Murena Urbain

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

uberprutser wrote:Ik heb afgelopen zomer nog het onderste deel van de pijlstok uit het carter gevist. Blijkbaar kan het dus ook anders aflopen dan alleen maar een schuurplek. Het was in drie stukken gebroken en heeft verder nooit voor problemen gezorgd

Na de aankoop van de Murena heb ik eerst de carterbodem losgemaakt en daar vond ik ook de restanten van een peilstok. Maar ja, als die peilstok telkens een tik krijgt van de krukas dan heeft het plastic uiteinde geen lang leven.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ondertussen nog wat verder gewerkt... de motordichtingen zijn vervangen, dus nu is het tijd voor de koppakking. Ik zie echter dat de zijdelingse waterdoorlaten in de koppakking kleiner zijn dan de kanalen in het blok en de kop. Maar bij de oude pakking is dat ook zo. Ook zijn er 2 waterdoorvoeren niet open zowel voor de nieuwe als voor de oude pakking, dus dat zal waarschijnlijk wel normaal zijn zeker? De afgesloten doorgang in de kop zat wel vol smurrie... zal goed moeten gespoeld worden.

Volgens het werkplaatshandboek moet de pakking met de bovenzijde naar de kop liggen, maar op de nieuwe pakking staat geen merkteken. Ik zie dat bij de oude pakking de bovenkant is langs waar de ringen aan elkaar vastzitten, dus dat zal bij de nieuwe pakking ook zo wel zijn.

Op de onderzijde van de nieuwe pakking staat een rode lijn gedrukt, precies of daar een kit moet opgespoten worden. Ik dacht nochtans van alles droog te monteren. Heeft iemand daar ervaring mee?
Attachments
Ondertussen ook de waterleiding opnieuw gelakt.
Ondertussen ook de waterleiding opnieuw gelakt.
DSC00673_s.jpg (43.45 KiB) Viewed 13857 times
De onderkant.
De onderkant.
DSC00672_s.jpg (31.36 KiB) Viewed 13857 times
Waarschijnlijk de bovenkant...
Waarschijnlijk de bovenkant...
DSC00671_s.jpg (29.48 KiB) Viewed 13857 times
De kop eraf.
De kop eraf.
DSC00670_s.jpg (60.75 KiB) Viewed 13857 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb hem altijd met de rode lijnen naar onder gemonteerd. Er zijn inderdaad waterkanalen die afgesloten zijn door de koppakking.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Image
Zo is het bij Citroen (mijn C15), rode lijnen naar boven om beweging van de kop op te vangen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Normaal staat er top op voor boven.
Aan 1 kant van de 1.6 pakking lopen de metaal schotjes russen de cilinders door zonder onderbreking.
Dat moet de onderkant zijn.
Er moet zeker geen kit tussen.
Goed schoon monteren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Bij de oude pakking zijn de metalen tussenschotjes langs de zijde waar "dessus" staat, dus de bovenkant, dus dacht ik van de nieuwe ook zo te monteren. Alleen begrijp ik nog niet waarom die schotjes beter langs boven of langs onder zouden zitten..
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De 2.2 pakking kan maar op 1 manier en daar zitten de schotjes dan naar beneden.
Denk dat het wat met compressie, en hete kant van doen heeft, maar een exacte reden kan ik je niet geven, maar als er top op staat zo monteren lijkt me.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Het motorblok is ondertussen weer samen gebouwd en klaar om terug gemonteerd te worden. Ik wacht nog op de hitteschilden die terug gegalvaniseerd worden.
Ondertussen de benzinetank gedemonteerd en gekuist. Ik had verwacht van er meer vuiligheid in te vinden na 29 jaar, maar dat viel best mee.
m.a.w. het was niet echt nodig, maar nu ben ik toch zeker dat er niets meer zit.
Wel gevonden dat de trankvlotter lek is, er zat ongeveer 20% benzine in. Dan maar een reserve gemonteerd.
De remleiding achter de tank ziet er uit als nieuw. Ik denk dat mijn Murena het grootste deel van zijn leven in een droge garage doorgebracht heeft.
Omdat alles nu toch open ligt heb ik ineens maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de schokdempers te lakken en een nieuwe steenslaglaag aan te brengen in de wielkasten.
zie wat foto's..
Attachments
Nieuwe coating...
Nieuwe coating...
DSC00690_s.jpg (77.92 KiB) Viewed 13801 times
Nieuwe coating...
Nieuwe coating...
DSC00689_s.jpg (107.63 KiB) Viewed 13801 times
Nieuwe afdekplaatjes gemaakt in verzinkte plaat in plaats van die kromme kartonnen plaatjes..
Nieuwe afdekplaatjes gemaakt in verzinkte plaat in plaats van die kromme kartonnen plaatjes..
DSC00683_s.jpg (47.41 KiB) Viewed 13801 times
Lek, geeft gelukkig altijd wat te weinig aan...
Lek, geeft gelukkig altijd wat te weinig aan...
DSC00685_s.jpg (50.02 KiB) Viewed 13801 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Die afdekplaatjes moet ik ook nog een keer maken: ze ontbreken bij mij.

Jan
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Jan,

Als je wil mag je mijn oude afdekplaatjes hebben, ze zijn nog goed genoeg om als mal te gebruiken.
Als je naar de nieuwjaarsmeeting komt wil ik ze wel meebrengen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Vandaag weer iets leuk voorgehad. De motor is ondertussen ingebouwd en draait en de Murena staat weer op zijn wielen. Echter mijn achteruitrijlicht brandt constant. Ik had nochtans de switch op zijn werking gecontroleerd voor hem terug in te bouwen, maar omdat ik ondertussen allergisch geworden ben aan olielekken had ik er een dichtingsring (1mm dik) tussen gestoken. (Bij de demontage zat er niets tussen en kon ik hem met de hand losdraaien)
Die switch geeft contact als hij niet ingedrukt is, en de dikte van de dichtingsring was blijkbaar voldoende om het contact niet meer te onderbreken.
Omdat die switch achter de linker motorsteun zit was het het helemaal niet makkelijk om die te demonteren en zonder dichtingsring terug te monterern. Een stel gekneusde vingers heb ik als souvenier overgehouden. Maar ik vind het wel straf dat 1mm hoogteverschil genoeg is om de zaak in het honderd te sturen...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het zit soms in een klein hoekje. Inderdaad Urbain, die schakelaar zit op een verdomd moeilijk te bereiken plaats.
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Urbain wrote:Jan,

Als je wil mag je mijn oude afdekplaatjes hebben, ze zijn nog goed genoeg om als mal te gebruiken.
Als je naar de nieuwjaarsmeeting komt wil ik ze wel meebrengen.
Heel graag, Urbain, dat zou heel handig zijn.
Alleen kan ik helaas niet komen op 4 maart: ik zit dan in de Zwitserse Alpen. Dus we moeten een een andere gelegenheid zien te vinden.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb toch een vrachtdienst met de meeting en dus kunnen ze tot in Tiel komen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Hi Herman,

Als je ze voor mij mee zou kunnen nemen, graag. Dan zie ik wel dat ik ze een keer kom halen.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Komt in orde, ik zal ze meebrengen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Er gaan heel wat onderdelen van eigenaar wisselen tijdens de nieuwjaarsmeeting. Misschien aan de aanschaf van een oplegger denken :D
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Urbain wrote:Komt in orde, ik zal ze meebrengen.
Urbain, bij voorbaat dank, hè.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In de Honda zal het nog wel lukken denk ik.
Die wordt toch al zwaar mishandeld tegenwoordig en als bouwauto gebruikt, dus maakt het niet uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Urbain,
Dat heb je degelijk en mooi afgewerkt. De roestduivel zal er zijn tanden op stuk bijten.
Deze motoren volledig lekvrij maken is niet zo eenvoudig, meestal beginnen ze vlug weer te lekken. Spreek uit ervaring.
Ik ben aan het overwegen om onder de volledige motor een opbangbakje te maken. Het zijn maar enkele druppels olie. Toch zien je ze je liever gaan dan komen als je ergens op bezoek gaat en olie nalaat op de pas gelegde klinkers. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bij huidige wagens zie je momenteel dikwijls een beschermplaat met een absorberende laag op om de nodige lekkages op te vangen..
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Enig idee of die absorberende laag los te koop is en waar?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Bij huidige wagens zie je momenteel dikwijls een beschermplaat met een absorberende laag op om de nodige lekkages op te vangen..
Ja dat klopt. Bij de meeste wagens is de onderkant en de bovenkant van de motor niet meer berijkbaar zonder deze plaat eerst te verwijderen.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

@jo, ik denk dat dit niet los verkrijgbaar is. Het vormt één geheel met de meestal plastic beschermplaat.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik denk dat je wel op moet pssen met het monteren van beschermplaten en lekbakken onder de motor, ze kunnen de koeling en luchtstroom namelijk aardig belemmeren.

Ik zie dat druppeltje olie op de straat eigenlijk als iets natuurlijks wat wel bij onze auto's hoort... meer als een soort van terratorium-afbakening zeg maar. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zie dat druppeltje olie op de straat eigenlijk als iets natuurlijks wat wel bij onze auto's hoort... meer als een soort van terratorium-afbakening zeg maar.
Zolang de vogelopvang nog niet aan de deur belt kan het wel denk ik. :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Vanmorgen naar de technische controle geweest met de Murena. Altijd weer een moment dat je op veel belangstelling kan rekenen van zowel het personeel als van de andere klanten. De drie zeteltjes lokken telkens veel aandacht.
De Murena heeft de test goed doorstaan, zonder enige opmerking goedgekeurd. Remmen en schokdempers gaven zelfs links en rechts identieke waarden op de testbank.
De keurder sloot af met een goedkeurende blik en zei "daar is werk van gemaakt..."

Ik had inderdaad gedurende de laatste maanden gans de achterzijde onder handen genomen.

- Motor uitgebouwd en alle dichtingen vervangen.
- Olielek aan versnellingsbak opgelost. (dank u Herman voor het deksel !)
- Nieuwe startmotor, benzinepomp, waterpomp, koppeling en drukgroep, en koppelingswerkcylinder.
- Nieuwe benzine en vacuumdarmen.
- Schokdempers en veren gelakt.
- Wieldraagarmen gelakt en binnenin terug holleruimtewax gespoten.
- Hitteschilden als nieuw na galvaniseren.
- Stabilistatiestangen voor en achter gegalvaniseerd en gepoedercoat.
- Nieuwe rubbers voor de stabilisatiestangen. (de piepjes en krakjes bij in en uitveren zijn nu weg)
- Wielkasten en kofferbodem een nieuwe antisteenslaglaag gegeven.
- Achterbumper herspoten.
- Nieuwe uitlaat.
- Benzine tank gereinigd en de bevestigingsbanden ontroest en gelakt.

Kortom vanonder ziet het er goed uit....

Nochtans liep het vanmorgen bijna verkeerd, op weg naar de keuring, na 2Km begon de motor plots in te houden om even later volledig de geest te geven.
De wagen aan de kant geduwd, maar starten hielp niet. De uitlaat rook naar benzine dus het moest de onsteking zijn. Alle verbindingen nagekeken en het moet ofwel de connector aan de ontstekingsmodule zijn of de hoogspanningskabel aan de bobijn die slecht contact gaf. Na die eens los gehad te hebben liep ze weer als een naaimachientje. Deze week alles nog eens degelijk onder handen nemen..

Enfin, we mogen weer een jaartje rijden (en zonder olielekken..).
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Goed Urbain, een jaar zorgeloos rijplezier gewenst.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Eer naar werken noemen we dat.
Toch weer fijn als je zo'n project klaar hebt.
Kun je weer betrouwbaar rondscheuren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je echt plezier wil beleven aan je murena is dat de enige oplossing. Alles reviseren en vervangen waar nodig.
Nu kun je weer met vertrouwen aangename km maken.
Die werkzaamheden zijn vlug opgenoemd maar uitgevoerd is wat anders.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply