bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Heb je de elektronische ontsteking al geplaatst of doe je de start met de originele ontsteking? Dit is belangrijk om te weten of je de aansluitingen en het verdraaien van stroomverdeler correct hebt uitgevoerd. Ik heb hier nog een schema liggen met de aanpassingen voor de elektronische ontsteking. Heb ik zelf gemaakt bij het installeren van mijn ontsteking.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt Alain!

Godfried,

Ik heb reeds de electronische ontsteking gemonteerd maar moet ze nog juist zetten.
Hier moet ik alles nog eens goed bestuderen want dit is voor mij nog een beetje chinees.
Alle tips zijn welkom!
Ik weet dat er merktekens op het vliegwiel staan en dat je met een stroboscoop de boel kan controleren maar daarvoor moet de motor reeds draaien.
Ik moet nog uitzoeken hoe ik de delco "ongeveer" juist kan zetten om de motor aan de praat te krijgen alvorens tot de fijne afstelling te komen.

Tevens moet ik nog een andere bougie vinden want er is er eentje gebarsten, waarschijnlijk tijdens het inbouwen van de motor...

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,

Ik stuur je deze week de nodige gegevens waar je op moet letten en hoe je moet afstellen.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Fijn, Godfried!

Eens de motor draait, afgesteld en de carbs gesynchroniseerd zijn, de remmen goed werken en de bak vlot schakelt, geef ik een vat in mijn stamkroeg!
Dan gaan we ons amuseren met de dame een mooi geel kleedje aan te doen en haar klaar te maken voor de grote dag!
De dag dat de sticker op de voorbumper gekleefd wordt en de restauratie van pakweg 3jaar erop zit!

:evil: :evil: :evil:
jurgen M

Post by jurgen M »

Allen daarheen. 8) :P
benny

Post by benny »

Bart, zal je toekomen met ??n vat?
Marcel

Post by Marcel »

H? Jongens

Is dat een watervat,olievat of een vatje bier ?
ludo2

Post by ludo2 »

hopelijk is de mijne dan ook klaar.ik heb al twee dagen gewerkt aan ze eer dat de achter bumper naar mijn goesting erop zit. waarom moet de plaat in de kofferbak ook zodik zijn ronny. 3mm is de plaat en dan aanpassen en boren.ik denk dat ronny geharde plaat gebruikt heeft. 6 boren voor 6 gaten op gebruikt.maar nu is de achterkant ok.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Matra vrienden,

Ik ben al tevreden met een watervat. Van bier krijg je zo een zwaar hoofd en zie je allemaal beestjes! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Vraag 1:

Ik ben vergeten welke nu cilinder 1 is...
Het werkplaatshandboek is hier niet erg duidelijk in.
Ik dacht dat cilinder 1 langs de versnellingsbakzijde zit, of vergis ik mij?
Dit om te zien of de onstekingskabels wel juist zijn aangesloten.

Vraag 2:

Toen ik het vliegwiel terug gemonteerd heb, wist ik niet dat men best de bouten met loctite instrijkt om ze oliedicht te maken en een goede borging te verzekeren.
Nu alles in mekaar steekt is het wat te laat...
Ik meen me wel nog te herinneren dat er in principe geen olie langs de vliegwielbouten kan lopen, tenzij de gaten voor de bouten volledig doorgeboord zijn, natuurlijk.

Zo leert een mens nog alle dagen bij...

Bart
jurgen M

Post by jurgen M »

Normaal is cilinder 1 toch de distibutiezijde? Of vergis ik mij? :oops:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Zie nieuwe topic; Plaatsen van een elektronische ontsteking op een bagheera. http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1043

Bart ,
De loctite wordt gebruikt om te verzekeren dat de bouten niet loskomen. Dit zal geen olielek veroorzaken.

Ludo, Plaat van drie mm dat is bijna kogelvrij!!! Niet handig om gaten aan te passen! Maar wel stevig!

Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Cilinder ??n is de zuiger die het korste bij de versnellingsbak zit, dit voor murena en bagheera. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Hoera! Het forum doet het weer!
Ik begon reeds serieuze afkickverschijnselen te krijgen...

Intussen gaat de bedrijvigheid door!
Ik heb het schakelmechanisme reeds gemonteerd.
Zoals jullie weten had mijn Bagheera een schakelmechanisme met de nogal onnauwkeurige kabelbediening.
Ik heb deze vervangen door de bediening met stangen zoals op de latere type 1 en type 2 (met dank aan Godfried).
Ik ben echter tot de vaststelling gekomen dat de grote L-vormige steun (zie foto) dewelke de vertikale schakelkolom moet vastmaken aan het chassis, niet past op het "nieuwe" schakelsysteem.
Blijkbaar ontbreekt er nog een L-vormig plaatje tussen de gaten van de steun en de gaten van de schakelkolom. Alle tips zijn welkom!

Image

Image

Ook ontbreekt het onderste stangetje dat door de versnellingsbakplaat naar de schakelbediening op de bak gaat. Heeft iemand nog zo'n stangetje liggen?

Image

Tevens staat de nieuwe zekeringenhouder op z'n plaats.

Image

De oude zekeringen worden naar het museum verhuisd!

Image

Tevens werden nieuwe bougies gemonteerd, de oude CHAMPION N7YC zijn vervangen door BERU met uiteraard dezelfde eigenschappen als de champion's.

Image

Tenslotte, Alain, heb je reeds iets vernomen over de achterste remflexibels?

Groetjes,

Bart
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart,

De leidingen worden van de week afgehaald en indien ze in orde zijn bezorg ik ze volgende weekend (zondag net als de vorige keer???). Ik passeer dan eerst in Hombeek om te kijken naar de andere stukjes die je nog zoekt. Dit weekend moet ik werken.
bassboss

Post by bassboss »

Geen probleem, Alain.
Geef me een seintje als je zou komen, desnoods kom ik ze zelf ophalen.
Ik hoor het wel.

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Gelukkig het forum werkt weer.

Waarom past het schakelsysteem niet op de L-vormige bevestigingsbuis! Als je de foto's bekijkt zie je klaar en duidelijk dat de onderdelen niet het zelfde zijn. Ik heb dit wel voor je liggen. Het schakelarmpje! Dat begrijp ik niet goed, ik ben (was) er van overtuigt dat ik je dit ook had mee gegeven. Dit omdat ik weet dat je twee armpjes nodig hebt, maar het maakt niet uit ik heb er nog ??n voor je. Alleen moeten we er opletten dat je het juiste hebt. Matra heeft tijdens productie verschillende types gebruikt, er zijn er met een vergrendelingveertje en zonder. zie foto's.
Mooi werk die nieuwe zekeringsdoos. Als de bougies nu van Beru zijn of champion dat maakt niet uit, het zelfde type en alles is ok.
Attachments
IMG00082 (Small).JPG
IMG00082 (Small).JPG (63.92 KiB) Viewed 5227 times
shakelstangen  drie.JPG
shakelstangen drie.JPG (42.14 KiB) Viewed 5227 times
bevestiging kogelgewricht (Small).JPG
bevestiging kogelgewricht (Small).JPG (50.76 KiB) Viewed 5227 times
Matra Bagheera S - 1977
Spyros

Post by Spyros »

Dag Bart,

Welke primer heeft je voor uw schildert gebruiken ?
bassboss

Post by bassboss »

Bonjour Spyros,

J'ai utilis? SIKKENS REDOX (voir lien).

http://www.sikkens.nl/nl/Products/Produ ... Primer.htm

Selon l'information de SIKKENS, ce primer est specialement con?u pour l'utilisation sur le galva...
Mais, j'ai constat? que la peinture noire a commencer ? "craqueler", sauf la couche anti-gravillon qui restait bien lisse ? cause de l'elasticit? de cette couche.
De toute fa?on, la peinture tient bien et je crois que je dois pas avoir peur pour coller le polyest?re la-dessus.

Bart
Spyros

Post by Spyros »

bassboss wrote:Mais, j'ai constat? que la peinture noire a commencer ? "craqueler", sauf la couche anti-gravillon qui restait bien lisse ? cause de l'elasticit? de cette couche.
Ik had dat gezien op jij foto.
Ben je niet bang ?
bassboss

Post by bassboss »

Spyros,

La peinture a "travaill?" un peu mais il me semble que la peinture ne se d?colle pas. C'est d?j? depuis quelques mois et ?a n'a pas l'air de devenir plus grave.
De toute fa?on, je vais poncer les parties ou je dois coller le to?t etc. pour ?tre sur que le sikaflex prend bien.
La ou j'ai mis l'anti-gravillon, il n'y aucun probl?me.
Donc il reste seulement le plancher dans l'interieur qui serait couvert par la moquette "vert chiasse de moineau". :lol:
bassboss

Post by bassboss »

Jongens, om in de "gigantische" motorruimte van de Bagheera te werken, moet je wel van elastiek zijn...
Gelukkig steekt de tussenruit nog niet op zijn plaats zodat ik van in de binnenruimte aan de motor kan.

Zonet de onsteking "bij benadering" juist gezet.
Ben begonnen met het kleppendeksel te demonteren en vervolgens de bougies eruit gedraaid, behalve deze van cilinder 1.
Zo kan ik voelen wanneer cilinder 1 compressie maakt.
Dan maar draaien aan de krukas met een dopsleutel 36mm tot er weerstand voelbaar is en vervolgens gaan kijken of de kleppen van cilinder 1 allebei dicht zijn.
Tevens naar het vliegwiel gaan kijken om het merkteken op 6? te zetten.
Dan maar de delco gemonteerd en de delcokop zodat de rotor ongeveer overeenkomt met de bougiekabel naar cilinder 1.
Nieuwe bougies erin met een likje kopervet.
Kleppendeksel gemonteerd.
De onsteking vastgezet en de bougiekabels vervolgens naar 1-3-4-2 gestoken.

Wordt vervolgd!

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Normaal zou het nu geen probleem mogen zijn om de motor te doen draaien. Zoals je weet heb ik de ontstekingsmodule getest op mijn bagheera en deze is io. Geen problemen gehad met de elektrische aansluiting van de ontsteking of heb je dit nog niet gedaan? Ja, naar ruimte rond de motor moet je zoeken. Ik heb verschillende dagen pijn als ik iets aan de motor gedaan heb. Je moet een lenig man zijn om daar aan te werken. Heb je de foto's bekeken van de bevestigingsstang van het schakelsysteem?
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Dag Godfried,

Ik heb geen problemen gehad met de elektrische aansluiting van de onsteking.
Alain had me reeds eerder een geschikte kabelset gegeven (met diagnosestekker).
Het is nu nog wachten op stukken die ik heb weggedaan om te laten zandstralen waaronder de stabilisatorstangen, ventilatorbehuizing, batterijbak en nog wat plaatdelen.
Eens ik deze heb gelakt en gemonteerd, is het de beurt aan het EERSTE GROTE MOMENT, nl. het opstarten van de motor en DE EERSTE TESTRIT! (zonder carroserie, natuurlijk).
Het is dus nog effe geduldig afwachten, vooraleer ik de eerste draai aan de contactsleutel geef, moet alles piekfijn geplaatst en gecontroleerd zijn.
Dan pas ben ik gerust!

De L-vormige steun en de schakelas op jouw foto's zijn de goede!
Zou ik ze van jou kunnen overnemen, Godfried?

Groetjes,

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Geen probleem, je mag ze hebben.

Moet ik ze opsturen dan spaar je een lange weg en tijd. Als je niet zover wil rijden! Ludo heeft die waarschijnlijk ook liggen. Die heeft een massa onderdelen, onvoorstelbaar. :wink:

Laat het maar horen.

Ps: Je hebt die L-vormige buis nodig en het schakelstangetje zonder vergrendelingveertjes. Heb ik het juist? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Alain,

Heb je reeds iets vernomen over de achterste remflexibels?

Groetjes,

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

De onderdelen zijn verstuurt en de verzendingskosten zijn 4,30?. Als je de rekeningnummer van mijn vrouw nog hebt stort je het daar maar op anders laat je het maar horen. :wink:

Let wel op! Ik heb je een veertje erbij gedaan dit was bij de schakelstang die gehaalt heb weg. Het is verpakt in gele plakband. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt, Godfried.

Ik denk niet dat ik nog een rekeningnummer van je heb. Stuur het me door a.u.b.

Groetjes,

Bart
bassboss

Post by bassboss »

Onderdelen zijn toegekomen! Klasse! Bedankt Godfried.
Laat me via pm jouw rekeningnummer, dan kan ik je vergoeden.

Groetjes,

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

De rekeningnummer is verstuurt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply