Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb sinds kort een piepend wiel rechts achter. Reden is dat de remblokken te strak tegen de remschijf slepen.

Nu was mijn vermoeden corrosie tussen het cilinderhuis en de klauw. Echter is dit niet het geval.
Wat blijkt wel: Het indraaien van de cilinder zelf gaat zeer moeilijk. Of nog beter gezegd: Een tang is nodig waar behoorlijke klemkracht op gezet moet worden met mijn hand. Er lijkt mij dus iets mis in het mechaniek van de klauw.

Waar moet ik het zoeken. Is er iets defect, zo ja? Wat moet ik vervangen?

Ik zie jullie advies graag tegemoet voordat ik de boel loshaal.

P.S. Hebben jullie nog een goed adres voor revisiedelen van de remklauwen achter?
Dus de rubbers, cilinder en eventueel andere delen?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by pete speed »

zo te horen is de remzuiger onrond geworden, waardoor deze niet meer glad in de cilinder kan bewegen. Dit gebeurt als men met slepende remmen blijft rijden, waardoor de hele klauw zeer heet wordt en vervormt. Veel Murena's rijden daarom ook met door remstof vervuilde wielen rond, een duidelijke indicatie, dat de remmen blijven hangen.

C & C Parts in Baarlo kent deze remklauwen goed, kan revisiesets leveren, net zoals Verhulst of Carjoy, en kan ze ook reviseren.

ik haal ze zelf elke 2-3 jaar uit elkaar, en maak ze goed schoon, afdichting controleren en kopervet op de schuiven en de achterkanten van de remblokken, dan blijven ze heel lang goed functioneren..
The Pete
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by MatraMurena.nl »

Top. dank voor het antwoord.

Het begon te piepen nadat ik 13 maart op zandvoort heb gereden. Dus toen is het probleem er mogelijk al iets geweest en heeft de hitte van het harde remmen de laatste zet gegeven.

Ik ga uit voorzorg beide klauwen voorzien van een nieuwe zuiger en rubbers.
Franzose.de heeft de zuigers voor 25 euro en de rubbers voor 13.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Matra69
Posts: 79
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by Matra69 »

Ik heb pas hetzelfde probleem gehad met mijn Peugeot 304S cabrio, zuiger linksvoor zat totaal vast. Klauw eraf gehaald (blokken eruit moeten kloppen...) en ze uiteen gehaald en toen zag ik dat er binnenin achter de zuiger allemaal smurrie zat, waarschijnlijk rubber van de flexibele leiding. Alles goed prpoper gemaakt en gespoeld, nieuwe dichtingen erin en ze remt weer zoals nieuw. :D
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by murena81 »

Als je geen corrosie vind tussen je zuiger en cylinder dan gaat het volgende op.

De zuiger zal niet zo snel onrond worden, de cilinder wel.

De cilinder is gemaakt van aluminium, en zit in twee T gleuven in de stalen beugel.
In deze gleuven onstaat corrosie, en corrosie zet uit waardoor de cilinder ovaal gedrukt wordt.
Daardoor zal uiteindelijk de zuiger gaan klemmen.

Je zult de cilinder uit de gleuven moeten zien te krijgen en de corrosie verwijderen, dan is het problem weg.
Capture.JPG
Capture.JPG (26.3 KiB) Viewed 6518 times
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by oetker »

Het is ook mogelijk dat de boel te heet wordt.
Je rijdt immers met veel meer power dan normaal.
De remmen zullen dus heter worden en zeker na een aantal ronden op het circuit.
Als het probleem niet met de corrosie verwijdering tusen klauw en cilider is opgelost,dan is de klauw vermoedelijk vervormd.
Als de zaak teveel klemt kan je al oplossing nog wat ruimte maken met een vijl maar dat is niet volgens het boekje.
Haal eerst de cilinder er uit en leg hem 2 dagen appart.
De klemming van de zuiger moet dan minder worden.
De vervorming hersteld zich normaal gesproken enigszins.
Welke remblokken houden zich het best op het circuit?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by MatraMurena.nl »

Even een kleine update voor de mensen die ook de remmen willen reviseren.
Ik heb revisiesetjes voor de remklauwen voor een achter besteld. Dit zijn de volgende.

Voorzijde de A.B.S. 57279. Deze is prima. Alles wat nodig is zit erin. Op sommige sites zijn deze voor een tientje te vinden.

Achterzijde heb ik de Frenkit 245935 redelijk goedkoop kunnen verkrijgen (16 of 17 euro). Maar lijkt over het algemeen niet overal goed leverbaar.
Bij deze set is de kleine ontluchtingsnippel die op de bout van de remslang zit niet aanwezig en is de nippel voor de onderzijde van het verkeerde draad (volgens mij heeft de bagheera dit smallere draad wel op de remklauw). Ook is het rubberen stofkapje voor de zuiger niet juist. Ik heb hem er wel opgekregen maar het is nog maar de vraag of deze blijft zitten op termijn.
De set heeft wel de juiste o ringen en de juiste zuiger.
Deze set heeft overigens geen rubberen kap voor het handremmechaniek (had ik ook niet nodig).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote: Mon May 11, 2020 9:48 pm Welke remblokken houden zich het best op het circuit?
Op het circuit heb ik A.B.S. en TRW gebruikt.

Bij A.B.S. verdween het remmateriaal als sneeuw voor de zon. Tevens merkte is erg veel fading door waarschijnlijk het uitgassen van de blokken.
Ben erg ontevreden dus en gebruik ze niet meer.
(de remschijven van A.B.S. gebruik ik overigens wel naar tevredenheid).

Nu gebruik ik TRW GDB172 en TRW GDB149. Deze blokken stap ik niet meer van af denk ik.
Remmen erg goed. Je merkt bij rijden op het circuit dat ze wel wat (ik denk) verglazing vertonen maar dit merkt je eigenlijk pas achteraf als je weer de openbare weg op gaat. Na wat kilometers op de openbare weg is dit ook weer verdwenen.

De TRW blokken slijten ook veel en veel minder. Voorlopig een blijvertje dus.

Edit: GDB148 heb ik achter op de auto gehad op het circuit. Dit is echter niet de juiste remblok (wordt vaak wel op websites aangegeven). Deze heeft de nok niet voor de gleuf van de cilinder. De GDB149 ga ik nu plaatsen en is de juiste. Ik verwacht niet dat er echt verschil zal zijn tussen het remmen van de twee blokken.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Matra69
Posts: 79
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by Matra69 »

Ik heb hetzelfde probleem gehad in mijn Peugeot 304S cabrio, rem zat muurvast, klauw los gemaakt en met een tang de blokken eruit getrokken. Daarna de 2 klauwdelen uit elkaar gedraaid (4 bouten los draaien) en toen met perslucht en zachtjes kloppen op de zuiger met een rubberhamer, de zuiger toch los gekregen. Binnenin zat een zwarte smurrie die denk ik kwam van de flexibele rubber remleiding die van binnenuit verteerd/verduurt was en waarschijnlijk tussen zuiger en zuigerwand zat waardoor alles vast zat. Alles mooi proper gemaakt met remmenreiniger, zuiger kon ik nog gebruiken want die was krasvrij, zuigerwand was ook krasvrij, nieuwe rubberen dichtingen in de klauw gezet, nieuwe rubberen remleiding, remvloeistof volledig afgelaten, systeem gespoeld en nieuwe remvloeistof erin gedaan en ze remt weer als nieuw. :D
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by MatraMurena.nl »

Dat probleem zal het niet zijn. Ik heb cunifer remleidingen met teflon staalomvlochten slangen. De klauw ga ik in deze dagen losmaken ( de laatste van de 4). Jullie horen het nog wel.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by oetker »

MatraMurena.nl wrote: Sun May 31, 2020 4:14 pm Achterzijde heb ik de Frenkit 245935 redelijk goedkoop kunnen verkrijgen (16 of 17 euro). Maar lijkt over het algemeen niet overal goed leverbaar.
Bij deze set is de kleine ontluchtingsnippel die op de bout van de remslang zit niet aanwezig en is de nippel voor de onderzijde van het verkeerde draad (volgens mij heeft de bagheera dit smallere draad wel op de remklauw). Ook is het rubberen stofkapje voor de zuiger niet juist. Ik heb hem er wel opgekregen maar het is nog maar de vraag of deze blijft zitten op termijn.
De set heeft wel de juiste o ringen en de juiste zuiger.
Bij die setjes zit toch geen remzuiger?
Ik heb die kitjes van Frenkit ook maar inderdaad is de passing van het afdichtrubber een beetje vaag.
Zat geen zuiger bij maar ook een ander nummer.
Image

Quote Laurens
Edit: GDB148 heb ik achter op de auto gehad op het circuit.
Mist de nok.

Ook zondernok wel te doen.
De zuiger verdraaid niet gauw als eenmaal gemonteerd.
De nok is er zelf ook wel op te creëren door middel van een klein boutje met 6 kant te tappen in het ijzer van de blokken.

Probleem nu opgelost?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by MatraMurena.nl »

Frenkit heeft de setjes met of zonder zuiger. Ook is de zuiger los als setje opgenomen in hun catalogus.
Zie onderaan op de volgende pagina:

https://www.frenkit.es/ru/catalogo/cata ... ine/245935

ik heb de complete setjes besteld en ook de 245029 (enkel de rubbers)
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb de remklauw uit elkaar gehaald en met nieuw spul voorzien. Werkt weer naar behoren.

Wat ik weet is dat de zuiger niet ovaal was. Deze kreeg net zo makkelijk weer geplaatst als de nieuwe zuiger.

Het probleem heb ik niet helemaal kunnen bepalen. Het is een van de twee volgende of een combinatie:
-Oxidatie/groefjes in de rand (buitenkant rubber).
-Een scheurtje die ik na demontage bemerkte in de buitenkant (groefkant) van de afdichting.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Wat is er defect in mijn remklauw rechts achter?

Post by benny »

Wij hebben ook dat probleem gehad met de 1.6. De gleuf gereiningd en alles werkte weer zoals het hoorde.
Post Reply