Page 1 of 1
Handremkabel
Posted: Wed Jan 03, 2007 1:31 pm
by benny
Ik heb een nieuwe hardremkabel gekocht voor de Murena. Nu blijkt dat de kabel op zich te lang is. Is er iemand die een plaats of een methode kent om de kabel te korten?
Re: Handremkabel
Posted: Wed Jan 03, 2007 10:10 pm
by Theo
vreemd... terug naar de verkoper!? Of bedrijf zoeken wat kabels maakt voor bv. aanhangers?! Weet er geen in Belgie.. in NL wel.
Inkorten is geen probleem gewoon slijpen en knippen maar de eindstukken aan de kabel persen is de kunst. Wat ook kan is persstukje maken en met een hydraulische pers zelf een busje erop persen.. wat je dan ook eerst zelf draait in de draaibank etc etc,. heel gedoe.. maar het is te doen met juiste gereedschap.
Adressen in NL
http://www.remkaflex.com/index.php GOED !!!
http://www.rsh-hillegom.nl/
de remmenservice in son zou ook kabels kunnen leveren vlgs. tekening hebben ze me verteld
Groeten, Theo
Posted: Thu Jan 04, 2007 8:32 am
by benny
Bedankt Theo voor de reactie. Wat de kabel betreft, blijkt voor de Murena 1.6 twee modellen te bestaan. De eerste Murena's hadden een kortere kabel, maar voor de rest bleef alles hetzelfde. Maar het grootste deel van de handelaars is daarvan niet op de hoogte.
Theo, ik zal eens contact opnemen met ??n van die firma's
Posted: Thu Jan 04, 2007 5:12 pm
by Theo
Benny,
Als je kabel nieuw is kan je deze beter ruilen met een andere nieuwe voor je 2.2 bij een handelaar die wel weet wat ie verkoopt.. wellicht wat bij betalen maar dan heb je ook wat je nodig hebt zonder veel gedoe.
Geef desnoods wat afmetingen door om geen misverstanden te krijgen..
Lijkt mij de betere oplossing!
Groeten, Theo
Posted: Thu Jan 04, 2007 8:15 pm
by benny
Theo, het is een originele kabel voor een 1.6. Waarschijnlijk hadden de eerste Murena's 1.6 een andere kabel. Ik zal eens binnenspringen bij de leverancier.
Posted: Fri Jan 05, 2007 4:04 pm
by benny
Zou ik misschien opgezadeld zitten met een handremkabel voor een 2.2 ipv een 1.6?
Posted: Fri Jan 05, 2007 8:06 pm
by Theo
Benny,
Ik heb enkele jaren gelden een 2.2 kabel bj. '82 onder m'n 1.6 '81 gezet en dat ging perfect ! Dus wat verschillen aan gaat kan ik het niet zo volgen.. bel eens met Carjoy (of Verhulst?).
oja de 1.6 kabel heb ik nog hangen.. deze was vast geroest van het niet gebruiken.. tja handrembochten doe ik met andere auto's wel haha
Maar als je wil kan ik eea eens opmeten.
Groeten, Theo
Posted: Sat Jan 06, 2007 8:36 am
by benny
Theo, kom je naar de nieuwjaarsmeeting?
Posted: Sat Jan 06, 2007 7:10 pm
by Theo
benny wrote:Theo, kom je naar de nieuwjaarsmeeting?
Denk het niet Benny.
Groeten, Theo
Posted: Sat Jan 06, 2007 7:24 pm
by benny
Goed Theo, als het je uitkomt, wil je eens de lengte meten van de kabel?
Posted: Sat Jan 27, 2007 10:00 pm
by Theo
Weet niet of je er nog op zit te kijken

maar ik heb 'm eindelijk opgementen.
lengte uitwendige kabel mantel is 600 mm
totaal lengte staalkabel is 3185 mm (gemeten tussen ! de twee opgeperste eindstukken, de kabel is dus eigenlijk zo'n 20 mm langer)
Groeten, Theo
Posted: Sat Jan 27, 2007 11:14 pm
by benny
Bedankt Theo, ik zal morgen eens kijken.
Handremkabel
Posted: Sun Jan 28, 2007 1:20 pm
by matra530lx
Hallo aan allen met handremkabel problemen,
Ik nog nooit een handremkabel gekocht en dan bedoel ik in de garage of autoshop.
Er is niets zo makellijk dan een handremkabel na te maken en of te herstellen.
De kabel kan je kopen aan de lopende meter en de buitenmantel eveneens en dit voor een fractie van wat een nieuwe kost. (-70%)
Je moet enkel de eind stukjes zelf maken van rond staal (ST 52) en deze bevestigen op of aan de kabel.
Nu zullen der onder u zijn die zeggen wat met al die rubber accessoires, die gebruik ik van nieuwe handremkabels die ik voor een prikje koop op beurzen van auto's met minder vraag naar. Dit houd ook nog in dat als ge te lange handremkabels meebrengt die dan ook nog donor zijn voor de kabel en de buitenmantel.
Dus zie ik daar helemaal geen probleem voor een kabel die 20mm te lang is, aanpassen die handel en remmen maar.
Het bevestigen van die eindblokjes is het enigste wat een beetje gereedschap en handigheid vraagt, de rest is eigenlijk een puzzel in de juiste volgorde in mekaar stoppen.
Indien nog vragen dan hoor ik het wel.
Met vriendelijke groeten,
Matra 530Lx
Posted: Sun Jan 28, 2007 3:04 pm
by benny
Hallo matra 530lx,
kan je eens uitleggen hoe je zo'n kabel inkort? En kunnen er dan geen problemen zijn op de technische keuring?
Handremkabel
Posted: Sun Jan 28, 2007 4:23 pm
by matra530lx
Hallo Benny,
Een fabrikant doet het op twee manieren, de eerste is op het einde van de kabel een loden eindstuk er aan gieten en de tweede manier is er een stalen aan persen.
Daar we als amateur niet over dergelijk materiaal of gereedschap beschikken, moeten we dit probleem op een andere manier oplossen.
Hoe doen we dit?
Als eerste de kabel in korten en er voor zorgen dat deze niet uitrafelt, gebruik hiervoor gewone transparante tape van "Scotts" en wikkel deze op de plaats waar je de kabel gaat doorslijpen met een snijschijfje voor staal, maar niet te dik en ongeveer een centimeter langs beide zijde van de maatstreep die je met een alcoholstift op de kabel hebt aan gebracht.
Voor het blokje gebruiken we het stukje van een bout waar geen schroefdraad op zit en dit moet een diameter hebben van 10mm en een lengte van 12mm.( het met wel een 8.8 bout zijn of een rondstaafje van ST 52 materiaal soort)
Je moet nu in de center een gaatje boren met de juiste diameter van de kabel. Daarna in dezelfde richting van het gaatje met een ijzerzaag een sleuf zagen tot in het geboorde gat.
Als dit gebeurd is met een spie in de sleuf en iets open tikken, daarna op de juiste plaats schuiven van de kabel, er rekening mee houden dat de kabel ongeveer een 3 a 4mm door het blokje steekt en nu het geheel in de bankvijs en goed aan zwengelen tot de zaagsleuf dicht is.
Daarna de plaats van de sleuf met een driekantvijltje voorzien van een v-groef-je en dit dan met de halfautomaat dicht lassen, het stukje van 3 a 4mm dat door het blokje zit eveneens laten in mekaar vloeien met de halfautomaat. Het geheel nog een beetje afwerken met een vijl zodat je terug een mooi rondstaafje krijgt met op het einde een bol uiteinde.
Als alles gebeurt zoals hier uitgelegd werkt dit zonder problemen en op de technische controle is er geen enkel probleem.
Ik zal in bijlage nog een schets-je van het blokje bijvoegen.
Met vriendelijke groeten,
Matra 530 LX