Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

ik heb ee. 2.2 bak gereviseerd.
wat heb ik vervangen?
oliekering bij de koppelingskant.
Lager bij se koppelingskant. is SKF 620 weet niet meer .aar zat ooki mijn LG wasmachine
syncro 2e . andere synchros 1e 3e 4e 0.3mm afgehaald zodat weer maximaal meegaat. er past dan 1mm voelermaat tussen gandwiel en synchro. 5e waz Ok.
2e versnelling juiste tandwiel gepaatst zat er 1 in met de verkeerde schuining waardoor syncros van de 2e hooguit 8000 km meegingen. complete de drukroep met druklager. Moer van pook vervangen en nieuwe waterkering gemaakt van rubber. Als je het goed wil doen vervangoom de lagers bin xe 5e. Ik kon ze toen niet vinden maar vond ze dr matig uit zien. kopelings c ilinder beide vervangen.master en slave. Dif..olekeringen van SKF bidirectioneel. Kogels op de stang. asticpoom kog vervangen door stalen versie..
stangen stelsen gemodificeert.
Na al dit werk had kk ee. super schakelende bak. Hebanderen in de 2.2 laten rijden. en menstond. er versteld van dat het zo goed kan zijn
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Aan een versnellngsbak durf ik niet komen. Maar wat je hierboven schrijft, Herman, daar doe ik mijn petje voor af.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by GODFRIED »

Een versnellingsbak demonteren, reviseren! Niet onderschatten, dat kan tegenvallen. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by oetker »

ik ben atojd geneigd wat te proberen en uit te zoeken. Dat kost soms veel tijd em soms lukt dat niet. Het 2.2 carbuteur topic is er ook zo ene. dat heb ik na 2 jaar deze week succesvol af kunnen sluiten waarbij 1 lcarbu me iets tussen de 150 en 200 uur gekost heeft. Zal jet topic binnenkort afmaken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by matrafan »

Ik heb destijds de versnellingsbak van de bagheera zo dikwijls open en dicht gehad dat ik dat nu nog blindelings zou kunnen :lol: :lol:

Is wel maar een 4-bak dus dit is een stuk eenvoudiger als die van de Murena.

Ik heb nu wel een vlot schakelende bak eronder met een ingekorte versnellingspook.

Zelfs dit heeft geen invloed op het perfect schakelen.

Alleen deze van men zwarte bagheera moet ik bij gelegenheid nog eens demonteren.

Bij te snel terug schakelen naar 2-de vernelling durft die al eens geluid te geven. :evil: :evil:

Dat is voor deze winter misschien???
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by benny »

Ooit met een Bagheera gereden waarvan de 2de versnelling kraakte. Geloof het of niet, maar het was de achterste vertikale as van de bediening de versnellingen die zeer stroef werkte. Na het opnieuw smeren schakelde de bak weer zoals het hoorde en geen gekraak meer.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?

Post by matrafan »

benny wrote: Fri Nov 19, 2021 12:51 am Ooit met een Bagheera gereden waarvan de 2de versnelling kraakte. Geloof het of niet, maar het was de achterste vertikale as van de bediening de versnellingen die zeer stroef werkte. Na het opnieuw smeren schakelde de bak weer zoals het hoorde en geen gekraak meer.
Misschien eens eerst nazien.

Maar is destijds allemaal nagelopen, staat ondertussen toch alweer een aantal jaren stil dus het zou wel kunnen.

We zien wel. Bedankt voor de tip, bespaart misschien toch wel wat werk.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Post Reply