Zekeringsplaat

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Zekeringsplaat

Post by matramurena »

In het (verre) verleden heb ik al meerdere keren topics voorbij zien komen van mensen die de zekeringsplaat met ralais vervangen hadden door modernere en gebruikszekerdere exemplaren. Ik kan nu helaas weinig meer terugvinden hier over. Iemand die een link heeft aar zo'n conversie?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by oetker »

Op het Duitse forum wel is wat over gelezen.
Ze schijnen niet meer te krijgen te zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by matramurena »

IK dacht eraan een zelf op te bouwen. Maar volgens mij is het niet enkel de relais en zekeringen op een plaat monteren en bedraden maar zit je nog met diode's voor de belichting. Kan nergens een schema van de opbouw van de originele plaat vinden.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Re: Zekeringsplaat

Post by JV »

Bedoel je zoiets?
Attachments
Fusepanel Murena.jpg
Fusepanel Murena.jpg (59.66 KiB) Viewed 8259 times
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by matramurena »

Bedankt Jan, daar kom ik al een eind mee. Alleen de diode's zie ik hier niet op terug. Ik dacht dat die op de plaat zaten. Maar met uitbouwen van mijn zekeringsplaat en dit schema in de winterperiode moet ik er wel uit komen denk ik.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by ALAIN VAN AKEN »

De originele en en update versie zijn beschikbaar. Ik zoek straks even een link naar de laatste.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by ALAIN VAN AKEN »

User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by matramurena »

Na wat gepuzzel ben ik er wel uit. Enige wat mij nog vreemd is is de diode die tussen de massa en pin 4 van de groene stekker zit. Ik snap dat de overige 2 bedoeld zijn om tegen te gaan dat stroom van gewoon licht en groot licht naar elkaar terug stromen aangezien in beide gevallen de lampen omhoog gehouden moeten worden (pin 4 moet dus spanning hebben van beide toestanden) maar waarom een diode vanaf massa hier naar toe?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by oetker »

Pen 4 van die connector gaat nergens heen volgens het grote totaal schema.
Gaat over in draadnummer 2 in dit schema.
Vermoedelijk over het magneet ventiel voor stoorpieken te onderdrukken.
Attachments
Draad 2.jpg
Draad 2.jpg (48.23 KiB) Viewed 8223 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by matramurena »

Klopt Herman. Is een fout op het schema, het moet draad 20 zijn die op pin 4 is aangesloten welke de solenoid van de koplampen bedient. Staat in het schema dat Jan geplaatst heeft hier boven wel goed.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by oetker »

Yep dus stoorpuls onderdrukking.
Hadden ze ook bij de valve kunnen plaatsen wat logischer zou zijn.
Attachments
Valve.jpg
Valve.jpg (31.36 KiB) Viewed 8216 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by matramurena »

Wat is de werking ervan precies? Kan deze ook weg gelaten worden?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by oetker »

Je kent het principe van de bobine?
Bij het schakelen van een inductie (spoel) komen er spanningspieken op het boordnet.
De diode is om deze te onderdrukken en af te laten vloeien naar massa.
Nu heeft de Murena geen computer maar electronica van vroeger kan er ook gevoelig voor zijn.
bvb radio moduul toerenteller en zo.
Als je hem weg laat zal er waarschijnlijk niets gebeuren maar ik zou hem toch plaatsen want jouw Alfa motor zal vast wel wat elektronica hebben.
Zoek maar eens op blusdiode.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by matramurena »

Bedankt! Heb wat bijgelezen en het klinkt logisch. Kennelijk alleen bij de relais voor de lampen belangrijk aangezien de andere deze diode's niet hebben....

Helaas kom ik nu een aansluiting te kort in de beoogde behuizing. :( Moet ik Ebay maar verder afzoeken. :)
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by oetker »

Je kunt de diode ook bij de valve zetten.
Je soldeert hem gewoon op de aansluitingen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Zekeringsplaat

Post by matramurena »

Dat is een goed idee. Ik heb een moduul met plaats aan 6 relais en 6 zekeringen op het oog. Als ik dan als relais voor ruitbediening eentje pak met ingebouwde zekering dan kan ik de 2 zekeringen die vrijkomen gebruiken om diode's in te plaatsen. Past het precies. De derde komt dan bij de valve.

Deze:
diode.png
diode.png (211.49 KiB) Viewed 8190 times
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Post Reply