FrieMatra zijn murena 2.2S
- oetker
Zou ook een verwisseling kunnen zijn.
Er zitten namelijk in het paneel 1.2 en 2W lampjes.
Als het lampje echter varieert in helderheid dan duidt dat meer op een slecht contact op de voeler.
Ook zijn met de jaren de rode lensjes voor de lampjes minder licht doorlatend geworden en zitten deze lampjes nogal in het invallend licht/zon.
Al met al geen ideaal punt waar deze lampjes zitten.
Er zitten namelijk in het paneel 1.2 en 2W lampjes.
Als het lampje echter varieert in helderheid dan duidt dat meer op een slecht contact op de voeler.
Ook zijn met de jaren de rode lensjes voor de lampjes minder licht doorlatend geworden en zitten deze lampjes nogal in het invallend licht/zon.
Al met al geen ideaal punt waar deze lampjes zitten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
Ik heb de kogels van de schakelstangen zuiver gemaakt en gesmeerd. Volgens mij is het nu ok.
De lampjes zal ik zeker controleren op spanning en vermogen!!
Nieuwe problemen!
1. Start zeer slecht bij warme motor. De uitlaat stinkt naar de benzine maar start moeilijk. Koude start geen probleem.
2. De snelheidsmeter maakt lawaai. Tandjes piepen en ratelen maar de meters werken goed!!
3. Draait wat onregelmatig stationair.
4. Lekt wat olie langs de krukas dichting aan de vliegwiel zijde en aan de cilinderkop!
De benzineleiding is te lang, deze wil ik inkorten.
Zie foto, groen is huidige aansluiting en rood is toekomstige aansluitng.
Zou dit iets veranderen??????
Iemand die raad weet!! graag AUB.
De lampjes zal ik zeker controleren op spanning en vermogen!!
Nieuwe problemen!
1. Start zeer slecht bij warme motor. De uitlaat stinkt naar de benzine maar start moeilijk. Koude start geen probleem.
2. De snelheidsmeter maakt lawaai. Tandjes piepen en ratelen maar de meters werken goed!!
3. Draait wat onregelmatig stationair.
4. Lekt wat olie langs de krukas dichting aan de vliegwiel zijde en aan de cilinderkop!
De benzineleiding is te lang, deze wil ik inkorten.
Zie foto, groen is huidige aansluiting en rood is toekomstige aansluitng.
Zou dit iets veranderen??????
Iemand die raad weet!! graag AUB.
- Attachments
-
- benzineleiding.JPG (76.33 KiB) Viewed 4599 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Hier een beschrijving van het probleem van dampvorming in het benzinesysteem van de 2.2
Is wel in het Duits.
http://www.technikhomepage.de/kfz/update11.html
even klikken naar krafstofanlage.
Is wel in het Duits.
http://www.technikhomepage.de/kfz/update11.html
even klikken naar krafstofanlage.
- GODFRIED
Herman,
Bedankt voor de link, een zeer interessant artikel daar kan ik iets van leren.
Waarschijnlijk ga ik ook een elektrische benzinepomp zetten op de murena net zoals op mijn bagheera en de leidingen een stuk korter maken.
Urbain,
Vandaag tijdens het rijden valt de snelheidsmeter uit. Oorzaak! De kabel is over.
Dus vandaag een nieuwe kabel geplaatst moet het nog testen of mijn probleem opgelost is.
Als de motor stationair draait en je drukt op het rempedaal dan zakt het toerental met 300tr/min. Wat zou dit zijn???????
Bedankt voor de link, een zeer interessant artikel daar kan ik iets van leren.
Waarschijnlijk ga ik ook een elektrische benzinepomp zetten op de murena net zoals op mijn bagheera en de leidingen een stuk korter maken.
Urbain,
Vandaag tijdens het rijden valt de snelheidsmeter uit. Oorzaak! De kabel is over.
Dus vandaag een nieuwe kabel geplaatst moet het nog testen of mijn probleem opgelost is.
Als de motor stationair draait en je drukt op het rempedaal dan zakt het toerental met 300tr/min. Wat zou dit zijn???????
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
--------
----------------------------------------------------------
Hoogst waarschijnlijk een lekke rembekrachtiger.
Waarschijnlijk valt de voorraadpot achterin helemaal leeg als je op de rem trapt, waardoor de motor als het ware valse lucht staat te zuigen.
Kunnen ook lekken zijn in het vacuumsysteem waardoor geen goede voorraad wordt opgebouwd..
Daardoor krijg je ook slecht stationair/ralenti.
--------
----------------------------------------------------------
Hoogst waarschijnlijk een lekke rembekrachtiger.
Waarschijnlijk valt de voorraadpot achterin helemaal leeg als je op de rem trapt, waardoor de motor als het ware valse lucht staat te zuigen.
Kunnen ook lekken zijn in het vacuumsysteem waardoor geen goede voorraad wordt opgebouwd..
Daardoor krijg je ook slecht stationair/ralenti.
- oetker
--------
Als ik op de rem trap mag ik de lampen niet meer kunnen bedienen!!!
============================================
Dan zullen ze inderdaad niet of zeer langzaam open gaan.
Edit.
Je kunt controleren of het vacuumsysteem nog goed is.
Als de motor een minuut of 10 uit staat, dan moet je de lampen nog een paar maal op en neer kunnen laten gaan.
Bij mij gaat dat na een paar uur nog zelfs.
--------
Als ik op de rem trap mag ik de lampen niet meer kunnen bedienen!!!
Dan zullen ze inderdaad niet of zeer langzaam open gaan.
Edit.
Je kunt controleren of het vacuumsysteem nog goed is.
Als de motor een minuut of 10 uit staat, dan moet je de lampen nog een paar maal op en neer kunnen laten gaan.
Bij mij gaat dat na een paar uur nog zelfs.
- GODFRIED
- oetker
Dan zal er waarschijnlijk geen lek in het vacuum zitten.
Stop de slang bij de bekrachtiger is dicht.
Als bij remmen dan nog het probleem, dan zit het waarschijnlijk in de electriek.
Niet erg waarschijnlijk, maar toch even elimineren.
Stop de slang bij de bekrachtiger is dicht.
Als bij remmen dan nog het probleem, dan zit het waarschijnlijk in de electriek.
Niet erg waarschijnlijk, maar toch even elimineren.
- oetker
- oetker
- matrafan
Denk dat dit een beetje normaal is omdat de rembekrachtiger dan vacuum trekt en de motor meer belast wordt.
Bij de bagheera is het vacuumsysteem van de remmen en dit van de lampen gescheiden.
Die van de remmen zit rechtstreeks op de motor en van de lampen op het vacuum-reservoir, zou me verwonderen als dit bij de murena niet zo was gezien uw rembekrachtiger wegvalt bij een leidingbreuk????
Nu je dat aanhaalt, wat me opgevallen is! Als ik op het rempedaal druk dooft het lampje van de batterij een beetje. Dit bij niet draaiende motor.
Snap wel niet goed wat het acculampje te maken heeft met het intrappen van het rempedaal????
Kan het niet zijn dat uw remlichten gaan branden en daardoor de spanning een beetje wordt verlaagd????
Denk dat dit een beetje normaal is omdat de rembekrachtiger dan vacuum trekt en de motor meer belast wordt.
Bij de bagheera is het vacuumsysteem van de remmen en dit van de lampen gescheiden.
Die van de remmen zit rechtstreeks op de motor en van de lampen op het vacuum-reservoir, zou me verwonderen als dit bij de murena niet zo was gezien uw rembekrachtiger wegvalt bij een leidingbreuk????
Nu je dat aanhaalt, wat me opgevallen is! Als ik op het rempedaal druk dooft het lampje van de batterij een beetje. Dit bij niet draaiende motor.
Snap wel niet goed wat het acculampje te maken heeft met het intrappen van het rempedaal????
Kan het niet zijn dat uw remlichten gaan branden en daardoor de spanning een beetje wordt verlaagd????
- oetker
300 toeren dalen is wel erg veel.
Bij mij in ieder geval geen verschil als ik op de rem trap.
Dat het acculampje wat minder gaat branden heeft te maken met een spanningsval.
Dit komt waarschijnlijk omdat achter het dashbord geen stabilisatie is toegepast zoals in de meeste auto's tegenwoordig.
Die kunnen die spanningsval opvangen.
bvb...Je stabiliseert op 9 volt, en voed daarme dashbordlampjes en benzinemeter.
Als de spanning op de accu dan bvb 1 volt daalt door het aanschakelen van lampen enzo, blijft de stabilisatie een constante spanning van 9 Volt leveren.
Dan zie je geen dempende lampjes bij het aanschakelen van componenten.
Bij mij in ieder geval geen verschil als ik op de rem trap.
Dat het acculampje wat minder gaat branden heeft te maken met een spanningsval.
Dit komt waarschijnlijk omdat achter het dashbord geen stabilisatie is toegepast zoals in de meeste auto's tegenwoordig.
Die kunnen die spanningsval opvangen.
bvb...Je stabiliseert op 9 volt, en voed daarme dashbordlampjes en benzinemeter.
Als de spanning op de accu dan bvb 1 volt daalt door het aanschakelen van lampen enzo, blijft de stabilisatie een constante spanning van 9 Volt leveren.
Dan zie je geen dempende lampjes bij het aanschakelen van componenten.
- oetker
-------
Die van de remmen zit rechtstreeks op de motor en van de lampen op het vacuum-reservoir
Volgen schema van de vacuumroute gaat er maar 1 vacuum leiding naar voren en wordt die gesplitst met een T-stuk.

Edit
Aangezien het vacuum goed wordt vastgehouden in de pot gedurende enige tijd, is het keerklepje tussen carb en pot goed.
In theorie zijn er dan maar 2 mogelijkheden.
Of de bekrachtiger eist te veel door een lek, of de vacuumslang op de carb zit op een verkeerd punt aangesloten waardoor teveel invloed op het stationair toerental wordt uitgoefend.
Nu zitten hier niet de originele carbs op, dus is het mogelijk dat je dit probleem gratis bij deze setup krijgt.
-------
Die van de remmen zit rechtstreeks op de motor en van de lampen op het vacuum-reservoir
Volgen schema van de vacuumroute gaat er maar 1 vacuum leiding naar voren en wordt die gesplitst met een T-stuk.

Edit
Aangezien het vacuum goed wordt vastgehouden in de pot gedurende enige tijd, is het keerklepje tussen carb en pot goed.
In theorie zijn er dan maar 2 mogelijkheden.
Of de bekrachtiger eist te veel door een lek, of de vacuumslang op de carb zit op een verkeerd punt aangesloten waardoor teveel invloed op het stationair toerental wordt uitgoefend.
Nu zitten hier niet de originele carbs op, dus is het mogelijk dat je dit probleem gratis bij deze setup krijgt.
- GODFRIED
Dat het acculampje een beetje dooft heeft te maken met de spanningsval dat is nu al zeker en moet als normaal beschouwd worden bij de murena.
Volgens mijn zoon is dat wegvallen van die 300 toeren omdat alles even wegvalt en het toerental op 500 blijft hangen. Gisteren heeft hij de murena meegenomen. Ik had hem willen meenemen maar hij wilde hem graag laten zien aan vriend die ook interesse heeft in een murena. Na enige tijd rijden viel de toerenteller volledig uit samen met de ruiten en nog enkele andere dingen. Ik weet dat ik dat contact aan de zekeringdoos al twee maal gesoldeerd heb, waarschijnlijk heeft dit weer begeven!!! Als dit het geval is dan moet ik enkele nieuwe stekkertjes zoeken om op de kabel te plaatsen.
Het ziet er naar uit dat ik mijn oudste zoon misschien toch met het Matravirus krijg besmet. Zijn vriend vind het geweldig en geraakt volgens mij ook besmet.
Bedankt voor jullie reacties en hulp voor het zoeken naar oplossingen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Hier nog een foto van de stekker waar het waarschijnlijk om gaat.
Volgens mijn zoon is dat wegvallen van die 300 toeren omdat alles even wegvalt en het toerental op 500 blijft hangen. Gisteren heeft hij de murena meegenomen. Ik had hem willen meenemen maar hij wilde hem graag laten zien aan vriend die ook interesse heeft in een murena. Na enige tijd rijden viel de toerenteller volledig uit samen met de ruiten en nog enkele andere dingen. Ik weet dat ik dat contact aan de zekeringdoos al twee maal gesoldeerd heb, waarschijnlijk heeft dit weer begeven!!! Als dit het geval is dan moet ik enkele nieuwe stekkertjes zoeken om op de kabel te plaatsen.
