Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

De bak van de 2.2 is zwaar. Hetj ging in
me in mijn eentje maar het. Viel tegen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Daarom dat we het met 2 gaan doen, want het is inderdaad een zware versnellingsbak. En zomaar een bak op zijn plaats schuiven is niet evident met ingebouwde motor. En hoe langer je sukkelt, hoe zwaarder hij wordt.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

Ik een bak van een 2.2 zwaarder dan van een 1.6 ?




grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by elix »

benny wrote: Sun Jun 13, 2021 1:00 pm Het geluid verdwijnt bij de minste aanraking van het onkoppelingspedaal. Vb: ik hou mijn voet tegen het ontkoppelingspedaal zoals een onderontwikkelde bestuurder zou doen en dan is het geluid weg. Dus, van zodra er druk komt op het druklager is het geluid weg.
Heeft het druklager voldoende afstand met de drukgroep ?
Er moet ca 2 millimeter zijn tussen lager en drukgroep.
Als het druklager door te weinig speling net meegenomen wordt door de draaiende drukgroep
kan dat ook de nodige geluiden veroorzaken.
trap je het koppelingspedaal in, dan wordt het lager onderdruk gezet, en heb je bij een gezond lager geen geluid.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

hendrik wrote: Sun Jun 27, 2021 7:28 pm Ik een bak van een 2.2 zwaarder dan van een 1.6 ?




grt harry de matra.
ja een stuk zwaarder.. grotere Bellhousing en dikkere assen in de bak. Door de grotere motor iets moetlijkrt uit te nemen. ik kon hem maar net aan boven mijn macht tillen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

Ok Herman, ik dacht dat het de zelfde was als de 1.6.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

hendrik wrote: Wed Jun 30, 2021 9:53 am Ok Herman, ik dacht dat het de zelfde was als de 1.6.
grt harry de matra.
In grote lijnen is die dezelfde maar de prise as is dikker.
Differentieel ook klein verschil als ik me goed herinner.
Dean heb je ook bakken met Peugeot/Talbot synchromes maar ook bakken op Lancia basis bronzen synchro's.
In die bakken en het best in alle bakken is bakolie op GL 4 basis te gebruiken.
GL 5 wat tegenwoordig meer gebruikelijk is kan brons aantastem
Alhoewlel er verhalen rondgaan dat de GL 5 is aangepast om ook brons te dienen heb ik toch maar gekozen voor SAE80 GL4 om zeker te zijn.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Allez, de volgende episode van de koppeling. Vandaag de versnellingsbak uitgenomen en helemaal niks verkeerd te zien aan het druklager of de koppeling die nieuw gemonteerd geweest is. Maar! Het lager in de krukas voelt versleten en helemaal uitgedroogd aan. Heb een nieuw besteld. Maar zou door warmte ontwikkeling tijdens het draaien van de motor het lager kunnen zo stroef beginnen werken dat het begint vast te lopen en zo de primaire as van de bak laten meedraaien? Het gevolg zou zijn dat de primaire as van de versnellingsbak niet meer tot stilstand kan komen en vandaar dat het moeilijk is om te schakelen en de wagen bij stilstand toch nog vooruit rijdt met ingeduwd koppelingspedaal.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Gisteren en vandaag de oude koppeling terug gemonteerd. De eerste indrukken zijn positief. Alles werkt zoals het hoort. Fingers crossed.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by GODFRIED »

Je ziet maar soms zit het in onverwachte dingen. Maar wel een goede tip om dit lager altijd te controleren of te vervangen bij het plaatsen van een nieuwe koppeling. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Er is nogal veel speling tussen de primaire as en het lager. Ik dacht echt dat het veel minder ging zijn, maar het was het enige wat er voor kon zorgen dat de bak niet tot stilstand kwam met ingedrukt koppelingspedaal. Wat ik ook gezien heb is dat de top van de vingers op de drukgroep niet allemaal mooi op dezelfde hoogte staan maar eigenlijk een schuin vlak vormen tov de drukgroep, wat volgens mij ook niet correct is. Wat heb ik daaruit geleerd. Mocht ik geweten hebben dat er een lager in het krukaseinde zat, zou ik die zeker vervangen hebben. Maar ik ging ervan uit dat het was zoals een 1.6, een lagerbus. Wat ik nog geleerd heb, is dat hoogstwaarschijnlijk die rinkeling van het druklager kwam door de schuine stand van de vingers op het koppelingshuis. Vandaar dat bij een kleine verplaatsing van het koppelingspedaal die rinkeling verdwenen was. Ik heb de oude koppeling gecontroleerd. De vingers van de drukgroep staan mooi op dezelfde hoogte en het is volgens mij een versterkte koppeling. Gelukkig was de koppelingsschijf nog ver van versleten. Simon-Auto verkoopt voor de Murena 2.2 en voor de 2.2S dezelfde koppeling terwijl Carjoy verschillende modellen verkoopt. Hoogstwaarschijnlijk een gewone en de andere een versterkte. Dingen om mee te nemen naar de toekomst en zaken die andere leden kunnen gebruiken om gelijkaardige problemen te voorkomen. Godfried, ik denk dat het vervangen van het lager altijd moet samengaan met de vervanging van de koppeling. Voor die paar euro moet je het niet laten. Maar die rinkeling was niet te voorkomen, want dat is volgens mij een fout aan de drukgroep.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

De volhouder wind hé Benny.





grt harry de matra.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Gelukkig maar. En er zijn prettiger dingen dan een versnellingsbak uithalen en terugplaatsen.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

Ja dat is geen fijn werk hé Benny.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

En je kan het niet uitstellen. Ik hoop dat ik nu voor enkele jaren probleemvrij ben van die versnellingsbak en koppeling.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

Ik hoop Benny, dat ik mijn druklager ook niet meer hoor, anders kan ik mijn versnellingsbak er ook afhalen. ik ben vandaag wat gaan toeren en ik hoor ze tot nu toe niet meer ik heb ze wel goed met spuitvet ingespoten in maart en dat is toch al effe geleden hé hopelijk blijft het goed.





grt harry de matra.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Fingers corssed
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by GODFRIED »

benny wrote: Mon Nov 08, 2021 9:31 am Er is nogal veel speling tussen de primaire as en het lager. Ik dacht echt dat het veel minder ging zijn, maar het was het enige wat er voor kon zorgen dat de bak niet tot stilstand kwam met ingedrukt koppelingspedaal. Wat ik ook gezien heb is dat de top van de vingers op de drukgroep niet allemaal mooi op dezelfde hoogte staan maar eigenlijk een schuin vlak vormen tov de drukgroep, wat volgens mij ook niet correct is. Wat heb ik daaruit geleerd. Mocht ik geweten hebben dat er een lager in het krukaseinde zat, zou ik die zeker vervangen hebben. Maar ik ging ervan uit dat het was zoals een 1.6, een lagerbus. Wat ik nog geleerd heb, is dat hoogstwaarschijnlijk die rinkeling van het druklager kwam door de schuine stand van de vingers op het koppelingshuis. Vandaar dat bij een kleine verplaatsing van het koppelingspedaal die rinkeling verdwenen was. Ik heb de oude koppeling gecontroleerd. De vingers van de drukgroep staan mooi op dezelfde hoogte en het is volgens mij een versterkte koppeling. Gelukkig was de koppelingsschijf nog ver van versleten. Simon-Auto verkoopt voor de Murena 2.2 en voor de 2.2S dezelfde koppeling terwijl Carjoy verschillende modellen verkoopt. Hoogstwaarschijnlijk een gewone en de andere een versterkte. Dingen om mee te nemen naar de toekomst en zaken die andere leden kunnen gebruiken om gelijkaardige problemen te voorkomen. Godfried, ik denk dat het vervangen van het lager altijd moet samengaan met de vervanging van de koppeling. Voor die paar euro moet je het niet laten. Maar die rinkeling was niet te voorkomen, want dat is volgens mij een fout aan de drukgroep.
Benny, het zijn deze tips die iemand anders veel ellende kan besparen. Toen ik de koppelingsgroep heb vervangen op mijn ex Murena S heb ik de koppelingsplaten met elkaar vergeleken en deze waren identiek ook het zelfde merk. Of ik dat lager toen heb vervangen weet ik niet meer. Het zou me verwonderen van niet. Als je het toch open hebt zou ik ook alles vervangen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Vandaag eerste ritje gedaan met de oude koppeling ingebouwd. De koppeling werkt perfect en de achteruitversnelling kan nu zonder gekraak geselecteerd worden. Wel zal ik moeten een stang om de versnellingspook van links naar rechts te bewegen moeten aanpassen. Ik kan zeer moeilijk de eerste en tweede versnelling selecteren. Het alsof ik de versnellingspook niet ver genoeg naar links kan trekken. Dat komt waarschijnlijk door het hefboompje die achteraan de versnellingsbak gemonteerd is. Ik zag dat de as los zat in de versnellingsbak. Het kantelstuk moet normaal los op de as draaien maar door corrosie zat het kantelstuk vast op de as en gebeurde de beweging door de as die rond zijn eigen schroefdraad draaide.Dat heb ik gemonteerd, gereinigd, ingevet en terug gemonteerd. De kans is groot dat de positie nu iets anders is. Een klein werkje voor morgen. Nog een tip: Wanneer je een versnellingsbak van een 2.2 uitneemt verwijder dan ook het kantelstuk dat de selectie-as van de versnellingsbak op en neer beweegt vooraleer de de bak uitneemt.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

Om goedte kunnen schakelen heb ik veel vervangen en nog wat aanpasing gedaan.
Beginmet alle kogelgewrichten.
Voor op de as bijhet draaipunt zit een bus die vaak spelingen vertoond.
Het haakse dingetje op de bak roest nog wel is vast. Daar kan je bronzen lagers voor krijgen.
Zit normaal plaqstic in.
Dan de buso p de bak waar de as in gaat.
Daar zit ook veel roest over het algemeen en is er speling.
In die bus heb il ook een bronzen bus gemonteerd zodat die weer nieuw aanvowlt.
Als de 1 moeilijk pakt kan dat ookaan de synchro van de 1e liggen.
Been there done that
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Herman, ik heb reeds een volledig haaks dingetje besteld. Voor de vervanging van de koppeling kon ik goed 1ste en 2de versnelling selecteren maar volgens mij staat de versnellingspook meer naar links dan voordien. Het is dus een kwestie van bijregelen. O ja, al de kogelgewrichten zijn enkele maanden geleden vernieuwd. Hou jullie op de hoogte.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Vandaag het stangetje bijgeregeld. Het is precies een pakje boter wanneer ik een versnelling selecteer. Zalig.
Vedrive
Posts: 265
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by Vedrive »

Mooi werk benny, de aanhouder wint. Uiteindelijk mooi opgelost met prima uitleg en advies.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

benny wrote: Tue Nov 09, 2021 10:33 pm Herman, ik heb reeds een volledig haaks dingetje besteld. Voor de vervanging van de koppeling kon ik goed 1ste en 2de versnelling selecteren maar volgens mij staat de versnellingspook meer naar links dan voordien. Het is dus een kwestie van bijregelen. O ja, al de kogelgewrichten zijn enkele maanden geleden vernieuwd. Hou jullie op de hoogte.
Ja dat was bij mij ook na vervanging.
Pook in neutraal stand zetten.
Dan afregelen tot de pook net zo veel naar links als rects kan duwen.
Verder heb ik op de vogende manier het stangenstelsel gemodificeert.
Dat maakt hekm bijna short shift en werkt geweldig goed zonder forceren.
Attachments
pook2.JPG
pook2.JPG (86.61 KiB) Viewed 2675 times
draaipunt2.JPG
draaipunt2.JPG (59.95 KiB) Viewed 2675 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Daar heb ik ook al aan gedacht. Op mijn Bagheera had ik dat gedaan. Maar wat ik op je onderste foto zie, maakt de verplaatsing van de pook links-rechts juist groter.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

benny wrote: Thu Nov 11, 2021 8:24 pm Daar heb ik ook al aan gedacht. Op mijn Bagheera had ik dat gedaan. Maar wat ik op je onderste foto zie, maakt de verplaatsing van de pook links-rechts juist groter.
Nee zeker niet een stuk korter juist.
Dit is het nieuwe draaipunt geworden.
Normaal zweeft dit wat en is nu fixed
De andere kant van het stangetjezit met een hard rubber vast ophet chassis.
De bout moet zo dicht mogelijk op het stangetje komen voor het beste resultaat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Herman, ik moet u gedeeltelijk gelijk geven. De bovenste foto resulteert in een kortere bewegen vooruit/achteruit van de pook maar de tweede foto zorgt voor een langere beweging links/rechts van de pook. Dat komt omdat je de eerste hefboom hebt ingekort. Door een kortere eerste hefboom van de mechanische overbrenging, moet je de pook verder naar links of rechts verplaatsen. Dat kan eenvoudig bewezen worden door de formule s=2πr(hoek/360). Als je de r verkleint, moet je een grotere hoek hebben voor dezelfde afstand s. Als je r vergroot heb je een kleinere hoek nodig voor een zelfde verplaatsing. Je moest dus dat hefboompje op de lange langse schakelstang verlengd hebben.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

Benny, er is geen vergelijk. De stang op dit punt hangt normaal vrij in de lucht. en beweegt ook van links naar rechts
zit dus niet vast daar. Die beweging zorgt voor een grotere hoek. Door hen vlak noven de stang met een draadstang aan het chassis te bevestigen fixeer je de stang op een vast punt. Het resultaat is bijna short shift bij de 2.2
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Waar heb je die aan het chassis vastgemaakt.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

Dit was de proefopstlling bij de 1.6Image

Later is daar ee nverbinding gemaakt met een rubber om vibratie in de pook te voorkomen.
k heb geen foto van de 2.2 oplossing maar die is vast gezet op de tussen verstevigingsplaat daar waar de stabilisator zit aan de stuurzijde
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply