Dit heb ik gebruikt voor de remcilinders terug te vullen met olie voor het plaatsen. Het ging beter dan verwacht. Wat olie in de trechter. De zuiger naar buiten draaien zodat er olie inloopt en dan terug indraaien en even laten staan.
Attachments
Handig om de cilinder terug te vullen met remolie. (Small).JPG (60.7 KiB) Viewed 8287 times
Ik had u nieuwe beugels beloofd voor de bevestiging van de handremkabel op een Bagheera, maar op de october rondrit is er dat niet van gekomen. Ze liggen nog altijd in het koffer van de Murena.
Als je ze nog wil stuur ik ze op, dan ziet het geheel er helemaal nieuw uit... daarbij ik kan er niets mee doen en heb ze ook maar gekregen.
Ik had u nieuwe beugels beloofd voor de bevestiging van de handremkabel op een Bagheera, maar op de october rondrit is er dat niet van gekomen. Ze liggen nog altijd in het koffer van de Murena.
Als je ze nog wil stuur ik ze op, dan ziet het geheel er helemaal nieuw uit... daarbij ik kan er niets mee doen en heb ze ook maar gekregen.
Dag Urbain,
Ja, ik wil ze wel.
Ik ben nogal vergeetachtig. Vaag herinner me iets daarvan. Opsturen is te gek. Breng ze mee tijdens een meeting of de nieuwjaarsreceptie.
Heb ik iets wat je kunt gebruiken dan ruilen we?
Bedankt.
Misschien dat sommige zich afvragen" wat heeft die rond die remslangen gedraaid"? Het wordt gebruikt voor kabels te ordenen. Dit heb ik gedaan om ze te beschermen tegen beschadigen. Als ik naar de keuring ga zal ik ze wel moeten verwijderen denk ik. Omdat ik met een O plaat rij zal dit niet voor zo dadelijk zijn.
Ik heb mijn Bagheera daarnet vanonder het stof gehaald, startte van de 3de poging na 2 maand stilstand, maar draaide eerst maar op 3 poten, vlug een ritje gemaakt van pakweg 20km, remmen bleven de eerste malen wat plakken, en de koppeling bleef blijkbaar de eerste schakelbeurten ook wat slippen.Na een km of 10 ging het als vanouds. In de aanjager zit blijkbaar een kanarie.
Ik zal een van de komende weken eens in gang schieten, oliewissel+filter, sierlijst spuiten en nieuwe remslangen achteraan, t'is een hobby.
Hehe, ik heb de mijne vanmorgen ook nog eens wakker geschud.
Ook driemaal starten en na wat gepruttel werd hij wakker.
Dan maar effe rond de kerktoren om hem wat op te warmen en daarna de autostrade op voor een ritje van 35km.
De batterij heeft weer wat vitamientjes bijgekregen.
Ik kan niet wachten tot die kl--t--winter het land weer uit is!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Ik heb het voorcompartiment eens zuiver gemaakt. Ik had nog een originele batterij bevestiging liggen die ik opgelapt heb. Na het plaatsen kom ik tot de vaststelling dat ik mijn reservewiel niet meer kan plaatsen, dan de bevestigingsbeugel maar over de batterij gezet. Volgens de boek moet deze op de hoek van de batterij zitten, maar dan moet je wel fietsbanden gebruiken op het reservewiel. Of zou mijn batterij iets hoger zijn dan origineel!Ben nog aan de krik bezig, deze kan een revisie gebruiken.
Momenteel staat mijn bagheera nog op steunen. Als zij terug op de wielen staat ga ik ook een rit maken als het droog is en het zout van de weg is.
Attachments
Fertan in actie (Medium).JPG (100.9 KiB) Viewed 8146 times
De krik is ook aan revisie toe. (Medium).JPG (79.5 KiB) Viewed 8146 times
Deze werd vervangen door een originele. (Medium).JPG (64.1 KiB) Viewed 8146 times
voorcompartiment na poetsen 1 (Medium).JPG (103.77 KiB) Viewed 8146 times
voorcopartiment na poetsen (Medium).JPG (89.16 KiB) Viewed 8146 times
Ik vermoede al dat de batterij hier de oorzaak van was. Nu ik de beugel in het midden van de batterij heb geplaatst kan mijn reservewiel weer op zijn plaats.
Ik heb geen andere krik in mijn auto en dacht dat deze in geval van nood wel zou kunnen dienen. Maar als ik je foto zie begin ik te twijfelen.
Hij is niet door de krik gezakt omdat je murena vooruit gelopen is?
Moet ik dan nog een tweede krik meesleuren voor het geval dat ik een band moet vervangen?? Misschien als mijn krik af is, eens aan een test onderwerpen. Het zou wel spijtig zijn als ik dan vaststel, dat al die tijd wat ik in die krik gestoken heb plots zinloos is. Er gaat natuurlijk niets boven veiligheid. Ik wil het me niet voorstellen hoe mijn bagheera eruitziet als hij door zijn krik zakt op het moment dat het wiel verwijdert is.
Bedankt voor de tip, dit zet me tot nadenken!!
Mijn mening is dat de grondplaat en het metaal waar de krik mee uitgevoerd is, te dun is.
Minst of geringste foutje en de krik laat het afweten.
Gelukkig vervormd de krik tot een vormeloos hoopje zodat de kriksteun gespaard blijft.
Ook de draaipunten heb ik zo mijn gedachten over.
Ik zou er niet op vertrouwen.
Kijk is naar het verschil in kwaliteit met een Nissan krik
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Ik zie de originele krik met bijbehorende slinger gewoon als een nutteloos accesoire wat je bewaart voor de originaliteit.
Voor het praktische gebruik heb ik altijd een stevige kruissleutel, een potkrikje en 2 plankjes in de auto liggen... werkt een stuk gemakkelijker.
De enigste auto waarin ik tot nu toe een fatsoenlijk origineel gereedschapset gevonden heb is de Lada Niva... hier zat zelfs een fietspomp bij.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit wrote:De enigste auto waarin ik tot nu toe een fatsoenlijk origineel gereedschapset gevonden heb is de Lada Niva... hier zat zelfs een fietspomp bij.
Bij elke (oude) lada zat die pomp, en ook een zeer fraai kistje.
Hierin heb ik wat klein gereedschap en zekeringen en ty-raps en ijzerdraad. Dit behoort tot de vaste uitrusting van mijn murena.
Als je de krik vergelijkt met een huidige krik dan krijg je schrik om ze te gebruiken. We moeten wel toegeven, onze Matra's zijn niet zo zwaar.
Maar toch moet ik jullie gelijk geven en zal ik een andere krik zoeken voor in mijn bagheera. De oude zal wel netjes op haar plaats blijven zitten voor de nostalgie.
Attachments
De krik van de bagheera naast deze van een Nissan. (Medium).JPG (87.79 KiB) Viewed 8050 times
Toch maar een test gedaan met de krik. Je ziet de krik vervormen, dus ze heeft niet veel over.
De kriksleutel heb ik ook een plaats gegeven. Ik denk dat dit geen originele sleutel is want ik kon de voorziene bevestigingspunten niet gebruiken. Wel deze met de veugelmoer.
Attachments
Test van de krik. (Medium).JPG (81.33 KiB) Viewed 8007 times
De kriksleutel een plaats gegeven. (Medium).JPG (76.21 KiB) Viewed 8007 times
Eventjes op het dak gekropen voor een foto van het midden!!! (Medium).JPG (110.42 KiB) Viewed 8007 times
Je ziet de krik gewoon pijn lijden
Ik heb hem 1x gebruikt en toen was het gelijk einde krik, en die was niet in slechte conditie.
De franse ingenieurs zijn er gewoon vanuit gegaan dat je Michelin banden zet, dan heb je hem niet nodig
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Dit zijn wel degelijk originele bouten voor de Bagheera's van het bouwjaar 1977 - 1978 en zowel gebruikt op de stalenvelg, als op de alu-velg.
Er voor en er na zijn het bouten met zeskantekoppen en vanaf 1979 werd er een zwart sierhoedje opgeplaatst.