dringend hulp gevraagd

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

dringend hulp gevraagd

Post by GODFRIED »

Ik heb de bagheera van Rydy thuis staan. Het probleem is dat er te veel druk op het water komt en het expansievatje volloopt en de radiator wordt niet warm. We hebben de leidingen en de radiator gecontroleerd, deze zijn open. Ik moet wel zeggen er zitten dunnere koelbuizen onder de bagheera. Het enige wat ik nog moet doen is de waterpomp uitbouwen, zou het kunnen dat deze geen water meer doet circuleren????
Aan de vulstop spuit het water uit de dop. Het moet de waterpomp zijn anders weet ik het niet meer. Schoepen wiel los!!!!Of ?????????
De expansiedop werd ook al vervangen, zonder resultaat De koelbuizen, waterdarmen en de radiator zijn zo goed als nieuw, de waterpomp niet!!!!

Een hopeloos geval,maar een prachtig uitzonderlijk goed chassis zeer goed hersteld. Geldig, dit krijgt hij niet meer versleten, niks roest aan de onderkant.

Help.................................. :
:x :x :x :evil:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Haal een de thermostaat uit Misschien is die verstopt. Indien geen resultaat, steek eens via de bougie-openingen luchtdruk Dan weet je of de cilinderkop goed is of niet.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag benny,we hebben de thermostaat er al uit gehaalt volgens mij is de koppakking want er zit witte pap op de oliestok.
We zien wel want hij gaat naar de garage en dan hoor ik het wel van rudy.
Ik vind het jammer voor rudy hij heeft nog niet veel plezier gehad van zijn bagheera hopelijk komt het goed.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,

Vandaag hebben Harry en ik het ganse koelsysteem gecontroleerd, alles is open. Voor het starten de olie gecontroleerd, deze heeft een witte kleur, water in de olie waarschijnlijk verklaart dit die druk op het koelsyssteem!!!!!! :x
Matra Bagheera S - 1977
Rudy
Posts: 24
Joined: Thu Jul 10, 2008 6:41 pm
Location: Rekem

Post by Rudy »

Mijn auto gaat de zoveelste trip naar de garage maken. Alles wijst op de cylinderkoppakking.
Cynische is dat de enige trips die ik tot nu toe gemaakt heb, naar en van de garage geweest zijn. Hij heeft recentelijk nog een nieuwe starter gekregen.

Na deze herstelling, die voor mij de laatste zal zijn, gaat hij in de verkoop. Het is voor mij genoeg geweest.

Groeten,

Rudy
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Rudy, waarom opgeven, als de koppakking het laatste zou zijn wat er moet gebeuren aan je Bagheera. Wanneer je de pakking zelf kan vervangen kost het je 100 euro.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

h?h?, en dat voor een defecte koppakking :lol: Soms wordt het allemaal even teveel, ik kan er van meespreken, gewoon even afstand nemen, ik laat de mijne dit jaar aan de kant tot alles achter de rug is.

Anderzijds, als je alles verkoopt, ik heb interesse in je voorruit die je nog liggen hebt :wink:
Bagheera X '78
Rudy
Posts: 24
Joined: Thu Jul 10, 2008 6:41 pm
Location: Rekem

Post by Rudy »

Hey Benny,

Ik kan je reactie volgen, maar....
Ik heb vorig jaar APRIL een perfect gerestaureerde Bagheera gekocht. (Je mag altijd aan Godfried vragen in welke staat hij is, hij heeft hem boven en onder uitgebreid gezien).
Het heeft mij 5 maanden gekost voordat ik hem eindelijk ingeschreven had ( was een nederl wagen)
Intussen is de gasinstallatie uitgebouwd omdat die sowieso afgekeurd werd.
Kosten alles samen ongeveer 400 euro, voor een perfect gerestaureerde wagen.
1 week nadat alles eindelijk in orde was, weigerde hij te starten: startmotor kapot. Kosten 60 euro, auto 1 maand kwijt. ( garage had geen tijd)
Uiteindelijk medio december auto terug. Medio februari van stal gehaald, althans geprobeerd. Niet starten. Nieuwe batterij, hoewel hij binnenstond en aan de druppellader hing.
Starter weer kapot. Auto weer bijna een maand weg.
Garage heeft het gemaakt. Ik blij, eindelijk.
Vorige week even op bezoek geweest bij Harrie, de matraman. ( ong 10 km totaal heen en terug).
Op weg naar huis een kokende motor.
Godfried/Harrie/Edgard en ik hebben 2 dagen over de motor gehangen. (ik ben hun daar trouwens erg dankbaar voor)
Conclusie: toch weer naar de garage.
Ik ben geen techneut en heb er ook geen tijd voor. Ik ben weduwnaar die, naast een job ook nog een huishouden te runnen heeft.

Kan je je voorstellen dat ik ontgoocheld ben?
Van aankoop tot nu heb ik ong 100 km kunnen rijden, en als ik de nutteloze tripjes aftrek, kom ik misschien aan 50.

Ik heb ( misschien even, ik weet het niet) geen vertrouwen meer in de auto. Vandaar dat ik er genoeg van heb.

@ Vollegaaz: ik zal het even laten bekoelen, misschien overreageer ik nu.Maar ik ben het even zat.
Okay, het is een oldtimer en die dingen kunnen gebeuren. Maar ik heb de auto nu een jaar, en er nog geen moment plezier aan gehad.

Een gefrustreerde Rudy
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Rudy, laat alles eventjes rusten. Ik heb ook zo'n momenten gehad. Achteraf was ik blij dat ik niet alles kort en klein geslagen had.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Rudy,

Zou je ook aanraden om de boel effe te laten berusten, een overhaaste beslissing nu zou je naderhand heel veel spijt kunnen bezorgen.

Heb verleden jaar bij m'n bagheera ook de cylinderkop moeten afnemen.

Hoop en al 4 ? 5 uurtjes werk (als alles naar behoren los gaat).

Is de wagen reeds naar de garage vervoert?

Wil je hier eventueel in bijstaan, zou het jammer voor je vinden als je de wagen nu weer voor een hele tijd kwijt zou zijn.

In de meeste garages zijn dit projecten die blijven liggen tot er tijd voor is.

Je laat maar iets horen wil altijd wel eens komen zien.

Jos.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hallo Rudy,

Dat een mens er op de duur genoeg van heeft, moet je me niet vertellen!
Normaal gezien kunnen de Simca motoren heel wat verdragen en zijn ze door hun eenvoud zeer betrouwbaar.
Maar dat wil wel zeggen dat ze tip top in orde moeten zijn.

Alles wijst inderdaad op een lekke koppakking in jouw geval en zoals Benny aanhaalt zou dit wel eens het laatste euvel kunnen zijn.
Vermoedelijk is deze nog nooit vervangen, de wagen kan in een vorig leven duchtig afgeragd zijn en eigenlijk is het normaal te noemen dat de koppakking gaat lekken bij een motor van deze ouderdom.
Ik zou de knoop doorhakken en deze vervangen en gelijk ook de cilinderkop laten vlakken en testen op dichtheid.
Gelukkig hoeft de motor hiervoor niet te worden uitgebouwd, je hoeft zelfs de distributieketting en de nokkenas niet uit te bouwen. Die zitten onder de kop en de kleppen worden dmv klepstoters bediend.
Gewoon de carburatoren eraf, inlaat en uitlaatspruitstuk losmaken en je bent bijna klaar om de kop eraf te nemen.

Een revisiebedrijf vraagt doorgaans niet zoveel geld om de kop te vlakken en de kleppen te testen. Het testen op dichtheid en de kleppen roderen kan je eventueel zelf doen mits je een kleppentang hebt of kan lenen.
De oliekeeringen op de klepstelen (8mm) vind je bij de meeste autozaken.
Eens dit achter de rug is, monteer je alles terug en spoel je gelijk het ganse koelsysteem eens goed door.
Het thermocontact vooraan op de radiator eens uittesten en je bent zeker dat de koeling zijn werk naar behoren zal doen.
Hou moed, het is beslist de moeite waard!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja Rudy,het is gelijk de mannen zeggen je moet niet overhaast
beslissen ik zou hem niet weg doen dat zou ik heel spijtig vinden.
Ik kom zondag eens naar je toe wat moet inspreken als je thuis bent.
Als ik de plaats had dan had ik je de koppakking geplaatst maar ik zit ook met plaatsgebrek.
En ik zit ook met de grijze murena daar heb ik ook nog veel werk aan.
Maar ik zie je zondag wel als je thuis bent.


grt harry de matra.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Rudy wrote:
@ Vollegaaz: ik zal het even laten bekoelen, misschien overreageer ik nu.Maar ik ben het even zat.
Okay, het is een oldtimer en die dingen kunnen gebeuren. Maar ik heb de auto nu een jaar, en er nog geen moment plezier aan gehad.

Een gefrustreerde Rudy
Ik begrijp het maar al te goed, met dat verschil dat ik al 1500 km heb gereden, mijn frustratie was ook groot toen dat steentje in de ruit vloog, ik was net door alle miserie heen dacht ik, k'heb nog steeds geen ruit en ondertussen moet ik bijna weer naar de keuring, dus stuur ik de plaat ook binnen en blijft ze noodgedwongen in de garage. Maar wegdoen doe ik niet.

Zet ze even aan de kant en dan komt de moed wel terug.

greetz
David
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De auto staat hier voor mijn deur maar wordt vandaag weggehaald door een garage. Ik heb er een nieuwe cilinderkoppakking en een nieuwe kleppendekselpakking bij gedaan. Ik vind het ook doodzonde, zou de wagen graag zelf gemaakt hebben maar ik woon hier niet alleen!!!!!!! Nu zal het vlug vlug gaan in de garage en ze zullen de kleppen en de dichtingen hierop niet bekijken, spijtig. Ook zijn er verschillende kabel aansluitingen die nog eventjes vasthangen, wat weer voor problemen zal zorgen. De ventilator werkt niet, overbrugt werk hij wel, waarschijnlijk het stuurdoosje relais defect. Deze heb ik hier occasie nog liggen. Ik zou het allemaal zo mooi hebben kunnen maken maar helaas. Ik zou er mijn murena voor laten staan en mijn energie verdelen over de bagheera van Ruddy. Ik vind het zo spijtig, iemand die een beetje handig is kan dit zo uitvoeren. We kennen niemand in de buurt die dat kan doen en Rudy zijn geduld geraakt op. Jongens het is een prachtige bagheera op enkele schoonheidsfoutjes na, zetels moeten vervangen daarom de oproep al op het forum voor die bruine zetels.
Ik was al oplossingen aan het zoeken maar krijg te veel tegenwind!!

Met pijn in het hart zal ik deze bagheera moeten laten vertrekken. :x

Ik hoop echt dat Rudy nog veel plezier kan beleven aan deze mooie bagheera. Maar ik begrijp zijn situatie maar al te goed.

Klote!!!!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad knudde zo.
Als je de kop er af hebt wil, je eigenlijk meer doen, maar als de mogelijkheden er niet zijn dan wordt het moeilijk.

Je ziet het vaker.
Restauratie klaar, mooi jasje, maar rest techniek komt wel, en dan krijg je dit soort dingen.
Nou is een koppakking iets wat je niet direct kan voorspellen, en vervelend dat het na zo een kort gebruik al optreed.
Leuker is altijd rijdend restaureren, dat gaat echter niet altijd, en zullen er periodes van stilstand zijn.
Dan moet je ook nog de mogelijkheden hebben zelf wat te doen en te kunnen, want je zult geregeld met een oldtimer wat moeten doen.
Ik zelf heb nog een lijst van een jaar of 4 :roll: , en eigenlijk wordt die alleen maar langer.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jos, jij bent een kerel naar mijn hart. Rudy grijp deze kans!!!

b]De bagheera staat nog steeds te wachten op[/b]?????????????????????

Niet alleen het jasje is mooi ook het chassis.

Vandaag nog een poging gedaan maar ik krijg geen groen licht. :x :x :x :x Er moet nog zoveel gebeuren en dan ga je daar dat beetje energie wat je nog hebt insteken. Ze heeft gelijk maar dan had ik een vriend bij voor het leven.
Last edited by GODFRIED on Sat Apr 04, 2009 9:06 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Jammer dat het zo ver is voor mij. Maar ondertusen help ik een lid in West-Vlaanderen met zijn Murena.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Tsja, ik heb dit al vaker meegemaakt na een restauratie.

De vlinders in de buik omdat je gevoel zegt dat de wagen weer perfect is en dan komen de laatste kinderziektes nog even weer naar boven.
Startermotor, dynamo, waterpomp, pakkinglekkages...vaak zit de oorzaak van deze kinderziektes in het langdurig niet gebruiken of uitdrogen van deze delen tijdens de restauratie.

Is vaak nog even een heel bittere pil om te slikken, maar de nasmaak is dan ook des te zoeter. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Rudy
Posts: 24
Joined: Thu Jul 10, 2008 6:41 pm
Location: Rekem

Post by Rudy »

Hey mannen,

Jullie reacties zijn zo'n hart onder de riem dat ik al niet anders meer kan dan mijn frustratie op te bergen en toch maar weer de stap te zetten.
Ik zou het ook jammer vinden, het is voor de rest een juweeltje!!!!
Alleen, een juweeltje dat je niet kan dragen, daar heb je niks aan.

Jos, dat je me wil helpen vind ik echt fijn. Bedenk wel dat ik niet veel van sleutelen ken, en buiten een garage en gereedschap heb ik ook niet veel mogelijkheden.
Stuur me eens een pm, dan kunnen we verder zien.

Godfried, je hebt er een vriend bij, maak je daar maar niet ongerust over.
Enne, vrouwen gaan ALTIJD voor....

Vollegaaz: dat betekent dat ik voorlopig geen wisselstukken weg doe, ook de voorruit niet. Wie weet heb ik ze zelf nog nodig en dan zit ik in hetzelfde schuitje als jij nu. Sorry!

Edgard is vanavond nog langs geweest om mij op te peppen, zijn enthousiasme heeft mij ook over de streep getrokken. (ik heb op korte tijd meer vrienden bijgekregen dan ik dacht.)

Ik houd jullie op de hoogte. Afgesproken!


Rudy
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Rudy, gelukkig ben je weer terug bij de Matra-passie.
Sterkte en succes met die laatste hindernisjes. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zo horen we het graag! Binnen afzienbare tijd staan we met een paar prachtige Bagheera's in het mooiste dorp van Vlaanderen!

Bart (die vandaag eindelijk terug gaat verder werken aan de zijne...)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Gelukkig dat je haar niet verkoopt. Het belangrijkste is dat je bagheera een volledige controle krijgt na het herstellen van de koppakking. De ventilator moet werken als de motor eventjes boven de 90?(95?) komt. Dit moet hersteld worden net zoals de koppakking ook de aansluitingen van de alternator en de starter zouden gecontroleerd moeten worden. Ik heb daar draadjes zien hangen die nog maar eventjes vastzitten. Het kan goed zijn dat de ventilator wel werkt maar de radiator nog niet warm genoeg geworden is. Op die enkele km wat je gemaakt hebt van de garage naar de garage. Als de koppakking gemaakt is, de motor laten draaien tot hij eventjes boven de 90?( 95?) is en dan de ventilator aanpakken. Ik hoef dit niet te zeggen Jos weet daar alles van maar het is belangrijk dat het werk. Indien er onderdelen nodig zijn wat ik in mijn bereik heb dan ligt dat klaar voor je, ook mijn gereedschap. Ik heb alles hier behalve de klepdichtingen maar deze heeft Harry liggen. Ik heb ook onderdelen voor de ventilator moest daar iets kapot zijn. De ventilator is ok maar misschien is het relais kapot, de kans dat het thermoscontact kapot is is klein maar het kan natuurlijk.

Edgard heeft dit relais geopend er zat daar geen relais in, alleen wat weerstandjes!!! Ik zal dit controleren en het je laten weten wat het moet zijn.

Groetjes, :wink:
Veel succes. Indien Jos geen tijd heeft help ik je iemand anders zoeken, maar het is beter dat er iemand aan werkt die de bagheera kent en zijn technische gegevens heeft.

Benny, ik ben er van op de hoogte dat iemand met een murena aan het helpen bent. Prachtig van je. :)

Dit is er toen ook met Ludo misgelopen we hebben hem laten stikken. Verdomme we zouden elkaar moeten helpen, waarom doen we dit niet????? Moet dan alles om geld draaien, je hebt het nodig maar maakt je niet gelukkig, er zijn voor elkaar dat maakt een mens gelukkig. Waarom kan dit niet , wat maken die enkele uren dagen op een mensenleven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :( :x :x :evil: :evil: :evil:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Rudy 1 boodschap doorzetten en je niet laten ontmoedigen door wat tegenslag. Samen komen we er, en trouwens je bent in goede handen merk ik.
Rudy
Posts: 24
Joined: Thu Jul 10, 2008 6:41 pm
Location: Rekem

Post by Rudy »

Hoi Godfried,

Ik heb de sleutel teruggehaald (allez, de buurman heeft dat voor mij gedaan)
Ik kom de auto straks ophalen en zet hem dan thuis.
Zoals ge hebt kunnen lezen, heeft een collegalid aangeboden mij te helpen.
Intussen hebben we al met elkaar gemaild.
Zou ik het aandurven tot thuis te rijden? Of wordt het duwen? Wat denk je?

Tot vanavond rond 19.30u.

Rudy
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag rudy, je kan de auto wel tot bij jou rijden dat is toch maar 100
meter hij staat toch bij godfried of niet?dan kan het geen kwaad.
Op 100 meter word hij niet echt warm.cucces er mee ik kom nog wel eens
tot bij jou.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zou er niet mee rijden omdat het oliepeil een heel stuk gestegen is omdat er water in de olie is. De motor draait nu ook niet goed meer, waarschijnlijk op drie cilinders. Duwen of op sleep!! :(
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zou het ook niet aanraden om de motor nog te starten.

Mogelijk gaat ge dan de oliepomp of de zuigerveren te zeer belasten met het teveel aan olie en het water in de olie.

Voor de rest hoor ik er wel iets van.

Jos
Rudy
Posts: 24
Joined: Thu Jul 10, 2008 6:41 pm
Location: Rekem

mijn pech-bagheera

Post by Rudy »

Dag mannen,

Jullie hebben kunnen lezen wat ik aan de hand heb.
Zoals velen onder jullie mij aangeraden hebben, heb ik het laten bekoelen.
Gelukkig maar, zeg ik nu.
Hij loopt weer en wordt niet meer heet. Alleen de ventilator wil niet vanzelf aanslaan, waarschijnlijk de sensor op de radiator, die niet op het hete water reageert. Maar we hebben een artificiele oplossing gevonden.

Ik wil hier ( en dat is meteen de reden dat ik deze post schrijf) een aantal mensen bedanken voor hun hulp.
Speciaal Godfried, die mij van alle dichtingen, filters, en raad heeft voorzien.

Een iemand echter heel speciaal: Jos.
Hij is 2 maal uit Hamont hierheen gekomen en heeft alles gedaan om de motor hersteld te krijgen. (uiteindelijk hebben we een nieuwe koppakking en nieuwe cylinderkop gestoken)

Ik wil hem hartelijk bedanken. Hij is een ECHTE Matrafan.
Jos, merci.

Gr,

Rudy
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Jos for president ! Image

Fijn dat ie terug rijvaardig is, hopelijk blijf je nu gespaard van verdere ongemakken, was de koppakking effectief stuk dan of de cilinderkop ?
Bagheera X '78
Rudy
Posts: 24
Joined: Thu Jul 10, 2008 6:41 pm
Location: Rekem

Post by Rudy »

We hebben niet echt kunnen zien of de pakking zelf kapot was, maar voor alle veiligheid maar vervangen. 2 cylinders stonden onder water en uit het karter kwam ook meer water dan olie.

De cylinderkop hebben we dan ook vervangen omdat Jos het niet echt vertrouwde. Hij vond het beter hem te laten vlakken. Gelukkig hadden we nog eentje liggen. Kleppen regelen, alle vloeistoffen erin en starten maar...
En verrek, na even pompen was hij vertrokken....

Inderdaad, Jos for president!!!!!!

Rudy
Post Reply