet er net zo uit als de Valeo die ik ooit uit de 1.0 AX schroefde (kan ook uit de 1.4 ZX geweest zijn maar dan moet ik bij daglicht de 2é zoeken).
In elk geval is die 70A met D max 65mm van de v schijf.
Waarom niet gaan voor een red top of yellow top batterij? http://www.optima-batterien.eu/nl/optim ... ereik.html
In elk geval is die 70A met D max 65mm van de v schijf.
Waarom niet gaan voor een red top of yellow top batterij? http://www.optima-batterien.eu/nl/optim ... ereik.html
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Benny,
Ik heb hier thuis een Golf Cabrio rond rijden met inderdaad een 120 amp. alternator, maar wel met een platte multi v-groef riem en niet lopende over een waterpomp, daar deze aangedreven word door de distributie riem.
Ik blijf er bij dat in uw geval de waterpomp het probleem gaat worden, omdat ge veel meer spanning op uw riem gaat moeten zetten en daar door er ook veel krachten op de pomp gaan komen.
Mvg,
Matra 530 LX
Ik heb hier thuis een Golf Cabrio rond rijden met inderdaad een 120 amp. alternator, maar wel met een platte multi v-groef riem en niet lopende over een waterpomp, daar deze aangedreven word door de distributie riem.
Ik blijf er bij dat in uw geval de waterpomp het probleem gaat worden, omdat ge veel meer spanning op uw riem gaat moeten zetten en daar door er ook veel krachten op de pomp gaan komen.
Mvg,
Matra 530 LX
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Heb ik ooit gehad in een vroegere auto, was idd duur maar hoge startstroom en grote kapaciteitjo wrote:Waarom niet gaan voor een red top of yellow top batterij? http://www.optima-batterien.eu/nl/optim ... ereik.html
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Die optima's zijn mooie accu's als je veel stroom verbruikt zonder de motor aan (campers) of met de motor stationair draaiend i.c.m. een grote stroomverbruikers (b.v. een lier) vanwege hun capaciteit.jurgen M wrote:Heb ik ooit gehad in een vroegere auto, was idd duur maar hoge startstroom en grote kapaciteitjo wrote:Waarom niet gaan voor een red top of yellow top batterij? http://www.optima-batterien.eu/nl/optim ... ereik.html
Maar als je deze koppelt met een standaard dynamootje duurt het ook heel lang voordat ze weer opgeladen zijn tot hun maximale capaciteit.
Een zwaardere dynamo is dan ook aan te bevelen.
Nu kan ik me eigelijk niet voorstellen dat een waterpomp last kan krijgen van een zwaardere dynamo.
De dynamo in m'n suzuki is ook vervangen voor een exemplaar met ruim de dubbele capaciteit (uit een VW T3 diesel), en die wordt ook via een normale V-snaar samen met de waterpomp aangedreven... gaat al vele jaren goed zonder enig probleem.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969