alternatieve murena 2.2 (s) achterste remschijven

Technische tips of alternatieve oplossingen
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

alternatieve murena 2.2 (s) achterste remschijven

Post by GODFRIED »

Dag clubleden,

Deze veranderingen worden op eigen risico uitgevoerd.

Onder de murena 2.2 rijders is het geweten dat de achterste remschijven moeilijk en veel te duur te vinden zijn.
Vele geruchten doen de ronde dat er alternatieven zijn!! Na veelvuldig zoeken op het internet hebben we (Oetker en ik) niets kunnen vinden wat bruikbaar was. Dus de vraag bleef bestaat! Zijn er alternatieven of niet!!!

Deze geruchten maakte ons nieuwsgierig en we zouden het zeker willen weten. We zijn begonnen met een lijst waar bijna alle merken remschijven op stonden met al hun maten. Uren hebben we gezocht en vastgesteld dat er niets te vinden was dat eenvoudig kan omgebouwd worden. Maar opgeven dat is niet onze aard, alles werd opnieuw en opnieuw doorgenomen. Verschillende merken en types remschijven werden genoteerd om later grondig te bestuderen. Plotseling scheen er een lichtje in de tunnel, zou het toch mogelijk zijn!!

Op mijn murena werden de achterste remschijven opnieuw gedemonteerd, ze waren al gedemonteerd geweest voor een nieuw lager te plaatsen. het was niet nodig om deze te vervangen, ze hebben nog een dikte van 9.7mm. Tijdens het demonteren werden alle maten nauwkeurig genoteerd en tekeningen gemaakt om te zien wat plaats er is en wat de mogelijkheden zijn.

Onverwacht kreeg ik een bericht van Herman dat hij de remschijven die we in gedachten hadden op Ebay te koop stonden. Nu was het moment om niet meer te twijfelen. Dadelijk kopen stond bij de advertentie, met enkele clicks waren de remschijven van mij. Nu kon het echte werk pas beginnen. De levering volgde enkele dagen later, na het openen van de doos zag ik dadelijk dat ze iets anders waren dan voorgesteld. Ik kreeg het al een beetje benauwd, toch een miskoop!! Herman werd op de hoogte gebracht en de idee?n wisselde elkaar af, dit, dat, nee zo!!

Ik had hier nog verschillende wielnaven van de bagheera liggen, er werd toen een verkeerde beslissing genomen en ik heb deze wielnaven laten afdraaien op de maat van de proefremschijven. Voor dit afdraaien werd beroep gedaan Harry de Matraman. Enkele dagen later was het draaiwerk gebeurd, nu kon ik overgaan tot het boren en tappen voor de draad die nodig is om de remschijven op de wielnaaf te bevestigen. Dit ging allemaal vlot en zonder problemen. Toen werd het tijd om een remschijf te plaatsen op de wielarm, maar helaas.....

Wordt morgen vervolgt. Mijn energie raakt op. :x
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ergens las ik dat de achterste schijven overeen komen met deze van een espace quadra. Misschien eens nakijken?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jurgen, nog even geduld en je zult zien dat we al veel verder zitten. :wink:

Het vervolg.

Maar helaas paste de wielnaaf niet op de murena. De aandrijfas van de murena heeft een grotere diameter. Waarom de wielnaaf afdraaien zullen jullie denken!! Dit was ook niet de bedoeling maar Harry de Matraman kon tot 250mm diameter in zijn draaibank opspannen. Dit is de reden dat ik beslist heb om de wielnaaf af te draaien. Ik wilde verder met het project. Normaal draai je de remschijf af zodat het altijd mogelijk is om alles gemakkelijk in zijn originele toestand terug te brengen. De wielnaven van de murena zouden in geen geval afgedraaid worden nu bleek dat deze specifiek 2.2 zijn. Dit kon en zouden we niet accepteren.
Dan maar op zoek naar een draaier die 260mm in zijn draaibank kon opspannen. Dit was niet zo eenvoudig, na bellen en vragen kreeg ik te horen dat er in mijn buurt een man was die twee draaibanken had staan, een kleine en een grote. Ik met de remschijven en een murena wielnaaf naar mijn buurman. Hij woont maar 11 huizen verder in de straat. Zou hij me helpen of niet! Ik hoorde de bel gaan tijdens het bedienen van de drukknop met dadelijk daarachter een geblaf van twee honden. Toen de deur opende vroeg ik hem of hij iets zou willen draaien voor mij ?geen probleem ,kom binnen?. Tijdens het naar de werkplaats gaan maakte ik hem duidelijk dat ik remschijven had die een diameter hadden van 260mm en dat de naaf opening enkele mm moest uitgedraaid worden, ? dat zal wel lukken was zijn antwoordt?. Inderdaad er stonden een kleine en een grote draaibank, de grootte had een spanwijdte van 2m tussen de spankop en het centerpunt. De remschijven werden in alle richtingen gedraaid, zelfs de klauwen werden verwisselt. Spijtig ?ik kan je niet helpen?. De klok van remschijven is meestal recht en dan kan men ze daar opspannen, maar deze remschijven hebben een schuine klok en dat was het probleem. Eenmaal terug thuis waren mijn gedachten niet weg te slaan van de remschijven, ik had een probleem om op te lossen. Mijn zonen waren van mijn doen en laten op de hoogte. Ik wist dat mijn zoon een vriend had die hij regelmatig op het werk zag en dat deze voor zijn vader werk in een zelfstandige zaak. Ze doen herstellingen voor bedrijven, draaien, frezen slijpen, schaven enz. Ik vroeg mijn zoon om hem eens te vragen of hij me wilde helpen!
?Geef me de remschijven maar mee en ik zal zorgen dat het in orde komt zei hij tegen mijn zoon?. Ik blij dat ik eindelijk iemand gevonden had die mijn remschijven kan afdraaien. Na het wachten van enkele weken en meerdere keren vragen van mij of de remschijven waren afgedraaid zei mijn zoon ? ze liggen in de auto?. De remschijven waren klaar voor de inbouw maar ondertussen waren Herman en ik al een tijd op zoek naar de juiste bouten. De originele bouten moeten vervangen worden door bouten die 6mm langer zijn. Waarom maak ik later duidelijk. Om de bouten te bestellen was geen probleem maar dan moet je wel een ganse doos nemen en dit was een beetje te veel van het goede. Gelukkig kwam Herman met de oplossing, hij heeft de garages in de buurt platgelopen en met resultaat. De plaatselijk Hyundai verdeler had de bouten liggen, deze worden ook op een van hun modellen gebruikt en hebben de juiste lengte. Voor een prijs van 1,05? per bout zonder BTW waren we geholpen. Ondertussen zijn de remschijven gemonteerd en zitten de wielen terug op de wielarmen. Alles ziet er netjes uit. Nu nog een grondige testrit van een 1000 km en dan weten we of alles in orde is. Ik heb er vertrouwen in.

Het vervolg , een duidelijke uitleg van wat er veranderd is met foto?s, dit zal het jullie gemakkelijk maken hoe we het hebben aangepast.

Wordt vervolgt. :wink:

Herman misschien kan je hier je verhaal tussen plaatsen hoe we tot de vaststelling gekomen zijn dat er nog een andere remschijf kan gebruikt worden die zelfs beter is dan de door mij gebruikte!!
Last edited by GODFRIED on Mon Feb 09, 2009 6:35 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb inmiddels alle materialen liggen om deze modificatie uit te voeren met een iets andere schijf als Godfried gebruikt.
Deze is waarschijnlijk nog beter geschikt dan die van Godfried, en het leuke is dat de schijven op E-bay al van af enkele 10tjes te vinden zijn, of in de automaterialenhandel voor €70.-.

Wat heb je nodig.
2 schijven natuurlijk.
1 tappenset 10x1.25
Iemand die in 10 minuten iets wil afdraaien van de schijf met een geschikte draaibank.
Enkele centen klein materiaal.

We doen nog een beetje geheimzing over de toegepaste schijven omdat we eigenlijk even een testfase willen doen, en niemand op het verkeerde idee willen brengen.
We wilden in ieder geval even laten merken dat er goede alternatieven zijn voor de nog al dure remschijven.
We hebben er alle vertrouwen in dat dit goed gaat werken.
Zodra e.e.a. uitgetest is, gaan we hier een uitgebreide tutorial aan wijden.
Godfried heeft de zaken fysiek al in elkaar zitten, maar kan nog niet rijden.
Ik heb echter nog even tijd nodig om deze modificatie te doen.
Moet nog iemand met een geschikte draaibank zoeken om de modificatie uit te voeren.
Ik kom hier zsm op terug.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matraliefhebbers,

Nu is de moment om het visueel duidelijk te maken wat we verandert hebben.

Eerst een opsomming van de originele remschijf en dan van de veranderingen.


De originele 2.2 achterste remschijf;

1 diameter; 260mm
2 hoogte ; 58mm
3 naafdiameter; 75mm
4 dikte; 11mm

De gebruikte alternatieve remschijf, de door mij gebruikte;

1 diameter; 261mm
2 hoogte; 52mm
3 naafdiameter; 72mm
4 dikte; 12,7mm


De gebruikte alternatieve remschijf, door Oetker;

1 diameter; 261mm
2 hoogte; 52mm
3 naafdiameter; 72mm
4 dikte; 11,5mm

Zoals jullie kunnen zien is de gebruikte remschijf door Herman 1,2mm dunnen.
Dit is beter omdat men dan meer plaats heeft tussen het remzadel en niet ver afwijkt van de originele.


Wat zijn nu de aanpassingen die er moeten gebeuren om deze remschijven te kunnen gebruiken op onze murena2.2. , hoe hebben we dit opgelost!

1 De buiten diameter van 261 werd behouden. 1mm groter is geen probleem.

2 De hoogte van de remschijf moet 58mm worden. Dit is mogelijk door 6mm tussen het remzadel en de wielarm op te vullen. Ik heb dit gedaan met ringen van diameter
25mm x12mm x 2mm ( buiten, binnendiameter en dikte) Deze ringen zijn te verkrijgen in iedere goede doe-het-zelfzaak.

Heeft er iemand bussen liggen van 6mm dikte dan zijn de ringen niet nodig
?

3 De naafdiameter van 72mm uitdraaien naar 75mm.[color=cyan] Belangrijk; er voor zorgen dat dit een vaste passing is, zonder speling.[/color] 4 De dikte van de schijf werd ook niet veranderd. Hier zien jullie dan ook waarom de remschijf gebruikt door Herman beter is. Hij kan de originele remblokken plaatsen zonder ze dunner te maken. Ik heb dunnere remblokken geplaatst. Ik had ook de remschijven kunnen laten afdraaien maar dit het ik niet gedaan, nu krijg ik ze zeker niet meer versleten.

4 De dikte van de schijf werd ook niet veranderd. Hier zien jullie dan ook waarom de remschijf gebruikt door Herman beter is. Hij kan de originele remblokken plaatsen zonder ze dunner te maken. Ik heb dunnere remblokken geplaatst. Ik had ook de remschijven kunnen laten afdraaien maar dit het ik niet gedaan, nu krijg ik ze zeker niet meer versleten.


5 De vier gaten om de remschijf vast te zetten op de wielnaaf ontbreken. Hier heb ik een oude en een nieuwe remschijf op elkaar gelegd en de vier bouten die bij de nieuwe remschijf horen door de grote gaten geklopt, dan staan alle gaten perfect overeen. Nu doorboren met een boor van 8,5mm en draad tappen met en een tap van M10x1,25.


6 De originele bevestigingsbouten voor het remzadel zijn hier door 6mm te kort.
Deze zijn te verkrijgen iedere Hyundai garage onder artikelnummer ;11404-12303

De gebruikte remschijven door Herman en mij komen van het zelfde merk maar van een ander type wagen. Deze stonden niet op de lijst waarop we gezocht hebben voor alternatieven . Dat we een beetje verrast waren kunnen jullie zich wel voorstellen.

Wordt vervolgt door foto?s die alles nog duidelijker maken.
Last edited by GODFRIED on Sat Feb 21, 2009 10:18 am, edited 2 times in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nadat bij Godfried was gebleken dat e.e.a. mogelijk was met de remdisken, werd het tijd voor mij om een stel op te scharrelen.
In Duitsland blijken deze disks soms nog al aan de prijs te zijn.
Het was mij opgevallen dat in UK deze disken aanmerkelijk goedkoper te vinden waren.
Waardoor werd al gauw duidelijk, deze waren voor de oudere uitvoering van de bewuste auto's waar ze op zitten.
Bij nazoeken bleek dat die disks zelfs beter geschikt waren omdat ze iets dunner zijn.
Heb ze via de Engelse E-bay besteld, en voor enkele 10tjes incl. verzend waren ze mijn.
Een paar dagen later lagen ze in de bus, en bij het openmaken maken was Matra-kat alweer paraat.
Image

Alles nog maar is nameten en bekijken en het moet kunnen met deze disken.
Alleen het naafgat is 72mm en dat moet 75mm worden.
Image
Image
Image
Image
Image
Nu zitten buiten de wielbouten er maar 2 gaten van 8.5 mm in deze disk, en dat moeten er 4 worden.
Uit 1 van de disken werden de wielbouten geslagen, en de disken werden 90 graden verschoven van elkaar op elkaar gelegd.
Nu konden de gaten overgezet worden cq doorgeboord.
Image
Image
De bouten uit de andere schijf werden ook verwijderd, en het tappen kon beginnen.
De gaten moeten getapt worden naar fijn metrisch draad en wel M10 x 1.25.
Image
Image

Tot zover de voorbereiding van de disken.
Nu willen we de naafgaten van de disken naar 75mm brengen.
Even naar een vriend met een draaibank, maar daar bleken de disken niet in te spannen door de schuine randen die er aan zaten.
Je hebt dus een draaibank nodig die meer als 260mm kan opspannen.
Even wat rondgezocht en ik kan ze hier brengen.
Image
Hier wordt het voor peanuts voor me uitgevoerd.
Het is ook maar 10 minuten werk.
Ik wil echter schijven en naaf brengen voor een exacte pasvorm.
Het is uitermate belangrijk om de disk strak op de naaf te hebben.
Als dat niet goed past, kun je slingering van de disken krijgen, en geloof me, dat wil je niet.

Volgende week wordt de brug voor me vrij gehouden voor 1 middag.
De afspraken zijn gemaakt.
De naven gaan er af, de disken met naven worden ingeleverd en pas gemaakt.
Ondertussen werken we wat aan de Matra en aan het eind van de middag moet ik dan weg rijden met de nieuwe disken er op.
Volgende week vervolg, met betere foto's.
Last edited by oetker on Fri Mar 23, 2012 10:33 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Prachtig werk mannen.

Dat wordt pure klasse en voor de rest van de clan een zeer grote aanwinst.

Hopelijk komen er in de toekomst meerdere van deze projecten naar voor.

Proficiat alvast en jullie vastberadenheid kennende zal dit zeker een goede afloop kennen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier nog enkele foto's van de remschijven.

Omdat er nog werken aan mijn murena zijn en zij niet gekeurd is kan ik geen test doen. :(

Herman zal binnenkort een test doen en de resultaten hier beschrijven. Hij zal zijn verhaal over de ombouw waar hij kortelings mee gaat starten ook beschrijven. Zoals we Herman kennen, hij is vlotte en duidelijke schrijver en laat niets aan het toeval over. Een man met hart op de juiste plaats. :P

Als deze testen positief zijn, zoals we verwachten. Dan zal het merk en het type van de remschijven vrijgegeven worden zodat dit door ander 2.2 murenarijders kan toegepast worden.
Attachments
Hier een blik op de remblokken en de remschijf. (Small).JPG
Hier een blik op de remblokken en de remschijf. (Small).JPG (47.16 KiB) Viewed 12146 times
Zie deonderste opening tussen de remschijf en het zadel. (Small).JPG
Zie deonderste opening tussen de remschijf en het zadel. (Small).JPG (42.84 KiB) Viewed 12148 times
Zie de bovenste opening tussen het remzadel en de dikke remschijf (Small).JPG
Zie de bovenste opening tussen het remzadel en de dikke remschijf (Small).JPG (46.75 KiB) Viewed 12148 times
geboord en draad gesneden M10x1.25 (Small).JPG
geboord en draad gesneden M10x1.25 (Small).JPG (72.14 KiB) Viewed 12148 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried, dat ziet er zeer mooi uit dat word nog wat.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bedankt voor de goede woorden Godfried, ik doe mijn best.
Zonder jou was het ook niet gelukt, want eigenlijk had ik het al een beetje opgegeven.
Door jou zijn we er weer opnieuw ingedoken, en met resultaat.
Nu maar hopen dat het allemaal werkt zoals we denken.
Theoretisch zie ik geen probleem.
Dingen die we zouden kunnen verwachten als het tegen zit is onbelans in de remmen, maar aangezien aan de basics niks is veranderd zou dat niet mogen optreden.
Ook vibraties in het remmen zou nog kunnen, maar als de disken goed uitgebalanceert zijn en ze strak op de naaf zitten, denk ik dat ook geen probleem kan zijn.
Eind volgende week verwacht ik de zaken in de praktijk te kunnen uitproberen, maar daarvoor komt nog verder verslag van de ombouw.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Persoonlijk verwacht ik geen problemen, maar je weet maar nooit.
ik denk dat we mooi werk verricht hebben al is het voor onszelf. Ik twijfel er niet aan, er gaan nog murena's in de toekomst met deze remschijven worden uitgevoerd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Afgelopen dagen het hele spul eronder gezet.
Eeerst de naven er onderuit gehaald en een beetje roestvrij gemaakt.
Image
Image
Toeneven de disken naar de gereedschapmakerij gebracht.
Hier werden de schijven perfect op de maat van de assen gedraaid.
Er was een klein verschil tussen de linkse en de rechtse as van enkele hondersten van 1 mm.
Puur stukje vakwerk.
Is gratis voor me gedaan, maar daar zal nog wel een kratje bier gebracht moeten worden.
Komt mooi uit, er staat er nog ??n te verstoffen in de kelder :o
Even de pasvorm bekeken en die was perfect.
Image
De schijf zit door de schuine rand in de schijf slechts enkele mm op de as, maar dit is geen bezwaar, is enkel voor de centrering, want de bouten houden de boel toch wel bij elkaar.
Image
De houders gemonteerd met 6mm (3x2mm) aan ringen er tussen.
Hier zoeken ik en Godfried nog bussen voor M12x6mm.
Nog niet kunnen vinden tot nu toe.
Wel de bouten bij de Hyundai dealer gevonden.
Deze moeten namelijk iets langer zijn.
Image

Bestelnummer.
Image
Image
Image
Nu is het van belang de disken vast te zetten met de originele ringen op de bouten die de disk vast houden, maar veel belanrijker is de bouten met de momentsleutel vast te zetten, en zoals beschreven in de manual met loctite.
Image
Image
Nu konden de cilinders blokken enzovoort gemonteerd worden.
Ook de rammelveertjes werden niet vergeten.
Deze moeten de blokken naar boven duwen (NB: met de rijrichting mee).
Ook de koperpasta werd rijkelijk toegepast.
Image
Image
Image
Image
Image
Na het ontluchten werd het tijd voor een proefritje.
Bij het afrijden van de brug hoorde ik een vreemd kloppend geluid bij iedere wielomwenteling, dus gelijk maar weer terug de brug op.
De oorzaak is te zien in dit filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=wljaBZPr6Cs

Door de iets verschoven positie van de remklauw kwam het balanceerloodje tegen de cilinder.
Het geeft wel aan hoe nauw het allemaal luister.
We hebben iets van de handrembeugels afgeslepen om de deze plek vrij te houden voor de balanceerloodjes.
Image
Hierna volgde een 2e poging.
Even gauw een paar kilometer gereden, en de remmen op hun falie gegeven, en ik kan wel zeggen dat de wagen fantastisch remt.
Ook lopen de remmen eindelijk is vrij, en werkt de handrem zoals het hoort.
Dat had ik nog niet mogen beleven.
De remkracht is er stukken op vooruit gegaan.
Weer een klus gesneden, en voor een leuke prijs.
Image
Komende weken gaan we het verder uit testen, inmiddels heb ik al 50 km met de remmen gemaakt.
Ben een happy man.
Last edited by oetker on Sun Mar 31, 2013 3:46 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is vakkundig werk.
Herman je hebt de werkzaamheden duidelijk beschreven met veel mooie foto's, dit is voor iedereen begrijpbaar.
Het probleem met het raken van de loodjes door de remcilinder was voorzien maar bij mij raken deze net niet.
Ik heb geen kopervet gebruikt maar lagervet, omdat ik er geen bij de hand heb. Ik zal eens een pot moeten meebrengen.



Indien er vragen zijn over bepaalde veranderingen die niet heel duidelijk zijn dan willen we deze graag beantwoorden.

Met deze wil ik Herman nog bedanken voor de goede samenwerking.

Herman en Godfried :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik gebruik 'zilver'vet, een soort hitte en koude bestendig vet dat gebruikt wordt om lagers van vrachtwagens voor eeuwig te smeren.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad Godfried, denk dat dit toch zeker een leerzaam project is geweest.
Nou nog kijken of het bij jou ook allemaal goed werkt.
Jou schijven zijn nou eenmaal iets dikker, maar denk dat het ook geen probleem is.
Bedankt voor je pioneerswerkzaamheden, die hebben het voor mij een stuk gemakkelijker gemaakt.

Lagervet gaat ook goed en kan ook hoge temperaturen aan, maar in de garage staat een pot, dus dan is het snel gepakt.
Zilvervet ken ik nog niet.
Zal het is bestuderen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ziet er allemaal goed uit, mocht ik er weer aan toe zijn zal ik zeker weer eens op dit verhaal terug vallen, ik had alleen het geluk dat ik het allemaal liggende had voordat ik begon dus monteren en klaar :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat geluk hebben we niet allemaal Henk.
Ik ben lang bezig geweest om goede gebruikte schijven te vinden, en ze zijn er practisch niet.
De meeste gebruikte schijven zijn na slijpen te ver buiten de norm.
Dit is een prima oplossing die eigenlijk niet te veel moeite kost.
Maar voor je er allemaal achter bent wat kan en niet, ben je wel even bezig.
Het was bekend dat er mogelijkheden waren, maar info was ver te zoeken.
Voordat je de hele H-base hebt doorgeworsteld wat betreft schijven heb je aardig koppijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De afgelopen weken zo tussendoor een beetje gereden om de remmen uit te proberen.
Hieronder een filmpje.
Achtereenvolgens in het filmpje.
1 remtest beheerst blokkeren met 60 km/h
2 remtest gedoseerd remmen
3 achteruit remmen 2x
4 handrem 2x
5 diverse andere remacties.
De remacties zijn gedaan met goed opgewarmde remmen.
Geen problemen met scheef trekken.

Het filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=p2jK1lhnwV4

Na enkele honderden kilometers de remmen uitgetest te hebben, kan ik dit gedeelte van de remrevisie als sucsesvol afsluiten.
De wagen remt perfect.

Momenteel ben ik een lijstje aan het samenstellen van de gebruikte disken en de auto's waar ze op zitten.
Daar zitten nog wat hiaten wat betreft de documentatie.
Zodra ik dat uitgevist heb zullen de type's openbaar worden gemaakt.

herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman,dat is een mooi filmpje en de remmen doen het goed zo tezien.
Dat heb je fijn gemaakt je word nog een echte vakman.
Aldoen leert men dat is duidelijk.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Murena in actie...

Dat ziet er zeer goed uit, prachtig beeld. Zij bijt zich nogal vast op de weg. De remmen zijn super. Zeer mooi filmpje van een prachtig remmende en mooie murena. Klasse bak.........

Plaats de informatie maar als je er uit bent. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

De handrem blijft toch maar een mager beestje, ik heb zelf de de achterste klauwen tot vervelens toe uit mekaar gehaald op mijn Bagheera,, op de keuring is het telkens weer hetzelfde verhaal, ze grijpen mooi gelijktijdig aan, maar de kracht moet beter kunnen. Ik heb er nu 2 andere op het schap liggen, k'ben eens benieuwd hoe die het doen.
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat uit de handrem niet veel meer te halen valt.
Alles is nieuw of gereviseerd.
Moet zeggen dat ik er niet met volle kracht aan getrokken heb, maar wel stevig, dus er zit nog wel iets meer in.
Hij bracht de wagen toch tot stilstand in beide gevallen.
Heb beslist auto's gehad waar de handrem het beter van deed.
Zal wel in het ontwerp zitten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is eigen aan de Murena en de bagheera. Shrijft Matra niet ergens in zijn instuctieboekje dat je op de rem moet drukken en dan de handrem moet optrekken, vastzetten!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ja ik heb dat ook ergens gelezen, maar t'is maar een vaststelling hoor, veel soeps is het niet en steeds dat gejammer op de keuring moet je (ik)er dan maar bijnemen.
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het gaf hier op de keuring geen probleem.
Ze geven een slinger aan het wiel en trekken hem op de handrem.
Als het wiel stopt is het klaar.
Sommige dingen gaan hier schijnbaar minder moeizaam op de keuring.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

lol, hier moet je op de remtestbank,ik zou bijna overwegen om te emigreren :lol:

maar jullie kunnen geen bier maken
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In Gent zijn een aantal garages die naar Nederlandse maatstaven de auto keuren voor de Nederlanders.
Je kunt je natuurlijk vermommen, maar je nummerplaat zal je veraden :-)
Eigenlijk is het om te huilen dat er zo veel verschil in die normen zit.
1 Europa is nog ver weg.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Vollegaaz wrote:lol, hier moet je op de remtestbank,ik zou bijna overwegen om te emigreren :lol:

maar jullie kunnen geen bier maken
Heb het net even in m'n APK-handboek uitgezocht wat de nederlandse APK voorschrijft:

De parkeerreminrichting dient het voortuig op een helling van 16% in beide richtingen stil te kunnen houden.

Meeteisen:
Remvertraging parkeerrem 1,2m/s2 indien bouwjaar later dan 30-06-1967
Remvertraging parkeerrem 1,0m/s2 indien bouwjaar eerder dan 30-06-'67

Wijze van keuren:
De test dient te gebeuren op een ge?ikte remmentestbank (rol of plaat) of op de weg met een zelfregistrerende remvertragingsmeter.

Dus een ruk aan het wiel is hier ook geen offici?le keuringshandeling... :wink:

(p.s.: op een dag drink je geen bier meer, dan drink je Grolsch :lol: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote Muddy
--------------
De test dient te gebeuren op een geijkte remmentestbank
=======================================

Ik weet wel zeker dat de garage die de keuring verrichtte deze zeker niet heeft.
Daar zal dan in sommige gevallen een ontheffing voor gelden of zo.

Op een dag kom je bij de dokter, en dan drink je geen bier meer maar Cola light :(
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Dan moeten ze in ieder geval wel zo'n vertragingsmeter in hun bezit hebben, anders mogen ze niet eens APK-keuringen verrichten.
Zo'n ding hoort bij de minimale inrichtingseisen van een APK-keurstation.

Deze dingen worden in de praktijk echter bijna nooit gebruikt, ook niet door de RDW-keurmeesters die de steekproeven uitvoeren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply