Murena Urbain
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Murena Urbain
Eigenlijk was het mijn bedoeling om na de meest noodzakelijke ingrepen deze zomer wat rond te toeren en in de herfst te beginnen met de grote opkuis. Maar na de rondrit in mei en het zien van al dat Matra schoon ben ik overvallen door een "onweerstaanbare dwang" en ben ik dus al vroeger van start gegaan.
Nu, voor mijn Murena verwacht ik geen catrostrofale dingen, enkel een grondige cosmetische opkuis. Ik ben begonnen met het voorkompartiment, de batterijbak had enkele scheuren en de bevestiging van de batterij was weggeroest. De verschillende beugels en afdekplaatjes vertoonden oppervlakkige roest. Alles gedemonteerd en ontroest in zoutzuur, dan twee lagen zinkspray erop en tenslotte mat zwart afgelakt. De batterij bak is gerepareerd met glasvezeldoek langs de onderzijde en glasvezel plamuur langs boven. Morgen krijgt die een laagje verf.
Het plaatwerk onder de voorruit was nogal slordig voorzien van Hammerite, alles is eraf geweekt, de oppervlakkige roest met een roestomzetter geneutraliseerd, en er zit al een eerste laagje zinkspray op.
De voorste traverse heb ik opgekuist met een prop staalwol gedrenkt in olie, het ziet er nu als nieuw uit.
Volgende actie is de reparatie van de voorbumper, meer info daarover later....
Straks wat foto's...
Nu, voor mijn Murena verwacht ik geen catrostrofale dingen, enkel een grondige cosmetische opkuis. Ik ben begonnen met het voorkompartiment, de batterijbak had enkele scheuren en de bevestiging van de batterij was weggeroest. De verschillende beugels en afdekplaatjes vertoonden oppervlakkige roest. Alles gedemonteerd en ontroest in zoutzuur, dan twee lagen zinkspray erop en tenslotte mat zwart afgelakt. De batterij bak is gerepareerd met glasvezeldoek langs de onderzijde en glasvezel plamuur langs boven. Morgen krijgt die een laagje verf.
Het plaatwerk onder de voorruit was nogal slordig voorzien van Hammerite, alles is eraf geweekt, de oppervlakkige roest met een roestomzetter geneutraliseerd, en er zit al een eerste laagje zinkspray op.
De voorste traverse heb ik opgekuist met een prop staalwol gedrenkt in olie, het ziet er nu als nieuw uit.
Volgende actie is de reparatie van de voorbumper, meer info daarover later....
Straks wat foto's...
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
hier wat foto's, tweede poging hopelijk beter....
- Attachments
-
- DSC00104_s1.JPG (101.78 KiB) Viewed 23366 times
-
- DSC00101_s1.JPG (106.66 KiB) Viewed 23366 times
-
- DSC00105_s1.JPG (88.12 KiB) Viewed 23366 times
-
- DSC00102_s1.JPG (98.54 KiB) Viewed 23366 times
-
- DSC00099_s1.JPG (80.85 KiB) Viewed 23366 times
-
- DSC00100_s1.JPG (98.03 KiB) Viewed 23366 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
voor die originele zwartekleur kan je bij de meeste wagens gewoon Motip ralley black gebruiken (is eigenlijk satin zwart)
denk dat die voor Matra geen uitzondering is
onder het raam lijkt mij eerder een steenslag laag gezeten te hebben (met daarover hamerite?)
welke roestomvormer heb je gebruikt?
zelf ben ik geen voorstander van de framento van Loctite, heb daar al problemen mee gehad dat de verf achteraf los kwam (laklaag)
ik gebruik nu terug de Brunox epoxy
denk dat die voor Matra geen uitzondering is
onder het raam lijkt mij eerder een steenslag laag gezeten te hebben (met daarover hamerite?)
welke roestomvormer heb je gebruikt?
zelf ben ik geen voorstander van de framento van Loctite, heb daar al problemen mee gehad dat de verf achteraf los kwam (laklaag)
ik gebruik nu terug de Brunox epoxy
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Jo,
De oorspronkelijke zwarte lak onder de voorruit bij de Murena blijkt na verloop van tijd af te bladderen. Op mijn wagen hebben ze hetgeen nog vastzat laten zitten en er een dikke laag Hammerite over gezet.
Van Frank heb ik gehoord dat je eerst een laag moet aanbrengen om de structuur te verkrijgen, daarna aflakken. Maar ik weet niet welk product hij hiervoor gebruikt heeft. Misschien wachten tot na de verlofperiode...
De oorspronkelijke zwarte lak onder de voorruit bij de Murena blijkt na verloop van tijd af te bladderen. Op mijn wagen hebben ze hetgeen nog vastzat laten zitten en er een dikke laag Hammerite over gezet.
Van Frank heb ik gehoord dat je eerst een laag moet aanbrengen om de structuur te verkrijgen, daarna aflakken. Maar ik weet niet welk product hij hiervoor gebruikt heeft. Misschien wachten tot na de verlofperiode...
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Ondertussen is de batterijbak gerepareerd en terug geplaatst. Ook het stuurhuis is opgekuist, dat zag wit van de oxidatie.
Wel heb ik gemerkt dat de tengels waarmee de binnenspatborden vastzitten aan het chassis aan beide zijden los zaten. De klinknagels waren weg gecorrodeerd. Ik zal de nieuwe afkitten met Tec7.
Op de linker wielkast hoort eigenlijk een informatie plaatje te zitten. Ik weet niet wat daar op staat, maar bij mij zijn enkel de gaten voorzien. Heeft iemand soms zo nog een plaatje liggen dat hij kan missen? Anders moet ik dummy klinknagels in de gaten zetten.
Wel heb ik gemerkt dat de tengels waarmee de binnenspatborden vastzitten aan het chassis aan beide zijden los zaten. De klinknagels waren weg gecorrodeerd. Ik zal de nieuwe afkitten met Tec7.
Op de linker wielkast hoort eigenlijk een informatie plaatje te zitten. Ik weet niet wat daar op staat, maar bij mij zijn enkel de gaten voorzien. Heeft iemand soms zo nog een plaatje liggen dat hij kan missen? Anders moet ik dummy klinknagels in de gaten zetten.
- Attachments
-
- DSC00098_s.JPG (64.52 KiB) Viewed 23309 times
-
- DSC00115_s.JPG (81.36 KiB) Viewed 23309 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Ik amuseer mij nog steeds met het in orde zetten van de Murena. Ondertussen heeft de voorbumper een beurt gekregen. Rechts onder was daar een redelijk stuk afgebroken en ook het onderstuk vertoonde verschillende barsten en scheuren waardoor het wat fragiel aanvoelde. Ik heb voor de versteviging de binnenkant goed opgeruwd en er dan twee laagjes glasvezel in gepolyesterd. Het geheel is nu weer stevig en dan heb ik de barsten uitgekrabt tot op goed materiaal en opgevuld met glasvezel-polyesterplamuur. Het geheel ziet en voelt nu als nieuw.
Hierna enkele foto's....
Hierna enkele foto's....
- Attachments
-
- Zo, precies nieuw...
- DSC00137_s.JPG (66.04 KiB) Viewed 23263 times
-
- Na de eerste maal vijlen en schuren.
- DSC00133_s.JPG (91.74 KiB) Viewed 23263 times
-
- Eerst een achterwand met glasvezel gezet voor de stevigheid, daarna opvullen met glasvezel-polyesterplamuur.
- DSC00132_s.JPG (72.45 KiB) Viewed 23263 times
-
- Een houten malletje gewikkeld in keukenfolie om de glasvezel in vorm te houden
- DSC00127_s.JPG (78.85 KiB) Viewed 23263 times
-
- Zo zag het er uit...
- DSC00120_s.JPG (81.26 KiB) Viewed 23263 times
-
- zo zag het eruit...
- DSC00116_s.JPG (72.31 KiB) Viewed 23263 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Urbain,
Ik heb het een beetje laat gezien dat je met werkzaamheden aan de murena gestart bent. Ik zie dat je het grondig aanpakt. Je doet het heel goed, dit werk gaat je jarenlang plezier bezorgen. Je hebt volgens mij toch al meer met polyester gewerkt!! Het resultaat is toch prachtig.
Mooie bij gevoegde foto's van de geleverde werken. In iedere Matra rijder zit een verborgen talent! Plaatwerk namaken, plamuren, met polyester werken, spuiten enz prachtig. Ik heb me verkeken aan jou
Doe zo verder.
Matra groetjes
Wat ik wel kwijt wil is het volgende!! Waar zitten al die murena bezitters!!!!!! Je krijgt maar weinig reactie

Ik heb het een beetje laat gezien dat je met werkzaamheden aan de murena gestart bent. Ik zie dat je het grondig aanpakt. Je doet het heel goed, dit werk gaat je jarenlang plezier bezorgen. Je hebt volgens mij toch al meer met polyester gewerkt!! Het resultaat is toch prachtig.
Mooie bij gevoegde foto's van de geleverde werken. In iedere Matra rijder zit een verborgen talent! Plaatwerk namaken, plamuren, met polyester werken, spuiten enz prachtig. Ik heb me verkeken aan jou

Matra groetjes

Wat ik wel kwijt wil is het volgende!! Waar zitten al die murena bezitters!!!!!! Je krijgt maar weinig reactie



Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Het einde van de werken aan de Murena van Randy naderen. Nu zijn we bezig met de achterste draagarmen een beurt te geven, zodat ze beter bestand zijn tegen de tand des tijds. Dan zijn er nog een paar kleinigheden en we kunnen naar de garage om de lichten te regelen en de motor goed af te stellen.
Wat ik hier zie van Urbain dwingt bij mij bewondering af. Hij levert prachtig werk af.
Wat ik hier zie van Urbain dwingt bij mij bewondering af. Hij levert prachtig werk af.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Dag Godfried,
Zo moeilijk is het eigenlijk niet, veelal is het maar een kwestie van er aan te beginnen, geen schrik te hebben om uw handen vuil te maken en er rustig uw tijd voor te nemen....
Uw foto van die roestige Bagheera doet me denken aan mijn eerste besmetting met het Matra virus, een tiental jaren geleden. Toen ben ik ook eens naar een Bagheera gaan zien en die moet er onderin ook zo uitgezien hebben... Toen ik de deur opende zakte de ganse wagen 2 cm dieper naar de grond toe en was het onmogelijk de deur terug te sluiten.
Ik heb die toen veiligheidshalve maar laten staan, en omwille van de roest allergie die ik opgelopen heb door jaren Simca Talbot te rijden ben ik daarna eerder naar een Murena gaan uitkijken. Studerende kinderen hebben het virus enkele jaren kunnen onderdrukken, maar begin dit jaar was het niet meer te houden en heb ik mij een Murena aangeschaft...
Zo moeilijk is het eigenlijk niet, veelal is het maar een kwestie van er aan te beginnen, geen schrik te hebben om uw handen vuil te maken en er rustig uw tijd voor te nemen....
Uw foto van die roestige Bagheera doet me denken aan mijn eerste besmetting met het Matra virus, een tiental jaren geleden. Toen ben ik ook eens naar een Bagheera gaan zien en die moet er onderin ook zo uitgezien hebben... Toen ik de deur opende zakte de ganse wagen 2 cm dieper naar de grond toe en was het onmogelijk de deur terug te sluiten.
Ik heb die toen veiligheidshalve maar laten staan, en omwille van de roest allergie die ik opgelopen heb door jaren Simca Talbot te rijden ben ik daarna eerder naar een Murena gaan uitkijken. Studerende kinderen hebben het virus enkele jaren kunnen onderdrukken, maar begin dit jaar was het niet meer te houden en heb ik mij een Murena aangeschaft...
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 186
- Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm
Urbain,ik heb een product gebruikt van "innotec" dat eigenlijk dient om structuur aan te brengen bij het herstellen van plastiek bumpers.Je brengt dat in een 3 tal dunne lagen aan,tussen elke laag een tijdje wachten om te laten drogen en altijd de losse korrels met een kleefdoekje verwijderen (tag a rac),daarna nog zwart aflakken en klaar is kees;het ziet er dan volledig als origineel uit,sorry voor het late antwoord;;;druk enzo
frank
frank
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Urbain,
Iemand die zijn handen niet uit de mouwen steekt kan met een Matra niks doen. Maar als ik zie hoe goed dat chassis bewaard is gebleven na al die jaren dan moet je toegeven dat Matra een goede richting was ingegaan. Spijtig dat ze die espace niet onder eigen beheer hebben kunnen maken, Matra zou dan nog bestaan!!
Iemand die zijn handen niet uit de mouwen steekt kan met een Matra niks doen. Maar als ik zie hoe goed dat chassis bewaard is gebleven na al die jaren dan moet je toegeven dat Matra een goede richting was ingegaan. Spijtig dat ze die espace niet onder eigen beheer hebben kunnen maken, Matra zou dan nog bestaan!!

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
De geslaagde nieuwjaarsreceptie bij Cornelis is voor mij een klein beetje in mineur ge?indigd. Toen ik terug thuis kwam bleek de electronische oliepeilstaaf niet meer te functioneren. Alhoewel het oliepeil in orde was bleef het lampje pinken. Deze peilstok zit er nog maar een kleine 2000Km in....
De oorzaak was snel gevonden, het plastic voeler element onder aan de peilstok zat los en waarschijnlijk is daar de weerstandsdraad afgebroken.
Halverwege de peilstaaf merk ik echter dat daar een hap is uitgeslepen. Er moet iets tegen die staaf draaien. Ook de vroegere peilstok heeft op die plaats dezelfde schade maar niet zo erg dat ik het toen opgemerkt heb. Waarschijnlijk krijgt de staaf telkens een tik waardoor het plastic uiteinde uiteindelijk breekt.
Ik zou de staaf een beetje kunnen plooien maar het mag maar heel miniem zijn, anders klemt hij bin het insteken.
Heeft iemand dit nogal meegemaakt met een 1600 motor?
Heeft iemand soms een dwarsdoorsnede van de motor waarop meer te zien is?
De oorzaak was snel gevonden, het plastic voeler element onder aan de peilstok zat los en waarschijnlijk is daar de weerstandsdraad afgebroken.
Halverwege de peilstaaf merk ik echter dat daar een hap is uitgeslepen. Er moet iets tegen die staaf draaien. Ook de vroegere peilstok heeft op die plaats dezelfde schade maar niet zo erg dat ik het toen opgemerkt heb. Waarschijnlijk krijgt de staaf telkens een tik waardoor het plastic uiteinde uiteindelijk breekt.
Ik zou de staaf een beetje kunnen plooien maar het mag maar heel miniem zijn, anders klemt hij bin het insteken.
Heeft iemand dit nogal meegemaakt met een 1600 motor?
Heeft iemand soms een dwarsdoorsnede van de motor waarop meer te zien is?
- Attachments
-
- DSC00015_s.JPG (42.4 KiB) Viewed 23155 times
-
- DSC00018_s.JPG (46.3 KiB) Viewed 23155 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Nog nooit gezien.
Is het mogelijk dat het geleidingstuk van de peilstok op de motor een tik heeft gehad tijdens het in of uitbouwen van de motor en of andere werkzaamheden.
Voor alleer een nieuwe te plaatsen doe een een test met een staaf met dezelfde diameter en draai uw krukas eens rond, tijdens het draaien trachten te voelen of de krukas deze staafraakt.
In bijlage twee scans met een doorsnede van de motor.
Mvg,
Jean
Is het mogelijk dat het geleidingstuk van de peilstok op de motor een tik heeft gehad tijdens het in of uitbouwen van de motor en of andere werkzaamheden.
Voor alleer een nieuwe te plaatsen doe een een test met een staaf met dezelfde diameter en draai uw krukas eens rond, tijdens het draaien trachten te voelen of de krukas deze staafraakt.
In bijlage twee scans met een doorsnede van de motor.
Mvg,
Jean
- Attachments
-
- maandag 25 februari 2008.jpg (208.89 KiB) Viewed 23128 times
-
- maandag 25 februari 2008 (2).jpg (523.46 KiB) Viewed 23128 times
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Urbain, om eerlijk te zijn ik had het "probleem" ook nooit eerder tegengekomen. De peilstok wordt meestal vervangen tgv een weerstand die stuk is of een afgebroken sonde onderaan. Het wegschrapen van materiaal door de krukas (????) is niet te verhelpen met een vervormde peilstok. Je kan beter de oorzaak zoeken en deze verhelpen, ga te werk zoals Jean hierboven zegt. Zoek een buis met gelijke doormeter en controleer of effectief de krukas raakt. Laat iets weten en dan zien we verder.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar