Bagheera 2 , werkzaamheden tijdens de winterperiode

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik wist niet dat het bestond, heb het ook nog nooit gezien. Wel vreemd dat die wagen gewoon naloopt zonder te sturen!! :o

Misschien een goed idee als reserve voeruig voor als je in pan valt. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit heb ik gebruikt voor de remcilinders terug te vullen met olie voor het plaatsen. Het ging beter dan verwacht. Wat olie in de trechter. De zuiger naar buiten draaien zodat er olie inloopt en dan terug indraaien en even laten staan.
Attachments
Handig om de cilinder terug te vullen met remolie. (Small).JPG
Handig om de cilinder terug te vullen met remolie. (Small).JPG (60.7 KiB) Viewed 8290 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag godfried, ik doe dat altijd met een doktersspuit dat gaat heel gemakkelijk.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb het voorheen ook met een spuit gedaan maar dit gaat werkelijk beter. De trechter heb ik in de schroefdraad gedraaid en lek zelfs niet.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier nog enkele foto's.
Attachments
Hier de andere kant. (Medium).JPG
Hier de andere kant. (Medium).JPG (49.3 KiB) Viewed 8239 times
Linkse geplaatste remklauw. (Medium).JPG
Linkse geplaatste remklauw. (Medium).JPG (77.8 KiB) Viewed 8239 times
De oude remklauwen naast de gereviseerde. (Medium).JPG
De oude remklauwen naast de gereviseerde. (Medium).JPG (102.17 KiB) Viewed 8239 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried , dat ziet er mooi, uit dat wordt nog wat.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Als het zo goed marcheert als het eruit ziet komt dat dik in orde.

Ge zult sneller stilstaan als ge denkt.

Prachtwerk
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Godfried,

Ik had u nieuwe beugels beloofd voor de bevestiging van de handremkabel op een Bagheera, maar op de october rondrit is er dat niet van gekomen. Ze liggen nog altijd in het koffer van de Murena.
Als je ze nog wil stuur ik ze op, dan ziet het geheel er helemaal nieuw uit... daarbij ik kan er niets mee doen en heb ze ook maar gekregen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er weer allemaal perfect uit Godfried, zoals we van je gewend zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Maak het niet te mooi Godfried, straks durf je er niet eens meer mee te rijden. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Urbain wrote:Godfried,

Ik had u nieuwe beugels beloofd voor de bevestiging van de handremkabel op een Bagheera, maar op de october rondrit is er dat niet van gekomen. Ze liggen nog altijd in het koffer van de Murena.
Als je ze nog wil stuur ik ze op, dan ziet het geheel er helemaal nieuw uit... daarbij ik kan er niets mee doen en heb ze ook maar gekregen.
Dag Urbain,

Ja, ik wil ze wel.
Ik ben nogal vergeetachtig. Vaag herinner me iets daarvan. Opsturen is te gek. Breng ze mee tijdens een meeting of de nieuwjaarsreceptie.
Heb ik iets wat je kunt gebruiken dan ruilen we?
Bedankt. :wink:


Misschien dat sommige zich afvragen" wat heeft die rond die remslangen gedraaid"? Het wordt gebruikt voor kabels te ordenen. Dit heb ik gedaan om ze te beschermen tegen beschadigen. Als ik naar de keuring ga zal ik ze wel moeten verwijderen denk ik. Omdat ik met een O plaat rij zal dit niet voor zo dadelijk zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ik heb mijn Bagheera daarnet vanonder het stof gehaald, startte van de 3de poging na 2 maand stilstand, maar draaide eerst maar op 3 poten, vlug een ritje gemaakt van pakweg 20km, remmen bleven de eerste malen wat plakken, en de koppeling bleef blijkbaar de eerste schakelbeurten ook wat slippen.Na een km of 10 ging het als vanouds. In de aanjager zit blijkbaar een kanarie.
Ik zal een van de komende weken eens in gang schieten, oliewissel+filter, sierlijst spuiten en nieuwe remslangen achteraan, t'is een hobby.
Bagheera X '78
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hehe, ik heb de mijne vanmorgen ook nog eens wakker geschud.
Ook driemaal starten en na wat gepruttel werd hij wakker.
Dan maar effe rond de kerktoren om hem wat op te warmen en daarna de autostrade op voor een ritje van 35km.
De batterij heeft weer wat vitamientjes bijgekregen.
Ik kan niet wachten tot die kl--t--winter het land weer uit is!

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Als je een paar weken niet heb gereden met de matra is het eens zo fijn
als je gaat rijden.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb het voorcompartiment eens zuiver gemaakt. Ik had nog een originele batterij bevestiging liggen die ik opgelapt heb. Na het plaatsen kom ik tot de vaststelling dat ik mijn reservewiel niet meer kan plaatsen, dan de bevestigingsbeugel maar over de batterij gezet. Volgens de boek moet deze op de hoek van de batterij zitten, maar dan moet je wel fietsbanden gebruiken op het reservewiel. Of zou mijn batterij iets hoger zijn dan origineel!Ben nog aan de krik bezig, deze kan een revisie gebruiken.

Momenteel staat mijn bagheera nog op steunen. Als zij terug op de wielen staat ga ik ook een rit maken als het droog is en het zout van de weg is.
Attachments
Fertan in actie (Medium).JPG
Fertan in actie (Medium).JPG (100.9 KiB) Viewed 8149 times
De krik is ook aan revisie toe. (Medium).JPG
De krik is ook aan revisie toe. (Medium).JPG (79.5 KiB) Viewed 8149 times
Deze werd vervangen door een originele. (Medium).JPG
Deze werd vervangen door een originele. (Medium).JPG (64.1 KiB) Viewed 8149 times
voorcompartiment na poetsen 1 (Medium).JPG
voorcompartiment na poetsen 1 (Medium).JPG (103.77 KiB) Viewed 8149 times
voorcopartiment na poetsen (Medium).JPG
voorcopartiment na poetsen (Medium).JPG (89.16 KiB) Viewed 8149 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried;dat ziet er goed uit het is gelijk nieuw.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Godfried dat ziet er fantastisch uit.

Je batterij heeft inderdaad niet de originele maten.

Ze is niet te hoog maar te breed.

De originele is een hoge, smalle batterij.

Vandaar dat je je reservewiel niet kan plaatsen, de bat. staat te ver naar voor.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Net werk.
Ik hoop wel dat de krik voor de show is.
Een auto er mee opbeuren lijkt me niet verstandig.
De murena is er ook al een keer doorgestort.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik vermoede al dat de batterij hier de oorzaak van was. Nu ik de beugel in het midden van de batterij heb geplaatst kan mijn reservewiel weer op zijn plaats.

Ik heb geen andere krik in mijn auto en dacht dat deze in geval van nood wel zou kunnen dienen. Maar als ik je foto zie begin ik te twijfelen.
Hij is niet door de krik gezakt omdat je murena vooruit gelopen is?
Moet ik dan nog een tweede krik meesleuren voor het geval dat ik een band moet vervangen?? Misschien als mijn krik af is, eens aan een test onderwerpen. Het zou wel spijtig zijn als ik dan vaststel, dat al die tijd wat ik in die krik gestoken heb plots zinloos is. Er gaat natuurlijk niets boven veiligheid. Ik wil het me niet voorstellen hoe mijn bagheera eruitziet als hij door zijn krik zakt op het moment dat het wiel verwijdert is.
Bedankt voor de tip, dit zet me tot nadenken!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mijn mening is dat de grondplaat en het metaal waar de krik mee uitgevoerd is, te dun is.
Minst of geringste foutje en de krik laat het afweten.
Gelukkig vervormd de krik tot een vormeloos hoopje zodat de kriksteun gespaard blijft.
Ook de draaipunten heb ik zo mijn gedachten over.
Ik zou er niet op vertrouwen.
Kijk is naar het verschil in kwaliteit met een Nissan krik :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik had nog een krik van een suzuki samurai en die heb ik wat aangepast voor mijne murena en dat gaat zeer goed.



grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zie de originele krik met bijbehorende slinger gewoon als een nutteloos accesoire wat je bewaart voor de originaliteit.
Voor het praktische gebruik heb ik altijd een stevige kruissleutel, een potkrikje en 2 plankjes in de auto liggen... werkt een stuk gemakkelijker.

De enigste auto waarin ik tot nu toe een fatsoenlijk origineel gereedschapset gevonden heb is de Lada Niva... hier zat zelfs een fietspomp bij. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ik heb steeds een goeie ouwe Toyota krik bij, maar de originele zit lekker in het front, daar zit ze goed.
Bagheera X '78
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Muddy Bandit wrote:De enigste auto waarin ik tot nu toe een fatsoenlijk origineel gereedschapset gevonden heb is de Lada Niva... hier zat zelfs een fietspomp bij. :wink:
Bij elke (oude) lada zat die pomp, en ook een zeer fraai kistje.

Image

Hierin heb ik wat klein gereedschap en zekeringen en ty-raps en ijzerdraad. Dit behoort tot de vaste uitrusting van mijn murena.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je de krik vergelijkt met een huidige krik dan krijg je schrik om ze te gebruiken. We moeten wel toegeven, onze Matra's zijn niet zo zwaar.
Maar toch moet ik jullie gelijk geven en zal ik een andere krik zoeken voor in mijn bagheera. De oude zal wel netjes op haar plaats blijven zitten voor de nostalgie. :wink:
Attachments
De krik van de bagheera naast deze van een Nissan. (Medium).JPG
De krik van de bagheera naast deze van een Nissan. (Medium).JPG (87.79 KiB) Viewed 8053 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja een krik van een murena dat is een dikke prul.
De beste krik vind je in een Japanse auto, geloof mij.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Toch maar een test gedaan met de krik. Je ziet de krik vervormen, dus ze heeft niet veel over.
De kriksleutel heb ik ook een plaats gegeven. Ik denk dat dit geen originele sleutel is want ik kon de voorziene bevestigingspunten niet gebruiken. Wel deze met de veugelmoer.
Attachments
Test van de krik. (Medium).JPG
Test van de krik. (Medium).JPG (81.33 KiB) Viewed 8010 times
De kriksleutel een plaats gegeven. (Medium).JPG
De kriksleutel een plaats gegeven. (Medium).JPG (76.21 KiB) Viewed 8010 times
Eventjes op het dak gekropen voor een foto van het midden!!! (Medium).JPG
Eventjes op het dak gekropen voor een foto van het midden!!! (Medium).JPG (110.42 KiB) Viewed 8010 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je ziet de krik gewoon pijn lijden :roll:
Ik heb hem 1x gebruikt en toen was het gelijk einde krik, en die was niet in slechte conditie.
De franse ingenieurs zijn er gewoon vanuit gegaan dat je Michelin banden zet, dan heb je hem niet nodig :D
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

In mijn bagheera zit een langere wielsleutel met dop voor zeskant-bout.

Kan deze wel op de originele punten bevestigen.

Maar ik zie dat ge inbus-bouten hebt, was dit vroeger origineel?
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Dit zijn wel degelijk originele bouten voor de Bagheera's van het bouwjaar 1977 - 1978 en zowel gebruikt op de stalenvelg, als op de alu-velg.
Er voor en er na zijn het bouten met zeskantekoppen en vanaf 1979 werd er een zwart sierhoedje opgeplaatst.

Mvg,

Matra 530 LX
Post Reply