Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Toen ik mijn 2,2 kocht zat er net een nieuwe carburateur op.
De officiële vervanger van Talbot carburateur was gemonteerd en wel die van een Citroën CC Athena .
Ik heb deze carburateur nooit kunnen waarderen.
Moet hem altijd met choke rijden om geen gaten in de acceleratie te hebben en het vermogen klopt niet.
Nu ik de auto 12 jaar heb is het tijd dat er is wat veranderd.
Heb een gebruikte 34CIC -141 opgedoken.
Deze gaan we wat reviseren. Het is een originele en geen speling op de assen dus dat scheelt alweer. Kitje van de club aangeschaft. Begonnen met de brandstof afsluiter voor het nadieselen .
Deze zat vast en gangbaar gemaakt. Bovenkant er af en sproeiers verwijdert en gereinigd. De acceleratiesproeier kwam er krom uit en had veel speling.
Die kon nooit goed gewerkt hebben.
wordt vervolgd
De officiële vervanger van Talbot carburateur was gemonteerd en wel die van een Citroën CC Athena .
Ik heb deze carburateur nooit kunnen waarderen.
Moet hem altijd met choke rijden om geen gaten in de acceleratie te hebben en het vermogen klopt niet.
Nu ik de auto 12 jaar heb is het tijd dat er is wat veranderd.
Heb een gebruikte 34CIC -141 opgedoken.
Deze gaan we wat reviseren. Het is een originele en geen speling op de assen dus dat scheelt alweer. Kitje van de club aangeschaft. Begonnen met de brandstof afsluiter voor het nadieselen .
Deze zat vast en gangbaar gemaakt. Bovenkant er af en sproeiers verwijdert en gereinigd. De acceleratiesproeier kwam er krom uit en had veel speling.
Die kon nooit goed gewerkt hebben.
wordt vervolgd
- Attachments
-
- 22SprNietgoed.JPG (213.68 KiB) Viewed 13506 times
-
- 22accsproeier eruit.JPG (172.71 KiB) Viewed 13506 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Op het net blijkt dat er veel Solex carburateurs in het oost blok rijden in Lada's en zo.
Daar hoorde ik van het vaak voorkomen van het krom trekken van de Solex.
Hier een voorbeeld daarvan. Besloot deze carburateur ook maar even na te meten,
Ook lichtelijk krom maar niet zo erg als ik bij anderen gezien heb.
Slechts 0.15mm in het midden. Alle kanten met vlak-schuurplaat recht gemaakt. Acceleratiepomp en membraan vervangen. Was slecht.
Geprobeerd de speling op de acceleratie sproeier op te lossen met een veertje.
De gedachte was dat het veertje hem voldoende aan zou drukken.
Dat was niet het geval want er liep meer benzine langs de sproeier dan er door.
Dat ga ik op een andere manier oplossen. Vlotter getest in heet water.
Door de warmte zet die uit en als die lek is zou je luchtbelletjes moeten zien.
Deze is dicht.
Gewicht van de vlotter is 13 gram en dat klopt. De Mixture schroef zou verzegeld moeten zijn met een prop.
De meeste carburateurs is deze al lang verwijderd.
Zo ook bij deze,
Zit er uitermate losjes in en zou zo kunnen verstellen door trillingen.
Gaan we een nieuw rubber opzetten (Niet in de kit). Membraan vervangen,.
Dit is niet zo standaard.
Aan het membraan zit een stangetje vast wat bij de revisie-set niet het geval.
Na het verwijderen zit het niet zo maar vast.
Ik heb het er maar op geklonken met een drevel.
Daar hoorde ik van het vaak voorkomen van het krom trekken van de Solex.
Hier een voorbeeld daarvan. Besloot deze carburateur ook maar even na te meten,
Ook lichtelijk krom maar niet zo erg als ik bij anderen gezien heb.
Slechts 0.15mm in het midden. Alle kanten met vlak-schuurplaat recht gemaakt. Acceleratiepomp en membraan vervangen. Was slecht.
Geprobeerd de speling op de acceleratie sproeier op te lossen met een veertje.
De gedachte was dat het veertje hem voldoende aan zou drukken.
Dat was niet het geval want er liep meer benzine langs de sproeier dan er door.
Dat ga ik op een andere manier oplossen. Vlotter getest in heet water.
Door de warmte zet die uit en als die lek is zou je luchtbelletjes moeten zien.
Deze is dicht.
Gewicht van de vlotter is 13 gram en dat klopt. De Mixture schroef zou verzegeld moeten zijn met een prop.
De meeste carburateurs is deze al lang verwijderd.
Zo ook bij deze,
Zit er uitermate losjes in en zou zo kunnen verstellen door trillingen.
Gaan we een nieuw rubber opzetten (Niet in de kit). Membraan vervangen,.
Dit is niet zo standaard.
Aan het membraan zit een stangetje vast wat bij de revisie-set niet het geval.
Na het verwijderen zit het niet zo maar vast.
Ik heb het er maar op geklonken met een drevel.
Last edited by oetker on Tue Nov 12, 2019 6:58 am, edited 5 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Probleem met de acceleratiesproeier is opgelost met een kleine O-ring.
Zit nu stevig op zijn plek en dicht goed af.
De brandstof spuit nu goed door de gaatjes. Ik heb me het apelazerus gezocht naar afstellingen van de vlotterhoogte voor deze carburateur.
Daar is eigenlijk geen relevante info over te vinden.
Ik moet dus uitgaan van waarnemingen en afbeeldingen.
Op het Citroen en het Matra forum en andere sites zie ik steeds afstellingen waarbij de vlotter kaarsrecht in het huis ligt bij opengaan van het ventiel,
Daar ga ik maar van uit dan. Lipje voor afstelling vlotterhoogte. Om e.e.a uit te meten heb ik de vlotter in positie gebracht van afsluiten met een papiertje om hem te blokkeren.
Hier ligt die absoluut evenwijdig met de bovenkant van het huis. Nu de afstand van bovenplaat naar inschakelpunt toevoer brandstof gemeten. Tussenpakking op de carburateur gelegd en de hoogte van de stelnok gemeten. Als deze maten kloppen moet de vlotter absoluur recht liggen bij afsluitende naald. Ik heb niets hoeven stellen. de vlotter lag perfect.
Bij het samenvoegen van onder en bovendeel moet er een kleine o-ring op deze positie komen.
De maat moet absoluut goed zijn. De meegeleverde rubbertjes in de kit passen niet.
Dan werkt de acceleratiesproeier niet goed meer.
Bij toch gebruiken van deze rubbers eindigt dit zo. Zelf wat rubbertjes opgedoken.
Zo is het correct Wordt vervolgd
Zit nu stevig op zijn plek en dicht goed af.
De brandstof spuit nu goed door de gaatjes. Ik heb me het apelazerus gezocht naar afstellingen van de vlotterhoogte voor deze carburateur.
Daar is eigenlijk geen relevante info over te vinden.
Ik moet dus uitgaan van waarnemingen en afbeeldingen.
Op het Citroen en het Matra forum en andere sites zie ik steeds afstellingen waarbij de vlotter kaarsrecht in het huis ligt bij opengaan van het ventiel,
Daar ga ik maar van uit dan. Lipje voor afstelling vlotterhoogte. Om e.e.a uit te meten heb ik de vlotter in positie gebracht van afsluiten met een papiertje om hem te blokkeren.
Hier ligt die absoluut evenwijdig met de bovenkant van het huis. Nu de afstand van bovenplaat naar inschakelpunt toevoer brandstof gemeten. Tussenpakking op de carburateur gelegd en de hoogte van de stelnok gemeten. Als deze maten kloppen moet de vlotter absoluur recht liggen bij afsluitende naald. Ik heb niets hoeven stellen. de vlotter lag perfect.
Bij het samenvoegen van onder en bovendeel moet er een kleine o-ring op deze positie komen.
De maat moet absoluut goed zijn. De meegeleverde rubbertjes in de kit passen niet.
Dan werkt de acceleratiesproeier niet goed meer.
Bij toch gebruiken van deze rubbers eindigt dit zo. Zelf wat rubbertjes opgedoken.
Zo is het correct Wordt vervolgd
Last edited by oetker on Sun Dec 01, 2019 7:57 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Het nadert zijn voltooiing.
Die was er uit gevallen. Heb het originele plastic busje weer gebruikt maar opgestloten tusse wat ringen en een E-clip. Carburateur op benzinedruk gezet (0.3 bar) en getest op lekken.
De oude nieuwe carburateur uit de Murena gehaald.
Zag er in 2007 beter uit. Zoals ik al dacht een Citroen carburateur dus. Gereviseerde ingebouwd en starten lopen.
De wagen trekt als de brandweer en lijkt goed te lopen.
Ruikt wel erg rijk en heb het idee dat er bij warme motor wat benzine tussen boven en onder deel van de carburateur lekt.
Misschien vlotterhoogte en vlakking nog eens nazien..
Herman
Nog even iets verzinnen op de speling op het choke-stangetje.Die was er uit gevallen. Heb het originele plastic busje weer gebruikt maar opgestloten tusse wat ringen en een E-clip. Carburateur op benzinedruk gezet (0.3 bar) en getest op lekken.
De oude nieuwe carburateur uit de Murena gehaald.
Zag er in 2007 beter uit. Zoals ik al dacht een Citroen carburateur dus. Gereviseerde ingebouwd en starten lopen.
De wagen trekt als de brandweer en lijkt goed te lopen.
Ruikt wel erg rijk en heb het idee dat er bij warme motor wat benzine tussen boven en onder deel van de carburateur lekt.
Misschien vlotterhoogte en vlakking nog eens nazien..
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
De Citroen carburateur ook maar is uit elkaar getrokken.
Het is gewoon een hele ander carburateur.
De spoeiers en venturis hebben hele andere maten.
Hier een vergelijkingslijstje. De pakking uit de clubkit past en hoort hier op. Voor de Murena zou ik toch beter de donkere gebruiken of de club-pakking aanpassen. Nog even de maat voor de missende O-ring.
6mm (buitendiameter) 2mm dik heb ik gebruikt maar die gaat er strak in.,
Denk dat 5mm x 2mm nog beter past.
Na wat finetuning (vlotter 2mm lager en afstellen) gaat de auto prima maar voor wat testen heb ik de Citroen caburateur er weer op zitten.
Die rijdt lang niet zo goed als de originele 141.
Zit er over te denken deze aan te passen maar dan moet je in ieder geval 1 Venturi uitboren en de andere is 1mm te groot dus kun je niet aanpassen.
Dan 4 andere sproeiers plaatsen.
Dan nog blijft de vraag of het inwendige wel allemaal klopt.
Denk dat dat die ingreep niks word.
Het is gewoon een slechte vervanger.
Hier nog even een lijstje met de origginele sproeier bezetting.
Die staat in een tekening die niet klopt maar zoals gezegd is de info van de Talbot carburateur onvindbaar. Groet Herman
Het is gewoon een hele ander carburateur.
De spoeiers en venturis hebben hele andere maten.
Hier een vergelijkingslijstje. De pakking uit de clubkit past en hoort hier op. Voor de Murena zou ik toch beter de donkere gebruiken of de club-pakking aanpassen. Nog even de maat voor de missende O-ring.
6mm (buitendiameter) 2mm dik heb ik gebruikt maar die gaat er strak in.,
Denk dat 5mm x 2mm nog beter past.
Na wat finetuning (vlotter 2mm lager en afstellen) gaat de auto prima maar voor wat testen heb ik de Citroen caburateur er weer op zitten.
Die rijdt lang niet zo goed als de originele 141.
Zit er over te denken deze aan te passen maar dan moet je in ieder geval 1 Venturi uitboren en de andere is 1mm te groot dus kun je niet aanpassen.
Dan 4 andere sproeiers plaatsen.
Dan nog blijft de vraag of het inwendige wel allemaal klopt.
Denk dat dat die ingreep niks word.
Het is gewoon een slechte vervanger.
Hier nog even een lijstje met de origginele sproeier bezetting.
Die staat in een tekening die niet klopt maar zoals gezegd is de info van de Talbot carburateur onvindbaar. Groet Herman
Last edited by oetker on Sat Nov 09, 2019 10:25 am, edited 4 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Deze carburateur zit inmiidels op de Murena en doet het prima.
In de afgelopen jaren had ik nog een Solex opgedoken met een afgebroken mixture schroef. Die schroef had ik getracht met een contra-tap er uit te krijgen maar dit was niet gelukt. Nu ik toch met carburateurs bezig ben nog maar is een poging wagen.
Vanaf deze kant gaat dat zeker niet lukken. Dan maar een groot gat aan de andere kant geboord, dat zou ik met een bout kunnen opvullen was de gedachte. Daar zit die maar is krom nadat ik hem geprobeerd heb uit te tikken met een kleine drevel. Enigzins recht gebogen en met een plat geslepen vijs getracht er uit te persen. Dat lukt ook niet.
Dan van beide kanten maar uitboren tot het maximum.
Toen had ik hem wel maar eigenlijk is de carburateur hiermee overleden. Ik had hem al afgeschreven maar er is hoop.
De Citroen carburateur die in feite bouwgelijk is heeft de CO schroef op een andere plek zitten. Ik ga proberen dit aan te passen .
Wordt vervolgd
In de afgelopen jaren had ik nog een Solex opgedoken met een afgebroken mixture schroef. Die schroef had ik getracht met een contra-tap er uit te krijgen maar dit was niet gelukt. Nu ik toch met carburateurs bezig ben nog maar is een poging wagen.
Vanaf deze kant gaat dat zeker niet lukken. Dan maar een groot gat aan de andere kant geboord, dat zou ik met een bout kunnen opvullen was de gedachte. Daar zit die maar is krom nadat ik hem geprobeerd heb uit te tikken met een kleine drevel. Enigzins recht gebogen en met een plat geslepen vijs getracht er uit te persen. Dat lukt ook niet.
Dan van beide kanten maar uitboren tot het maximum.
Toen had ik hem wel maar eigenlijk is de carburateur hiermee overleden. Ik had hem al afgeschreven maar er is hoop.
De Citroen carburateur die in feite bouwgelijk is heeft de CO schroef op een andere plek zitten. Ik ga proberen dit aan te passen .
Wordt vervolgd
Last edited by oetker on Wed Dec 04, 2019 10:50 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Om deze carburateur te redden ga ik er een kanaal met een regelschroef bijmaken en de oude laten vervallen.
Of dat allemaal gaat lukken is de vraag .
De carburateur is toch afgeschreven dus als laatste redmiddel misschien een optie.
Op de foto hierboven is te zien dat de mixture regeling van de citroën carb op een andere plaats zit.
eea uitgezet op de carburateur.
Moet oppassen want er lopen andere kanalen vlak naast.
Het kanaal waar de voeler in zit was het oude kanaal dat komt te vervallen en wordt aan de binnenzijde afgesloten. Hier moet de nieuwe mixture-schroef komen. 7mm doorgeboord naar beide zijkanten en M8 ingetapt Toen uitgemeten hoe ver ik met M4 kon boren.
Hat gat in de venturi wordt uiteindelijk maar 1,5mm maar de zitting van de stelschroef moet goed uitkomen om te kunnen mixen.
Het kanaal waar de gas/lucht aankomt zit daar vlak boven. M5 fijn metrisch getapt.
Tussen alerlei mixture schroeven zit verschil in de fijn metrische maat dus had ik M5 x 0,8 gekozen.
De schroefdraad kan ik nog wel omsnijden naar deze maat.
Ik had verschillende schroeven in huis gehaald om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Nu het gat van 1.5 doorgeboord. Poberen eea zo netjes mogelijk te krijgen en de schroef gemonteerd. Omdat de achterzijde van de schroef luchtdicht moet zijn daar naar 6mm opgeboord (alleen het laatste stukje waar de o-ring komt). Grote gaten dicht gemaakt met M8 bouten en locktite 243 en netjes aansluitend op de stelschroef gemaakt (bouten in de vorm gevijld).
Het rubbertje op de mixtureschroef moet namelijk wel goed afdichten. Carburateur opgebouwd maar er moeten eigenlijk ook nog nieuwe bussen op de vlinders gemaakt.
Die zijn nog onderweg maar wil eerst wel testen of ik de mixture wat kan regelen.
Als het niet gelukt is zal het vuilbak worden.
Of dat allemaal gaat lukken is de vraag .
De carburateur is toch afgeschreven dus als laatste redmiddel misschien een optie.
Op de foto hierboven is te zien dat de mixture regeling van de citroën carb op een andere plaats zit.
eea uitgezet op de carburateur.
Moet oppassen want er lopen andere kanalen vlak naast.
Het kanaal waar de voeler in zit was het oude kanaal dat komt te vervallen en wordt aan de binnenzijde afgesloten. Hier moet de nieuwe mixture-schroef komen. 7mm doorgeboord naar beide zijkanten en M8 ingetapt Toen uitgemeten hoe ver ik met M4 kon boren.
Hat gat in de venturi wordt uiteindelijk maar 1,5mm maar de zitting van de stelschroef moet goed uitkomen om te kunnen mixen.
Het kanaal waar de gas/lucht aankomt zit daar vlak boven. M5 fijn metrisch getapt.
Tussen alerlei mixture schroeven zit verschil in de fijn metrische maat dus had ik M5 x 0,8 gekozen.
De schroefdraad kan ik nog wel omsnijden naar deze maat.
Ik had verschillende schroeven in huis gehaald om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Nu het gat van 1.5 doorgeboord. Poberen eea zo netjes mogelijk te krijgen en de schroef gemonteerd. Omdat de achterzijde van de schroef luchtdicht moet zijn daar naar 6mm opgeboord (alleen het laatste stukje waar de o-ring komt). Grote gaten dicht gemaakt met M8 bouten en locktite 243 en netjes aansluitend op de stelschroef gemaakt (bouten in de vorm gevijld).
Het rubbertje op de mixtureschroef moet namelijk wel goed afdichten. Carburateur opgebouwd maar er moeten eigenlijk ook nog nieuwe bussen op de vlinders gemaakt.
Die zijn nog onderweg maar wil eerst wel testen of ik de mixture wat kan regelen.
Als het niet gelukt is zal het vuilbak worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Extra gasklep retour veer gemonteerd.
Ik vindt dat deze carburateur moeite heeft de kabel goed in de ruststand te krijgen.
Extra hulpje dus.
Misschien moet ik de gaskabel ook maar eens vervangen door 1van een tandem fiets.
Werkt fantastisch op de 1.6.
. De zaak kan uitgetest worden.
Ik ga alleen morgen op vakantie voor een dag of 10.
Zal daarna moeten gebeuren maar 1 december moet die van de weg, dus of dat allemaal gaat lukken
Ben wel nieuwsgierig.
dit was toch wel een tijdrovende klus als je dat voor het eerst doet.
Groet Herman
Ik vindt dat deze carburateur moeite heeft de kabel goed in de ruststand te krijgen.
Extra hulpje dus.
Misschien moet ik de gaskabel ook maar eens vervangen door 1van een tandem fiets.
Werkt fantastisch op de 1.6.
. De zaak kan uitgetest worden.
Ik ga alleen morgen op vakantie voor een dag of 10.
Zal daarna moeten gebeuren maar 1 december moet die van de weg, dus of dat allemaal gaat lukken

Ben wel nieuwsgierig.
dit was toch wel een tijdrovende klus als je dat voor het eerst doet.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Probeer even om die veer nog zoveel mogelijk in een rechte lijn met de gaskabel te krijgen, daarmee voorkom je namelijk een versnelde slijtage aan de doorvoer van het asje van de gasklep. 

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Die mogelijkheid was er niet. Er was daar niets om hem te hangen. Nou gaat deze carb eerst op test voor de co regeling. Dan gaat die er af om de bussen te vervangen als die goed is.
Die hebben al een lichte speling maar als de regelschroef niet goed werkt ga ik dat niet meer doen.
Die hebben al een lichte speling maar als de regelschroef niet goed werkt ga ik dat niet meer doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Heb gisteren op de laatste dag dat de auto nog buiten mocht komen de carburateur geplaatst.
Het werkt enigzins maar niet voldoende.
Het gaatje van 1.5 mm waar de mengschroef in valt is te klein.
Pas als de mixtureschroef er bijna helemaal uit is loopt die wat mooier.
Ik heb een wat dikkere mengschroef besteld en ga opboren naar 2mm.


Ik kan de komende maanden niets doen want de auto is in de winterstalling.
Daar wordt ik waarschijnlijk deze maand uitgezet.
De garage wordt opgeheven voor niet bewoners en de brief die dat aankondigde viel gisteren in de bus.
Welke gek heeft bedacht om dat op 1 december te doen.
Net nu ik de oldtimerheffing en garagehuur betaald heb, en ik er de komende 3 maanden niet mee op straat mag komen.
Moet ik hem in de belasting zetten alleen om hem te verplaatsen.
Voor opgesteld dat ik uberhaubt rond deze tijd nog een ruimte vind.
Het werkt enigzins maar niet voldoende.
Het gaatje van 1.5 mm waar de mengschroef in valt is te klein.
Pas als de mixtureschroef er bijna helemaal uit is loopt die wat mooier.
Ik heb een wat dikkere mengschroef besteld en ga opboren naar 2mm.
Ik kan de komende maanden niets doen want de auto is in de winterstalling.
Daar wordt ik waarschijnlijk deze maand uitgezet.
De garage wordt opgeheven voor niet bewoners en de brief die dat aankondigde viel gisteren in de bus.
Welke gek heeft bedacht om dat op 1 december te doen.
Net nu ik de oldtimerheffing en garagehuur betaald heb, en ik er de komende 3 maanden niet mee op straat mag komen.
Moet ik hem in de belasting zetten alleen om hem te verplaatsen.
Voor opgesteld dat ik uberhaubt rond deze tijd nog een ruimte vind.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Oei, valt dat tegen. Je kunt haar toch niet op straat zetten. Hopelijk heb je vlug een oplossing.
Succes.
Succes.

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Ik weiger zeker hem er voor 1 maart uit te halen.
Dan komen ze maar met een compromis.
We staan daar samen met zeker 10 andere oldtimers.
Die treffen hetzelfde probleem.
We wachten de reacties af.
Ik kan hem eventueel droog stallen, 20 km van hier.
Iemand met een handelaars kenteken kan me helpen met vervoer, je zult net zien dat als ik buiten kom ik ook geflitst word.
Dan krijg ik een boete vanaf 2007 dus maar geen risico nemen want vanaf dat jaar staat die op mijn naam..
We wachten het even af.
Ik heb de klephoek van de secundaire nagemeten.
Die heeft een vaste instelling. Die komt aardig in de buurt van de 9.20 graden die het zijn moet.
Dan komen ze maar met een compromis.
We staan daar samen met zeker 10 andere oldtimers.
Die treffen hetzelfde probleem.
We wachten de reacties af.
Ik kan hem eventueel droog stallen, 20 km van hier.
Iemand met een handelaars kenteken kan me helpen met vervoer, je zult net zien dat als ik buiten kom ik ook geflitst word.
Dan krijg ik een boete vanaf 2007 dus maar geen risico nemen want vanaf dat jaar staat die op mijn naam..
We wachten het even af.
Ik heb de klephoek van de secundaire nagemeten.
Die heeft een vaste instelling. Die komt aardig in de buurt van de 9.20 graden die het zijn moet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Dat is een flinke uitdaging die carburator waar je mee bezig bent. Veel succes. Hopelijk lukt het wat je wil bereiken. 

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
In deze carburateur zit zeker al 60 uur in als ik de uitzoekerij meetel.
Inderdaad, het zweet staat er niet van op me kop van het tempo.
Voor mij is het buiten het Weber geneuzel een nieuw terrein.
Er is van de Solex veel te vinden in de Oekraine.
Ik heb in Rusland een revisie-kit gekocht voor weinig.
Daar kan ik lang niet alles van gebruiken maar het koste ook niet veel.
Voor een Lada Niva 2108.
Inderdaad, het zweet staat er niet van op me kop van het tempo.
Voor mij is het buiten het Weber geneuzel een nieuw terrein.
Er is van de Solex veel te vinden in de Oekraine.
Ik heb in Rusland een revisie-kit gekocht voor weinig.
Daar kan ik lang niet alles van gebruiken maar het koste ook niet veel.
Voor een Lada Niva 2108.
- Attachments
-
- s-l1600.jpg (181.19 KiB) Viewed 12514 times
Last edited by oetker on Sun Dec 08, 2019 8:05 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Murena Perestrojka
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Het verhaal maar is afmaken.
Voor deze carb. had ik een lange adem nodig.
Om deze carburateur goed te krijgen er totaal zo ongeveer meer als 150-200 uur aan besteed.
De CO f\afsteller werkte goed na de aanpassing regeling op de voorzijde.
Er waren echter nog wel wat andere problemen.
Omdat de carburateur krom is sluit de secundaire klep niet volledig. (NB diemoet op 9.20 graden dicht zijn boven de progressie gaten om daar een vacuum te creeren, maar dat was 9.50 graden dus stond die iets open en verder daar ook slijtage op andere punten van de klep. Dat bepaalt het oppakken zonder hikken van de motor.
Ook lekt die enig zins langs de assen.
Die carburateur krijg je niet zo maar recht.
De oplossing is een nieuwe klep te zetten maar die moet iets te groot zijn.
Die kun je dan met de handvijl net zolang vijlen tot dier in de vervorming past op 9.20 graden.
Vijlen passen vijlen passen dan gaten dicht solderen en nieuwe op de goede plaats boren.
Dat is een monnikenwerk maar is mij uiteindelijk gelukt door een gasklep van een Lada/Solex carburateur te gebruiken.
Die is namelijk groter. Net zolang tot het past en de hoek van 9.20 graden er was en ook daadwerkelijk vacuum kon creeren.
De carburateur weer geplaatst en test gereden.
De auto ging stukken beter maar er was nog steeds een aarzeling als je het gas op de grond trapte. wat niet met de accelleratie sproeier afstelling goed te krijgen was.
Toen zijn we wat met de sproeiers aan de gang gegaan.
Uiteindelijk de primaire sproeier gelijk gemaakt aan de sec sproeier.
Toen liep de auto zoals het hoort.
Goed oppakken bij alle snelheden.
Epiloog.
Als je zo een carburateur echt goed wil krijgen begin je met nieuwe bussen op de assen.
vervolgens is het belangrijk de acceleratiesproeier het kanaal bij de aansluiting op het bovendeel met een juist rubber dicht te krijgen.
Daar komt best veel druk op en laat zich moeilijk sluiten.
Lekken daar is geen uitzondering.
Een zware klus had ik de CO stelschroef op een andere plek te krijgen.
Met deze carburateur ben ik tot op het tandvlees moeten gaan.
Ik heb veel kennis van opgedaan die ik waarschijnlijk nooit meer nodig heb..
Opeen gegeven moment heb ik zelfs een Chinese carburateur gekocht om deze te vervangen.
Die is echter voor de motor voor in en moet dus gedraaid gemonteerd worden, anders zou bij een heuvel de auto kunnen stilvallen.
Hij koste weinig en voorwaar ziet die er niet slecht uit, ik heb hem uiteindelijk niet nodig gehad. Project met voldoening afgesloten
Dit verhaal laat alle facetten zien die je met een Solex kan tegen komen.
veel relevante kennis is te vinden in de Oekraine/Rusland,
Op youtube zijn veel dingen te vinden, echter de taal is een probleem maar er kwam voor mij toch wat uit waardoor ik op het goede spoor kwam.
Daar kwam het verhaal van de slechte vacuum uit.
Ze losten het daar op door met een beitel de klep dicht te slaan in de carburateur.
De graden kloppen dan niet meer maar vacuum is er
Voor deze carb. had ik een lange adem nodig.
Om deze carburateur goed te krijgen er totaal zo ongeveer meer als 150-200 uur aan besteed.
De CO f\afsteller werkte goed na de aanpassing regeling op de voorzijde.
Er waren echter nog wel wat andere problemen.
Omdat de carburateur krom is sluit de secundaire klep niet volledig. (NB diemoet op 9.20 graden dicht zijn boven de progressie gaten om daar een vacuum te creeren, maar dat was 9.50 graden dus stond die iets open en verder daar ook slijtage op andere punten van de klep. Dat bepaalt het oppakken zonder hikken van de motor.
Ook lekt die enig zins langs de assen.
Die carburateur krijg je niet zo maar recht.
De oplossing is een nieuwe klep te zetten maar die moet iets te groot zijn.
Die kun je dan met de handvijl net zolang vijlen tot dier in de vervorming past op 9.20 graden.
Vijlen passen vijlen passen dan gaten dicht solderen en nieuwe op de goede plaats boren.
Dat is een monnikenwerk maar is mij uiteindelijk gelukt door een gasklep van een Lada/Solex carburateur te gebruiken.
Die is namelijk groter. Net zolang tot het past en de hoek van 9.20 graden er was en ook daadwerkelijk vacuum kon creeren.
De carburateur weer geplaatst en test gereden.
De auto ging stukken beter maar er was nog steeds een aarzeling als je het gas op de grond trapte. wat niet met de accelleratie sproeier afstelling goed te krijgen was.
Toen zijn we wat met de sproeiers aan de gang gegaan.
Uiteindelijk de primaire sproeier gelijk gemaakt aan de sec sproeier.
Toen liep de auto zoals het hoort.
Goed oppakken bij alle snelheden.
Epiloog.
Als je zo een carburateur echt goed wil krijgen begin je met nieuwe bussen op de assen.
vervolgens is het belangrijk de acceleratiesproeier het kanaal bij de aansluiting op het bovendeel met een juist rubber dicht te krijgen.
Daar komt best veel druk op en laat zich moeilijk sluiten.
Lekken daar is geen uitzondering.
Een zware klus had ik de CO stelschroef op een andere plek te krijgen.
Met deze carburateur ben ik tot op het tandvlees moeten gaan.
Ik heb veel kennis van opgedaan die ik waarschijnlijk nooit meer nodig heb..
Opeen gegeven moment heb ik zelfs een Chinese carburateur gekocht om deze te vervangen.
Die is echter voor de motor voor in en moet dus gedraaid gemonteerd worden, anders zou bij een heuvel de auto kunnen stilvallen.
Hij koste weinig en voorwaar ziet die er niet slecht uit, ik heb hem uiteindelijk niet nodig gehad. Project met voldoening afgesloten
Dit verhaal laat alle facetten zien die je met een Solex kan tegen komen.
veel relevante kennis is te vinden in de Oekraine/Rusland,
Op youtube zijn veel dingen te vinden, echter de taal is een probleem maar er kwam voor mij toch wat uit waardoor ik op het goede spoor kwam.
Daar kwam het verhaal van de slechte vacuum uit.
Ze losten het daar op door met een beitel de klep dicht te slaan in de carburateur.
De graden kloppen dan niet meer maar vacuum is er
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Herman, hier heb je maar weer eens bewezen wat een geduldig man je bent.
Wel mooi dat het gelukt is en je wordt beloont voor je inzet.
Dat met die Chinese carburator begrijp ik niet goed. Als die verdraait staat zijn toch alleen de aansluitingen anders, zou dus moeten werken!!
Of werd deze origineel aan de zijkant gemonteerd?
Wel mooi dat het gelukt is en je wordt beloont voor je inzet.
Dat met die Chinese carburator begrijp ik niet goed. Als die verdraait staat zijn toch alleen de aansluitingen anders, zou dus moeten werken!!
Of werd deze origineel aan de zijkant gemonteerd?

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
De vlotter wordt normaal gesproken rekening gehouden met de rijrichting.
Dat ivm met bergritten.
Als je een langdurig heuvel op moet dan zakt het benzinepijl in de benzinekamer en gaat de auto still vallen of te rijk lopen.
De vlotter moet dus dwars op de rijrichring liggen zodat het minder invloed heeft op de hoogte in de kamer.
Ik heb het in de praktijk nog nooit uit geprobeerd maar denk wel dat je er rekening mee moet houden.
Dat ivm met bergritten.
Als je een langdurig heuvel op moet dan zakt het benzinepijl in de benzinekamer en gaat de auto still vallen of te rijk lopen.
De vlotter moet dus dwars op de rijrichring liggen zodat het minder invloed heeft op de hoogte in de kamer.
Ik heb het in de praktijk nog nooit uit geprobeerd maar denk wel dat je er rekening mee moet houden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
NB: deze carburateur is copy van de 38 DGAS en wordt gebruikt in Ford en Volkswagen klassiekers en koste maar 85 Euri een jaar geleden.
Gezien de technische gegevens denk ik dat die goed inzetbaar is voor de 2.2 alsje hem 90 graden draait.
Hij kan niet de weber in de 1.6 vervangen want die heeft geen open ruimte in het spruitstuk waar beide uitgangen van de carb gezamelijk op uitkomen wat de 2.2wel heeft.
De i.6 bedient iedere venturi 2 cilinders.
Heb er wel over gedacht om hem op de 1.6 te zetten maar dan moet het spruitstuk onder de carb uithollen en dan zit ik in de waterkanalen.
Zou wel kunnen verhogen met een paar cm zodat die beide inlaten tegelijk kan bedienen maar denk dat dit het paard achter de wagen spannen is.
Je weet niet wat voor wervelingen van het mengsel zich spelen in dat geval.
Heb wel wat foto's van de carb hier staan.
Kost wel wat duurder nu.









Gezien de technische gegevens denk ik dat die goed inzetbaar is voor de 2.2 alsje hem 90 graden draait.
Hij kan niet de weber in de 1.6 vervangen want die heeft geen open ruimte in het spruitstuk waar beide uitgangen van de carb gezamelijk op uitkomen wat de 2.2wel heeft.
De i.6 bedient iedere venturi 2 cilinders.
Heb er wel over gedacht om hem op de 1.6 te zetten maar dan moet het spruitstuk onder de carb uithollen en dan zit ik in de waterkanalen.
Zou wel kunnen verhogen met een paar cm zodat die beide inlaten tegelijk kan bedienen maar denk dat dit het paard achter de wagen spannen is.
Je weet niet wat voor wervelingen van het mengsel zich spelen in dat geval.
Heb wel wat foto's van de carb hier staan.
Kost wel wat duurder nu.









I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Dit filmpje bvb laat duidelijk zien wat je soms allemaal moet doen on de de Solex te laten functioneren zoals het hoort.
Dit is de elegante manier(in zijn zondagse pak). Ik heb ze ook met hamer en beitel zien repareren.
https://www.youtube.com/watch?v=QvSH7Ei-NWQ
Dit is de elegante manier(in zijn zondagse pak). Ik heb ze ook met hamer en beitel zien repareren.
https://www.youtube.com/watch?v=QvSH7Ei-NWQ
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Dat ziet er eenvoudig uit tot je begint. Je moet met zoveel rekening houden als je van het originele afwijkt en dat het regelmatig tegenvalt is te begrijpen. De enige oplossing is een nieuw spruitstuk te maken.
Bestaat er geen vervanger voor de Murena en de Bagheera zonder veel aanpassingen? Het zou te gemakkelijk zijn.

Bestaat er geen vervanger voor de Murena en de Bagheera zonder veel aanpassingen? Het zou te gemakkelijk zijn.

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Vermoedelijk Weber DMTR als vervanger mogelijk., ik ken echter geen succes storys.
Ik ben zo tussendoor bezig met computer gestuurde injectie.
Dat zou dan op mijn nieuwe 1.6 motor komen.
Ik maak deze echter eerst op standaard carburateur,
Ik ben zo tussendoor bezig met computer gestuurde injectie.
Dat zou dan op mijn nieuwe 1.6 motor komen.
Ik maak deze echter eerst op standaard carburateur,
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Een gasklep zodanig vijlen tot de juiste stand t.o.v. van de progressie kanalen en goed passend in de carburateur zodat deze het vacuum haalt.
Als ik dit in de kroeg met motor specialisten zou vertellen zou niemand mij geloven.( Ja, denken dat ik er een paar teveel op heb)
Het is dat ik heb mogen aanschouwen wat Herman voor elkaar krijgt. Mooi werk!
Enne dat injectie systeem, ik ga dat volgen.
Als je tzt wat sensoren nodig hebt, laat maar weten. Heb misschien wel wat liggen wat je kan gebruiken.
Als ik dit in de kroeg met motor specialisten zou vertellen zou niemand mij geloven.( Ja, denken dat ik er een paar teveel op heb)
Het is dat ik heb mogen aanschouwen wat Herman voor elkaar krijgt. Mooi werk!
Enne dat injectie systeem, ik ga dat volgen.
Als je tzt wat sensoren nodig hebt, laat maar weten. Heb misschien wel wat liggen wat je kan gebruiken.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Carburateur topic 2,2 Solex 34CIC 141
Bedankt voor de positieve reacties.
Het is jammer zoveel tijd in deze carburateur te besteden.
Het is een oud ding en had deze tijd liever besteed aan een modern systeem.
Enige voordeel is dat anderen die op dezelfde problemen stuiten dit topic kunnen lezen en ze misschien inspiratie krijgen.
Dat zullen vooral degenen zijn waar de originaliteit belangrijk is.
De CIC 34 Talbot carburateur is specifiek ontworpen voor de 2.2 en er zijn weinig tot geen andere carburateurs te vinden die de wagen exact zoals bedoeld laten lopen.
Als je er 1 hebt liggen op een donker plekje.......vooral bewaren.
Ik ben er van overtuigd dat je deze carburateur er terug op wilt hebben.
Herman
Het is jammer zoveel tijd in deze carburateur te besteden.
Het is een oud ding en had deze tijd liever besteed aan een modern systeem.
Enige voordeel is dat anderen die op dezelfde problemen stuiten dit topic kunnen lezen en ze misschien inspiratie krijgen.
Dat zullen vooral degenen zijn waar de originaliteit belangrijk is.
De CIC 34 Talbot carburateur is specifiek ontworpen voor de 2.2 en er zijn weinig tot geen andere carburateurs te vinden die de wagen exact zoals bedoeld laten lopen.
Als je er 1 hebt liggen op een donker plekje.......vooral bewaren.
Ik ben er van overtuigd dat je deze carburateur er terug op wilt hebben.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006