Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Een tijd terug kreeg ik moeilijkheden met de koppeling van de Murena. Na controle bleek de werkpomp aan de versnellingsbak te lekken. Bij verdere controle bleek ook de stuurpomp olie te lekken in het interieur. Beide pompen werden voorzien van een revisieset. Ze lekken geen olie maar na vele pogingen tot ontluchten werkt de koppeling nog altijd niet goed. De koppeling werkt nog altijd niet behoorlijk. De achteruit kan niet inschakelt worden zonder te kraken en ik voel dat de koppeling nog altijd contact maakt, want de auto blijft nog altijd achteruit rollen zonder dat het toerental zakt. De 1ste ne 2de versnelling zijn moeilijk te selecteren. Wat doe ik verkeerd?
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Benny ik zit met het zelfde probleem bij mijn Bagheera. Ik heb die pomp wat op de versnellingsbak zit ook moeten vernieuwen om dat die lekte en ik krijg ze ook niet goed ontlucht ik weet ook niet wat ik verkeert doe maar ik zal en moet het vinden.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Ik ontlucht deze altijd met aan de onderkant het ontluchtingsventiel te openen.
Vervolgens langs boven perslucht (max 0,5 bar) op het vatje zetten.
Heeft tot nog toe altijd gewerkt.
Als ik uw verhaal zo lees Benny moet ge ook eens kijken of de onderste pomp ver genoeg naar buiten duwt.
Ik heb destijds een regelbare vijs geplaatst zodat ik wat minder speling kom nemen.
Hierdoor wordt de koppeling iets verder ingedrukt.
Veel succes.
Vervolgens langs boven perslucht (max 0,5 bar) op het vatje zetten.
Heeft tot nog toe altijd gewerkt.
Als ik uw verhaal zo lees Benny moet ge ook eens kijken of de onderste pomp ver genoeg naar buiten duwt.
Ik heb destijds een regelbare vijs geplaatst zodat ik wat minder speling kom nemen.
Hierdoor wordt de koppeling iets verder ingedrukt.
Veel succes.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Jos, zo heb ik het ook gedaan gelijk jij het zegt maar toch lukt mij het niet zo goed.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Hoe en waar heb je die regelvijs geplaatst?
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Op de onderstaande foto is duidelijk waar ik de regelvijs geplaatst heb ( Is geen recente foto maar van hoe ik destijds men bagheera gevonden heb.)
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Ge moet dit wel een tijdje laten lopen en ook erop letten bij de 'bagheera' (murena ???) dat de leiding tussen reservoir en hoofdcilinder geen luchtbel bevat.
Deze hangt nogal eens door waarmee een luchtbel in het onderste gedeelte blijft staan waardoor ge niet voldoende druk op het systeem kunt zetten.
Veel succes.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Ik ga deze week verder doen Jos, het moet wel lukken hé. Een paar jaar geleden heb ik bij de Murena ook een nieuwe gezet en dat ging toen goed.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Ik heb een nieuwe pomp besteld. Het is alsof er te weinig debiet is van de stuurpomp naar de werkpomp. De kans bestaat dat ik een rubber heb beschadigd tijdens het schuiven over de cilinder want het ging verschrikkelijk moeilijk zelf met een beetje olie om beter over de cilinder te glijden. Ik hou jullie op de hoogte.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Er werden koppelingspompen ( Bagheera, Simca 1100) geleverd met een regelschroef op. Ik dacht dat er op mijn bagheera ook zo één zit.
Maar als het debiet te weinig is kun je dit ook met een regelschroef niet oplossen. Benny, waarschijnlijk heb je de verkeerde revisie set gehad met een verkeerde dichting. Succes.
Ook zijn de hoofdkoppelingspompen Bagheera en Murena 2.2 niet identiek. De 2.2 heeft een iets grotere diameter.
Maar als het debiet te weinig is kun je dit ook met een regelschroef niet oplossen. Benny, waarschijnlijk heb je de verkeerde revisie set gehad met een verkeerde dichting. Succes.

