Delco op Murena 2.2S
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Delco op Murena 2.2S
Deze week een rit gedaan met de Murena. Tijdens de rit grote problemen gehad met de ontsteking. Het was alsof hij maar op 1 of 2 cilinders draaide. Dus maar de koe bij de hoorns gevat en een nieuwe delcokap, verdeelvinger en spoel gekocht. Vandaag met veel goesting de vervanging aangevat. Wat raad je? De verdeelvinger past niet. De as op de delco is veel dikker dan het gat in de verdeelvinger. Je zou voor minder uit je vel springen. Een of andere idioot moet in het verleden de delco verwisseld hebben voor ene van een gewone 2.2, een Tagora 2.2 of een Peugeot 505.
-
- Posts: 348
- Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
- Location: Buurt van Antwerpen
Re: Delco op Murena 2.2S
Benny,
ivm de Delco van een S, daar kon je vroeger niet zo makkelijk "vingers" voor vinden, vandaar misschien de ombouw?
Toch hopelijk vinden jullie wel een oplossing.
Vraag eens na bij Verhulst in Beveren, die heeft er waarschijnlijk een "hoop" Delco's voor een S liggen!!!
Groetjes
Guido
ivm de Delco van een S, daar kon je vroeger niet zo makkelijk "vingers" voor vinden, vandaar misschien de ombouw?
Toch hopelijk vinden jullie wel een oplossing.
Vraag eens na bij Verhulst in Beveren, die heeft er waarschijnlijk een "hoop" Delco's voor een S liggen!!!
Groetjes
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Delco op Murena 2.2S
Ja benny , Peter heeft veel delco's liggen daar zal wel één voor de 2.2 S bij zijn.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Delco op Murena 2.2S
Mijn zoon denkt er over na om een programmeerbare delco te kopen.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Delco op Murena 2.2S
Ik had een reserve maar heb die samen met mijn Murena verkocht. 

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Delco op Murena 2.2S
Ofwel heeft onze S een gereviseerde delco ( een dikke as met een hogere delcokap) en heeft hij een aangepaste ontstekingscurve. Ofwel is het ene die ze rechtstreeks van de ene motor op de andere gezet hebben zonder de specificaties te controleren. in ieder geval wij hebben helemaal geen idee hoe de vork in de steel zit.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Delco op Murena 2.2S
Ik zou het typenummer controleren en vergelijken met de zelfde delco.benny wrote: ↑Fri Mar 18, 2022 11:25 pm Ofwel heeft onze S een gereviseerde delco ( een dikke as met een hogere delcokap) en heeft hij een aangepaste ontstekingscurve. Ofwel is het ene die ze rechtstreeks van de ene motor op de andere gezet hebben zonder de specificaties te controleren. in ieder geval wij hebben helemaal geen idee hoe de vork in de steel zit.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Delco op Murena 2.2S
Eergisteren nog een rit gedaan. Naar het werk verliep alles perfect. Bij het terugrijden was het weer prijs. Hij startte perfect, maar na enkele honderden meters begon ik af en toe een schokje te voelen. Het werd weer erger tot de motor op 1 of 2 cilinders draaide. Bij gas geven hield hij in en had ik de indruk dat de ontsteking niet juist getimed was. Aan de kant van de weg de motor enkele malen hoog in de toeren gejaagd. Dat het enig effect en terug vertrokken. Maar het was nog altijd niet goed. Terug aan de kant en de motor nogmaals enkele seconden in de toeren gejaagd. Enkele ontploffingen gehoord in de uitlaat, vonken uit de uitlaatbuis zien vliegen (het was donker), en dan werd alles terug normaal. Traagloop (ralenti) terug normaal, draaien zonder schokken en optrekken ook normaal. Het verdween dus plots en alles was terug normaal. OF!!!! Er is door iets plots te veel benzine in de cilinders. Een mysterie.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Delco op Murena 2.2S
Zeer vervelend maar het zal zich wel uitwijzen en opgelost raken.
Succes.
Succes.