Het ziet er naar uit dat ik mijn oudste zoon misschien toch met het Matravirus krijg besmet. Zijn vriend vind het geweldig en geraakt volgens mij ook besmet.

Bedankt voor jullie reacties en hulp voor het zoeken naar oplossingen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Hier nog een foto van de stekker waar het waarschijnlijk om gaat.

- Attachments
-
- Contact van stekker is over . 1 (Small).JPG (48.64 KiB) Viewed 4499 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Blijft een probleemgeval die connectoren.
Daar moet gewoon een keer iets definitiefs voor ontworpen worden wat beter werkt.
Voor mij nog even toekomstmuziek, sinds de aansluitingen gesoldeerd zitten werkt het ok.
Niet de eleganste oplossing, maar wel een oplossing.
Daar moet gewoon een keer een ander paneel voor ontworpen worden, waardoor je met betere stekkers de boel kan aansluiten, anders blijft het tobben.
Dat paneel loopt als een rode draad door de levensloop van de Murena heen, waarbij het steeds weer zorgt voor vage problemen in de elektra.
Daar moet gewoon een keer iets definitiefs voor ontworpen worden wat beter werkt.
Voor mij nog even toekomstmuziek, sinds de aansluitingen gesoldeerd zitten werkt het ok.
Niet de eleganste oplossing, maar wel een oplossing.
Daar moet gewoon een keer een ander paneel voor ontworpen worden, waardoor je met betere stekkers de boel kan aansluiten, anders blijft het tobben.
Dat paneel loopt als een rode draad door de levensloop van de Murena heen, waarbij het steeds weer zorgt voor vage problemen in de elektra.
- GODFRIED
Gisteren werkte alles weer, ergens een slecht contact!!! Ik heb de stekkers op de zekeringdoos nagekeken en ??n contact stond wat ver open. Dit werd door mij ook gesoldeerd. Ik heb de soldering verbeterd, het hoekje moet met tin een stukje volgelopen zijn anders is het niet sterk genoeg.
Dan maar de enkele zetels uitgebouwd om aan de handremschakelaar te kunnen. De schakelaar zag als nieuw uit maar had slecht contact door oxidatie. Nu ik de zetels toch uit de auto had heb ik deze zuiver gemaakt, ook de luchtopeningen konden een poetsbeurt gebruiken.
Urbain,
Raar bij mij zat er ook een lampje van 24V in de olieverklikker, met een lampje van 12V brandt alles weer duidelijk. Waarom hebben ze dit gedaan?? Waarschijnlijk omdat het blijft branden en het dan niet opvalt. Dus die censor op de motor moet gecontroleerd worden is waarschijnlijk defect!
Dan maar de enkele zetels uitgebouwd om aan de handremschakelaar te kunnen. De schakelaar zag als nieuw uit maar had slecht contact door oxidatie. Nu ik de zetels toch uit de auto had heb ik deze zuiver gemaakt, ook de luchtopeningen konden een poetsbeurt gebruiken.
Urbain,
Raar bij mij zat er ook een lampje van 24V in de olieverklikker, met een lampje van 12V brandt alles weer duidelijk. Waarom hebben ze dit gedaan?? Waarschijnlijk omdat het blijft branden en het dan niet opvalt. Dus die censor op de motor moet gecontroleerd worden is waarschijnlijk defect!
- Attachments
-
- De schakelaar van de handrem (Small).JPG (77.88 KiB) Viewed 4454 times
-
- De zetels moeten verwijderen om aan de schakelaar van de handrem te kunnen. (Small).JPG (57.1 KiB) Viewed 4454 times
-
- zuiver maken van de zetels 1 (Small).JPG (49.41 KiB) Viewed 4454 times
-
- zuivergemaakte luchtroosters (Small).JPG (88.2 KiB) Viewed 4454 times
-
- zuiver maken van de zetels (Small).JPG (83.05 KiB) Viewed 4454 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Zo zie je maar weer dat je altijd de logica er in moet houden.
Een veronderstelde fout in de vacuum komt uit in de elektra.
Het kan je makkelijk van de wijs brengen.
qoute
--------
het hoekje moet met tin een stukje volgelopen zijn anders is het niet sterk genoeg.
Dus die censor op de motor moet gecontroleerd worden is waarschijnlijk defect
=============================================
Waarschijnlijk wordt het daar zo warm door overgangsweerstand, dat de soldering wegsmelt.
Die sensor zal denk ik wel moeilijk aan te komen zijn.
Een veronderstelde fout in de vacuum komt uit in de elektra.
Het kan je makkelijk van de wijs brengen.
qoute
--------
het hoekje moet met tin een stukje volgelopen zijn anders is het niet sterk genoeg.
Dus die censor op de motor moet gecontroleerd worden is waarschijnlijk defect
=============================================
Waarschijnlijk wordt het daar zo warm door overgangsweerstand, dat de soldering wegsmelt.
Die sensor zal denk ik wel moeilijk aan te komen zijn.
-
[quote="GODFRIED"]
Raar bij mij zat er ook een lampje van 24V in de olieverklikker, met een lampje van 12V brandt alles weer duidelijk. Waarom hebben ze dit gedaan?? Waarschijnlijk omdat het blijft branden en het dan niet opvalt. Dus die censor op de motor moet gecontroleerd worden is waarschijnlijk defect
Als er te weinig oliedruk is en er gaat dan een lampje branden dan weet je dat er een probleem is. Dit is het moment om de motor onmiddellijk uit te zetten.
Zoals Jurgen aanhaalt een T stuk met een oliedrukschakelaar op en deze het lampje laten bedienen.
Welke schakelaar gebruiken jullie hier voor??
Jurgen hoe heb je dat gedaan met het lampje op de temperatuur??

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
quote godfried.
-------------------
==============================
Weet je nog wat je laatst hebt vervangen door een bout op je bagheera?
.........precies...die dus, en de sensor zou je kunnen vervangen door een temperatuursensor.
Daar moet dan wel een olietemp. meter voor komen.
Zie hier de doc voor de 2.2
hetzelfde Bagheera gevalletje zit daar 01137

-------------------
==============================
Weet je nog wat je laatst hebt vervangen door een bout op je bagheera?
.........precies...die dus, en de sensor zou je kunnen vervangen door een temperatuursensor.
Daar moet dan wel een olietemp. meter voor komen.
Zie hier de doc voor de 2.2
hetzelfde Bagheera gevalletje zit daar 01137

-
GODFRIED wrote:Inderdaad de originele sensor die het oliepijl controleert heeft weinig nut.
Als er te weinig oliedruk is en er gaat dan een lampje branden dan weet je dat er een probleem is. Dit is het moment om de motor onmiddellijk uit te zetten.
Zoals Jurgen aanhaalt een T stuk met een oliedrukschakelaar op en deze het lampje laten bedienen.
Jurgen hoe heb je dat gedaan met het lampje op de temperatuur??
Op mijn ruilsolarablok zat een extra aansluiting voor een oliedruklampje en voor een te hoge temperatuurlampje, 't was dus gemakkelijk
- oetker
-------
Op mijn ruilsolarablok zat een extra aansluiting voor een oliedruklampje en voor een te hoge temperatuurlampje.
===============================================
Misschien bestaan ze wel maar ik kan ze niet vinden.
Ik bedoel dus een hoge olie temperatuur switch.
Er zijn wel temperatuurvoelers die een wisselende weerstand geven bij een wisselende olietemperatuur, maar een voeler die schakelt bij te hoge temperatuur nog nooit gezien op een Talbot motor.
Weet je zeker dat het een switch is Jurgen?
-------
Op mijn ruilsolarablok zat een extra aansluiting voor een oliedruklampje en voor een te hoge temperatuurlampje.
===============================================
Misschien bestaan ze wel maar ik kan ze niet vinden.
Ik bedoel dus een hoge olie temperatuur switch.
Er zijn wel temperatuurvoelers die een wisselende weerstand geven bij een wisselende olietemperatuur, maar een voeler die schakelt bij te hoge temperatuur nog nooit gezien op een Talbot motor.
Weet je zeker dat het een switch is Jurgen?
- oetker
Ziet er fris gepoetst uit Godfried.
Schrok de auto niet van al dat licht buiten?
We zien nu pas eigenlijk hoe netjes die er bij staat.
De plezante ritjes staan er aan te komen voor je na al dat gesleutel.
Schrok de auto niet van al dat licht buiten?
We zien nu pas eigenlijk hoe netjes die er bij staat.
De plezante ritjes staan er aan te komen voor je na al dat gesleutel.