Murena 1.6 Tuning & Restauratie

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by talbotmatra »

Allen,

Naar aanleiding van de tuning van mijn Murena 1.6 hierbij een kort verhaaltje over de ondernomen stappen en problemen.

Mijn Murena, een 1980'er 1.6, werd in 1988 voorzien van het volgende:

- Rally Maxi Nokkenas.
- Spruitstuk met bijbehorende 2x Weber 40 DCOE.
- Lichter vliegwiel.
- 4 in 1 spruitstuk met free flow demper.

Dit was het uitgangspunt waar ik mee begonnen ben.

In 2014 werd de kop aangepast, er werd een Horizon kop genomen die geflowed is, voorzien van grotere kleppen en dunnere klepstelen. De tuimelaars en stoterstangen werden onder handen genomen en de motor werd voorzien van 2 maal Dell'Orto 45 DHLA carburateurs.

Echter, de aanhoudende vacuumlekken tussen spruitstuk en cilinderkop bleven terugkomen, dit vanaf eerste montage in 1989. Er werd onderhand meer gesleuteld dan gereden en in 2016 is het besluit genomen de auto buiten gebruik te stellen.

In 2018 kwam ik op het idee om de complete set met dubbele carburateurs van de motor af te halen, dit ging nooit een betrouwbaar resultaat opleveren. Een spruitstuk van een 1308 GT werd al snel als oplossing gevonden en de volgende vraag was welke carburateurs hier bij zouden moeten gaan komen.

Het antwoord, tweemaal Weber 40 DCNF 12 van de Ferrari Dino, nagelnieuw in de doos. Dit moest een goed uitgangspunt worden, origineel zou er op dit spruitstuk tweemaal een Weber 36 DCNF gestaan hebben, maar deze leveren niet voldoende flow voor de motor zoals hij nu is.

Carburateurs werden gemonteerd en de motor werd verder afgerond. Na afstellen is het resultaat enorm. Vermogen is ruim aanwezig door het gehele toerengebied en de motor pakt soepel op, vanaf 1000 toeren.

Korte conclusie is dat ik nu eindelijk een auto heb die motorisch doet wat ik er van verwacht, echter, tegen een hoge prijs. Het is nu zaak de auto verder op te knappen (de voorzijde moet opgeknapt worden en het chassis her en der opnieuw behandeld) maar vooral veel te blijven rijden.

Verder moet de luchtfilterbak nog netjes gemaakt worden en zijn er nog kleine rest puntjes over die naar mijn zin gemaakt moeten worden, maar in grote lijnen is het allemaal af.
Weber DCNF2.jpeg
Weber DCNF2.jpeg (298.63 KiB) Viewed 10889 times
Last edited by talbotmatra on Mon May 13, 2019 6:05 am, edited 1 time in total.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Murena 1.6 Tuning

Post by oetker »

Ziet er goed uit met de maurelec deksel. Heb je de deksel op de carbs van de bagheera? Heeft de 5e versnelling ook een aanpassing?
Greetz from Turkey. Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Murena 1.6 Tuning

Post by Richard »

Dat ziet er netjes uit !, is de foto in je Avatar zoals het voorheen was ?, de aanhouder wint !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena 1.6 Tuning

Post by talbotmatra »

Het luchtfilterhuis komt van een 1308GT maar is inderdaad ook leverbaar geweest op een Bagheera.

Het spruitstuk komt ook van de GT maar is wel helemaal aangepast en geflowed.

De 5e versnelling moet ik nog aanpassen en staat nog op de lijst, maar het vinden van de juiste onderdelen is lastig tegenwoordig.

De foto in mijn avatar laat inderdaad zien zoals het voorheen was. Voor een aantal een bekende foto.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Murena 1.6 Tuning

Post by hendrik »

Dat ziet er heel mooi uit.


grt harry de matra.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Murena 1.6 Tuning

Post by ypres »

prachtig werk - respect
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Re: Murena 1.6 Tuning

Post by brinkie »

Ik ben heel nieuwsgierig naar het vermogen.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Murena 1.6 Tuning

Post by benny »

Hoe draait hij in traagloop (ralenti)?
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena 1.6 Tuning

Post by talbotmatra »

Eigenlijk prima, wel iets hoger dan normaal, maar op 1000 toeren heel aangenaam.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Murena 1.6 Tuning

Post by benny »

Goed zo. Heb hier ook een sportnokkenas liggen, een set 40-ers van Delorto op een inlaatcollector en een lichter vliegwiei. Zal er ook eens tijd voor moeten maken.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena 1.6 Tuning

Post by talbotmatra »

Carter ontluchting was het laatste dat afgerond moest worden en dat heb ik vandaag dan ook gedaan. Zelf vanuit bochten en tussenstukken een nieuwe slang gemaakt uit matte silicone slang. Resultaat is prima. Ook een foto van de originele slang die hier hoort, maar met het Maurelec deksel niet meer past (carter ontluchting zit nu aan de zijkant in plaats van aan de bovenkant).
Carter Ontluchting Klaar.jpeg
Carter Ontluchting Klaar.jpeg (205.37 KiB) Viewed 10785 times
En de originele slang.
originele slang.jpeg
originele slang.jpeg (601.79 KiB) Viewed 10785 times
Het volgende is nu het vervangen van de verdeler door een 123 Tune vrij programmeerbare verdeler.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by talbotmatra »

Weer wat gevorderd. Het luchtfilter zat voorheen hoog in de motorruimte, lekker warm dus.
Besloten maar een slang naar beneden te maken om koude lucht achter de versnellingsbak weg te halen.
Zie hieronder het resultaat, luchtfilterbak ook maar gelijk opnieuw zwart gespoten.

De 123 ontsteking laat nog even op zich wachten dus kan het nog niet helemaal afmaken, hierna ga ik aan de kofferbak bodem beginnen (schoonmaken, alle beugels vernieuwen en opnieuw in de Tectyl zetten.)
WhatsApp Image 2019-05-16 at 15.48.25.jpeg
WhatsApp Image 2019-05-16 at 15.48.25.jpeg (267.96 KiB) Viewed 10626 times
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by hendrik »

Mooi gedaan prachtig.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by oetker »

Ziet er goed uit.
Hopelijk voorlopig geen omkijken meer naar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by matramurena »

Mooi! Merk je enig verschil met het filter onder geplaatst?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by talbotmatra »

Het is lastig te zeggen of het verschil maakt, ik heb tegelijkertijd ook de 123ignition gemonteerd. Wel blijft het luchtfilterhuis nu ijskoud in plaats van lauwwarm dus zou zeggen van wel.

De 123 ignition monteren was een heel gedoe, het huis heeft een iets te grote diameter en moest het vorkje wat de ontsteking blokkeert iets groter slijpen.

Daarna pastte het en de curve geprogrammeerd.

Enorm verschil met oppakken en vooral bovenin de toeren. Heb direct het gevoel er 10pk bij te hebben.

Nu ben ik begonnen met het schoonmaken van de kofferbak bodem en heb deze opnieuw in de body schutz/ tectyl gezet.

Daarna nog even een nieuwe uitlaatdemper maken en we zijn klaar voor de meeting van de Simca Club volgend weekend.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by oetker »

Welke 123 ignition heb je geplaatst?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by talbotmatra »

Ik heb zelf een 123 Tune+ gemonteerd die ik met bluetooth in kan stellen. Wel vervallen de bosch onderdelen van de verdeler en heb je een setje nodig van Ducellier.

Hier te koop:

https://www.classicautoelec.com/fr/allu ... ancho.html
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by benny »

Werd je 123-ontsteking voorzien van de vooronstekingscurve voorzien zoals in het werkplaatshandboek?
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by talbotmatra »

Benny,

Ik heb uiteindelijk de curve zelf gemaakt, zoals de motor het beste presteerde.

In principe kan alles erin geprogrammeerd worden.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by benny »

Straf, als je dat kan zonder vermogenstestbank.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by talbotmatra »

Het valt op zich wel mee, je kunt vanzelf voelen dat de motor soepel is en goed reageert, of dat hij meer of minder voor ontsteking nodig heeft. Hetzelfde natuurlijk met de sproeiers...
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by talbotmatra »

Vandaag het laatste gedeelte van het motor project afgerond. De standaard schotten demper is nu weg en vervangen door een JMTuning absorptie demper.

Heb zelf de eindpijp eraan gelast en de motor maakt wel wat meer kabaal maar niet storend.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by talbotmatra »

Kleine update, de luchtfilterbak heb ik inmiddels in de wagenkleur gespoten. Daarbij ook de oude Facet pomp, die verdroogd was vervangen door een Hardi pomp.

De auto is nu klaar voor de meeting bij het Louwman op 3 november.
IMG-20191010-WA0020.jpeg
IMG-20191010-WA0020.jpeg (956.99 KiB) Viewed 9210 times
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by talbotmatra »

Vandaag de bougiekabels vervangen door nieuw.
De gehele set voor 1.6 is nog leverbaar onder Beru nummer ZEF 752. Ik heb rond de 30 euro betaald voor de set.

Voordeel van deze set is dat er hoge bougie doppen op zitten, in plaats van lage.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Post by oetker »

Je motorruimte ziet er chique uit.
Hoge doppen zijn onontbeerlijk op de murenamotor.
Ten eerste zit het hitte punt een stukje van de kabel en als de doppen moet verwijderen kun je er ook gemakkelijker aan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply