Doorgeroeste draagarm Murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Doorgeroeste draagarm Murena

Post by murena81 »

Een maand geleden voelde mijn Murena in het stevige linkerbochten werk vreemd aan.
Rechtsachter leek het dan alsof het wiel onder de auto verdween.

Thuisgekomen toch maar eens gekeken :o :o
20180823_202659.jpg
20180823_202659.jpg (1.24 MiB) Viewed 7038 times
20180823_202611.jpg
20180823_202611.jpg (1.6 MiB) Viewed 7038 times
Kan zo mn hand erin steken.

Ik heb heel veel geluk gehad, dat besef ik.
Hier had ik snel een flinke klapper mee gekregen.

Nog een probleem:
Normaal gesproken had ik een carpool collega, daardoor reed ik 2 a 3 dagen per week naar het werk, ongeveer 5500 km per jaar.
Helaas is die collega verhuisd waardoor ik nu elke dag moet rijden, dus 11000 km.

Dat blijkt toch wat veel als je het hebt over comfort, veiligheid en verbruik.
Nu de verotte draagarm er overheen.

Hierdoor rij ik nu een Chevrolet SPark op LPG, met alle gemakken van dien.
Airco, Airbags, ABS, verwarmde stoelen en Spiegels enz..
Heel erg fijn voor woonwerk, en het scheelt me ruim 1100 euro per jaar met de Murena, (gerekend incl verzekering en wegenbelasting)

Ik heb er op het ogenblik geen zin in en fut voor om het werk en geld in de Murena te steken.
Er moeten ook nieuwe schokdempers onder, nieuwe voorruit, wat spuitwerk.

Voorlopig zet ik een hem tijdje weg in een stalling.

Wat is wijsheid???
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by matramurena »

Da's niet best! Als je een nieuwe vind is het het beste om deze van binnen te (laten) behandelen tegen roest. Daar zijn verschillende middeltjes voor, ik weet niet wat de beste is maar als je niets doet dan rot elke draagarm zo door.

De kop van de draagarm moet je trouwens niet weggooien! Ze worden zeldzaam en Carjoy koopt ze geloof ik zelfs in om nieuwe draagarmen aan te laten maken.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by oetker »

Zien er slecht uit.
Bij mij zijn ze olie gevuld na lassen.
Als je lid van de club bent is een nieuwe ruit niet duur.

Race Murena heeft volgens mij een set draagarmen te koop.

http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... 914#p55914

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by ALAIN VAN AKEN »

Inderdaad niet best, je hebt veel geluk gehad. Dit had slecht kunnen aflopen.
Een tegenslag maar niet voldoende om hem aan de kant te zetten.
Nu de ruit is in clubstock, draagarmen en schokdempers zijn nog wel te vinden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by GODFRIED »

Dat ziet er niet goed uit en inderdaad je hebt een goede engelbewaarder.Dit had slecht kunnen aflopen. Dit de is de reden dat ze tijdens de keuring bij twijfel een hamertje gebruiken en op de geroeste plekken kloppen.
Gelukkig is het goed afgelopen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by oetker »

Bij de APK weten ze duidelijk niet waar ze op moeten letten met deze auto.
Hij had toch door de mand moeten vallen met de keuring.
Zo testen ze nog altijd de speling op de fusé kogel verkeerd.
Dat resulteerde bij de vorige APK een onopgemerkte grote speling op de kogel.
Ook dat had verkeerd afkunnen lopen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by ALAIN VAN AKEN »

Op de tril- en schuifplaat hadden ze zoiets zeker moeten zien.
Met een gerust hart terug van de keuring :evil:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Bij de APK weten ze duidelijk niet waar ze op moeten letten met deze auto.
Hij had toch door de mand moeten vallen met de keuring.
Zo testen ze nog altijd de speling op de fusé kogel verkeerd.
Dat resulteerde bij de vorige APK een onopgemerkte grote speling op de kogel.
Ook dat had verkeerd afkunnen lopen.
Dit zou niet mogen gebeuren. Stel je voor dat dit loskomt als je aan het rijden bent met een hogere snelheid.
Waarschijnlijk hebben ze dit niet gecontroleerd. :x Dit zien ze normaal. Daar geven ze ook veel aandacht aan hier op de keuring. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by oetker »

3 dagen voor het filmpje was de wagen goed gekeurd.
Er was wel degelijk naar gekeken maar er werd getest met een bandijzer (NB: Ik stond er bij).
Bij moderne auto's valt zo een euvel door de mand.
Vanwege torsie vering krijg je dat met een band ijzer niet in beeld.
Ik heb de kogel na wisseling langs gebracht bij de keuring.
Ze hebben er niets van geleerd.

Paar maanden terug is de auto opnieuw gekeurd bij dezelfde garage.
Ze maakten dezelfde fout.
Mijn opmerking over de fout werd als nutteloze info gezien.
Je moet de fuse met een grote krachtige waterpomptang testen.
Ik moest zwaar in discussie met de keurmeester om de foute methode aan te kaarten.
Onbegrijpelijk in mijn ogen.
Gelukkig weet ik zelf wel hoe het moet.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by murena81 »

Nav de rechthoekige vorm van het gat denk ik dat hier een ingelast stuk heeft gezeten.
Daar is het oude gedeelte omheen verder weggeroest.
Als ik het goed heb is de apk nu 1,5 jaar geleden.
Persoonlijk heb ik de twee jaarlijkse keuring voor oldtimers nooit begrepen.

Eerlijk gezegd lig ik er ook niet elke maand onder om alles te controleren.

Vandaag een stallings plekje geregeld, daar gaat ie voorlopig heen, schorsen en dan zie ik wel wat ik ermee ga doen.
Ben er wel ff klaar mee.
Ik heb voorlopig teveel andere dingen te doen.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by oetker »

De Murena's beginnen na al die jaren gebruik toch steeds meer hun nukken te laten zien.
Als je hem als dagelijkse auto gebruikt dan zijn er gewoon periodes dat er uitval van het 1 of ander is.
Dat houdt je bezig maar voor woon/werk verkeer is het natuurlijk minder.
De wagen moet gewoon elke dag paraat zijn en dat vergt wel wat energie om hem gaande te houden.
Laat hem maar een beetje uitrusten.
Gewoon tussendoor wat onderdelen scoren dan weer opbouwen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by matramurena »

Hier is er voor alle auto's een tweejaarlijkse keuring. Op zich zou een auto 2 jaar wel uit moeten houden zonder zulke grote problemen. Probleem is vooral dat de draagarmen van binnen uit weg rotten en daar ziet de keurmeester weinig van natuurlijk.

Ik had zelf dit jaar dat een van de torsiestafen opeens in tweeën brak. Ja, dat is ook een kwestie van ouderdom/roest/metaalmoeheid en als het rijdend gebeurd zou zijn dan was het geen fraai gezicht geweest ben ik bang. Maar ja, dat is gewoonweg niet op te vangen. Zeker niet door een APK welke enkel verklaard dat een auto op het moment van keuren geen grote gebreken heeft. Het is een momentopname en helaas moet je daarnaast zelf goed opletten of je rare dingen merkt met zo'n oude auto.

Las laatst een verhaal van iemand die de auto in december met zomerbanden had laten keuren en boos was dat nadat hij vlak daarna de winterbanden eronder had gelegd een boete kreeg omdat die te weinig profiel hadden omdat de auto net nog goedgekeurd was. :D
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by GODFRIED »

oetker wrote:3 dagen voor het filmpje was de wagen goed gekeurd.
Er was wel degelijk naar gekeken maar er werd getest met een bandijzer (NB: Ik stond er bij).
Bij moderne auto's valt zo een euvel door de mand.
Vanwege torsie vering krijg je dat met een band ijzer niet in beeld.
Ik heb de kogel na wisseling langs gebracht bij de keuring.
Ze hebben er niets van geleerd.

Paar maanden terug is de auto opnieuw gekeurd bij dezelfde garage.
Ze maakten dezelfde fout.
Mijn opmerking over de fout werd als nutteloze info gezien.
Je moet de fuse met een grote krachtige waterpomptang testen.
Ik moest zwaar in discussie met de keurmeester om de foute methode aan te kaarten.
Onbegrijpelijk in mijn ogen.
Gelukkig weet ik zelf wel hoe het moet.

Herman
Onbegrijpelijk dat ze daar niet van willen leren!!
Hier wordt het chassis van de wagen tijdens de controle van de ophanging iets opgelicht en dan komt er afwisselend (Links rechts) zijdelingse kracht op de wielen. Deze kracht is behoorlijk sterk want je ziet de banden op de grondplaat van links naar rechts verschuiven.
Dit zouden ze moeten zien omdat het tot ernstige ongevallen kan leiden. Wat heeft een keuring anders nog voor zin!!
Ik heb meerdere fuseepennen van Cornelis overgenomen indertijd. Deze werden allemaal door cornelis vervangen. Ik heb daar eens een controle opgedaan. Ik geen heb enkele fuseepen kunnen vinden die speling had.Het kan ook zijn dat hij die met speling niet bewaart heeft.
Herman, was van deze fuseepen de beschermrubber kapot of stond deze fuseepen droog??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by hendrik »

Ik heb bij mij murena nieuwe draagarmen op zitten die krijg ik niet meer versleten omdat ik nooit in de regen rij en ze staat altijd binnen lekker warm.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by oetker »

GODFRIED wrote:Herman, was van deze fuseepen de beschermrubber kapot of stond deze fuseepen droog??
Een scheurtje in rubbers wordt bij de keuring naar gekeken en is absolute afkeur.
Een trilplaat wordt niet gebruikt bij ons.
Ze testen met een bandijzer en dat is nu juist waar het fout gaat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Doorgeroeste draagarm Murena

Post by GODFRIED »

oetker wrote:
GODFRIED wrote:Herman, was van deze fuseepen de beschermrubber kapot of stond deze fuseepen droog??
Een scheurtje in rubbers wordt bij de keuring naar gekeken en is absolute afkeur.
Een trilplaat wordt niet gebruikt bij ons.
Ze testen met een bandijzer en dat is nu juist waar het fout gaat.
Helaas moet er eerst iets ernstig gebeuren eer men actie onderneemt. Zo is dat in veel bedrijven.Als de operator zegt dat hij een onveilige handeling moet uitvoeren wil niemand het horen, maar als hij zich ernstig kwets schiet men dadelijk in actie om het in de toekomst te voorkomen.
Dit heb ik meerdere keren mee gemaakt tijdens mijn loopbaan bij Ford Genk.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply