Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

minze wrote:Mooi project heb je daar! En ik hoorde dat je ook in de 4x4 's zit?!
Erwin (4x4 twenthe en consorten moet je dan ook kennen).. en natuurlijk de ronins ( www.roninwarriors.nl ) 8)
4x4-twente is zeer bekend. :wink: ze kennen zelfs mijn onderdelenmagazijn.

Bij de Ronins wat minder, ik rijd op het moment niet meer zo ver uit de buurt.
Kijk maar eens www.modderpoel.nl
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik sta er toch van versteld dat die er nog zo goed uitziet, de vorige egenaar heeft dus wel degelijk goed werk gedaan.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Amai! Die lier dat is een heel geval! Ik had me deze veel kleiner voorgesteld.

Wel een goed idee om alle onderdelen klaar te maken voor je begint met inbouwen. Ik ken dat gevoel als je eenmaal aan het samenbouwen bent, dan wil je vooruit. Het ziet er allemaal netjes uit. Ik had niet verwacht dat er nog rancho's in deze staat zouden zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Amai! Die lier dat is een heel geval! Ik had me deze veel kleiner voorgesteld.
De grootte van de lier valt nog wel mee.
Ik heb me tijdens het demonteren alleen verbaasd om de wel zeer ingewikkelde manier van bevestigen, zo op die carterbescherming.
Maar goed, de kracht van de lier wordt op deze manier wel verdeeld over het voorfront, de vooras en de voorste bodemplaat.
De lier heeft slechts een capaciteit van ongeveer 1200kg (de helft te weinig dus), maar met deze manier van bevestigen kan er ook een 8-tons lier geplaatst worden. :o
Maar goed, de kreukelzone is tenminste gehalveerd op deze manier. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zo, even een update.

Ik ben inmiddels al een leuk eindje op weg met het schoonmaken, schuren, stralen, schilderen en reviseren van de grote hoeveelheid losse onderdelen.
De vooras is weer als nieuw, en voorzien van frisse lagers, kogels, rubbers en nieuwe remschijven.

Image
Image

De motorsteunen, radiator, schakelstangen en de vele steuntjes uit de motorruimte zijn ook al weer klaar om ingebouwd te worden, net als de trekhaak en het ruitenwissermechanisme.

Image
Image

M'n vrouw en kinderen worden soms knettergek van al deze onderdelen.
Demonteren en schoonmaken gebeurt in de schuur, schilderen nog steeds in de wasdroogruimte :oops: en montage op de keukentafel... :oops: :oops:
Maar goed, ze moeten ook maar "iets" over hebben voor de toekomstige boodschappen-/gezinsauto, toch? :lol:

Ondertussen via ebay ook nog een nieuw voorfront op de kop getikt voor 39,90 euro. (kwam incl. verzending nog op 120,= :evil: )
Maar goed, aan het oude paneel zat minstens 3 dagen las- en uitdeukwerk, dit heb ik me dus alweer weer bespaard. :D

Image
Image

Ik zal volgende week eens een begin gaan maken met de achteras, daar zit ook "nogal" wat las- en revisiewerk aan.
Dan nog alle rem- en koppelingcylinders, de versnellingsbak, de motor en wat ik nog allemaal meer tegenkom.......voorlopig dus nog genoeg te doen in de schaarse avonduurtjes. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Muddy Bandit,

De werkzaamheden die je gedaan hebt zien er prachtig uit, het mag gezegd "je leverd gaan half werk". Het wordt een z??r mooie rancho daar twijfel ik niet aan. Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoe en waarmee heb jij je onderdelen gelakt?
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

benny wrote:Hoe en waarmee heb jij je onderdelen gelakt?
Gewoon op de meest ouderwetse manier. :lol:

Dus metaal eerst blank en roestvrij maken, vervolgens zeer goed ontvetten en schilderen, en dan 2 lagen met een platte kwast aanbrengen (wel 24 uur wachten voor de tweede laag)
Ik gebruik Tenco Ferro voor het schilderen, deze verf is zeer geschikt voor metalen delen.
Vloeit goed uit en laat een streeploos resultaat achter, de kleur is zijdeglans zwart.
Je kunt het ook goed met terpentine verdunnen, zodat je het kunt spuiten of kleinere (holle)onderdelen kunt dompelen.

Deze verf wordt ook veel gebruikt om smeedijzeren hekwerken e.d. langdurig te beschermen.
Is beter dan Hammerite (Tenco laat een dikkere laag achter), en ook nog een stukje goedkoper (3/4 liter voor 12,=).
Ik gebruik het al jaren voor autorestauratie, als het chassis van de Grand Raid straks geheel klaar is wordt hij hiermee ook gespoten voordat de opbouw begint.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het stuurhuisprobleem is inmiddels ook opgelost.

Nadat ik eerst geprobeerd heb het afgebroken oog weer aan te lassen (zonder bevredigend resultaat) moest ik toch op zoek naar een andere.
Gelukkig had de vorige eigenaar van de Grand Raid nog een onbeschadigd exemplaar op de plank liggen die ik voor een zacht prijsje over kon nemen. (bedankt Olaf :wink: )

Dit stuurhuis natuurlijk ook eerst uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Oude, hard geworden vet eruit en een halve patroon fris vet weer terug erin, nieuwe stofhoezen erom, nieuwe kogels eraan en het hele zooitje opnieuw afgesteld.
Het resultaat is een zo goed als nieuw stuurhuis wat ik met m'n pink heen en weer kan draaien.
(ik zal jullie niet aanraden om dit ook te doen, m'n pink zat na deze test namelijk knel in het asgat van de stuurstang.... :cry: )

Image
Image

Gisteren kreeg ik nog een mailtje dat m'n Grand Raid gespot was, met een foto erbij.
De foto was genomen op de parkeerplaats van het tuincentrum waar de auto nu gerestaureerd wordt, vlak voordat hij naar binnen is gereden voor de demontage.

De Grand Raid was gespot door en Murena-rijder woonachtig in Zeist, hij blijkt te werken bij de buurman zo'n 100 meter verderop.
Heb hem dus maar een mailtje terug gestuurd met de uitnodiging om bij gelegenheid eens te komen kijken en babbelen bij de Grand Raid, vanmiddag al tegen 17.00 uur dus een gezellig gesprek gehad.

Kleine wereld hoor met die Matra-rijders.... :lol: :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad als nieuw. Prachtig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Vandaag de gehele pedalenwinkel en stuurkolom uit elkaar gehaald.

De pedalen heb ik in de bankschroef gelijk maar even zo bewerkt dat ze onderling nu iets verder uit elkaar komen te staan.
Aangezien ik meestal klompen aan heb had ik een beetje problemen met remmen. (remmen en gasgeven ging soms gelijk op, dit gaf dus vreemde reacties van de auto en bestuurder... :-? )
Verschil is maar 2 cm, maar m'n klompmaat past er nu tenminste goed tussen. :lol:

Bij het demonteren van de stuurkolom is het mij opgevallen dat een stuurslot ontbreekt op het contactslot.
Alles ziet er zo op het oog wel origineel uit....
Is dit normaal bij een Rancho?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zie net dat het verslag al ruim 2 maanden achterloopt... :oops: ...even weer een beetje bijwerken.

Maar ik heb weer een paar problemen opgelost.

Om te beginnen, de spatborden van de voorzijde hebben een grondige inspectiebeurt gehad.
Van het rechterspadbord was het bevestigingsschermpje tegen de A-stijl deels weggeroest. Deze heb ik kunnen vervangen met donoronderdelen van een gedeukt reservescherm wat in m'n voorraad zat.
Het linkerspatbord was er ernstiger aan toe, nadat alle roest was weggeborsteld bleef er een gatenkaas over.

Image
Image

Gelukkig heb ik via marktplaats een compleet linkerspatbord (zonder roest) kunnen kopen van een Simca 1100.

Image
Image

Na een beetje meten, flexen en gaten boren is dit spatbord gepromoveerd tot een Rancho-spatbord.

Image
Image

Natuurlijk zijn de beide spatborden van de binnenzijde eerst geheel blank gemaakt en vervolgens behandeld met de bekende Tenco-Ferro verf.


Verder zijn alle remcylinders incl. de hoofdremcylinder en remdrukregelaar weer geheel gereviseerd en alle remleidingen zijn weer nieuw.
De achterkant gaf nog wel even een vreemd probleem, er zaten links en rechts verschillende typen op.
Links Girling en rechts DBA..... :-? ...alles was anders dus.
Ik heb aan de rechterkant de gehele ankerplaat met toebehoren maar weggedaan en vervangen voor het Girling systeem.
Tevens is het veersysteem achter geheel nagekeken, gestraald en gelakt.
Het enigste "probleem" wat ik nu nog heb met de achteras is de traverse.
Van de originele traverse waren de ophangpunten geheel weggerot.
Ik heb inmiddels al wel een andere gevonden die een stukje beter is, maar ook nog niet zo goed dat ik hem er zo onder wil zetten.

Image
Image

Er zal nog wel een stukje laswerk aan te pas moeten komen, maar ik weet nog niet precies hoe... :( ...maar om nu ruim 300 euro uit te gaan geven voor een nieuwe ben ik ook niet van plan.


Een ander groot probleen was de aandrijflijn.
De Grand Raid is uitgerust met een 30% limited slip differentieel wat inmiddels ruim 165.000 km meegedraaid heeft.
Het logische gevolg hiervan is dat de frictieplaten dus geheel versleten zijn, wat resulteerd in een krakend protest onder het rijden door bochten.
Deze frictieplaten zijn volgens het handboek redelijk gemakkelijk te vervangen, alleen kan niemand ze mij leveren.... :evil:
Ook is in de linker aandrijfas de vaste (dus niet te vervangen) homokineet kapot, deze as moet dus ook vervangen worden.
Hierbij komt het volgende probleem dus weer: door dat "leuke" sperdifferentieel moet er een as in die 21mm korter is dan een gewone Rancho-aandrijfas...ook simpel te vervangen, maar niemand kan hem leveren.... :evil: (en in laten korten kost meer dan 5 gewone assen)
Nu heb ik de ervaringen met de sperren in mijn Suzuki SJ413 dat een sper iets heel moois is bij offroad gebruik, maar op de weg werken die dingen je alleen maar tegen en slopen je aandrijflijn in de bochten.
Ik heb dus voor 50 euro een complete aandrijflijn gekocht, een versnellingbak met differentieel en beide aandrijfassen.
Deze wel eerst geheel uit elkaar gehaald en schoongemaakt (en de beruchte synchromeschringen vervangen).

Image
Image

Het ziet er weer als nieuw uit, maar ik kan het pas testen of het goed is als alles weer in elkaar zit.


Bij het demonteren van de Grand Raid bleken de langsdragers van het chassis bij de vooras ook behoorlijk rot aan de binnenzijde en onderkant.

Image
Image

Ik had me al voorbereid op vele dagen serieus laswerk aan deze delen, maar dat is nu niet meer nodig.
Ik heb in het midden van het land een waar onderdelenparadijs gevonden voor Simca, Rancho en Opel Blitz...ongelofelijk wat hier allemaal ligt en staat in en rondom het huis en schuren.
Op de zolder lagen complete langsdragers van een Simca 1100 met alleen wat vliegroest en 20 jaar stof/spinnewebben tussen een berg plaatwerk van de meest uiteenlopende Simca-modellen.

Image
Image

De verrotte boel gaat er dus compleet onderweg en wordt in z'n geheel vervangen.
Ik heb de plaat waar de kriksteun tegenaan gelast moet worden wel even vervangen voor een 2mm dik exemplaar.
Op dit stuk zitten origineel dus 3 lagen plaat over elkaar heen, en om te voorkomen dat het straks ook een roestnest wordt heb ik maar gekozen voor 1 dikke plaat.


Wordt vervolgd, en ik zal proberen de intervallen van dit verslag iets korter te maken. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Het wordt goed aangepakt, dit is altijd fijn. Gaan gerust met dezelfde inzet door en hou ons vooral op de hoogte..
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je bent een kerel met karakter dat mag gezegd worden, aan zo een werken begint niet iedereen. Doe zo verder en je krijgt er een heel unieke wagen voor in de plaats. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik ben een beetje aan het opruimen geweest met de vervangen onderdelen.
Hierbij kwam ik de oude, verstopte remslangen weer tegen.
Aangezien ik op dit forum al verschillende malen problemen met deze slangen heb gelezen heb ik deze dus maar eens in de lengte opengesneden en een paar foto's gemaakt.

Image

Totaal vergumd van binnen dus, het lijkt wel kit.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb daar ook problemen mee gehad. Het heeft einige tijd geduurd eer ik deze fout gevonden had. De wagen remde nog goed maar trok een beetje naar Rechts. Raar, links achter zat het probleem en ik maar voor aan het zoeken. Het jaar ervoor was er nog niets aan de hand met de remmen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dit had ik nog nooit gedaan, ik ken het probleem van de verstopte leidingen wel maar zo zie je het eens met eigen ogen. Interessant en een waarscHuwing voor iedereen.
Last edited by ALAIN VAN AKEN on Wed Aug 27, 2008 9:42 am, edited 1 time in total.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb geen idee hoe oud mijn remslangen zijn, maar ze worden zeker mee vervangen in de remrevisie, vooral als je zo,n foto ziet.
De buitenkant is dan waarschijnlijk niets aan te zien.
Remolie is nou eenmaal agressief spul, waar op den duur weinig tegen bestand is, of je moet het hele systeem naar siliconenolie (DOT5) ombouwen.
Dan moet je wel elk rubbertje in het remsysteem eerst vervangen.
Vervanginging na 5-7 jaar lijkt me eigenlijk wel standaard nodig voor de remslangen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Geen extra kosten maken!! Ik vervang de remslangen alleen als het nodig is. Als je de remslang losmaakt er komt geen olie uitgedrupt dan weet je dat ze dichtzitten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ook nog maar even zelf een spansleutel gemaakt voor de torsiestaven.

Image

Ik wou dus eerst zo'n sleutel kopen, maar vond ze nogal knap aan de prijs. :evil:
Dus zelf maar aan het knutselen geweest met een stukje kokerprofiel en 2 torsiestaafhefbomen van een afgedankte as die al bij het oud-ijzer lag.
Weer 65 euro verdiend met een uurtje werk! :D
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is de bedoeling, zoveel mogelijk zelf doen. Het kost al geld genoeg.
Wel een goed idee. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zo, het probleem van de verrotte traverse van de achteras is inmiddels ook definitief opgelost. :D

Zoals jullie al weten was de traverse die onder de Grand Raid zat deerlijk verrot op de opgangpunten, de rubbers gingen er al bijna doorheen.

Image

Nu had ik er al een andere achteras bijgekocht die een stukje beter was dan de oude, maar ook deze as had al de nodige roestgaatjes op de bekende plekken.
Een compleet nieuwe traverse aanschaffen was voor mij geen optie, die 300 euro kan ik ook ergens anders in de Rancho investeren.
Maar veiligheid staat bij mij ook zeer hoog in het vaandel, dus moest er een oplossing gezocht worden die sterk en budgetvriendelijk is.
Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk toch besloten de koppen van de ene traverse af te halen en op de andere traverse te lassen.
Bleef alleen nog het probleem van de kleine roestgaatjes in die vervangende koppen over.
Voor de APK-keuring zouden deze roestgaatjes (voorlopig) geen probleem zijn omdat ze door de rubbers geheel uit het zicht van de keurmeester zitten.
Voor mijn eigen gevoel zou het echter wel een probleem blijven, ik wil de Grand Raid in 1x goed restaureren en niet over een paar jaar alsnog weer met die traverse bezig moeten.
Ik heb dus verschillende autosloperijen afgezocht om te kijken of er andere auto's bestaan die vergelijkbare schoteltjes hebben, helaas zonder succes.
Maar op een (zeer goede) dag kwam mijn zoon bij me staan met de mededeling: Pap, ik heb van die schoteltjes gevonden die jij zoekt, ze liggen in de achtertuin...
Ik dus meteen kijken, zie eerst dus niks totdat hij me wijst op de oude achteras....de achterste ophangpunten. :o

Image

Inderdaad dus, 4 stuks exact dezelfde maat en geheel gaaf.
Meteen losgetikt (ze zitten gewoon ingeklemd in het gietijzer), de opstaande randjes eraf geslepen, alle verroeste ophangpunten van de traverse eruit gezaagd en de gave schotels er weer ingelast.
Image

De boven- en onderstukken zijn vervolgens weer op elkaar gelast...
Image

...en vervolgens de gehele as van binnen en buiten behandeld met Fertan.
Image

Hier het resultaat, naast de donortraverse:
Image

En het eindresultaat: een mooie en veilige as waarmee ik straks weer met een gerust hart de weg op durf.
Image

Inmiddels ben ik ook (eindelijk) begonnen met het chassis.
De verrotte stukken eruit slijpen en dan alle tectyllagen, bitumen en dat gele spul eraf steken/krabben.
De komende weken loop ik dus met zeer zwarte handen die bijna niet meer schoon te krijgen zijn..... :wink:

Wordt vervolgd...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een voorbeeld voor anderen, en zeker hoe je ons laat mee genieten van je werkzaamheden. Je doet het uitstekend.

Fertan is voor mij een onbekend product. Het is een roeststopper, heb je ervaring met dit product??? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Prachtig werk. Daar kunnen velen een puntje aan zuigen.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Idd knap werk !
Bagheera X '78
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:
Fertan is voor mij een onbekend product. Het is een roeststopper, heb je ervaring met dit product??? :wink:


Fertan is een "roestomvormer".
Voor de tekst en uitleg kijk hier even:
http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_faq.htm

Ik heb zelf goede ervaringen met Fertan.
Het heeft eigenlijk 2 voordelen ten opzichte van stralen:
-je kunt alle plaatsen bereiken met dit goedje, dus ook binnenkanten van kokerbalken, raamstijlen en dergelijke.
-je hebt na het stralen van een complete auto altijd de holle ruimte's vol zitten met straalgrit/zand wat je er nooit meer fatsoenlijk uitkrijgt, en dit worden meteen de nieuwe roestnesten.

Ik gebruik Fertan meestal na het lassen of schuren aan metalen carosseriedelen en plaatwerk.
Eerst het blanke metaal 1 of 2 dagen onbehandeld, schoon en vetvrij laten liggen zodat het een beetje kan aanroesten, Fertan erover en weer 2 dagen laten inwerken.
Vervolgens met een natte spons afnemen en dan kun je verder met gronden, plamuren, schilderen/spuiten.

Maar Fertan is natuurlijk geen reparatiemiddel.
Je kunt lichte aantastingen van roest er goed en duurzaam mee behandelen, maar wat rot is zul je toch moeten vervangen.

Ik koop dit spul meestal op auto/onderdelenbeurzen, daar kost het 17,50 tot 25,= euro per liter.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedank voor de informatie. Dit ziet er z??r goed spul uit. Bij gelegenheid wil het ook kopen en uittesten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zo, ik ben nu inmiddels al 5 volle dagen bezig geweest om de onderzijde van de Grand Raid geheel schoon te krijgen.
Wat een mega-rotklus.... :evil: ...Ik ben nog maar op de helft...

Image

En natuurlijk kom je ook weer de nodige slecht herstelde/opgelapte stukken tegen waar het nodige nog aan moet gebeuren...alsof ik nog geen laswerk genoeg heb. :(

Image

Image

Er zitten dus 4 of 5 lagen tectyl onder en een dikke laag geel steenslagspul, wat op de ene plek taai is en op een andere plek weer knetterhard.
Op plaatsen waar vroeger al eens is gelast zit een vaag, rubberachtig goedje waar je bolletjes van kunt kneden en wat overal weer aan vast plakt.

Het is dus een kwestie van afschrapen, afsteken, beitelen, afschuren enzovoort. (en heeeel veel geduld hebben)
Maar weet iemand wat voor goedje dat gele spul precies is, en of er een middeltje bestaat wat dat op kan lossen?
Ik heb het inmiddels al geprobeerd met benzine, diesel, aceton en verfafbijt, maar geen van allen geeft resultaat.
Ik ben op het moment dus maar bezig met een beitel (soms met hamer erbij) om de dikste lagen er eerst af te steken, en vervolgens met de staalborstel op de boormachine de laatste restjes eraf schuren.
De blaren staan inmiddels in mijn bijna niet meer schoon te krijgen handen, en ben amper op de helft.... :cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik verwijder deze vuiligheid altijd met een brander, goed warm maken en alles komt zo los. Gebruik een asfaltbrander die men gebruikt op platte daken. Zonder stinken en rook zal het dan wel niet gaan, maar de geburen zullen dan denken dat je aan het barbequen bent :lol:
Je verwijdert dan wel alle verflagen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply