FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Jean, Herman en Henk.

Dat is al een hele geruststelling. Ik vreesde al dat de regelschroeven verdwenen waren.
Trouwens een mooi en duidelijke foto van de carburator. Deze kan wel ik wel gebruiken.

Natuurlijk is het zeer belanrijk dat de carburators zijn aangepast op de motor. De carburators komen van bij Simon en werden van een ongeval murena S verwijderd. Voor de zekerheid toch eens opschrijven wat er allemaal inzit.

Bedankt, Godfried :wink:
Matra Bagheera S - 1977
henk wouterse

Post by henk wouterse »

de murena die randha te koop heeft zitten dezelfde carbs op misschien kan hij jou helpen,
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik zal eens informeren. In principe zou de afstelling het zelde moeten zijn als de bagheera carburators!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Handha heeft zelf niet zoveel ervaring met afstellen van deze carburotor's maar hij heeft me wat informatie doorgestuurd.
Mooi zo. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

De werken aan de Matra zijn terug herstart. Ik ben een tijdje buiten dienst geweest wegens mijn ziekte.

De bedoeling is om de murena deze week naar de keuring te rijden en te keuren als oldtimer. Als ik enkele maanden aan het rijden ben terug naar de keuring voor een volledige keuring maar hij blijft als oldtimer ingeschreven.

Op de carburators zijn geen aansluitingen voor de vacu?m te meten, waarschijnlijk moet ik eerst schroeven verwijderen. De verzegelde schroeven ga ik vanaf blijven. Het gelijktijdig openen van de twee carburators wil ik wel controleren. Dit is regelbaar net zoals de bagheera, alleen nog zien waar ik de vacu?mmeters moet aansluiten. Ik vind dit verwarrend omdat bij de bagheera deze aansluitingen voorzien zijn en bij de Dellorto's niet!!!!

Oliefilter!!!!!!!!!! Ik heb een oliefilter gehaald in de autoschop, deze is enkele cm lager dan de nu geplaatste. Het is de zelfde dan de 2pk,visa enz. Raar dat een 600-800cc de zelfde oliefilter heeft dan een 2.2. Kan ik dit vertrouwen?????????????????
Matra Bagheera S - 1977
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

enkele cm's kleiner is toch wel veel, dat maakt dat je een kleiner debiet hebt volgens mij, een 2pk heeft toch wel een kleiner karter dan een 2.2 vermoed ik.
Bij mijn vaciummeters is een kitje bij met allerlei koppelstukjes voor op de carbs aan te sluiten, meestal dien je een schroefje te verwijderen die het vacium afsluit, daar steek je dan zo'n (conisch) koppeltukje in...
Bagheera X '78
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:
Oliefilter!!!!!!!!!! Ik heb een oliefilter gehaald in de autoschop, deze is enkele cm lager dan de nu geplaatste. Het is de zelfde dan de 2pk,visa enz. Raar dat een 600-800cc de zelfde oliefilter heeft dan een 2.2. Kan ik dit vertrouwen?????????????????
Dat klinkt mij heel bekend in de oren, heb dit ook gehad met m'n Rancho.
Bij m'n aangeschafte voorraad reservedelen zaten ook oliefilters, merk AL. (nog nooit eerder van gehoord dus :-? )
Deze waren geschikt voor Citro?n 2CV/Visa, Peugeot LN/104, Talbot Samba, Simca 1100/1307, Matra Bagheera/Rancho enz., maar ook korter dan de gemonteerde versie.

Had hierover dus ook ernstige twijfels, en heb dit even uit laten zoeken.
Blijkt dus dat er een paar filtermerken zijn die deze filters wel als passend aangeven in hun catalogus, maar de meerderheid van de filtermerken geeft toch wel verschillende filters aan tussen de Rancho-motoren en de 2CV / Visa / LN / Samba enz.
De aansluitingen zijn wel gelijk, maar het filteroppervlak is kleiner en van de doorstroomcapaciteit staat dus niets aangegeven...

Ik heb die filters voor m'n eigen gemoedsrust dus maar gewoon weggedaan en vervangen voor een exemplaar uit de clubstock, ik wil dat risico op motorschade niet nemen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Vollegaaz en Muddy bandit,

Ik heb nog wat informatie gezocht op het internet. De gebruikte filter is van het merk Purflux en wordt door Peugeot gebruikt als origineel onderdeel op de bagheera en de murena en misschien nog anderen?? Dit geeft me wel vertrouwen!! Natuurlijk blijf het wel, welke doorstroomapaciteit heeft deze oliefilter!!!
Ik heb de oliefilter gemonteerd en volgens de oliedrukmeter is alles ok!!!!!!

Ik heb van de bagheera- carburators de aansluitbusjes afgedraaid en deze passen op de Dellorto- carburators. De linkse en de rechtse carburator hadden niet de zelfde onderdruk, dit heb ik bijgesteld. Ze staan nu op 0,2 bar vacu?m. :wink:
Attachments
Gebruikte busjes voor aansluiting van de carburators. (Small).JPG
Gebruikte busjes voor aansluiting van de carburators. (Small).JPG (74.06 KiB) Viewed 4952 times
afsteling carburators (Small) (2).JPG
afsteling carburators (Small) (2).JPG (75.11 KiB) Viewed 4952 times
De oliefilters (Small).JPG
De oliefilters (Small).JPG (65.32 KiB) Viewed 4952 times
Matra Bagheera S - 1977
matrafan

Post by matrafan »

Ken ze maar al te goed, misschien veel te goed.

Een tijdje geleden op m'n carburator van de bagheera na het afstellen eentje te vast aangedraaid met als gevolg: over.

Vervolgens een links tapeinde erin afgebroken met als resultaat de hele carburator opnieuw vervangen en afstellen: dus terug bij af moeten beginnen.

Maar de spirit is: blijven doorgaan en niet opgeven.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Jos, dat kan tegenvallen als er een schroef afbreekt en zeker aan de carburator. Dunne boutjes met fijne draad!!!

Kan men de zwarte plastieken kap van de voorlampen bij een murena zo verwijderen??????? Bij mij zitten de lampen te laag om aan de onderste schroeven te kunnen met een gewone schroevendraaier. Ik moet een afgeslepen schroevendraaier gebruiken!! :wink:

Is dat normaal????????????
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik heb de lampen wat hoger gezet, zodat ik goed aan de schroeven kan.

Gisteren mijn eerste rit gemaakt met de murena naar de garage en de keurin in As. Ik heb de murena als oldtimer laten keuren maar als ik zie dat mijn zonen er ook regelmatig mee willen rijden dan laat ik een dagelijkse keuring doen.

Wat me vooral opviel aan de murena is zijn trekkracht in alle versnellingen. Nee hij is niet te vergelijken met de bagheera. Alhoewel ik de bagheera mooier vind. Zijn spiegels zijn zeer goed en groot, dat is bij de bagheera wel anders.

Nog wat prullen die ik moet aanpakken, het dasboard kraakt ontzettend tijdens het rijden, zeer storend. De versnellingen kiezen bij stationair draaien gebeurd stroef net of de koppeling blijf hangen. Tijdens het rijden geen enkel probleem!!
De murena is een slechte starter en draait bij koude motor niet goed stationair, ook als de motor warm is start hij niet goed. De motor temperatuur blijft op 70? hangen misschien werd de thermostaat verwijderd???

Het co gehalte was in de garage 0,5 gr, dit heb ik dan wel goed geregeld op het gehoor.

Maar goed dat ik de lampkappen verwijderd heb want die regeling op de lampen daar was wat aan geknoeid. Die plastieken regelingblokjes en houders zijn door de ouderdom flink aangetast.
Zijn deze los te verkrijgen of heeft er iemand nog liggen die te koop zijn??????????? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

hup, alweer een Matra meer in het verkeer ! Al een geluk dat je Murena beter rijdt als je Bagh, een 2.2 die slechter zou rijden als 1442, dat zou pas erg zijn :lol:

veel plezier ermee !
Bagheera X '78
matrafan

Post by matrafan »

Die plastieken regelingblokjes en houders zijn door de ouderdom flink aangetast.
Zijn deze los te verkrijgen of heeft er iemand nog liggen die te koop zijn???????????

Denk niet dat ge die nog gaat vinden???

Had bij m'n bag genoeg koplampen om er toch nog enkele goede te vinden.

Bij eentje hadden ze dit opgelost met bout en moertjes hetgeen eigenlijk ook goed werkte.

Voor de rest veel rijgenot met de murena en de kleine prullen zullen wel in orde geraken.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Inderdaad waarschijnlijk zijn deze niet los te verkrijgen en horen ze bij de lampen.
Harry de Matra heeft dit opgelost met boutjes en er een veertje tussen gezet, niet slecht gezien van hem. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
oetker

Post by oetker »

De boutjes met het plastic zijn er volgens Simon nog.
Kosten wel €10 per stuk.
De houders waar de kogels in zitten zijn er echter niet meer, en die zijn het grootste probleem
Paar boutjes en moeren is aanzienlijk goedkoper, en je hoeft ze toch niet dagelijks af te stellen.

Het oliefilter wat er bij mij op zit is van Fram PH2839. en werkt al 9000 km ok.
Dit is een kort oliefilter en heb hem onlangs voor de 2e keer vervangen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Onze Herman is terug, hopelijk heel ontspannen en bruingebakken!!

10? is veel geld voor zo een plastiek blokje met een boutje in. Ik heb nu alles nog kunnen herstellen maar heb niet reserve. Ik heb de koplamp die ik van je heb overgenomen geplaatst. Bij mij was de spiegel beschadigd door roest. De andere lamp is een nieuwe en zat erop.

De ringen van Jurgen zijn er nog niet dus heb ik het zo maar moeten doen. Dit kan later dan nog volledig vervangen worden!!

Ik heb nu ook een korte oliefilter op de motor zitten en dat geeft geen problemen. De oliedruk is normaal. Nu ben ik er zeker gerust in, bedankt voor je reactie. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M

Post by jurgen M »

Ik hoop de ringen voor de zomervakantie te hebben, blijkbaar duurt het veel langer dan verwacht. Zoniet wordt het alweer uitgesteld. Sorry :oops: :oops:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Verontschuldigen zijn niet nodig, zoiets heb je niet in de hand. Laat ons wel hopen dat het doorgaat. Anders moet ik vroeg of laat een andere oplossing zoeken. voorlopig zijn de lampen in orde en is de murena gekeurd.
Je laat me maar iets horen als het zo ver is of hoe het afloopt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matrafamily

houdertjes voor de koplampen

Post by matrafamily »

Dag Godfried,

Ik heb nog wel een paar van die setjes liggen voor de koplampen, las je in de buurt komt spring je maar eens binnen

Ik heb trouwens nog veeeeeeeeeeeeel liggen

Gr. Cornelis
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Cornelis,

Dat verwonderd me niet. Ik heb al horen zeggen "als je het nergens kunt vinden moet bij je Cornelis zijn". Heb je ook de stukjes die zich op het polyester bevinden??? Ik heb voorlopig alles nog kunnen herstellen, met tec7 kun je veel.
Ik zou eens moeten langs komen maar of dat er van gaat komen!!!! Gisteren de ganse dag plat gelegen. :cry:
Alvast bedankt voor het aanbod. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Vandaag de nummerplaat ontvangen en de eerste rit gemaakt.

Wat moet ik nog herstellen!!!

1. Het lampje van de olie flikkert op het dashboard, is alleen zichtbaar in de garage of bij donker. Links boven het eerste lampje.
De olie druk is tijdens het rijden rond de 5 bar.

2. De eerste en de tweede versnelling schakelen moeilijk , soms wel en soms niet. Volgens mij blijft de koppelingsplaat gedeeltelijk hangen!!

Iemand suggesties????????????????? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
oetker

Post by oetker »

Dat olielampje heeft bij mij ook geflikkerd.
Na vervangen van de olie was het weg.
Wat de versnelling betreft zou de verkeerde of oude olie in de bak kunnen zitten,
Misschien beide eerst maar vervangen en de auto een beetje los rijden.
Hij staat al weer een tijdje stil volgens mij.
matrafan

Post by matrafan »

Ik weet niet of bij de murena het olielampje hetzelfde is aangesloten als bij de laatste bagheera's???

Deze zijn namelijk op de peilstok aangesloten, heb deze ook moeten reinigen alvorens die goed werkte.

Moet nl. contact maken of er olie aanwezig is, nazien of die op de juiste hoogte zit, gezien het knipperen.

Versnellingsbak zelfde oordeel als Herman doch zou op termijn TSL aanraden, ben daar nog steeds z??r tevreden over, heb de mening dat motor en versnellingsbak steeds soepeler lopen.

Misschien toch het koppelingsgedeelte nazien, kan lucht op zitten???
oetker

Post by oetker »

-------
Moet nl. contact maken of er olie aanwezig
=============================

Precies, en bij vuile olie werkt dat slecht.
Nu zit die van de 2.2 niet op de stok, maar op het carter gemonteerd.
Na 7000 km begon die van mij te knipperen.
Na vervangen olie al een tijdje goed.
Zal bij de volgende verversing de stok er is uithalen om te reinigen.

Heb in de bak SAE80 minerale bakolie zitten.
Dat staat namelijk op de stok dat die er in moet.
Sinds de verversing schakelt die weer wat soepeler.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Er zit nieuwe olie in de versnellingsbak en in de motor ook de oliefilter werd vervangen.

Olie versnellingbak; SAE 80-90
Motor Halfsynthetische 10-40

3. Ook het lampje van de handrem doet het niet. Hoe kan ik aan die schakelaar bij de handrembediening? Moet de zetel hier voor uitgebouwd?? In de werkplaatshandboek vind ik hier niet veel over!

Herman, is het bij jou murena ook slecht te zien dat het lampje brandt?
Dit is slecht gemaakt bij daglicht zie je het niet.

Jos, het werkingsprinciepe is het zelfde maar de censor zit op een andere plaats net zoals Herman al aanhaalde.

De remmen werken uitstekend met de Alfa remschijven. De murena bijt zich vast op de weg.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
oetker

Post by oetker »

@ Godfried.
Dat lampje is bij mij ook slecht te zien.
Bij daglicht zie je het bijna niet.
Dat komt denk ik door de schakelaar in het carter.
Daar zal wel een overgangsweerstand in ontstaan waardoor je niet de volle spanning op het lampje krijgt.
Het lampje brand dan niet constant en staat een beetje te twijfelen.
Heb deze switch nog niet uit het carter gehad dus weet niet of het repareerbaar is.

De remmen werken bij mij ook supergoed.
Ben ik zeer blij mee.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Nieuwe problemen komen te voorschijn.

Als de motor goed warm gereden is en enkele minuten stil staat is het een marteling om hem terug aan de praat te krijgen. De uitlaat stinkt dan naar de benzine!!

Alles wijst in de richting van Vapor lock (ook bekend als damp-lock)
Hebben jullie dit probleem ook???

Ik heb het koppelingssysteem terug ontlucht omdat ik problemen heb met de eerste en de tweede versnelling. Ik had de hulpkoppelingspomp willen vervangen door een nieuwe die ik liggen heb maar zal deze eerst een beetje moeten aanpassen. Zie foto
Attachments
Nieuwe pomp maar met andere aansluiting.Boven de originele aansluiting. (Small).JPG
Nieuwe pomp maar met andere aansluiting.Boven de originele aansluiting. (Small).JPG (61.21 KiB) Viewed 4742 times
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M

Post by jurgen M »

Eerste en tweede versnelling kan ook liggen aan de regeling van de stangen, had ik ook eens en toen bleek de bevestigingsdriehoek van de regelstanden losgekomen.
oetker

Post by oetker »

Ik heb geen last van start met warme motor, maar kan ook mijn carberateur niet vergelijken met jou systeem.
De vorige eigenaar had er trouwens een slinternieuwe Solex opgezet kort voor ik hem kocht.
Misschien toch die retourleiding maken?
Kan teveel druk op blijven na het rijden....

Heb hier hetzelfde koppelingspompje van een 505
Diameter van die plunjers moet hetzelfde zijn, alleen de Murena heeft natuurlijk de kunststof aansluiting.
Dat is 1 van de redenen om de leiding in metaal uit te gaan voeren met der tijd (lees hier als het kapot gaat).
Urbain

Post by Urbain »

Godfried,

In verband met dat zwak lampje, bij mijn Murena zat daar een 24V lampje in .....
groetjes,

Urbain

Murena 1.6 1983
Post Reply