Page 1 of 1

Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Posted: Sun May 31, 2020 4:01 pm
by MatraMurena.nl
Ik las het volgende document (aanrader bij het werken aan de remmen):

http://www.matraclub.org.uk/pdf/Brakes.pdf

In dit document valt mij echter op dat op pagina 13 wordt gesproken over de metalen knop die meestal aan een zijde van iedere remblok zit.
Deze zou bij alle/vrijwel alle leveranciers aan de verkeerde kant gemonteerd zijn.

Volgens de schrijver van dit document is het een slijtindicator van een zacht metaal en behoort deze te zitten aan de binnenzijde (schijfkant).
Deze zou in contact met de remschijf een geluid maken en de schijf niet beschadigen (wegens het zachtere metaal).
Ik heb gemeten en de dikte lijkt net iets hoger te zijn dan de minimale toelaatbare dikte van de blokken. Het lijkt dus een geloofwaardig verhaal. Ik twijfel echter wel. Monteren aan de anders zijde gaat overigens wel prima. Ze zijn er relatief makkelijk uit te tikken en weer terug te plaatsen aan de anders zijde.

Wat weten jullie hierover? Klopt dit? Zo niet, wat is het doel van deze knop die ook op onderstaande foto te zien is:
Image

Ik ben erg benieuwd aangezien ik nu rondom de remmen aan het reviseren ben en mijn TRW GDB172 en GDB149 remblokken deze knoppen ook hebben aan de buitenzijde.

Re: Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Posted: Sun May 31, 2020 8:53 pm
by talbotmatra
Origineel hoorde die onderdelen niet aanwezig te zijn.

Je kunt ze gerust uit het blokje tikken en weglaten. De remmen zijn voorzien van een elektronische slijtindicator, de metalen indicator is voor wagens die dit niet hebben.

Re: Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Posted: Sun May 31, 2020 9:37 pm
by pete speed
de slijtindicator wordt in het gaatje van de binnenste blok gedrukt, zodat het kunststof weg kan slijpen en demetalenkern contact (aarde) maakt met de schijf, waardoor het waarschuwingslampje op het dashboard lgaat branden.
Aan de slijtindicator hangt een kabeltje met stekker die op het betreffende deel van de kabelboom aangesloten wordt.
Het ronde plaatje op de remblok kun je er gewoon uit tikken met een dreveltje.

achterkant blokken en schuiven goed met kopervet invetten, idem handremkabel met lithiumvet.

Re: Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Posted: Wed Jun 03, 2020 2:49 pm
by MatraMurena.nl
talbotmatra wrote: Sun May 31, 2020 8:53 pm Origineel hoorde die onderdelen niet aanwezig te zijn.

Je kunt ze gerust uit het blokje tikken en weglaten. De remmen zijn voorzien van een elektronische slijtindicator, de metalen indicator is voor wagens die dit niet hebben.
Ik ben ze niet van plan weg te laten omdat ik geen electronische slijtindicator heb (ooit door iemand draden afgeknipt? of is dit af fabriek bij de 1.6?)

Maar de platte metalen "knopen" zijn dus wel slijtindicatoren die gaan piepen bij contact? Of zit de schrijver van het document die dit zo beschrijft ernaast?

Re: Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Posted: Wed Jun 03, 2020 6:35 pm
by talbotmatra
Het zal inderdaad geluid maken en een gelige band over de remschijf trekken.

De draad zal wel afgeknipt zijn, alle Murena's hebben deze draad.

Re: Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Posted: Wed Jun 03, 2020 7:26 pm
by oetker
De voorste blokken zaten bij mij via die knoppen wel aangesloten(Uit mijn hoofd aan de binnenzijde).
Deze draadjes zijn aangesloten op de draad van het rempotje.
Is het niveau te laag gaat het lampje branden maar hetzelfde lampje gaat ook branden bij een vesleten blok