Voor de derde keer lekke koppakking.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Bert Murena

Voor de derde keer lekke koppakking.

Post by Bert Murena »

Is er iemand die ervaring heeft met "K-Seal Kalimex"???
Zie info op hun website: https://www.kseal.com/using-k-seal
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Voor de derde keer lekke koppakking.

Post by matramurena »

Lijkt me meer een lapmiddel dan een goede oplossing voor het terugkerende probleem... Er moet toch een reden zijn dat de koppakking het steeds weer laat afweten zou je zeggen....
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: Voor de derde keer lekke koppakking.

Post by Frank »

Is juist het proberen waard anders kan je misschien lang blijven zoeken. Het goedje lost het probleem op waar het zit. Ik heb nog zoiets gedaan met een Suzuki Swift. Na vervanging van de koppakking was het probleem niet opgelost. Dan maar zoiets in gekapt. Na een kwartier de motor laten draaien was het probleem opgelost. Nog jaren plezier gehad van dat autootje. Swift heeft natuurlijk een minder complex koelsysteem.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Voor de derde keer lekke koppakking.

Post by talbotmatra »

Zit de slang tussen het thermostaat huis en het onderste waterpijpje er wel op? Komt aan de zijkant richting het inlaat spruitstuk het huis uit.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Bert Murena

Re: Voor de derde keer lekke koppakking.

Post by Bert Murena »

talbotmatra wrote: Mon Jul 18, 2022 12:04 am Zit de slang tussen het thermostaat huis en het onderste waterpijpje er wel op? Komt aan de zijkant richting het inlaat spruitstuk het huis uit.
Met het koelingssysteem is niets mis, bij de tweede koppakking lekkage een nieuwe waterpomp geplaatst.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voor de derde keer lekke koppakking.

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk mis je toch ergens iets. Dit is een ongekend probleem bij die motoren.
Ik heb geen ervaring met dat product. Ik weet wel dat mijn broer jaren geleden een barstje in zijn motorblok had en met een gelijkaardig spul dit heeft dicht gekregen en nog duizenden kilometers heeft kunnen maken tot de auto afgeschreven werd. Ik stond er toen van te kijken dat dit gelukt was. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Voor de derde keer lekke koppakking.

Post by talbotmatra »

Bert Murena wrote: Mon Jul 18, 2022 1:02 am
talbotmatra wrote: Mon Jul 18, 2022 12:04 am Zit de slang tussen het thermostaat huis en het onderste waterpijpje er wel op? Komt aan de zijkant richting het inlaat spruitstuk het huis uit.
Met het koelingssysteem is niets mis, bij de tweede koppakking lekkage een nieuwe waterpomp geplaatst.
Dat was mijn vraag niet, zit de slang tussen die 2 aansluitingen er wel op? Zo niet, ontstaat bij kachel dicht een enorme druk op de waterpassages in het motorblok.

Op veel carburateur ombouwsets wordt deze slang afgedopt, zo ook bij deze auto in het verleden.

Heb je gecontroleerd of het motorblok wel vlak is?
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Post Reply