Andere spiegels Murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Andere spiegels Murena

Post by jurgen M »

ik ben niet tevreden over de originele spiegels van de murena. Bij hogere snelheden plooien ze naar binnen. Heeft iemand al ervaring met het plaatsen van andere (elektrisch bediende) exemplaren. Ik zoek een oplossing waar er weinig aanpassingen nodig zijn en die kunnen gemonteerd worden op dezelfde plaats als de originele. Evt. spiegels van peugeot?
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

De "Carjoy" spiegels misschien??

Image

Image
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

zijn ze stabiel bij 100 + km/h? Zijn ze verstelbaar? Hoeveel ksoten ze?.
... :-?
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ze zijn in ieder geval tot 170 km/h stabiel en de spiegels zijn verstelbaar, het glas binnenin dan, de buitenkant zit vast aan je auto. Niet electrisch verstelbaar, maar voor een handige knutselaar en wat goeie artikelen van de sloop moet dat om te bouwen zijn. Kosten..... Geen idee, bel Carjoy eens of die nog een setje heeft liggen.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ik heb dat ze gaan trillen, maar heb ze heel los ingesteld, zodat de spiegels makkelijk naar binnen vouwen bij een tik. dit kan je verdraaien zodat hij ook minder trilt. of minder verschuift bij hoge snelheid. maar dan klapt hij minder makkelijk naar binnen als iets je spiegel raakt.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik heb op het internet elektrisch bediende spiegels gekocht, ik ga ze proberen aan te passen voor m'n Murena, (anders monteer ik ze wel op onze Saxo...) :-?
Maar eh heef iemand nog de plastic driehoekjes waarop de spiegels staan op overschot liggen? Dan kan ik ze proberen aan te passen zonder het risico dat ik later mijn normale spiegels nog kan terugzetten... :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is natuurlijk jou beslissing maar dit is de eerste keer dat ik hoor dat de spiegels naar binnen klappen tijdens het rijden. Normaal kun je dit regelen ofwel is de veer versleten. Elektrische spiegels vind ik overbodig! Hoe dikwijls verzet je de spiegel op een jaar? Maar ja ieder zijn zin! Het staat misschien mooier maar je wijkt van het originele af. Mijn mening h?. :wink: succes met het ombouwen.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

God ja, mijn Murena is zowieso al niet origineel met die S kit erop en die andere achterklep...
En ik gebruik mijn spiegels wel vaak, moet nl. meer dan 20 achteruit om in m'n garage te geraken. En ook bij het parkeren is het handig dat je de recherspiegel lager kan stellen, dat spaart enkele krassen op de velgen . :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zo een S kit met klep vind ik wel mooi op een murena.
De originele spiegels geven mij de indruk dat ze niet goed passen bij een murena. Ze staan zo ver weg. Dan vind ik de spiegels van een bagheera mooier. Die driehoekkige van Carjoy zijn niet mis maar deze zullen wel niet elektrisch zijn? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Voor ik iets beschadig of zo, hoe demonteer ik de originele spiegels bij een Murena? :oops:
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

In het midden van de regelknop van de spiegel zit er een vijsje(binnenkant van de deur dus).Dit vijsje losschroeven en dan kan je de knop lostrekken- zit met het vijsje vast op een asje-
Nu zie je een grote schroefdraad waarop een moer zit die de spiegel vastklemt tegen de opening in de deur.Draai die moer los en je kan de spiegel van buitenaf wegnemen.Best met twee werken zodat de spiegel
niet valt als de moer binnen los is
succes
Georges
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De spiegels kan je inderdaad vasterzetten, heb ik even geprobeerd, volgende week eens een testrit maken en het resultaat controleren, missschien zijn andere spiegels dan niet nodig :-?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is de oplossing. De spiegels zullen te los gestaan hebben en klappen daarom naar binnen. Je spaart nu wat ? uit en daar kun je eens lekker van gaan eten. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Blijkt dat de spiegels van een BMW E30 mits een kleine aanpassing op een Murena kunnen geplaatst worden. Kosten op eBay ?20 per stuk.Zie ook de volgende link:http://www.isionline.de/~mifaust/restau ... ation.html
Rene Murena S
Posts: 5
Joined: Fri Jul 15, 2005 10:27 pm

Post by Rene Murena S »

M3 mirrors looked at my car ;-)
http://foto.arcor-online.net/palb/alben ... 653636.jpg
http://foto.arcor-online.net/palb/alben ... 316133.jpg


Ze zijn in ieder geval tot 215 km/h stabiel en de spiegels zijn verstelbaar
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Eerlijk gezegt! Ziet er mooi uit.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Deze had ik ook gekocht, maar terug doorverkocht omdat ze niet regelbaar waren.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat ziet er prachtig uit. Maar staan ze niet een beetje omhoog? Of is dat een indruk die ik krijg van de foto.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Hallo,

De rechter buitenspiegel van de Murena hing er maar slapjes bij. Ik heb het binnenwerk gedemonteerd en op de foto is te zien wat er van overblijft. Voorlopig heb ik een constructie gemaakt dat ik de spiegel vastgezet heb rond de horizontale as, zodanig dat ik hem nog kan gebruiken. Weet er iemand of er nog zo een binnenwerk te krijgen is?, alhoewel als ik zie hoe fragiel dat gemaakt is....

Een andere mogelijkheid is de spiegel van Politecnic (zie foto) Heeft iemand daar al ervaring mee? De prijs lijkt in ieder geval doenbaar en langs buiten lijkt hij nog redelijk op het origineel.
Attachments
spiegel_binnenwerk.JPG
spiegel_binnenwerk.JPG (20.2 KiB) Viewed 12553 times
spiegel_binnenwerk.JPG
spiegel_binnenwerk.JPG (20.2 KiB) Viewed 12553 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,

Wat is dat allemaal op die foto's! Heb je dat met de hamer eruit geklopt :lol:.
Ik kan je hier geen raad in geven met een bagheera spiegel heb je dit niet. Ik denk het volledige binnenwerk vervangen of een andere spiegel monteren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Godfried,


Hier heb ik helemaal geen moeite voor moeten doen, het viel er vanzelf uit. Die plastic is blijkbaar helemaal verteerd.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Hallo,

Sorry voor twee maal dezelfde foto in mijn vorige post...
Ik slaag er niet in om een html file als attachment mee te sturen, daarom
hier de link nar de politecnic spiegels.


http://www.politecnic.com/vitrage.htm


Heeft iemand daar al ervaring mee?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,
Deze spiegels zien er mooi uit en de prijs is ook aanvaardbaar.

Om de file mee te sturen kopieer je deze achter of in de tekst alvorens de foto's te laden. Je opent de file. Duid hem aan en druk dan ctrl + c nu heb je hem gekopieerd. Dan plakken, druk op ctrl+v en hij staat er. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bij de spiegels van mijn zoon was het binnenwerk eveneens kapot. Het waren die kleine plastiek radertjes die er de brui aan gegeven hebben.
Mijn zoon heeft elektrisch bediende spiegels gekocht van een BMW E30. Ze moeten nog onderaan de driehoek aangepast worden vooraleer ze kunnen gemonteerd worden.
Ik hou jullie op de hoogte van de werken.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Persoonlijk zie ik het liever origineel, Urbain als je wilt kijk ik thuis eens rond naar de nodige radertjes. Mail me dan even een iets grotere foto zodat ik juist kan zien wat er stuk is en wat niet. Originele spiegels liggen niet echt voor het grijpen daarom geef ik je liever alleen de nodige stukken.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Alain, om de foto ziet het ernaar uit dat die kleine radertjes nog goed zijn. Bij de spiegels van mijn zoon waren het enkel die kleine radeertjes. Maar zoals met iedere auto, zijn het altijd dezelfde onderdelen die kapot zijn, met als gevolg dat de gepaste vervangingsonderdelen niet meer verkrijgbaar zijn. We zullen op zoek moeten bij andere merken en types. Onlangs zag ik een foto van een spiegel van een Peugeot 305 met mechanische bediening. Hij zag er een beetje uit als die van de Murena. Je weet nooit dat een de spreekwoordelijke koe een haas vangt.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Murena spiegels

Post by matra530lx »

In een peugeot 505 werden spiegels gebruikt die volgens mij het zelfde binnenwerk hebben.
Op de 305 zijn het spiegels met een hendel en niet met draaiknop.
Zie foto van microfiche.

Groetjes Matra 530 LX
Attachments
MVC-244F.JPG
MVC-244F.JPG (56.85 KiB) Viewed 12502 times
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt matra530lx voor de verduidelijking. De foto die ik gezien had stond op eBay een tijd geleden. Die is ondertussen reeds lang verdwenen.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Van de 505 en 305 ben ik helemaal niet zeker qua binnenwerk.
Sommige Horizons, Lancia Delta's en Prima's hebben 100% zeker het juiste binnenwerk.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als het binnenwerk bij matra kapot gaat dan zal dit ook wel zo zijn bij de andere modellen! Proberen een nieuw setje te kopen! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply