bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik denk niet dat de elektrische ontsteking hier de oorzaak van is. Laat de choke een klein beetje opstaan en controleer dan nog eens, ik heb eerder de indruk dat hij te weinig brandstof krijgt of de ontsteking volgt niet zoals het moet. Afstellen van de ontsteking en de carburators moet juist.
De plof in de uitlaat had ik ook, stationair een beetje benzine bijgeven.
Controleer zeker de acceleratie membramen op hun staat, mogen zeker geen scheurtjes hebben. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Net terug uit altelier, niet veel beterschap...
De motor draait op stationair maar als ik aan het gaspedaal kom, valt hij stil.
Ik heb alle sproeiers, membranen van acceleratiepompen, stelschroeven, chokemechanisme enz., kortom alles met perslucht schoongeblazen, maar nog steeds geen resultaat.
Wat me wel opviel, is dat er maar uit slechts ??n sproeiarm van de acceleratiepomp benzine komt tijdens het gasgeven en dit bij de beide carburatoren.
Je kan dit duidelijk zien bij gedemonteerde luchtfilter.
Als ik op de hefboom van de acceleratiepomp duw, spuit er maar benzine uit ??n armpje i.p.v. uit alletwee.
Misschien ligt dit aan de oorzaak van het niet oppakken van de motor...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss

Post by bassboss »

Ik merk ook geen verschil als ik de slang van de onstekingsvervroeging afkoppel.
Het zou dus kunnen dat de vervroeging niet werkt.
Ik voel ook geen vacuum aan het slangetje bij draaiende motor.
Ik heb dan maar met perslucht gecontroleerd of de aansluitnippels op de carburatoren niet verstopt zijn en deze blijken niet verstopt te zijn...
Paul

Post by Paul »

Ik vermoed dat je niet verder als "brandstof" dient te zoeken Bart.
De voorontsteking heeft hier niet erg veel met te maken zou ik stellen, daar de motor stationair goed draait.
Men beweert dat motoren zuiniger worden (waar ik soms aan durf twijfelen), en, dat zal zo wel zijn zeker, maar deze krijgt niet genoeg te eten.
Ik denk werkelijk dat je te ver gaat zoeken.
bassboss

Post by bassboss »

Het ziet ernaar uit dat het probleem van de baan is!
Heb de sproeiers van de acceleratiepomp met perslucht uitgeblazen, ze werken nu alle vier.
Tevens de vier stationaire sproeiers flink schoongeblazen alsook hun zittingen.
Vervolgens starten en ja hoor, de motor reageert direkt op het gas!
Blijkbaar zaten er opgedroogde resten van de ontvetter in de kanaaltjes.
De samenloop van slecht werkende acceleratiesproeiers en vuile stationairsproeiers heeft er blijkbaar voor gezorgd dat de overgang van stationair naar vollast niet vlot verliep.
Waarschijnlijk kunnen er nog onzuiverheden loskomen, maar na verloop van tijd zal alles zich wel normaliseren.
Momenteel spint de panter als een jong poesje!
bassboss

Post by bassboss »

Vanmorgen terug een nukkige motor! Voorontsteking werkt prima, onderdruk is ok, meer dan waarschijnlijk zal het de kwaliteit van de reeds drie jaar oude benzine zijn... :oops:
Telkens ik de stationaire sproeiers uitblaas gaat het tijdelijk beter. Gelukkig zit er niet veel meer in de tank. Ik had er reeds een achttal liter verse benzine heb bijgedaan om zeker te zijn dat de motor brandstof kreeg tijdens de allereerste startpogingen.

De filters aan de benzineaansluitingen heb ik ook proper gemaakt, ofschoon er bijna geen vuil op zat.
Afwachten wat een tank met verse benzine zal geven.

Nu kunnen we beginnen met de beide portieren af te schuren!
De Bagheera wordt opnieuw een Bagheera!
bassboss

Post by bassboss »

De bagh "go-kart" terug met de wielen van de grond gezet om de hefbomen van de voorste torsieveren een tandje te verdraaien.
Inderdaad, na het opnieuw aanspannen van de torsieveren voelt de voorwielophanging een stuk steviger dan voorheen.
Weer iets bijgeleerd...

Ook staan de kunststofpanelen klaar om de oude mastic te verwijderen en ze langs de binnenkant zuiver te maken.
Dit om een goede hechting op het chassis te verkrijgen.
Heeft iemand nog een idee hoe groot de klinknagels moeten zijn om de kunststof vast te maken? Best klinknagels met een groot oppervlak nemen, denk ik.
Ik zou deze dan bij WURTH kunnen bestellen.

De polyester zou ik wel eerst herstellen vooraleer ik de panelen definitief vastmaak, behalve aan de voorruit. Hier moet de polyester naadloos overlopen in het staal van de A-stijlen.

Alle tips omtrent polyester, gerief en kleefstoffen zijn welkom!
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Benzine van 3 jaar oud....oei.

De moderne benzine begint al na ongeveer een half jaar te vergommen als het niet in beweging is, vooral als de tank maar deels gevuld is.
En deze gom heeft de nare eigenschap om zich uitstekend te hechten in de leidingen, zolang er geen benzine stroomt.
Een beetje verse benzine erlangs en de gomaanslag wordt weer beetje bij beetje losgeweekt, met als gevolg dus verstopte sproeiers, vlotternaalden en ander ongemak...

Koppel de bezineleidingen maar even los, en blaas vervolgens met perslucht alle brandstofleidingen goed door met een bekerspuit gevuld met verse benzine of carburateurreiniger (wel de pomp en filters er tussenuit halen).
Carburateur ook reinigen (geen perslucht) en de oude benzine in de tank natuurlijk aftappen....

Er zijn trouwens grotere benzinefilters met een fijnere doorstroom in de handel.
Deze filters kunnen voor een groot deel voorkomen dat de carburateur last krijgt met de gomaanslag.
Deze zijn juist ontwikkeld voor auto's die meer stilstaan dan rijden, zoals de oldtimers.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bassboss

Post by bassboss »

Dat zal inderdaad de beste remedie zijn, tank leegmaken en alles schoonmaken...
Ik heb "ONE SHOT" van KENT om de carburatoren mee te reinigen.
Er was reeds een nieuwe benzinefilter gemonteerd.
Ik zal deze gelijk ook maar opnieuw vervangen.
matrafan

Post by matrafan »

Benzine van 3 jaar oud ?????????

Dit is inderdaad niet zo slim, hier kun je je een heleboel problemen mee op je nek halen.

De beste raad die ik je kan geven is heel die handel eruit en alles oppoetsen en zuiver maken.

Vervolgens verse benzine erin en ge zult zien dat alles een stuk beter gaat werken.
bassboss

Post by bassboss »

Weer iets bijgeleerd...
God vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen... :oops:
"In het Matramania-strafwetboek staat deze inbreuk gelijk aan een zware overtreding, en zal bestraft worden met acht uur roest verwijderen!" :o
bassboss

Post by bassboss »

De brandstofleidingen losgemaakt, filter in de vuilbak, carburatoren volledig gedemonteerd.
Vervolgens alle sproeiers eruit, chokemechanisme eraf, vlotters enz. tot enkel de behuizing overblijft.
Alles drooggeblazen en daarna perslucht op de retourleiding van de benzinetank gezet.
Door de hevelwerking is de hele tank leeggelopen langs de toevoerleiding.
Er is nog zo'n kleine 10 liter benzine uitgekomen.
Vervolgens de tankdop eraf en via de retourleiding de tank ontlucht met perslucht.
Normaal gezien zou alle resterende benzine moeten verdampt zijn.

Wordt vervolgd... :wink:
bassboss

Post by bassboss »

Alles gemonteerd, verse benzine in de vlotterkamers gespoten, verse benzine in de tank en starten maar.
Na een halve toer springt de motor direkt aan en ik hou hem aan de praat met de choke.
Dadelijk reiniger ingespoten langs de inlaat en vervolgens goed laten warmdraaien op verhoogd stationair.
De motor reageert nog niet 100% maar het is merkelijk beter, net alsof de laatste resten moeten opgeruimd worden.
En jawel, na een poos komt hij erdoor en reageert ogenblikkelijk op het gaspedaal!
Ik heb dan maar op mijn plechtige communiezieltje beloofd dat ik nooit meer zal zondigen tegen de basisregel van de restauratie: "gebruik NOOIT oude benzine".... :oops: :oops: :oops:
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Al doende leert men. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bassboss

Post by bassboss »

Hmm...de waterpomp begint ook een heel klein beetje te lekken.
Meestal verbetert zo'n lek niet en denk ik dat ik maar best een nieuwe pomp steek.
Gelukkig is dit relatief eenvoudig bij de Bagheera.
Heeft de club ze in voorraad?

Voorts ben ik begonnen met alle mastic en lijmresten van de polyester delen te verwijderen.
Ik denk er hoe langer aan om alles door een carrosseriebedrijf te laten doen, zowel het schuren, repareren van de polyester als het lakken.
Die mannen zijn het gewoon, ik heb er geen kaas van gegeten en moet nog alle gerief kopen om de klus te klaren. En dat kost ook geld...
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Waterpomp is in voorraad 1201.45
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

Bart, ik was aanvankelijk begonnen met een simpele schuurmachine, maar dat gaf een slecht resultaat. Met de raad van een bevriend carrossier en een proffesionele schuurmachine in bruikleen kwam ik meteen al een heel eind verder. Grondverf spuiten kan je eventueel ook zelf, die moet toch terug licht opgeschuurd worden. Als je prijs laat maken voor de volledige klus schrik je je soms rot. Pakweg 200 - 250 ? voor de grondverf en schuurpads.

Ik heb eventueel 2 proffesionele spuitpistolen (lak en grondverf/spuitplamuur) die je gerust mag lenen, eventueel wil ik wel eens polsen voor die schuurmachine.
Bagheera X '78
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt Vollegaaz, misschien het overwegen waard.
Ik ben een volslagen leek op gebied van carrosserie en er moeten ook nog wat reparaties aan het polyester gebeuren, vooral vooraan aan het dak en aan de overgang naar de beide A-stijlen.
Hier heb ik ook nog geen oplossing voor, en ik dacht daarom dat het misschien beter was dat het bedrijf dit alles zou doen.
Zij moeten immers de wagen ook spuiten en hebben meestal wel ervaring met polyester.
Ik vrees dat er met mijn geknoei snel barsten zouden kunnen komen in de herstelde delen.
Maar zoals je zegt, het schuren zal al een pak betaalde werkuren schelen, en als je me daar uit de nood kan helpen met een machine en wat tips, graag dan!
Trouwens, je mag altijd eens een kijkje komen nemen!

Bart
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart,

Ik denk als je dit zelf tot en met de spuitplamuur en grondverf aanpakt dit meer voldoening en prijsbesparing zal geven. Trouwens u kennende ben ik overtuigd dat het resultaat perfect zal zijn.
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt voor het compliment! :oops:
Echter, ik vrees dat de gebruikte grondverf misschien zou kunnen reageren met de lak van de spuiter.
Als de spuiter de wagen zelf in de grondverf zet, is het zijn verantwoordelijkheid.
Bovendien vrees ik dat ik met mijn compressortje van 24liter niet veel kan aanvangen om te spuiten...
En van een stofvrije ruimte is ook geen sprake, alhoewel dit voor grondverf niet echt noodzakelijk is.

Ik ga alvast eens prijs vragen, bovendien moet de wagen bijna niet afgeplakt worden, hetgeen ook een pak uren scheelt.
bassboss

Post by bassboss »

Heb er voorlopig het achterste deel eens opgezet en nog niet vastgemaakt.

Image

Op de volgende foto's zie je duidelijk welke reparaties er moeten uitgevoerd worden ter hoogte van de voorkant van het dak.

Image

Image
Marcel

Post by Marcel »

Ja Bart, dat word een hele klus zal niet gemakkelijk zijn.
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

idd, dat is niet van de poes :o
Bagheera X '78
matrafan

Post by matrafan »

Daar is inderdaad v???????l werk aan.

Lijkt wel met den groffe beitel afgebroken.

Veel plezier met de opbouw als ge het zelf doet en anders zal het niet zo goedkoop zijn.
bassboss

Post by bassboss »

Het dak zat muurvast gelijmd op deze plaats, de lijm bleef zelfs na opwarmen bikkelhard.
Ik heb het dak losgemaakt door er een brede stalen plaat tussen de raamstijl en het dak te steken om zo een hefboom te kunnen hebben.
Opeens kwam alles los met het gekende resultaat.
Ik heb ook al zitten denken om het dak door te zagen ter hoogte van de twee verluchtingsroosters achteraan (zie foto).
En dit te vervangen door een ander dak met een nog gave voorkant.
Het zal makkelijker zijn het dak aan mekaar te zetten ter hoogte van de verluchtingsroosters dan de hele voorkant te moeten herstellen.
Maar, wie heeft nog een dak met een gave voorkant???

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Met polyester kan je alle kanten op, maar het zal veel tijd in beslag nemen. Zeker niet de polyester herstellen op het chassis of er een plastiek ondersteken zodat alles losblijft om daarna het dak in zijn geheel te lijmen. Ik zou het herstellen als je geen ander dak hebt.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Gezocht: een kompleet dak voor een Bagheera type I...

Bart :wink:
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart zoals gisteren besproken als ik bij mijn ouders passeer kijk ik voor u. Er ligt er zeker nog 1 van een S van 1975-1976, alleen moet ik kijken of het een open dak is of niet.
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

ALAIN VAN AKEN wrote:Bart zoals gisteren besproken als ik bij mijn ouders passeer kijk ik voor u. Er ligt er zeker nog 1 van een S van 1975-1976, alleen moet ik kijken of het een open dak is of niet.
kijk terwijl is naar een koppel buizen 8)
Bagheera X '78
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Komt in orde David
Post Reply