Page 1 of 1

Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Sat Jan 22, 2022 8:09 pm
by benny
Omdat de uitlaatcollector gebarsten was, en de bochten tussen die uitlaatcollector en de uitlaatpot lek was, hebben we een nieuwe 4/1-uitlaatcollector gekocht. Geloof het of niet, maar die is niet correct gemaakt. De eerste bocht in de 4 buizen is niet goed. Ze zijn enkele graden te weinig gebogen en dus past het niet. De uitlaatbuizen raken de achterkant van de kofferwand. Contact genomen met de verkoper en zijn antwoord was dat hij al 20 jaar dezelfde mal gebruikt en dat het hem zeer zou verwonderen dat daar de fout lag. Hij stelde voor om de gaten in de flensen een beetje te vergroten omdat hij denkt dat ze blijven haperen aan de montagebouten. Dus vandaag de gaten uitgeboord van 10 naar 11 en met volle moet terug gemonteerd. Het resultaat valt dik tegen want er is niks veranderd. Kunnen we opnieuw contact opnemen met de verkoper.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Sat Jan 22, 2022 9:15 pm
by ALAIN VAN AKEN
Bij mijn S is de originele montage aanwezig.
Heb je een foto?

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Sun Jan 23, 2022 12:22 am
by benny
uitlaat 1.jpg
uitlaat 1.jpg (219.46 KiB) Viewed 3953 times

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Sun Jan 23, 2022 8:34 am
by ALAIN VAN AKEN
Lijkt me een correcte 4/1.
Zit alles goed aan de cilinderkop? Is deze origineel?

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Sun Jan 23, 2022 9:57 am
by benny
Denk dat het de originele cilinderkop is. De cilinderkop is voorzien van de originele gaten voor de motorophanging. Reeds 2 maal gemonteerd en 2-maal dezelfde fout. Deze namiddag nogmaals een poging doen.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Sun Jan 23, 2022 10:35 am
by hendrik
Benny op het franse forum hebben ze het zelfde probleem bij een 2.2 zag ik vandaag.



grt harry de matra.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Mon Jan 24, 2022 9:37 am
by talbotmatra
Dit probleem doet zich voor als op de motor een Peugeot 505 cilinderkop staat, de hoek van de uitlaat flens is anders bij deze cilinderkop, met moeite is dan het originele spruitstuk te monteren.

De 4 in 1 is helaas niet zoals de originele Devil versie gemaakt, deze was compacter en had een andere buishoek, en die kwam dan wel weg, deze 4in1 moeten dan aangepast worden.

Ik heb dat niet gedaan, heb het originele spul ietwat geflowed en weer gemonteerd.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Mon Jan 24, 2022 3:07 pm
by benny
Zijn er bepaalde kenmerken waaraan je een cilinderkop van een 505 herkent?

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Tue Jan 25, 2022 11:19 am
by GODFRIED
Prettig is dat niet. je koopt een nieuw onderdeel om problemen te vermijden.
Ik heb het ook al meerdere keren meegemaakt, nieuwe onderdelen die niet passen. :o
Hopelijk krijg je het opgelost. Succes. :wink:

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Tue Jan 25, 2022 3:07 pm
by benny
Ik vrees er voor dat het niet goed komt. Ik bedoel het monteren van het onderdeel.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Tue Jan 25, 2022 7:11 pm
by GODFRIED
Maar hopen dat de de verkoper het dan terugneemt.
Kun je het niet aanpassen om toch te plaatsen?

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Tue Jan 25, 2022 8:13 pm
by benny
We gaan in het weekend nogmaals proberen. Wat ik wel al gezien heb, is dat er velen de buizen voor een groot gedeelte doorslijpen, buigen tot de juiste positie en dan de buizen dichtlassen.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Tue Jan 25, 2022 8:36 pm
by Murenanimal
Dan is het met nieuwe uitlaat toch door het moeten her-lassen niet zo simpel als het allemaal soms zou uitschijnen.
Is de achterwand juist gepositioneerd? Kan na een "ongeval" niet helemaal perfect gerepareerd zijn.... of???? nog iets anders en is het niet
de uitlaat.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Wed Jan 26, 2022 2:41 pm
by benny
De wagen is ongeval vrij. Maar het is niet de eerste keer dat de bochten niet juist zijn. Heb al meerdere uitlaten gezien, waaraan gelast is aan de buizen omdat de bochten niet kloppen. Heb hier ook zo ene liggen.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Wed Jan 26, 2022 4:51 pm
by ALAIN VAN AKEN
Staat er op de cilinderkop geen ref?

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Wed Jan 26, 2022 5:39 pm
by benny
Zal eens kijken in het weekend

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Wed Jan 26, 2022 8:30 pm
by talbotmatra
Aan de buizen is niet gelast omdat de hoek niet juist is, maar omdat ze doorscheuren en afbreken, kwaaltje van dit type 4in1.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Sat Feb 12, 2022 4:06 pm
by benny
Nieuws gekregen van de leverancier. De nieuwe die hij ontvangen heeft zijn ook niet 100% juist. Hij is aan het onderzoeken wat er verkeerd gegaan is.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Fri Feb 25, 2022 5:49 pm
by benny
De uitlaat is teruggestuurd. De verkoper gaat die op zijn Murena monteren om te weten te komen of het probleem bij de uitlaat ligt, of bij onze cilinderkop. fingers crossed

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Thu Mar 03, 2022 11:22 am
by benny
De verkoper heeft de uitlaat gemonteerd en die paste perfect bij hem. Nu het versturen van enkele foto's op zijn aanvraag zou de oplossing gevonden zijn. Of moet ik schrijven het probleem hoogstwaarschijnlijk gevonden. De linker motorsteun is door ons verkeerd gemonteerd. Die zou 180° moeten gedraaid worden en de uitlaat zou dan perfect moeten passen. Stom eigenlijk hoe een constructeur een onderdeel dat vastgezet moet worden met 3 bouten en moeren er niet voor zorgt dat de gaten zo gemaakt zijn dat een verkeerde montage niet mogelijk is, zoals bij het vliegwiel. Het is nu zo en gelukkig is het maar een kleine ingreep. Het is nu wachten op de ontvangst van de uitlaatcollector en we kunnen hem terug monteren en weer rijden.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Thu Mar 03, 2022 8:42 pm
by Frederic
Dat is goed nieuws🙂

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Fri Mar 04, 2022 8:01 am
by GODFRIED
Gelukkig was het eenvoudig op te lossen. :wink:
Succes.

Re: Nieuwe uitlaat 4/1

Posted: Wed Mar 16, 2022 11:03 am
by benny
De uitlaatcollector is terug. We hebben die terug gemonteerd en wat schetst onze verbazing? De uitlaat raakt nog altijd nipt de kofferwand. De enig optie die nog overbleef was de rechter motorsteun. Als je die met het blote oog bekijkt, is die symmetrisch en ken die eigenlijk zonder problemen omgedraaid worden. We hebben toch die motorsteun omgedraaid en geloof het of niet, maar de uitlaat raakte de kofferwand niet meer. Probleem eindelijk opgelost. Het enige probleem is nog, maar niet onoverkomelijk, is de bocht tussen die collector en de uitlaatpot, die niet de juiste kromming heeft en daardoor de boel een beetje onder spanning zet. Niet ideaal. Het is mooi te zien aan de stand van de rubberen houders van de uitlaatdemper.