bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zie foto's hierboven :wink:
Vermits ik via "edit" nieuwe foto's aan een oud bericht heb gekoppeld...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Daar wordt vakwerk geleverd dat zie je. Prachtig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Vakwerk, mooi om te zien dat ie er z'n werk van maakt en het serieus opneemt. Iets waar ikzelf niet echt goede ervaringen mee heb.
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er zeer goed uit.

Krijg al kriebels als ik dat zo zie, is alweer een tijdje geleden dat die van mij er zo ook voor stond.

De opvolger is nog niet zo ver, moet nog ??n en ander aan gelast worden maar dat komt wel in orde.

Veel schuurgenot!!!!!!!!!!
User avatar
Ronny
Posts: 103
Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)

Post by Ronny »

Je kan hier mooi zien dat er vakmensen aan het werk zijn ,de meeste spuiters plaatsen geen voorruit om precies te plamuren of schuren waar het nodig is.Als de lak erop zit zal je eens zien hoe strak alles is,dit word een prachtige BAGHEERA :wink:
Mvgrt Ronny
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Het document dat me menig slapeloze nachten heeft bezorgd, is binnen!!!
Het oude typeplaatje is opgestuurd en normaal gezien zou ik binnen een 14-tal dagen een nieuw typeplaatje moeten ontvangen!
Het licht staat op groen!
En nu maar hopen dat de wagen van de eerste keer door de keuring geraakt!

Sant?! 8)

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De keuring gaat geen probleem zijn, het is een nieuwe wagen!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Misschien een domme opmerking van mij, maar op het document staat Talbot.
Moet dat niet Simca zijn? of moet ik me geschiedenisboekje opnieuw gaan bestuderen?
Fijn dat het in ieder geval voor elkaar komt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Even nagekeken.
Talbot Matra Bagheera was de naam in het laatste produktiejaar (1980).
Ik zie dat deze van 1974 is, dus het moet dan toch Simca zijn?
Ben ik nou gek?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Omdat Talbot en Simca niet meer bestaat is het Peugeot geworden , zij leveren ook het formulier af. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je mag wel wat ruimte voor de letters reserveren achterop.
PEUGEOT TALBOT MATRA SIMCA BAGHEERA.
Is daar een sticker voor :D
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Oftewel PEUGEOT TALBOT MATRA SIMCA BAGHEERA TYPE I SERIE 2.
Om dit erop te krijgen zou ik hem beter ombouwen met een Ferrari F40-replica tuningpakket (bweurk)....
Alle gekheid op een stokje, ik ben zeer blij dat ik dit stomme papiertje eindelijk in handen heb.
Het scheelt een hoop geld en heen en weergeloop!

Straks ga ik de velgen afleveren om ze te laten spuiten en dan ga ik eens naar de bandenboer om nieuwe sloffen te bestellen!
De puzzel begint stilaan te vallen, alles loopt gesmeerd en we gaan dit zo houden!

Wordt vervolgd :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Nog effe een vraag over die inschrijving, het identificatieplaatje is dit verplicht voor de keuring, heb namelijk wel chassisnummer en alle papieren alleen dat plaatje mis ik.

Ook nog een vraagje van een collega:
Hij is een Fiat Tippolinno aan het restaureren(met een Simca embleem op de grille) van 1938, in hoeverre zouden in die tijd documenten bestaan hebben.
Heeft hier iemand informatie over?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik had ooit een 2pk uit de jaren vijtig en daarbij zat alleen een inschrijvingsbewijs.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

jurgen M wrote:Ik had ooit een 2pk uit de jaren vijtig en daarbij zat alleen een inschrijvingsbewijs.
klopt, mijn Ford '57 had ook alleen een inschrijvingsbewijs, geen gelijkvormigheidsattest.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk dat het het identificatieplaatje verplicht is op de keuring. Voor de zekerheid een telefoontje naar de keuring en je weet het.Maar geen nood je neemt een een blankoplaatje en klop er alle nummers in.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ben gisteren nog maar eens een kijkje gaan nemen.
De Bagheera staat reeds volledig in de spuitplamuur.
Alle spleten, barstjes en scheurtjes zijn weggewerkt en waar het polyester een hoek maakt werd er telkens een gaatje geboord om de spanningen weg te werken.
De voorruit past perfekt en de herstellingen aan het polyester zijn degelijk uitgevoerd.
De spuiter gaat d.m.v. van een scan van de gele motorkap de juiste kleur laten maken.
Maar eerst moet er nog duchtig geschuurd worden, grondlak erop en terug schuren.
De velgen zijn ook geleverd om laten te spuiten.
Foto's volgen.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

De Bagh gaat vooruit!
Zonet een kijkje gaan nemen, de spuitplamuur en de grondverf zijn reeds aangebracht en momenteel word er duchtig geschuurd om de laatste oneffenhedden weg te werken.
Begin volgende week zou de wagen normaal richting spuitcabine moeten verhuizen om het gele jasje!
Geniet even mee van de volgende foto's:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Intussen heb ik 4 bandjes gekocht. Vermits er niet zo gek veel keus meer is in het 13" segment en het ook een beetje betaalbaar moest blijven, heb ik FULDA's genomen.
Bovendien zullen er met de Bagh geen bochten tegen 200 km/u genomen worden...
Vooraan 155/65 R13 en achteraan 185/70 R13.
Ik heb opzettelijk een 65 gekozen vooraan.
Deze band is lager waardoor de voorkant nog iets lager komt te staan dan de 70's die achteraan zitten. :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Knap werk geleverd, het dak is prima hersteld. Nog een paar nachten woelen... :lol:
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er h??l goed uit.
Zoals ze zeggen: als het grondwerk goed is volgt de rest vanzelf,dus dat gaat heel mooi worden.

Toch nog een vraagje: ben je niet bang dat deurstijl aan de voorruit gaat scheuren.

Heb dit nochtans aan mijn bag ook zo geplamuurd en dat is na 5000 km nog steeds niet gescheurd dus?????
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja bassboss,dat word een mooie baghera als hij in een gele jasje zit.
Doe zo verder knap werk en dan heb je er nog heel lang plezier van.




grt hendrik.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

matrafan wrote:Ziet er h??l goed uit.
Zoals ze zeggen: als het grondwerk goed is volgt de rest vanzelf,dus dat gaat heel mooi worden.

Toch nog een vraagje: ben je niet bang dat deurstijl aan de voorruit gaat scheuren.

Heb dit nochtans aan mijn bag ook zo geplamuurd en dat is na 5000 km nog steeds niet gescheurd dus?????
Het scheuren is inderdaad mogelijk door de verschillende uitzettingsco?ffici?nten, vooral waar het metaal overgaat in kunststof.
De spuiter heeft me gerustgesteld maar het is nu eenmaal niet uitgesloten.
Mocht de wagen urenlang in de brandende zon staan, is het risico groter dan wanneer er mee gereden wordt.
Het zal afwachten worden, de meeste type 2's hebben een chroombandje op die plaats om de uitzettingsvoeg te bedekken.
Hopelijk zal ik het nooit moeten aanbrengen...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je bagheera staat bij een vakman daar is geen twijfel aan. Je ziet nu al dat het een perfect gespoten bagheera zal worden.
Zeer mooi werk wat die man doet. Het wordt een juweeltje. Als zij gespoten is neem dan maar een zonnebril mee. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zo'n verlengd weekend is een echte verademing voor de Matra-liefhebber.
Een beetje doorgewerkt en tevens eens een ronde gedaan in mijn "magazijn" om te zien wat in aanmerking kan komen voor het interieur van de bagh.
Zo heb ik gepoogd om de originele groene matten van mijn donor-wagen eens een eerste kuisbeurt te geven en ik denk dat deze best in aanmerking kunnen komen om in de "nieuwe" bagh te worden geplaatst.

Image

Er zal nog wat extra zeep en schrobben aan te pas komen, maar ik denk dat ze te redden zijn!
Ik zou tevens willen vragen of er iemand nog een klein rubber matje heeft hetgeen nog intact is. Het mijne is goed versleten, zie volgende foto.

Image

Blijkbaar is dit gewoon op het tapijt gekleefd...

Tevens ben ik reeds begonnen met de bumpers af te schuren en deze zullen eerstdaags in de matzwarte bumperspray gezet worden.
Daarna breng ik het zilveren streepje aan in de voor- en achterbumpers.

Ik ben ook bezig de achterlichtlenzen mooi te maken.
Heeft iemand een idee waar ik aan rode en oranje lichtdoorlatende verf kan geraken om de lenzen langs de binnenzijde te retoucheren?

Bart 8)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Dat rubermatje zal je moeilijk kunnen vinden, bij mijn bagheera's allemaal kapot. Ze hebben niet alleen slecht staal gebruikt maar ook slechte rubber!! :lol:
Bestaat dat soort verf wel wat je zoekt!!

Succes met het reinigen van de tapijt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

ik heb het rubber matje van een grote mat geknipt en op het tapijt gestikt ,en ziet er nu uit als origineel nieuw.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Inderdaad, daar had ik ook al aan gedacht om het uit een grote rubber mat te snijden.
Intussen heb ik een goed reinigingsprodukt gevonden van Car Cosmetix om sterk vervuilde tapijten te reinigen.
Een opluchting, het is altijd veel leuker als je de wagen kunt opbouwen met 100% originele materialen!
Mijn droom, een gele type I met groen/zwart interieur, zal binnen de kortste keren werkelijkheid worden!
Het lichtpuntje aan het eind van de tunnel wordt zichtbaar groter!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Waar is mijn zonnebril :wink:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zeer zeker! Opgepast voor de volgende foto's!!!!!!!!!!!

Image

Image

Image

8) 8) 8)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Bart,

In Aantwaarpe zeggen ze da ziet er bangelijk schoon uit.
Ik denk dat er in Belgi? niet 1 exemplaar zal rond rijden in deze kwaliteit,
het word een droom van een Bagheera, nogmaals eentje om jaloers op te zijn.

Mvg,

Jean
Post Reply