Stekkerverbindingen beschermen met krimpkous
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Stekkerverbindingen beschermen met krimpkous
Origineel zitten er overal aangemouleerde stekkers aan de kabelbomen van onze Matra's. Maar in de loop der jaren breekt er al eens ??n af, of wordt er verbindingen bijgelegd met niet ge?soleerde stekkers. Deze zijn niet zo betrouwbaar omwille van de invloed van vocht en vuil op de verbinding.
Door er een stukje krimpkous overheen te krimpen wordt de verbinding afgeschermd en zit de draad er ook steviger aan. (minder kans op afbreken door trillingen) Krimpkous kun je kopen in de autoshop in verschillende maten en kleuren. Er worden meestal 2 maten opgegeven vb. 9.5/4.8 wat wil zeggen dat de kous voor behandeling 9.5mm breed is en na het opwarmen met een heteluchtblazer krimpt tot maximum 4.8mm. (deze maat is wel wat groot voor een gewone stekker) Er bestaan ook kousen die een factor 3 krimpen.
Voor het krimpen heb je wel een heteluchtblazer nodig, je moet minimum 80?C halen.
Je vind ook zakjes met korte stukjes krimpkous in diverse hobbyzaken, maar die zijn in verhouding veel te duur (rond de 6? voor 5 stuks van 15cm). In de autohandel betaalde ik tussen de 4 en de 6? voor een stuk van 120cm.
Het eindresultaat is bijna even goed als aangemouleerde stekkers, alleen veel goedkoper en in het bereik van de amateurs. Nog een gekleurde stip erop en het lijkt helemaal echt...
De foto's maken ales wat duidelijker...
Door er een stukje krimpkous overheen te krimpen wordt de verbinding afgeschermd en zit de draad er ook steviger aan. (minder kans op afbreken door trillingen) Krimpkous kun je kopen in de autoshop in verschillende maten en kleuren. Er worden meestal 2 maten opgegeven vb. 9.5/4.8 wat wil zeggen dat de kous voor behandeling 9.5mm breed is en na het opwarmen met een heteluchtblazer krimpt tot maximum 4.8mm. (deze maat is wel wat groot voor een gewone stekker) Er bestaan ook kousen die een factor 3 krimpen.
Voor het krimpen heb je wel een heteluchtblazer nodig, je moet minimum 80?C halen.
Je vind ook zakjes met korte stukjes krimpkous in diverse hobbyzaken, maar die zijn in verhouding veel te duur (rond de 6? voor 5 stuks van 15cm). In de autohandel betaalde ik tussen de 4 en de 6? voor een stuk van 120cm.
Het eindresultaat is bijna even goed als aangemouleerde stekkers, alleen veel goedkoper en in het bereik van de amateurs. Nog een gekleurde stip erop en het lijkt helemaal echt...
De foto's maken ales wat duidelijker...
- Attachments
-
- Zo, bijna zo goed als een aangemouleerde stekker, nog een kleurstip erop en het lijkt echt...
- DSC00090_s.jpg (29.55 KiB) Viewed 13965 times
-
- Met de heteluchtblazer langs alle kanten wat gelijkmatig blazen
- DSC00088_s.jpg (33.38 KiB) Viewed 13965 times
-
- Een stukje krimpkous erover schuiven.
- DSC00086_s.jpg (38.03 KiB) Viewed 13965 times
-
- Zo ziet het er niet zo betrouwbaar uit.
- DSC00082_s.jpg (33.11 KiB) Viewed 13965 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Hier vind je meer info over de verschillende types krimpkous.
http://www.brandsma-bv.nl/public/files/ ... s/CGPT.pdf
http://www.brandsma-bv.nl/public/files/ ... s/CGPT.pdf
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 1674
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Het werkt inderdaad zeer goed en netjes, ik doe dit al jaren zo.
Nog even een tip:
Smeer eerst even een beetje zuurvrije vaseline op de gemonteerde stekker en het kale draadeindje voordat je de krimpkous er omheen doet.
De vaseline wordt vloeibaar door het opwarmen van de krimpkous en kruipt dan ook een stukje onder de isolatie van de draad... geeft een perfecte corrosiebescherming en altijd veilig contact, ook in de natte omstandigheden onder de auto.
Nog even een tip:
Smeer eerst even een beetje zuurvrije vaseline op de gemonteerde stekker en het kale draadeindje voordat je de krimpkous er omheen doet.
De vaseline wordt vloeibaar door het opwarmen van de krimpkous en kruipt dan ook een stukje onder de isolatie van de draad... geeft een perfecte corrosiebescherming en altijd veilig contact, ook in de natte omstandigheden onder de auto.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Gaat lekker Urbain.
Ik kreeg nog van iemand met een Landrover een idee aangereikt voor de bescherming van de connectors.
Die knipt gewoon een vinger van een rubber handschoen, en trekt ze over de connectors.
Zal dat binnenkort is uitproberen.
Ik kreeg nog van iemand met een Landrover een idee aangereikt voor de bescherming van de connectors.
Die knipt gewoon een vinger van een rubber handschoen, en trekt ze over de connectors.
Zal dat binnenkort is uitproberen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4175
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Herman,
Ik was eigenlijk op zoek naar krimpkous om de connectors te beschermen, maar ik vind er geen die groot genoeg is om over de connector te schuiven en dan nog genoeg krimpt om vast op de kabelboom te zitten. Die handschoenvingers is misschien een idee, als ze tegen de warmte in de motorruimte kunnen en een beetje oliebestendig zijn....
Ik was eigenlijk op zoek naar krimpkous om de connectors te beschermen, maar ik vind er geen die groot genoeg is om over de connector te schuiven en dan nog genoeg krimpt om vast op de kabelboom te zitten. Die handschoenvingers is misschien een idee, als ze tegen de warmte in de motorruimte kunnen en een beetje oliebestendig zijn....
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
@ Urbain,
Naar die connectorhoesjes ben ik al 1.5 jaar op zoek, en heb nog niets gevonden wat er ook maar enigzins op lijkt.
Die rubber huishoudhandschoenen zijn bestendig tegen alles wat je maar bedenken kunt.
Gewoon maar een keer uitproberen.
Lijkt me mogelijk, dingen zijn enorm rekbaar.
Alleen even oppassen met de scherpe kantjes van de connector, of daar even een stukje tape opmaken ter bescherming.
Naar die connectorhoesjes ben ik al 1.5 jaar op zoek, en heb nog niets gevonden wat er ook maar enigzins op lijkt.
Die rubber huishoudhandschoenen zijn bestendig tegen alles wat je maar bedenken kunt.
Gewoon maar een keer uitproberen.
Lijkt me mogelijk, dingen zijn enorm rekbaar.
Alleen even oppassen met de scherpe kantjes van de connector, of daar even een stukje tape opmaken ter bescherming.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
-
- Posts: 1674
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Daarom doe ik er dan ook die vaseline bij, dit maakt het geheel goed corrosiebestendig.bart_heemskerk wrote:Als iets waterdicht is....... kan het water er niet uit!
Als er toch vocht bij de stekkers komt, dat blijft dat daar zitten. Want door de omhulling verdampt het moeilijk.
Ik heb zo'n 15 jaar geleden de gehele kabelboom van m'n Suzuki SJ413 op deze manier behandeld.
Deze wagen staat dus regelmatig tot aan z'n koplampen diep in de bagger, maar heb er nog nooit geen electra-verbindingsproblemen mee gehad...ook niet in de lampunits en stekkeraansluiting bij de trekhaak.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Daar zitten toevoegingen in, en je weet vaak niet wat.
Ook lijkt het me te dun.
Bij de Hema kost een grote pot van de harde witte vaseline een paar Euro's.
Dat is prima geschikt, en anders bij de apotheek meestal ook niet duur.
Ook lijkt het me te dun.
Bij de Hema kost een grote pot van de harde witte vaseline een paar Euro's.
Dat is prima geschikt, en anders bij de apotheek meestal ook niet duur.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1674
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik gebruik deze altijd, kost iets van 5 of 6 euri per bus van 1 kg.
Ook prima geschikt voor de accupolen.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -vaseline/
Ook prima geschikt voor de accupolen.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -vaseline/
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969