bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Inderdaad Jo, een relais is geen slechte zaak.
Niet dat een ventilatortje stroom vreet maar het kleine schakelaartje zou het toch minder hard te verduren hebben als er een relais tussenzit.

Wat de voorveren betreft, ik ben er me van bewust dat de torsieveren elk een aparte kleurmarkering hebben en deze dus niet mogen uitgewisseld worden.
Ik heb hier op gelet tijdens de montage maar ik check het toch nog even na. Je weet maar nooit...
Tevens heb ik in het werkplaatshandboek een tekening gevonden met de positie (hoek+afstand van stelbouten) waarin de hefbomen dienen gemonteerd te worden alvorens de voorspanning in te stellen.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

En dan nog wat fotomateriaal!

De bagh staat sinds bijna drie jaar op zijn poten!

Image

Image

Image

Image

Image

En als "afwisseling" nog eens de trieste aanblik van hoe er de meeste nog overblijvende Bagheera's uitzien, zo ook mijn donorwagen...

Image

Image

De Flintstones zouden jaloers zijn op dit interieur...

Image

Volgende week volgt dan hopelijk een korte testrit!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nu is het ergste leed geleden!! Alles netjes opbouwen en je hebt een prachtige bagheera ??n die tegen weer en wind kan, roest zal voor haar onbekend zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, welke zwarte verf heb je gebruikt?
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Ik had aanvankelijk op sommige plaatsen last van de zwarte verf (spuitbussen) die kleine barstjes vertoonde op de witte primer.
De primer houd uitstekend en ik heb nagenoeg het ganse chassis overschilderd met zwarte Hammerite, tot mijn grote voldoening.
Gebruik dus nooit spuitbussen, behalve voor de steenslag. De is veel elastischer en houd goed op de witte primer.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Gisteren de eerste korte rit gedaan! (tot in tweede versnelling op een klein pleintje tussen het groen...)
De panther komt stilaan terug tot leven!
Tot dusver alles in orde, behalve de grote oliekeerring van de linker cardan die wat olie lekt. Foto's volgen!

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Raar dat deze lekt, ik heb daar geen probleem mee. Ik heb daar een nieuwe geplaatst die enkele mm dunner was omdat ze juiste dikte niet hadden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik ben begonnen aan mijn chassis. Ik heb gisteren de volgende zaken gedaan: eerst het chassis behandelt met Gavalwash. Dat moet er voor zorgen dat het oppervlak lichtjes ruw wordt, zodat de epoxy kan hechten. Daarna de epoxy gespoten. Die epoxy dient als isolator, want er is volgens de verfspecialist zo goed als niets dat rechtstreeks op de zink houdt. Op mijn werk zie ik zo'n voorbeeld, want de verf bladert af van een leuning. De volgende stap is de steenslag onderaan en in de motorruimte aanbrengen.
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi Makkers!

't Project begint goede vorm te krijgen, al proficiat dat je zo ver al bent gevorderd!

Maar...zouden de destijdse Matra-ingenieurs zich niet schamen in de grond van hun hart? Zo'n knappe wagens op de baan zetten, maar zo'n slechte roestweerstand?
Gelukkig dat ze zich met de Murena op dat vlak serieus hebben herpakt, maar ja, toen kwamen die mannen van Peugeot de boel inpakken natuurlijk...
8)

'k Heb iemand eens horen zeggen: dat is geen roest, het is Matra's goud!
:wink:
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat goud kan vele bagheerarijders gestolen worden, dagen laswerk eer je de gaten dich hebt. Nee geef mij maar zink zoals de murena. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het was destijds levensgevaarlijk wanneer je niesde.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zo ziet mijn chassis er voorlopig uit.
Attachments
chassis.JPG
chassis.JPG (99.6 KiB) Viewed 5936 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is een goed begin. Haar laten buitenstaan " dat was bij aankoop van een nieuwe bagheera zeer slecht", maar je ziet na 30 jaar is het wel mogelijk. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Laat de foto's maar komen, Benny!
Ik denk dat we met onze Bagheera's (hopelijk) nog mooie tijden tegemoet gaan!
Je hebt het chassis op een goede hoogte gezet, dat spaart de rug aanzienlijk, ik heb reeds dikwijls gehoopt dat ik een garage-hefbrug had of een werkput...
Veel plezier met de wedergeboorte!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ziehier de lang verwachte foto's van "mijne kleine" zijn eerste pasjes!
Het stralende zonnetje zag dat het goed was! Mag ook wel na drie jaar in de schaduw te hebben gestaan!
Nu gaan we hem een mooi pakje aandoen!

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
wim
Posts: 36
Joined: Mon Feb 25, 2008 9:02 pm

Post by wim »

Waw, knappe klus hoor. Ben stinkend jaloers......
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik ben blij dat ik reeds iets gedaan het aan mijn Bagheera, anders kreeg ik iets. Nu moet ik wachten tot de Murena weer rijvaardig is. Dan kan de Bagheera binnen staan om er verder te kunnen aan werken. Hier nogeen foto van de werken van vandaag. Ik heb hem met steenslag behandeld.
Attachments
chassis behandeld.JPG
chassis behandeld.JPG (115.6 KiB) Viewed 5889 times
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Bart,

Ziet er h???l goed uit, dit zal weer een mooie redding worden van een bagheera.
We zullen dit verder op de voet volgen, laat die foto's dus maar komen.

Heb toch een vraag?

Die ventilator van de verwarming is dit origineel? Bij mij zit die binnen in de wagen in de verdeler van de verwarming.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hallo Matrafan,

Er bestaan inderdaad twee type's kachels.

Deze kachel werd in de type I gebruikt en in de vroege type II, als ik me niet vergis.

Image

Deze variant is voor de type II

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Moet daar nog een kleedje om! Ik vind haar zo al heel mooi. :wink:

Prachtig werk, werkelijk uitstekend. :wink:


Dag Benny,

Jou kennende gaat dit goed aflopen.

Succes met de werken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Spyros
Posts: 47
Joined: Fri Nov 08, 2002 1:00 am
Location: Fleurus
Contact:

Post by Spyros »

Proficiat voor al de werkt Bart :wink:
bassboss wrote:Deze kachel werd in de type I gebruikt en in de vroege type II, als ik me niet vergis.
Het was gedurende die 76 modeel jaar dat dit veranderen gebeurt. Dus de laatse serie 1. 2 van mijn 76 Bagheera heben de tweede model en een heeft de eerste.?
Voor jij Bagheera, moet je de eerste kachel gebruiken
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dan zit in die van mij het nieuwe model van verwarmingsunit.

Weet eigenlijk iemand of er in de bagheera een ontluchting van het passagiersgedeelte voorzien is.
Vindt dat er weinig verluchting voorzien is.

De roosters in het dashbord geven een beetje verluchting maar vindt dit niet voldoende. Anderzijds kan er ook geen lucht uit aan de achterkant.

Vandaar m'n vraag.
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Dag Bart,
Mooi, heel mooi zelfs. Ik hoop dat de mijne er binnenkort ook zo zal uit zien.
Maarrrrrr, vooraan heb je de platen aan de wielkasten afgeslepen. Waarom heb je dat gedaan want waar ga je nu de hoorn aan bevestigen?
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Matrafan,

De enige ventilatie langs passagierszijde is een ventilatiemond naast het klokje. Ook heeft het dashboard bovenaan openingen maar die dienen om de voorruit te ontwasemen. Veel meer zal je niet hebben.

Geert,

De platen vooraan heb ik niet afgeslepen, ik heb er gewoon afgeschroefd.
Deze liggen klaar om terug gemonteerd te worden.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matrafan,

Verluchting is er genoeg!! Doe je dak open, het is heerlijk om de wind te voelen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Is inderdaad een heerlijk gevoel. Afgelopen weekend aan d'n lijve ondervonden.

Alleen als het begint te regenen wordt ge daar zo nat van en dat is minder interresant.

Heb meteen een controlelampje geplaatst op de koelventilator en een schakelaar om deze direct te kunnen inschakelen.

Schakelaar aangesloten(zonder relais) op de sensor die zich in de radiator bevindt.

Is het normaal dat de temperatuur op loopt tot bijna 95? C. bij stationair draaien.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bij 95? moet de ventilator inschakelen en bij 86? schakelt hij terug uit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zonet nog wat zitten sleutelen aan de carburatoren.
Tijdens het gasgeven "verslikt" de motor zich, aanvankelijk was het erger en plofte de uitlaat.
Ik heb dan maar de vlotters eens gecontroleerd en de juiste vlotterhoogte opnieuw ingesteld.
Vervolgens de stationaire sproeiers en de hoofdsproeiers uitgedraaid en met perslucht schoongeblazen.
Dit is een merkbare verbetering en de motor pakt beter op als ik het gaspedaal induw.
Maar toch is het nog niet 100%.
Ik heb voorlopig op het gehoor de stelschroef tussen de twee carburatoren wat bijgeregeld tot het motortoerental begon te stijgen.
Een stroboscooplamp om de ontsteking perfect te timen en een set vacuummeters om de carburatoren te synchroniseren, zullen waarschijnlijk wonderen verrichten.
Momenteel draait de motor perfect op stationair, enkel bij het gasgeven reageert hij nogal traag.

Wordt vervolgd.
Morgen doen we verder.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zit eigenlijk nog met hetzelfde probleem als Bassboss nl.:

Als de motor door en door warm is reageert deze niet snel genoeg als het gaspedaal wordt ingedrukt.

Heeft dit enkel als de motor echt warm, is tevoren reageert hij direct.

Zit hier al lang achter te zoeken en kan eigenlijk geen goede oplossing vinden.

Ben nu aan het denken om een andere electronische ontsteking te plaatsen, misschien dat dit helpt?

Volgens m'n copain die vroeger nog aan simca en talbot heeft gesleuteld was dit vroeger eigenlijk ook al een veel voorkomend probleem,
vooral bij de simca 1100 TI en de bagheera's (diegene met de dubbele webers).

Als ge iets moest vinden zou ik het graag van U horen.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Matrafan,

Ik heb ook een originele Simca-Chrysler electronische ontsteking geplaatst en deze doet zijn werk behoorlijk. Het enige wat ik nog niet zeker weet is of het vervroegingsmechanisme wel goed werkt.
Ik ga het vacuumdoosje op de onsteking eens afkoppelen van het slangetje en zien of er verschil is.
Normaal gezien moet er een duidelijk verschil zijn, maar dan in negatieve zin dus trager reageren.
Ik heb ook al zitten denken aan een veel te rijk mengsel waardoor de motor teveel benzine krijgt.
Ik heb gisteren de vier luchtschroeven (onder de witte plastic dopjes) wat verder opengedraaid en dit schijnt beter te zijn.
De vlotters staan juist en sluiten de benzine af als de vlotterkamers op het juiste niveau zijn.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Post Reply