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Delco op Murena 2.2S
de carbs op onze sutos zijn gevoelig en de benzineslangen zijn van de oplossende soort voor de euro benzine. Bij mij waren er ook terugkerende problemen. Dan maakte ik de carb schoon en ging het weer even goed. Eind vorig jaar de benz. slangen en de tank gereinigd. nu is het ok gebleven
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Delco op Murena 2.2S
de carbs op onze autos zijn gevoelig en de benzineslangen zijn van de oplossende soort voor de euro benzine. Bij mij waren er ook terugkerende problemen. Dan maakte ik de carb schoon en ging het weer even goed. Eind vorig jaar de benz. slangen en de tank gereinigd. nu is het ok gebleven
Last edited by oetker on Sun Mar 20, 2022 8:44 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Delco op Murena 2.2S
Het maakt trouwens weinig of je. een Delco van ee. 2.2 ,tagora, of S hebt. lk heb ze er alle 3 op gehad en weinige verschillen bemerk
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Delco op Murena 2.2S
De verdeler van een S is wel degelijk anders en heeft een andere ontstekingscurve.
Als je op een S een normale 2.2 of Tagora verdeler gebruikt resulteert dat op de langere termijn in een gat in de zuiger.
Als je op een S een normale 2.2 of Tagora verdeler gebruikt resulteert dat op de langere termijn in een gat in de zuiger.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Delco op Murena 2.2S
Kan je daar meer uitleg over geven?
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Delco op Murena 2.2S
inder daad fe vervroegin is lichtelijk anders maar als je de veertjes en gewichtjes overzet waarschijnlijk aan te passen. Ik merkte qua rijden weinig verschil
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Delco op Murena 2.2S
Mijn 2.2 had ook een andere as in de verdeer.Misschien werden ze ook met andere verdelers geleverd. ik had beide liggen maar ze met xe 2.2 verkocht..Zal vandaag is even in me topic en gegevens hierover nakijken
Ik denk trouwens dat je een brandstofpomp probleem hebt
Ik denk trouwens dat je een brandstofpomp probleem hebt
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Delco op Murena 2.2S
Opgelost?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Delco op Murena 2.2S
De motor doet opnieuw normaal. Vraag mij niet wat er scheelde.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Delco op Murena 2.2S
Ben wat oude topics aan het nalopen.
Hier nog even ter info de verschillen in vervroeging tussen 2.2 en S
ontsteking BOSCH (118pk)
10° 1000 toeren
1500 = 15°
2000 = 24°
2500 = 32°
3000 = 35°
3500 = 37 °
4000 = 40°
5000 = 40°
5500 = 40°
2.2 142pk
10° 1000 toeren
1500 = 20°
2000 = 32°
2500 = 34°
3000 = 36°
3500 = 39 °
4000 = 39°
5000 = 39°
5500 = 40°
Hier nog even ter info de verschillen in vervroeging tussen 2.2 en S
ontsteking BOSCH (118pk)
10° 1000 toeren
1500 = 15°
2000 = 24°
2500 = 32°
3000 = 35°
3500 = 37 °
4000 = 40°
5000 = 40°
5500 = 40°
2.2 142pk
10° 1000 toeren
1500 = 20°
2000 = 32°
2500 = 34°
3000 = 36°
3500 = 39 °
4000 = 39°
5000 = 39°
5500 = 40°
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 129
- Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
- Location: nederland--rotterdam
Re: Delco op Murena 2.2S
Ik zou ook de bougie kabels nakijken kan ook een breuk inzitten.
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 
Talbot matra murena 3.0v6
Matra simca bagheera S

Talbot matra murena 3.0v6

Matra simca bagheera S

-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Delco op Murena 2.2S
We hebben een ignition123 gekocht.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Delco op Murena 2.2S
Laat maar eens weten hoe je ervaringen met deze ontsteking is.


Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Delco op Murena 2.2S
Doe ik zeker.
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Delco op Murena 2.2S
Ik heb deze ontsteking nu een half jaar in mijn 2.2 zitten en 4 jaar in mijn 1600, werken prima.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Delco op Murena 2.2S
De ignition-123 is geplaatst. De motor start goed maar we hebben er nog niet mee gereden. Fingers crossed.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Delco op Murena 2.2S
Herman, kan je eens verduidelijken waar je uw info vandaan gehaald hebt ivm de ontstekingstijden per toerental? Die komen niet overeen met de curves in het werkplaatshandboek.
- Attachments
-
- ontstekingscurve fabriek.jpg (110.86 KiB) Viewed 2930 times
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Delco op Murena 2.2S
Ik heb het indertijd van het Franse forum gehaald.
Kan het niet meer terug vinden.
Hier nog wat info over de 123 van het Duitse forum waar de meeste S'en rondreden.
https://www.matraforum.de/mf/index.php? ... Cr-murena/
Kan het niet meer terug vinden.
Hier nog wat info over de 123 van het Duitse forum waar de meeste S'en rondreden.
https://www.matraforum.de/mf/index.php? ... Cr-murena/
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: Delco op Murena 2.2S
Ik werd een beetje nieuwsgierig door deze post wat voor ontstekings curves er in een 123_ignition zitten.
Als ik zo kijk in deze link met tutorial :https://123ignition.com/support/create-curve-tutorial/
Zo te zien wordt er een copie gemaakt van een contactpunten curve, ik had iets meer verwacht.
De ontstekings curves van een traditionele contactpunten ontsteking met centrifugaal en vacuum vervroeging die Herman en Benny lieten zien, bestaat uit een aantal rechte lijntjes met paar knikpunten. Dat is deels mechanisch gedicteerd door wat je met veertje, vlieggewichten en een membraan kan bereiken. Destijds een "optimaal" compromis gezien de technische mogelijkheden
Best slim systeem overigens, maar niet de optimale ontsteking wat de motor kan hebben en wat je kan maken met een programmeerbare ontsteking.
Dit betekend dat er nogal reserve in zit.
Heeft iemand hier al eens mee gespeeld om wat te verbeteren. Dit zal vooral bestaan uit het kijken op welke gebieden meer voorontsteking voor betere prestaties mogelijk is zonder dat motor pingelt.
Als ik zo kijk in deze link met tutorial :https://123ignition.com/support/create-curve-tutorial/
Zo te zien wordt er een copie gemaakt van een contactpunten curve, ik had iets meer verwacht.
De ontstekings curves van een traditionele contactpunten ontsteking met centrifugaal en vacuum vervroeging die Herman en Benny lieten zien, bestaat uit een aantal rechte lijntjes met paar knikpunten. Dat is deels mechanisch gedicteerd door wat je met veertje, vlieggewichten en een membraan kan bereiken. Destijds een "optimaal" compromis gezien de technische mogelijkheden
Best slim systeem overigens, maar niet de optimale ontsteking wat de motor kan hebben en wat je kan maken met een programmeerbare ontsteking.
Dit betekend dat er nogal reserve in zit.
Heeft iemand hier al eens mee gespeeld om wat te verbeteren. Dit zal vooral bestaan uit het kijken op welke gebieden meer voorontsteking voor betere prestaties mogelijk is zonder dat motor pingelt.
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Delco op Murena 2.2S
Ik heb er zelf veel tijd ingestoken op zowel de JRD motor als mijn 1600.
Met de laptop versies kun je veel meer punten aanmaken en dan is de ontsteking zeer goed af te stellen, met een merkbare verbetering ten opzichte van de Ducellier verdeler die ik eerder gebruikte.
In het geval van de JRD motor kon ik het geklapper in de uitlaat ook vrij goed eruit programmeren door de vacuum curve daarvoor aan te passen (na ontsteken bij gas los)
Met de laptop versies kun je veel meer punten aanmaken en dan is de ontsteking zeer goed af te stellen, met een merkbare verbetering ten opzichte van de Ducellier verdeler die ik eerder gebruikte.
In het geval van de JRD motor kon ik het geklapper in de uitlaat ook vrij goed eruit programmeren door de vacuum curve daarvoor aan te passen (na ontsteken bij gas los)
Vedrive wrote: ↑Mon Feb 26, 2024 7:13 pm Ik werd een beetje nieuwsgierig door deze post wat voor ontstekings curves er in een 123_ignition zitten.
Als ik zo kijk in deze link met tutorial :https://123ignition.com/support/create-curve-tutorial/
Zo te zien wordt er een copie gemaakt van een contactpunten curve, ik had iets meer verwacht.
De ontstekings curves van een traditionele contactpunten ontsteking met centrifugaal en vacuum vervroeging die Herman en Benny lieten zien, bestaat uit een aantal rechte lijntjes met paar knikpunten. Dat is deels mechanisch gedicteerd door wat je met veertje, vlieggewichten en een membraan kan bereiken. Destijds een "optimaal" compromis gezien de technische mogelijkheden
Best slim systeem overigens, maar niet de optimale ontsteking wat de motor kan hebben en wat je kan maken met een programmeerbare ontsteking.
Dit betekend dat er nogal reserve in zit.
Heeft iemand hier al eens mee gespeeld om wat te verbeteren. Dit zal vooral bestaan uit het kijken op welke gebieden meer voorontsteking voor betere prestaties mogelijk is zonder dat motor pingelt.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982