- Attachments
-
- koppelingspomp.JPG (38.34 KiB) Viewed 9848 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Ja Godfried, daarom dat ik geduveld ben. Als ik mij niet vergis, heb ik nog zo'n pomp liggen voor een Bagheera ( maar wel de latere versie met de niet-regelbare staaf) En ik kreeg de cilinder met de nieuwe dichtingen zeer moeilijk in de pomp. Misschien dat er daardoor ook kans was op het beschadigen van de nieuwe rubbers. Ik hou jullie op de hoogte.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Ik heb gewoon alles vervangen en toe. werkte het goed op de 2.2..
De hoofdpomp moet 20.64 mm diameter hebben.
Die van een 1600 zojn 19mm
Wat ook wel is een pronle kan zijn is de zwarte bedien hevel in de bak die de pomp moet wegdrukken.
Kan krom zijn
De hoofdpomp moet 20.64 mm diameter hebben.
Die van een 1600 zojn 19mm
Wat ook wel is een pronle kan zijn is de zwarte bedien hevel in de bak die de pomp moet wegdrukken.
Kan krom zijn
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
We gaan morgen de pomp plaatsen. We houden jullie op de hoogte
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Gisteren de nieuwe stuurpomp geplaatst en er is niks veranderd. Nog altijd blijft de koppeling plakken en kan achteruit niet geselecteerd worden zonder tandgeknars. De ontluchtingsnippel van de werkingspomp zit onder 45° en misschien dat er in de werkingspomp zo nog een beetje lucht zit. Het probleem is dat wanneer de ontluchtingsnippel volledig naar boven staat hij zo goed als tegen de olieniveausensor aanzit, of moet dat zo? Het is nog altijd de originele werkingspomp met een nieuwe cilinder met rubber. Het enige verschil is dat die niet gelijk is aan de originele maar dat mag geen verschil maken in de sturing en de slaglengte van de pomp.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Hoi Benny,
Zie op onderstaande foto hoe bij mijn Bagheera II de ontluchtingsnippel gemonteerd is:
Zie op onderstaande foto hoe bij mijn Bagheera II de ontluchtingsnippel gemonteerd is:
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Ik ga morgen proberen de werkpomp de draaien zodat de ontluchting bovenaan staat. De werkpomp van een 2.2 kan ronddraaien.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Een beetje lucht in de leiding of pomp kan een groot verschil maken. Als de ontluchtingsnippel onder staat kun je niet goed ontluchten er zal een luchtbel blijven hangen in de pomp.
Succes.
Succes.

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
OP 1 van de bouten zit een beugel die het draaien verhinderd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
De werkingspomp zit niet vast met een bout. Die wordt enkel op zijn plaats gehouden door een circlip.
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Klopt niet, er zit daar wel degelijk een vorkje om het einde die het draaien verhinderd.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Zal ik een bekijken. Dan zit de ontluchtingsnippel niet helemaal bovenaan, maar een klein beetje uit het center.
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Op de onderdeel tekening staat de ontluchtingsnippel geheel naar onderen ingetekend.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Ik heb net het hele fotobestand doorlopen en in het wph boek nageocht incl onderdelemboek maar kan het niet vinden.
Het is inderdaad een soort vorkje cq beugeltje dat de pomp op zin plats houdt.
Ik heb de 2,2 niet voorhanden om even een foto te trekken.
Het is inderdaad een soort vorkje cq beugeltje dat de pomp op zin plats houdt.
Ik heb de 2,2 niet voorhanden om even een foto te trekken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 348
- Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
- Location: Buurt van Antwerpen
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Benny,
nagezien? Toch geen heel klein beetje "lekkende" oudere darm (of aansluiting op remreservoir heel klein beetje afgebroken maar niet zichtbaar) tussen remvloeistofvat en koppelingspomp?
Je kan dat moeilijk zien omdat deze aansluiting tegen de achterwand zit. Bij mij is daar het "teutje" ooit afgebroken met het nodige gevolg:
nieuw remvloeistofvatje geplaatst en nieuwe darm tussen koppelingcylinder en alles dan opnieuw ontlucht, alles dan pas terug normaal.
veel succes en blijf gezond.
Guido
nagezien? Toch geen heel klein beetje "lekkende" oudere darm (of aansluiting op remreservoir heel klein beetje afgebroken maar niet zichtbaar) tussen remvloeistofvat en koppelingspomp?
Je kan dat moeilijk zien omdat deze aansluiting tegen de achterwand zit. Bij mij is daar het "teutje" ooit afgebroken met het nodige gevolg:
nieuw remvloeistofvatje geplaatst en nieuwe darm tussen koppelingcylinder en alles dan opnieuw ontlucht, alles dan pas terug normaal.
veel succes en blijf gezond.
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Ik had in het verleden ook last van dat luchtbellertje ind e leiding tussen de 2 vaatjes.
Ik heb dat opgelost door dede koppeling een eigen vaatje te geven en de leiding daartusen te laten vervallen.
Aangezien er weinig ruimte is tussen pomp en boven deksel is moest het vaatje kleiner worden.
Deze is van een motorfiets.
Ik heb er 3 verschilend eop gehad en deze paste maar net,

Luchtbel kwijt.
Ik heb dat opgelost door dede koppeling een eigen vaatje te geven en de leiding daartusen te laten vervallen.
Aangezien er weinig ruimte is tussen pomp en boven deksel is moest het vaatje kleiner worden.
Deze is van een motorfiets.
Ik heb er 3 verschilend eop gehad en deze paste maar net,
Luchtbel kwijt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Vandaag 4 uur bezig geweest aan dat verdomd geval. Meerdere keren ontlucht, de oude zuiger geprobeerd maar dan de nieuwe er terug in. Nu is er verbetering. Het is net niet goed genoeg, maar de 1ste versnelling kan terug geselecteerd worden en de achteruit kan geselecteerd worden maar soms durft het nog eens kraken. Maar nu speelt die circlip met ons voeten. De pomp durft uit zijn houder te schieten wegens het uitzetten van de circlip door de tegendruk van de koppeling. We geen kijken voor een nieuwe circlip. Waar de ontluchtingsnippel zit is er een uitsparing in de versnellingsbak waar de ontluchtingsnipper in past, maar eigenlijk kan de pomp ronddraaien behalve als de ontluchtingsnippel mooi rechtop staat. Weet er iemand of het koppelingssysteem kan ontlucht worden met een ontluchtingspomp?
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Ik denk niet dat je op een andere manier moet gaan ontluchten er is iets mis en dat moet je vinden. Als alles in orde is is ontluchten geen probleem.
Succes.
Succes.

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Quote Benny
Maar nu speelt die circlip met ons voeten. De pomp durft uit zijn houder te schieten wegens het uitzetten van de circlip door de tegendruk van de koppeling.
==========================================================================================================
De Circlip gaf bij ook problemen.
De nieuwe koppelingcylinder hebben een iets dunnere groef en daardoor kan die er uitschieten.
Gebeurde bij mij gelijk na vervanging al.
Ik heb de de gleuf iets verdiept met een vijltje en toen ws het OK.
Maar nu speelt die circlip met ons voeten. De pomp durft uit zijn houder te schieten wegens het uitzetten van de circlip door de tegendruk van de koppeling.
==========================================================================================================
De Circlip gaf bij ook problemen.
De nieuwe koppelingcylinder hebben een iets dunnere groef en daardoor kan die er uitschieten.
Gebeurde bij mij gelijk na vervanging al.
Ik heb de de gleuf iets verdiept met een vijltje en toen ws het OK.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Vandaag de nieuwe set circlips ontvangen. We kunnen zaterdag weer aan de slag.
-
- Posts: 129
- Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
- Location: nederland--rotterdam
Re: Koppeling 2.2: Wat doe ik verkeerd?
Ik heb hetzelfde gehad,
Combinatie van factoren.
1:de alminium cilinder waarop het nieuwe rubber wordt gemonteerd had een lichte beschadiging waardoor het weer begon te lekken,druk vloeit weg.een.miniscuul beschadiging is destraseus.
Dus nieuw rubber had geen effect,cilinder vervangen en nw rubber.
En let vooral op roest en beschadigingen binnen in de cilinderwand,gaat ook op lekken.
2:de plastic leiding was bij de aansluiting bijna plat geknepen,aan weers kanten stukje afgesneden en het koperen buisje weer terug induwen
Dit vergrote de straal tijdens het ontluchten.
Voorheen was het maar een dun straaltje.
Je hoorde duidelijk meer druk door het voorste cllilinder tijdens pompen/ontluchten.
3 gebruik juiste remvloeistof dot 4
4:de achterste cilinder kan eingelijk maar op 1 manier verder het huis in geduwd worden voor vergrendeling.
Met de borgveer
5: voor.ontluchting heb ik een slangetje met een fiets ventiel gebruikt,die tijdens ontluchten wel vloeistof doorlaat maar niet retour met luchtbellen.en ventiel in een cola fles geplaats om vloeistof op te vangen
Zo kon de achterste cilinder ontluchting nippel 180 graden geplaats worden,met slangetje en fiets ventiel erop, en pompen maar
5,door het een doorzichtige slang te gebruiken zag ik hoeveel luchtbellen in het vloeistof zat.na paar keer pompen liet ik het zo staan dat de lucht via ventiel wegging,en vast draaien en pompen daarna weer nippel open tot dat de luchtbellen steeds minder werden
En waneer er aleen.remvloeistof zonder luchtbellen waarneembaar is in het doorzichtige plastic slang.
Daarna een laast ontluchting uitvoeren.
6:na dit zo een paardagen gelaten kijken of het druk er nog was.na 2 dagen geen druk meer.
Er bleek druppels te hangen bij de achterste cilinder terwijl die compleet nieuw is.
De.nieuwe ontuchtingsnippel had niet de juiste draad gemaakt in de cilinder waardoor het langzaam druppelde Dit goed vast aangedraaid en sinddien compleet lekvrij
En constant op druk
Combinatie van factoren.
1:de alminium cilinder waarop het nieuwe rubber wordt gemonteerd had een lichte beschadiging waardoor het weer begon te lekken,druk vloeit weg.een.miniscuul beschadiging is destraseus.
Dus nieuw rubber had geen effect,cilinder vervangen en nw rubber.
En let vooral op roest en beschadigingen binnen in de cilinderwand,gaat ook op lekken.
2:de plastic leiding was bij de aansluiting bijna plat geknepen,aan weers kanten stukje afgesneden en het koperen buisje weer terug induwen
Dit vergrote de straal tijdens het ontluchten.
Voorheen was het maar een dun straaltje.
Je hoorde duidelijk meer druk door het voorste cllilinder tijdens pompen/ontluchten.
3 gebruik juiste remvloeistof dot 4
4:de achterste cilinder kan eingelijk maar op 1 manier verder het huis in geduwd worden voor vergrendeling.
Met de borgveer
5: voor.ontluchting heb ik een slangetje met een fiets ventiel gebruikt,die tijdens ontluchten wel vloeistof doorlaat maar niet retour met luchtbellen.en ventiel in een cola fles geplaats om vloeistof op te vangen
Zo kon de achterste cilinder ontluchting nippel 180 graden geplaats worden,met slangetje en fiets ventiel erop, en pompen maar
5,door het een doorzichtige slang te gebruiken zag ik hoeveel luchtbellen in het vloeistof zat.na paar keer pompen liet ik het zo staan dat de lucht via ventiel wegging,en vast draaien en pompen daarna weer nippel open tot dat de luchtbellen steeds minder werden
En waneer er aleen.remvloeistof zonder luchtbellen waarneembaar is in het doorzichtige plastic slang.
Daarna een laast ontluchting uitvoeren.
6:na dit zo een paardagen gelaten kijken of het druk er nog was.na 2 dagen geen druk meer.
Er bleek druppels te hangen bij de achterste cilinder terwijl die compleet nieuw is.
De.nieuwe ontuchtingsnippel had niet de juiste draad gemaakt in de cilinder waardoor het langzaam druppelde Dit goed vast aangedraaid en sinddien compleet lekvrij
En constant op druk
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 
Talbot matra murena 3.0v6
Matra simca bagheera S

Talbot matra murena 3.0v6

Matra simca bagheera S
