Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by GODFRIED »

Ja, soms kan het tegenzitten. De volhouder wint. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Niet gaan bestaat niet, moeilijk gaan wel!
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Zondag weer zitten klooien aan die koppeling. Zelfs met een nieuwe circlip durft de werkingspomp losschieten. Uiteindelijk toch maar een nieuwe pomp besteld.
randha
Posts: 122
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by randha »

Dat heb ik ook gehad met die borgclip,ik heb toen maar de inhoud van de nwe cilinder overgezet in de oude die gelukkig nog goed aan de binnen kant was,zodoende kon ik de oude borgclip en cilinder weer gebruiken,let wel op de plaatsing ervan er zit een hoge en lage kant op de borgclip,probeer goed in te zien als het bekrachtigd word aan welke kant de meeste druk op de borgclip wordt uitgeoefend ,die kant zet je de hoge kant van de borgclip
Zo is die van van nu ook eindelijk lekvrij,en schiet de clip niet meer van de cilinder af
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Deze week mijn nieuwe circlipstang gaan halen. Vandaag goedgezind aan de klus begonnen. Wat raad je? Miserie. Ik kan met die nieuwe circlipstang de circlips net ver genoeg openen om hem over de pomp te schuiven. Niet te geloven. Uit pure armoede mijn oude circlipstang genomen en de 2 benen overgeplooid. Als het staal was, zou het afkraken, was het minderwaardig materieel, zouden de armen wel buigen. Wat raad je? Die benen buigen zonder af te breken. Een nieuwe poging en direct zit de circlips op de pomp. Toch nog iets goeds vandaag. Dankzij de ontluchtingspomp van Jules Maes ( waarvoor mijn oprechte dank) was alles al ontlucht. En bij de eerste poging gaat alles goed. Maar mijn zoon kan blijkbaar de Murena niet in achteruit selecteren zonder een beetje gekraak. Als ik dat doe, gaat alles goed. Het zal aan het handvat liggen zeker? Allez, we kunnen weer met de Murena rijden.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by talbotmatra »

Kleine tip om het kraken geheel te voorkomen; de bak eerst in zijn 1 zetten, en dan naar zijn achteruit.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by GODFRIED »

Gelukkig is het een hobby en staat er geen uurloon tegenover. Een mens moet soms geduld hebben. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Ah, ge weet het !!!!!
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

Als het nog kraakt dan is de slag te klein.
Zit er wel een master pomp op met diameter 20.64 mm.
Als je een 19 mm pomp zou hebben kun je dit hebben want pompt minder volume per slag
Er wordt nog wel is de verkeerde pomp gestuurd van de 1.6., en deze is 19mm. De 2.2 pomp is namelijk nagenoeg onvindbaar en kost indien vindbaar een vermogen 200 euro.
Ik gebruik een truc voor ontluchten die ook nog wel eens wil werken.
Bij nieuw systeem eerst wat olie in de leidingen trappen.
Daarnaontlucht op de standaard manier. ( slaaf, nippel dicht, Trappen, vasthouden, nippel open vasthouden, nippel dicht trappen, vasthouden, nippel open, nippel dicht. enz. Tot het pedaal genoeg weerstand onder vind cq de koppeling enigszins werkt.
Daarna zet ik de ontluchtnippel op de slaaf een zeer weinig open. Er zal af en toe een druppel uitkomen.De volgende dag zal de luchtbel verdwenen zijn (mits het verbindingsslngetje hoor genoeg ligt ).
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

De stuurpomp en de werkpomp zijn vervangen door nieuwe. Ze zijn beiden besteld bij Simon. Ik geloof niet dat die een verkeerde pomp zou opsturen. Mocht de stuurpomp een te kleine diameter hebben zou er niet volledig kunnen ontkoppeld worden en de wagen vooruitlopen in 1ste versnelling. Wanneer ik de 1ste versnelling selecteer kan ik de wagen met ingeduwde koppelingspedaal vooruit en achteruit manueel verplaatsen. Er wordt dus wel degelijk volledig ontkoppeld. Hetzelfde met de achteruitversnelling
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Ik ben zeker dat de koppelingsstuurpomp en -werkingspomp correct werken. We hebben de schakelstangen vervangen door nieuwe. Maar nog altijd geen goed resultaat. Niettegenstaande er vroeger een nieuwe koppeling geplaatst geweest is, blijft het probleem. Moeilijk in 1ste versnelling krijgen en een krakende achteruit. Ik begin te denken dat de koppeling het probleem is. Wanneer we proberen de wagen in 1ste de plaatsen, wil de wagen al in beweging komen met ingedrukt koppelingspedaal. Maar éénmaal in 1ste versnelling kan het koppelingspedaal gewoon losgelaten worden om te vertrekken. Met de wagen in versnelling kan die met ingedrukt koppelingspedaal vooruit en achteruit geduwd worden. Er is dus wel degelijk een ontkoppeling. De zoektocht is nog niet ten einde. We denken er nu aan om de versnellingsbak af te nemen. En verdomd zwaar en vervelend werk.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Iemand ervaring met de top van de primaire as die in de krukas schuift? Kan die op die plaats zo stroef lopen dat die de as niet vrij laat ronddraaien?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by GODFRIED »

