Zwaar sturen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Zwaar sturen

Post by benny »

Hebben jullie ook voor dat het sturen zwaarder wordt met de koude? Alsof het vet in het stuurhuis veel dikker wordt en zo het sturen zwaarder maakt.
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Zwaar sturen

Post by matrafan »

Ben midden vorige week en begin deze week naar de keuring gereden (+/- 22km enkel) en eigenlijk niks aan de stuurinrichting gewaar geworden.

Stuurde als vanouds bij dat ik nieuwe bredere banden voorop gelegd heb.

Misschien wat veel vet in het stuurhuis gedaan??

Of oude rubber hoezen die hard geworden zijn?
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Zwaar sturen

Post by hendrik »

Die van mij sturen ook alle twee goed ook met deze koude geen verschil met de zomer. Wel het schakelen gaat wat zwaarder tot dat ik een paar km heb gereden.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Zwaar sturen

Post by oetker »

benny wrote: Fri Jan 24, 2020 5:42 pm Hebben jullie ook voor dat het sturen zwaarder wordt met de koude? Alsof het vet in het stuurhuis veel dikker wordt en zo het sturen zwaarder maakt.
Is het stuurhuis al is met nieuw vet gedaan?
Druktaats niet te strak?
Ook als de fusekogels uitslijten kan dat zwaarder sturen tot gevolg hebben.
De auto zoekt dan ook.
Bij richard hebben we gehad dat de stuurkogels zowat geheel vast gerot zaten nb, waren nieuwe
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Zwaar sturen

Post by benny »

Alle fusekogels zijn vernieuwd. Dat was ook mijn eerste gedacht. Geen resultaat. Dan de rubbers op het uiteinde afgenomen en gezien dat er van vet niet veel sprake meer was. Erger nog, er zat water in, maar gelukkig was er van sprake roest geen sprake. Water laten uitdrogen en nieuw vet op de tandlat gedaan. Er was verbetering maar nog niet zoals het moest. Rond de rechtuit stand is het goed maar een klein beetje meer draaien aan het stuur en het gaat allemaal weer stugger. Ik heb wel schrik om het stuk onderaan het stuurhuis om de druktaats te controleren af te nemen want ik heb daar slechte ervaringen mee. Ik kreeg het nog nooit los zonder te beschadigen.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Zwaar sturen

Post by Richard »

idd ik had toen nw kogels voor verbetering , werd alleen maar slechter, toen de oude maar weer teruggezet.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Zwaar sturen

Post by benny »

Het probleem is opgelost. Het viel mij vandaag op dat het probleem zich om de kwart toer zich voordeed. Mijn hersencellen aan het werk gezet en gewerkt volgens eliminatie en kwam tot de conclusie dat het een kruisgewricht moest zijn. Heb dan het kruisgewricht boven het stuurhuis, want dat was de meest logische van de 2 omdat het zich buiten de auto bevindt,voorzien van olie en het wonder openbaarde zich. Het sturen verloopt weer als weleer.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Zwaar sturen

Post by oetker »

Ik spuit daar jaarlijks wat WD40 op.
Controleer ook op speling want dat is hier absolute afkeur.

Dit is ook wel belangrijk, het in de goede positie brengen van de kruisstukken.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply