Page 1 of 2

Delco op Murena 2.2S

Posted: Wed Mar 16, 2022 11:25 am
by benny
Deze week een rit gedaan met de Murena. Tijdens de rit grote problemen gehad met de ontsteking. Het was alsof hij maar op 1 of 2 cilinders draaide. Dus maar de koe bij de hoorns gevat en een nieuwe delcokap, verdeelvinger en spoel gekocht. Vandaag met veel goesting de vervanging aangevat. Wat raad je? De verdeelvinger past niet. De as op de delco is veel dikker dan het gat in de verdeelvinger. Je zou voor minder uit je vel springen. Een of andere idioot moet in het verleden de delco verwisseld hebben voor ene van een gewone 2.2, een Tagora 2.2 of een Peugeot 505.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Wed Mar 16, 2022 11:46 am
by Murenanimal
Benny,
ivm de Delco van een S, daar kon je vroeger niet zo makkelijk "vingers" voor vinden, vandaar misschien de ombouw?
Toch hopelijk vinden jullie wel een oplossing.
Vraag eens na bij Verhulst in Beveren, die heeft er waarschijnlijk een "hoop" Delco's voor een S liggen!!!
Groetjes
Guido

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Wed Mar 16, 2022 1:09 pm
by hendrik
Ja benny , Peter heeft veel delco's liggen daar zal wel één voor de 2.2 S bij zijn.



grt harry de matra.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Wed Mar 16, 2022 10:19 pm
by benny
Mijn zoon denkt er over na om een programmeerbare delco te kopen.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Thu Mar 17, 2022 7:21 am
by GODFRIED
Ik had een reserve maar heb die samen met mijn Murena verkocht. :wink:

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Fri Mar 18, 2022 7:01 pm
by ALAIN VAN AKEN
hendrik wrote: Wed Mar 16, 2022 1:09 pm Ja benny , Peter heeft veel delco's liggen daar zal wel één voor de 2.2 S bij zijn.



grt harry de matra.
De S heeft een specifieke delco, deze is niet zo makkelijk te vinden.
Vinger en kop zijn wel makkelijk te krijgen.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Fri Mar 18, 2022 11:25 pm
by benny
Ofwel heeft onze S een gereviseerde delco ( een dikke as met een hogere delcokap) en heeft hij een aangepaste ontstekingscurve. Ofwel is het ene die ze rechtstreeks van de ene motor op de andere gezet hebben zonder de specificaties te controleren. in ieder geval wij hebben helemaal geen idee hoe de vork in de steel zit.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Sat Mar 19, 2022 7:22 am
by GODFRIED
benny wrote: Fri Mar 18, 2022 11:25 pm Ofwel heeft onze S een gereviseerde delco ( een dikke as met een hogere delcokap) en heeft hij een aangepaste ontstekingscurve. Ofwel is het ene die ze rechtstreeks van de ene motor op de andere gezet hebben zonder de specificaties te controleren. in ieder geval wij hebben helemaal geen idee hoe de vork in de steel zit.
Ik zou het typenummer controleren en vergelijken met de zelfde delco.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Sat Mar 19, 2022 9:34 am
by benny
Eergisteren nog een rit gedaan. Naar het werk verliep alles perfect. Bij het terugrijden was het weer prijs. Hij startte perfect, maar na enkele honderden meters begon ik af en toe een schokje te voelen. Het werd weer erger tot de motor op 1 of 2 cilinders draaide. Bij gas geven hield hij in en had ik de indruk dat de ontsteking niet juist getimed was. Aan de kant van de weg de motor enkele malen hoog in de toeren gejaagd. Dat het enig effect en terug vertrokken. Maar het was nog altijd niet goed. Terug aan de kant en de motor nogmaals enkele seconden in de toeren gejaagd. Enkele ontploffingen gehoord in de uitlaat, vonken uit de uitlaatbuis zien vliegen (het was donker), en dan werd alles terug normaal. Traagloop (ralenti) terug normaal, draaien zonder schokken en optrekken ook normaal. Het verdween dus plots en alles was terug normaal. OF!!!! Er is door iets plots te veel benzine in de cilinders. Een mysterie.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Sun Mar 20, 2022 7:43 am
by GODFRIED
Zeer vervelend maar het zal zich wel uitwijzen en opgelost raken.
Succes. :wink:

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Sun Mar 20, 2022 8:38 pm
by oetker
de carbs op onze sutos zijn gevoelig en de benzineslangen zijn van de oplossende soort voor de euro benzine. Bij mij waren er ook terugkerende problemen. Dan maakte ik de carb schoon en ging het weer even goed. Eind vorig jaar de benz. slangen en de tank gereinigd. nu is het ok gebleven

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Sun Mar 20, 2022 8:38 pm
by oetker
de carbs op onze autos zijn gevoelig en de benzineslangen zijn van de oplossende soort voor de euro benzine. Bij mij waren er ook terugkerende problemen. Dan maakte ik de carb schoon en ging het weer even goed. Eind vorig jaar de benz. slangen en de tank gereinigd. nu is het ok gebleven

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Sun Mar 20, 2022 8:42 pm
by oetker
Het maakt trouwens weinig of je. een Delco van ee. 2.2 ,tagora, of S hebt. lk heb ze er alle 3 op gehad en weinige verschillen bemerk

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Sun Mar 20, 2022 9:30 pm
by talbotmatra
De verdeler van een S is wel degelijk anders en heeft een andere ontstekingscurve.

Als je op een S een normale 2.2 of Tagora verdeler gebruikt resulteert dat op de langere termijn in een gat in de zuiger.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Mon Mar 21, 2022 3:34 pm
by benny
Kan je daar meer uitleg over geven?

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Mon Mar 21, 2022 3:46 pm
by oetker
inder daad fe vervroegin is lichtelijk anders maar als je de veertjes en gewichtjes overzet waarschijnlijk aan te passen. Ik merkte qua rijden weinig verschil

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Tue Mar 22, 2022 10:16 am
by oetker
Mijn 2.2 had ook een andere as in de verdeer.Misschien werden ze ook met andere verdelers geleverd. ik had beide liggen maar ze met xe 2.2 verkocht..Zal vandaag is even in me topic en gegevens hierover nakijken
Ik denk trouwens dat je een brandstofpomp probleem hebt

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Mon Feb 27, 2023 1:28 pm
by oetker
Opgelost?

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Mon Feb 27, 2023 1:51 pm
by benny
De motor doet opnieuw normaal. Vraag mij niet wat er scheelde.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Tue Mar 21, 2023 11:37 am
by oetker
Ben wat oude topics aan het nalopen.
Hier nog even ter info de verschillen in vervroeging tussen 2.2 en S

ontsteking BOSCH (118pk)
10° 1000 toeren
1500 = 15°
2000 = 24°
2500 = 32°
3000 = 35°
3500 = 37 °
4000 = 40°
5000 = 40°
5500 = 40°

2.2 142pk
10° 1000 toeren
1500 = 20°
2000 = 32°
2500 = 34°
3000 = 36°
3500 = 39 °
4000 = 39°
5000 = 39°
5500 = 40°

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Thu Nov 09, 2023 9:03 am
by randha
Ik zou ook de bougie kabels nakijken kan ook een breuk inzitten.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Thu Nov 09, 2023 12:49 pm
by benny
We hebben een ignition123 gekocht.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Thu Nov 09, 2023 2:28 pm
by GODFRIED
benny wrote: Thu Nov 09, 2023 12:49 pm We hebben een ignition123 gekocht.
Laat maar eens weten hoe je ervaringen met deze ontsteking is. :o :wink:

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Thu Nov 09, 2023 3:14 pm
by benny
Doe ik zeker.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Tue Nov 21, 2023 6:25 am
by talbotmatra
GODFRIED wrote: Thu Nov 09, 2023 2:28 pm
benny wrote: Thu Nov 09, 2023 12:49 pm We hebben een ignition123 gekocht.
Laat maar eens weten hoe je ervaringen met deze ontsteking is. :o :wink:
Ik heb deze ontsteking nu een half jaar in mijn 2.2 zitten en 4 jaar in mijn 1600, werken prima.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Mon Feb 19, 2024 6:14 pm
by benny
De ignition-123 is geplaatst. De motor start goed maar we hebben er nog niet mee gereden. Fingers crossed.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Mon Feb 19, 2024 6:21 pm
by benny
Herman, kan je eens verduidelijken waar je uw info vandaan gehaald hebt ivm de ontstekingstijden per toerental? Die komen niet overeen met de curves in het werkplaatshandboek.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Tue Feb 20, 2024 11:25 pm
by oetker
Ik heb het indertijd van het Franse forum gehaald.
Kan het niet meer terug vinden.

Hier nog wat info over de 123 van het Duitse forum waar de meeste S'en rondreden.

https://www.matraforum.de/mf/index.php? ... Cr-murena/

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Mon Feb 26, 2024 7:13 pm
by Vedrive
Ik werd een beetje nieuwsgierig door deze post wat voor ontstekings curves er in een 123_ignition zitten.
Als ik zo kijk in deze link met tutorial :https://123ignition.com/support/create-curve-tutorial/
Zo te zien wordt er een copie gemaakt van een contactpunten curve, ik had iets meer verwacht.
De ontstekings curves van een traditionele contactpunten ontsteking met centrifugaal en vacuum vervroeging die Herman en Benny lieten zien, bestaat uit een aantal rechte lijntjes met paar knikpunten. Dat is deels mechanisch gedicteerd door wat je met veertje, vlieggewichten en een membraan kan bereiken. Destijds een "optimaal" compromis gezien de technische mogelijkheden
Best slim systeem overigens, maar niet de optimale ontsteking wat de motor kan hebben en wat je kan maken met een programmeerbare ontsteking.
Dit betekend dat er nogal reserve in zit.
Heeft iemand hier al eens mee gespeeld om wat te verbeteren. Dit zal vooral bestaan uit het kijken op welke gebieden meer voorontsteking voor betere prestaties mogelijk is zonder dat motor pingelt.

Re: Delco op Murena 2.2S

Posted: Tue Feb 27, 2024 4:11 am
by talbotmatra
Ik heb er zelf veel tijd ingestoken op zowel de JRD motor als mijn 1600.

Met de laptop versies kun je veel meer punten aanmaken en dan is de ontsteking zeer goed af te stellen, met een merkbare verbetering ten opzichte van de Ducellier verdeler die ik eerder gebruikte.

In het geval van de JRD motor kon ik het geklapper in de uitlaat ook vrij goed eruit programmeren door de vacuum curve daarvoor aan te passen (na ontsteken bij gas los)
Vedrive wrote: Mon Feb 26, 2024 7:13 pm Ik werd een beetje nieuwsgierig door deze post wat voor ontstekings curves er in een 123_ignition zitten.
Als ik zo kijk in deze link met tutorial :https://123ignition.com/support/create-curve-tutorial/
Zo te zien wordt er een copie gemaakt van een contactpunten curve, ik had iets meer verwacht.
De ontstekings curves van een traditionele contactpunten ontsteking met centrifugaal en vacuum vervroeging die Herman en Benny lieten zien, bestaat uit een aantal rechte lijntjes met paar knikpunten. Dat is deels mechanisch gedicteerd door wat je met veertje, vlieggewichten en een membraan kan bereiken. Destijds een "optimaal" compromis gezien de technische mogelijkheden
Best slim systeem overigens, maar niet de optimale ontsteking wat de motor kan hebben en wat je kan maken met een programmeerbare ontsteking.
Dit betekend dat er nogal reserve in zit.
Heeft iemand hier al eens mee gespeeld om wat te verbeteren. Dit zal vooral bestaan uit het kijken op welke gebieden meer voorontsteking voor betere prestaties mogelijk is zonder dat motor pingelt.