Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Post by MatraMurena.nl »

Ik las het volgende document (aanrader bij het werken aan de remmen):

http://www.matraclub.org.uk/pdf/Brakes.pdf

In dit document valt mij echter op dat op pagina 13 wordt gesproken over de metalen knop die meestal aan een zijde van iedere remblok zit.
Deze zou bij alle/vrijwel alle leveranciers aan de verkeerde kant gemonteerd zijn.

Volgens de schrijver van dit document is het een slijtindicator van een zacht metaal en behoort deze te zitten aan de binnenzijde (schijfkant).
Deze zou in contact met de remschijf een geluid maken en de schijf niet beschadigen (wegens het zachtere metaal).
Ik heb gemeten en de dikte lijkt net iets hoger te zijn dan de minimale toelaatbare dikte van de blokken. Het lijkt dus een geloofwaardig verhaal. Ik twijfel echter wel. Monteren aan de anders zijde gaat overigens wel prima. Ze zijn er relatief makkelijk uit te tikken en weer terug te plaatsen aan de anders zijde.

Wat weten jullie hierover? Klopt dit? Zo niet, wat is het doel van deze knop die ook op onderstaande foto te zien is:
Image

Ik ben erg benieuwd aangezien ik nu rondom de remmen aan het reviseren ben en mijn TRW GDB172 en GDB149 remblokken deze knoppen ook hebben aan de buitenzijde.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Post by talbotmatra »

Origineel hoorde die onderdelen niet aanwezig te zijn.

Je kunt ze gerust uit het blokje tikken en weglaten. De remmen zijn voorzien van een elektronische slijtindicator, de metalen indicator is voor wagens die dit niet hebben.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Post by pete speed »

de slijtindicator wordt in het gaatje van de binnenste blok gedrukt, zodat het kunststof weg kan slijpen en demetalenkern contact (aarde) maakt met de schijf, waardoor het waarschuwingslampje op het dashboard lgaat branden.
Aan de slijtindicator hangt een kabeltje met stekker die op het betreffende deel van de kabelboom aangesloten wordt.
Het ronde plaatje op de remblok kun je er gewoon uit tikken met een dreveltje.

achterkant blokken en schuiven goed met kopervet invetten, idem handremkabel met lithiumvet.
The Pete
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Post by MatraMurena.nl »

talbotmatra wrote: Sun May 31, 2020 8:53 pm Origineel hoorde die onderdelen niet aanwezig te zijn.

Je kunt ze gerust uit het blokje tikken en weglaten. De remmen zijn voorzien van een elektronische slijtindicator, de metalen indicator is voor wagens die dit niet hebben.
Ik ben ze niet van plan weg te laten omdat ik geen electronische slijtindicator heb (ooit door iemand draden afgeknipt? of is dit af fabriek bij de 1.6?)

Maar de platte metalen "knopen" zijn dus wel slijtindicatoren die gaan piepen bij contact? Of zit de schrijver van het document die dit zo beschrijft ernaast?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Post by talbotmatra »

Het zal inderdaad geluid maken en een gelige band over de remschijf trekken.

De draad zal wel afgeknipt zijn, alle Murena's hebben deze draad.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Metalen knop op remblokken aan de verkeerde kant?

Post by oetker »

De voorste blokken zaten bij mij via die knoppen wel aangesloten(Uit mijn hoofd aan de binnenzijde).
Deze draadjes zijn aangesloten op de draad van het rempotje.
Is het niveau te laag gaat het lampje branden maar hetzelfde lampje gaat ook branden bij een vesleten blok
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply