Page 3 of 7

Posted: Wed Apr 22, 2009 7:03 am
by GODFRIED
Dat is het zelfde merk van benzinepomp als op mijn bagheera. Ik ben er tevreden van.:wink:

Posted: Mon Jan 25, 2010 4:40 pm
by Urbain
Ik mag weer een jaartje rijden.... Vandaag is de Murena zonder problemen door de technische controle geraakt.

Detail: De Murena bleek juist één week ouder te zijn dan de keurmeester. Het was voor hem de eerste keer dat hij een Murena zag en hij heeft zijn ogen dan ook de kost gegeven...

Posted: Mon Jan 25, 2010 7:36 pm
by oetker
Die jonge mannen zien soms te veel als ze niet weten wat voor auto het is.
Die zijn dan extra allert.
Maar je kunt weer een jaartje buiten spelen met de Murena :wink:
Daar gaat het om.

Posted: Mon Jan 25, 2010 8:56 pm
by matrascal
Hallo Urbain,

Proficiat voor jullie 2, klaar om er nog een jaartje plezier?

Groetjes,
Pascal

Posted: Tue Jan 26, 2010 9:29 am
by GODFRIED
Dit moet en zal achter 20 jaar ook nog lukken. :lol:

Posted: Sun Apr 25, 2010 8:48 pm
by Urbain
Omdat de benzinepompaansluitingen nogal gevoelig zijn, controleer ik dat tegenwoordig regelmatig. Omdat ik de laatste dagen de indruk had benzine te ruiken in de garage, heb ik nog eens een extra inspectie ingelast. Wat bleek ? de buitenkant van de slangen aan de benzinepomp voelden nat aan... De klemringen zaten nog goed vast, en de aansluitpiijpjes aan de pomp zaten ook nog muurvast. Dus de darm moest lek zijn. Op enkele cm van de klemring heb ik dan een scheurtje ontdekt, niet zichtbaar door de kous die de rubber darm omwikkelt.
Ik heb er een 5 tal cm afgesneden en terug gemonteerd en na een rit gisteren van een 150Km blijkt alles nog droog te zijn.
Volgens de onderhoudsfacturen die ik destijd met de wagen meegekregen heb zijn de benzineslangen vervangen in 2004 en slechts 40.000Km geleden. Het is dus verbazend dat die nu al terug slecht zijn.
Ik ga volgende week veiligheidshalve toch maar overal nieuwe slangen installeren.

Posted: Sun Apr 25, 2010 9:16 pm
by Vollegaaz
Best vervangen, geen grote kost en best nog een leuk klusje.

Posted: Mon Apr 26, 2010 7:08 am
by GODFRIED
Gelukkig heb je het op tijd opgemerkt. Ik zou ze ook vervangen.

Posted: Mon Apr 26, 2010 8:07 am
by oetker
Toch is dat dan een relatief kort leven van de benzineslangen geweest.
Op de Honda zijn ze 25 jaar oud, en zien er nog goed uit.
Leuk detail is dat ik het benzinepijpje op de carberateur er ook zo uit trok, toen ik een nieuwe slang opzette vanaf de afsluiter (verplicht voor de gaskeuring).
Het is dus waarschijnlijk een meer algemeen probleem dan we denken.
Gelukkig heb je het op tijd ontdekt.

Posted: Mon Apr 26, 2010 5:59 pm
by GODFRIED
Waarschijnlijk benzinedarmen van een bedenkele kwaliteit, made in!!!!!

Posted: Mon Apr 26, 2010 8:42 pm
by Urbain
Godfried,

Kwam nochtans van Garage Deschamps, Peugeot-Talbot garage in Brussel. Misschien is de darm ooit beschadigd geweest, dat zie je door de gevlochten buitenmantel niet meteen. Ik ga ze toch maar vervangen, voor de kost moet je het niet laten, en de nieuwe darmen zijn waarschijnlijk nog beter bestand tegen al de additieven in de hedendaagse benzine.

Posted: Tue Apr 27, 2010 7:09 am
by GODFRIED
Misschien een productie foutje in geweest en met die stoffenmantel is dat niet zichtbaar.

Posted: Tue Apr 27, 2010 6:52 pm
by pete speed
Woon sinds kort in een landelijk gebied , waar andere gaatjesmakers wonen : steenmarters; die vinden alles wat rubber is lekker. In de benzineslang bijten doen ze ook , maar de benzine lusten ze niet zodat het meestal bij 1 of 2 gaatjes blijft; en ja ze zijn klein genoeg om in de motorruimte van de Murena , ook een 2.2, te dollen. Ik zou ook de andere slangen en de electriciteitkabels maar eens nakijken
Ik vond in de Avantime een heel kippenei , bovenin de motorruimte; waarschijnlijk ook achtergelaten door zo'n rakker.
Benzineslangen regelmatig vervangen is geen luxe , zeker bij een 2.2 of S wordt het behoorlijk heet in de motorruimte, en om de kosten hoef je het niet te laten
19 september , meet....

Posted: Wed Apr 28, 2010 7:13 am
by GODFRIED
Sinds kort weet ik ook wat steenmarters zijn. Ik heb hier een afbraak Nissan 100nx staan van mijn zoon. Enkele dagen geleden heb ik de motor nog eens bekeken en stelde ik vast dat twee bougiekabels waren overgebeten. Dit is blijkbaar een lekker rubbertje!!!!

Posted: Thu Jan 20, 2011 8:24 pm
by Urbain
Een beetje een pechdag vandaag.... De Murena heeft een rode kaart gekregen op de technische controle... bijna 50% onevenwicht tussen de remmen vooraan.
Tijdens normaal rijden voel je er niks van, maar ik ben toch tevreden dat ik het niet heb moeten ontdekken tijdens een noodstop.
Dus weer werk aan de winkel, zal morgen eens kijken.

Posted: Thu Jan 20, 2011 8:28 pm
by oetker
Dat is balen.
Als je zag hoe roestig mijn rempistons er uit kwamen dan is het niet vreemd.
Dat en een paar nieuwe blokken van de juiste leverancier zal het wel weer tot oplossing brengen.

Posted: Thu Jan 20, 2011 10:03 pm
by Muddy Bandit
Tsja, de leeftijd zal ook wel mee beginnen te spelen... hoort gewoon bij de hobby.

Remslangen even controleren op vergumming, beide remtangen even reviseren en het is weer alsof je een anker uitwerpt. :lol:

Succes ermee.

Posted: Fri Jan 21, 2011 6:10 am
by GODFRIED
Vreemd dat je het niet gemerkt hebt, zou toch iets moeten scheeftrekken!!
Het moment voor een remklauw revisie.

Posted: Sun Jan 30, 2011 4:34 pm
by Urbain
Ben ondertussen begonnen met het reviseren van de achterremmen. Voor de voorste remmen had ik al nieuwe remklauwen overgenomen van Cornelis, ondertussen heb ik ook nieuwe remslangen binnen zodat alles vernieuwd wordt.
Hier enkele foto's...

Posted: Sun Jan 30, 2011 5:39 pm
by GODFRIED
Ziet er uitstekend uit. Vergeet niet wat cilindervet te gebruiken bij de montage en je zult jaren lang zeer goed werkende remmen hebben.

Posted: Sun Jan 30, 2011 7:11 pm
by hendrik
Urbain, je bent goed bezig. Dat komt wel goed met je remmen zie ik.







grt harry de matra.

Posted: Sun Jan 30, 2011 7:11 pm
by oetker
En geen kopervet tussen de allu cilinder en de remklauw maar lagervet.
Gaat helemaal goed komen zo te zien.
Mooi stukje werk.

Posted: Mon Jan 31, 2011 9:49 pm
by bart_heemskerk
oetker wrote:En geen kopervet tussen de allu cilinder en de remklauw maar lagervet.
Waarom geen kopervet?

Posted: Mon Jan 31, 2011 10:09 pm
by oetker
Dat doet het sneller roesten.
Je voegt een 3e metaal toe, dus meer potentiale verschillen.
e.e.a volgen het Murena revisie verhaal van Roy Giliaard.
Geadviseerd word lagervet te gebruiken in zijn tutorial.

Posted: Mon Jan 31, 2011 10:19 pm
by matra530lx
Koper en aluminium samen = vloeken.
Daardoor ontstaat er een chemische reactie die de zwakste schakel gaat doen invreten, met het gekende gevolg het alu gaat aangetast worden.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Mon Jan 31, 2011 10:24 pm
by oetker
Er schijnt ook keramisch vet te zijn.
Dat heeft bovengenoemd nadeel niet.
Ik heb gewoon lagervet gebruikt.

Posted: Mon Jan 31, 2011 10:54 pm
by Muddy Bandit
Pas ook op met lagervet, bij lage temperaturen en veroudering kan dit ook hard worden met als gevolg verkleving.

Er is voor deze doeleinden een remcilinderpasta voor uitgevonden, dit tast de metalen en rubberen delen niet aan en de remvloeistof heeft hierop ook geen invloed.
Zo'n tube kost maar een paar euro en er zit genoeg in om de hydrauliek van 4 auto's te reviseren, is ook tevens goed te gebruiken op alle wartels van de remleidingen tegen het vastroesten.

Image

Posted: Tue Feb 01, 2011 8:23 am
by hendrik
Dat klopt, ik gebruik die ook altijd dat is goed spul.







grt harry de matra.

Posted: Thu Feb 03, 2011 5:40 pm
by Urbain
Remmen gerepareerd, en goedgekeurd door de technische controle.
Vanvoor heb ik nieuwe remcylinders geplaatst (die ik ooit eens heb overgenomen) en langs achter gereviseerde ex-Bagheera remmen gemonteerd. Hiervoor dien je wel het handrem mechanisme van de Murena over te bouwen. Ook al de remslangen vervangen. (de achterste hadden datumcode 1982 en begonnen al een licht scheurtje te vertonen)
Tevens ook maar een nieuwe handremkabel gemonteerd. De oude liep heel stroef door de roest.
Enfin het ding remt weer zodanig dat ik binnenkort de zaak voor de nieuwjaarsreceptie niet voorbij rij...
Nu nog proberen mijn handen een beetje toonbaar te maken en volgende week de gedemonteerde remmen reviseren als reserve.

Nog een foto met wat bricolage met een stuk oude bromfietsbinnenband om alleen te kunnen ontluchten.

Posted: Thu Feb 03, 2011 6:40 pm
by Vollegaaz
Die bromfietsband...knap bekeken Urbain :P