Benny, volgens mij is dit niet normaal. Als je versnellingsbak vrij staat moet je aan de die as kunnen draaien. Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom je problemen hebt met schakelen. Heeft iemand een versnellingsbak liggen om eens aan die as te draaien? :wink:

Dat het niet eenvoudig is daar kan ik van meepraten.
Attachments
motor 2.2 uitbouw 9 [800x600 test tekening 2].jpg
motor 2.2 uitbouw 9 [800x600 test tekening 2].jpg (112.83 KiB) Viewed 3953 times
motor 2.2 uitbouw 11 [800x600 test tekening 2].jpg
motor 2.2 uitbouw 11 [800x600 test tekening 2].jpg (116.77 KiB) Viewed 3953 times
een_foto_met_de_remmen_erbij__medium__124 [800x600 test tekening 2].jpg
een_foto_met_de_remmen_erbij__medium__124 [800x600 test tekening 2].jpg (99.99 KiB) Viewed 3953 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

Is dat de zelfde als een 1.6 bak zo ja kan ik eens bij mij aan die as gaan draaien.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

In principe is dat dezelfde bak.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

Benny, ik heb hier twee versnellingsbaken van Murena en twee van Bagheera liggen en als ik die in vrij stand heb staan draaien de assen heel soepel rond ik hoop dat je daar wat aan hebt.






grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Bedankt, zal ik verder onderzoeken.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

Bij mijn 2.2 bak loopt die ook niet heel soepel. Vraag is hoevell kracht heb je nodig. Ik kan de as draaien maar moet wel iets kracht zette
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

Bij mijn 2.2 bak loopt die ook niet heel soepel. Vraag is hoevell kracht heb je nodig. Ik kan de as draaien maar moet wel iets kracht zette
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Nu, het schakelen is niet verbeterd. Wat er nu bijgekomen is, is dat na enkele kilometers er iets begint te rinkelen en het geluid gaat weg bij het minste induwen van het ontkoppelingspedaal. Denk dat het druklager zijn beste tijd gehad heeft, niettegenstaande dat het er 1 of 2 jaar geleden pas geplaatst is geweest. Er is nog werk aan de winkel.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

Benny, ik moet die van mijn Murena ook gaan vervangen die maakt ook af en toe een raar geluid het is veel werk hé.






grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Inderdaad veel werk. Ben aan het twijfelen of we de motor en bak gaan uitbouwen, of enkel de bak.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

Ik ga het pas in najaar doen Benny, wand ik rij nu toch meer met mijn Bagheera rond ik moet die nieuwe motor nog inrijden daarom.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

Het hoeft niet altijd de druklager te zijn. In de bak draait alles mee als je in neutraal staat. Kunne
n dus ook de lagers in de bak zijn
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Het geluid verdwijnt bij de minste aanraking van het onkoppelingspedaal. Vb: ik hou mijn voet tegen het ontkoppelingspedaal zoals een onderontwikkelde bestuurder zou doen en dan is het geluid weg. Dus, van zodra er druk komt op het druklager is het geluid weg.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

Ik heb daar eens kruipolie op de druklager gespoten en toen was het geluid zo goed als weg Herman. En als ik een paar km heb gereden dan hoor ik het bijna ook niet meer daarom denk ik dat het de druklager is.






grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

Als ik de onkoppelingspedaal indruk maak ze ook het meeste lawaai maar het gekste is ik heb het niet altijd dat vind ik zo raar.








grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

En hier is het juist omgekeerd. En de enige manier om te controleren is de versnellingsbak afnemen. Dikke shit..
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by hendrik »

Ja dat is me een kut werk maar het moet toch gebeuren hé Benny.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Met een potje ça-va-seul zal het zeker niet gaan.
Post Reply