Page 1 of 1

Revisie motor Murena 2.2

Posted: Sat Jun 16, 2018 8:00 pm
by benny
Onze Murena 2.2 S begint olie te verliezen. We willen dat na het verlof aanpakken. Maar in het werkplaatshandboek van de Murena wordt het 2.2-blok volgens mij stiefmoederlijk behandeld. Heeft er iemand meer details over het 2.2-motorblok en meer gedetailleerde uitleg over de uitbouw, uit elkaar halen en het terug inbouwen ? Of moet ik op zoek naar meer info bij de Talbot Tagora 2.2?

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Sat Jun 16, 2018 10:32 pm
by ALAIN VAN AKEN
Benny bij het ledengedeelte onder documentatie Murena staat het Tagora boek over de motor, hier ga je een pak verder mee komen.

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Sat Jun 16, 2018 11:10 pm
by benny
Bedankt Alain.

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Sun Jun 17, 2018 11:02 am
by Murenanimal
Benny,
ik heb het volgende .pdf bestand in bezit:
Manuel_Moteur_Révisions_9N2_N9T (is Peugeot 504 Turbo motor) is bruikbaar voor de Matra 2.2 motor.
Bestand is wel meer dan 16MB, dus kan niet via gewone email wegens te groot.
geef me je email adres door en dan stuur ik het jou per "wetransfer".
ik zal het ook zo aan Alain bezorgen voor het ledengedeelte.
Groetjes
Guido

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Sun Jun 17, 2018 11:12 am
by benny
Mijn emailadres is benny.raes@telenet.be.

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Sun Jun 17, 2018 11:22 am
by oetker
De Tagora manual is zeer uitgebreid en alles is hetzelfde behalve nokkenas en motorophanging op de kop en carburatie.
Betreft alleen motor en gaat veel dieper op de materie in.
Ik heb dat indertijd ingelezen in PDF en gebruik het zelf ook.
De 505 Turbomotor gaat over N9T motor en daar zitten behoorlijk wat afwijkende dingen in.
Ga voor de Tagora manual zou ik zeggen.

Hoe is de compressie?
Vaak zijn de klephoedjes om zeep.

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Sun Jun 17, 2018 11:59 am
by benny
De compressie is goed. Alle cilinders hebben meer dan 10 kg/cm². Maar de motor begint olie te lekken. Kregen al 2maal een opmerking op de technische controle en nu begint er ook olie aan de rechterkant te lekken. De vrouw vindt dat natuurlijk niet leuk, die olie onder de auto. Van een revisie zelf is er geen sprake. Enkel alle dichtingen zullen vervangen worden. De motor verliest zelfs olie langs de cilinderkoppakking. En de klephoedjes zijn nog in goede staat. Er komt nog geen blauwe rook uit de uitlaat, ook niet na lang remmen op de motor.

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Sun Jun 17, 2018 12:10 pm
by oetker
De motor verliest zelfs olie langs de cilinderkoppakking
Ja, dat dacht ik ook.....maar wat blijkt.
De kurk pakking van de kleppendeksel wurmt zich telkens weer tussen de deksel uit waardoor lekkage ontstaat.
Dat gaat op het uitlaat spruitstuk verdampen en stinkt.
De afstand tussen de boutjes van het deksel is gewoon te groot.
Ik heb hem er nu vast in gekit en het probleem is weg.
Ik zou ook gelijk voor een alu pakking gaan (zie topic)

http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... f=7&t=3484

In UK hebben zelfs alu kleppendeksels laten maken om het probleem te teckelen, en in duitsland hebben sommigen een Maurelec deksel geplaatst.
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... pic=3246.0

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Sun Jun 17, 2018 1:12 pm
by benny
x

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Tue Jun 19, 2018 7:22 pm
by benny
Op zondag had ik bij Oscaro.be een compleet dichtingsset voor de 2.2 besteld. Op de site staat dat er 1 in voorraad is. Nog dezelfde dag krijg ik een mail dat ze de set niet maar in voorraad hebben en dat ze binnen de 14 dagen zullen terugbetalen. Eigenaardig dat ze dat op die site reeds op zondag weten. Mooie manier om geld op je rekening te hebben zonder iets te verkopen en het later terug te geven.

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Tue Jun 19, 2018 7:38 pm
by oetker
De dichtingsset bevat niet de juiste carter-pakking maar voor een Tagora.

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Tue Jun 19, 2018 7:56 pm
by benny
Is er dan een verschil? Dat zijn toch dezelfde blokken?

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Tue Jun 19, 2018 8:02 pm
by oetker
Het verschil is dat de 2.2 motor door het Carter op zijn plaats wordt gehouden.
De Tagora motor is anders bevestigd en ligt voorin.
De cartepakking van de 2.2 is langer en wordt door afstandringen van sterkte voorzien.
Vandaar dat we alu pakkingen bijmaken.
Reserveer er 1 bij Henk, daar ga je geen spijt van krijgen
Image
Image

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Tue Jun 19, 2018 8:32 pm
by racemurena
benny wrote:Is er dan een verschil? Dat zijn toch dezelfde blokken?
er zit ook verschil in de aanzuig van de oliepomp , die van de murena 2.2 zit dieper in de carterpan

Re: Revisie motor Murena 2.2

Posted: Fri Jun 22, 2018 10:55 am
by oetker
racemurena wrote:
benny wrote:Is er dan een verschil? Dat zijn toch dezelfde blokken?
er zit ook verschil in de aanzuig van de oliepomp , die van de murena 2.2 zit dieper in de carterpan
Ja, dat is om de bochten de oliezak die optreed op te vangen.
Normaal ligt de motor recht voorin en hebben ze daar geen last van.
Het blijft een raar compromis deze motor in de Murena te plaatsen.