Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by oetker »

Tja, persoonlijke keuze.
Ik heb hem er wel opzitten.
Vanaf de genomen foto posities ziet die er wel goed uit maar als je recht achter de auto staat kijkt het minder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by matramurena »

He, ik zie het neusje van mijn auto in Praag op de achtergrond. :)

Zelf vind ik het op een gele auto wel erg "massief" ogen. Volgens het 2.2S supplement is de spoiler inderdaad toegevoegd om "de lift-krachten opnieuw in evenwicht te brengen"

Een gurney flap kan ook direct op de achterklep gemonteerd worden zonder spoiler en de vorm van de Murena lijkt daar inderdaad perfect voor. Maar ik denk dat het allemaal erg bij elkaar geraapt er uit gaat zien in vergelijking met de S spoiler.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

Afgelopen zondag de 18e heb ik de auto uitgelaten op Zandvoort. Het motorblok presteerde goed. Maar opnieuw is te merken dat ik een spoiler mis.

Dit is goed te zien na 8:00 in het volgende filmpje. Bij het aan remmen boven de 150 km/h met het stuur rech word de achterkant zo licht dat de wielen gaan glijden.
https://www.youtube.com/watch?v=2NTk88Imn_k

Daarnaast heb ik nog wel problemen met de hoezen van de aandrijfas. Deze raken het chassis. De enige oplossing lijkt originele hoezen plaatsen met blik (steken minder uit). Weet iemand waar deze zoal zijn te vinden (carjoy heeft ze. Maar best duur)
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by GODFRIED »

Die rijdt geweldig dat is duidelijk. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by hendrik »

Ik wou dat die van mij zo goed zou rijden .




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by matrafan »

Prachtige geluiden, rijdt inderdaad zéér vlotjes.

Mooi om te zien. :D :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by oetker »

Leuk de jaarlijkse progressie van deze wagen te zien.
De immitatie hoezen zijn vaak van korte duur op de Murena's.
Ze hebben de kwaliteit niet van het origineel.
Voor zover ik weet zaten ze ook op de Renault A310

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by Richard »

heb je eventueel wat aan gebruikte assen waar het rubber nog op zit ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

Nee helaas niet. denk dat verwijderen al lastig is. En als de boel los is is nieuwe rubbers in mijn ogen de enige goede oplossing.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

De auto is officieel ter keuring aangeboden! Volgens mijn vriendin ben ik in lange tijd niet zo zenuwachtig geweest.

Afgelopen maandag 4 maart is bij de RDW in Arnhem het motorblok goed bevonden. (kosten 55 euro, daarnaast ook de APK gedaan a 69 euro...)
Oude papieren kunnen straks de prullenbak in aangezien ik nieuwe papieren nog krijg (plastic pasje, jammer dat wel).
De cilinderinhoud van het 2.0 blok en het vermogen van 96kW krijg ik dus op kenteken. (overgenomen zoals deze ook terugkomt in de papieren van de ford focus waar het blok toe behoort)

Voor iedereen die in Nederland ook een blok wil keuren denk aan het volgende:
Toon aan waar het blok vandaan komt (je moet aantonen dat deze niet gestolen is). Middels advertenties van nieuwe ford motoren en een foto van het nieuwe blok op de krat (samen met de auto) had de RDW vertrouwen in een juiste oorsprong.
Het nieuwe blok heeft geen serienummer in mijn geval. (Deze neemt Ford normaal over van het oude blok bij een motorwissel). De laatste 6 cijfers van het chassisnummer moet ik alleen nog graveren in het motorblok.
Ze stellen wel veel vragen. Ik kon ze goed beantwoorden. Ik weet echter niet of het uit interesse was of procedure. Vragen o.a. over de originaliteit van de remmen en of deze het vermogen aankunnen, mogelijke afwijking van de kilometerteller, ombouw van aandrijfassen, motorsteunen etc. Mijn gevoel hierbij was voornamelijk dat ze vertrouwen willen krijgen over de manier van inbouw.

De keurmeester had overigens ook wel wat kennis van Matra aangezien hij in het begin al over de bagheera U8 motor begon te praten.
Ook leek hij wel van de inbouw onder de indruk en sloot uiteindelijk af met een 'goed gedaan'.

Alle nederlanders met een niet origineel blok raad ik aan deze keuring te doen zolang je kan aantonen uit welk kenteken deze afkomstig is (donorauto). Voorkomt mogelijk problemen met de verzekering. Het enige nadeel is dat als er een afkeur komt de auto waarschijnlijk niet meer de weg op mag totdat deze opnieuw ter keuring word aangeboden (en goed bevonden word).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by oetker »

Gefeliciteerd Laurens.
Dat was peentjes zweten :)
In Duitsland en België was dat zeker niet gelukt.
Daar doen ze veel moeilijker met dit soort zaken.
Het grappige daarvan is wel dat je deze auto nu gewoon kan exporteren naar deze landen.
is immers in een Europeesch land toegelaten op de weg.
groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by GODFRIED »

Een heerlijke auto om mee te rijden. Petje af. Daar heb je veel kopzorgen mee gehad dat kan niet anders. Dat zijn ingrijpende aanpassingen.
Prachtig dat het gelukt is. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by Muddy Bandit »

Proficiat met het behalen van deze keuring, nu hoef je geen angst meer te hebben voor een WOK-melding als je eens ergens gecontroleerd wordt.


oetker wrote: Thu Mar 07, 2019 7:18 am Het grappige daarvan is wel dat je deze auto nu gewoon kan exporteren naar deze landen.
is immers in een Europeesch land toegelaten op de weg.
Die vlieger gaat helaas niet op Herman, het kan wel maar het is geen verplichting.
De auto heeft nu een individuele toelating van RDW Nederland gekregen, maar een individuele toelating hoeft dus niet door een ander EU-land over genomen te worden bij export... dat laatste is alleen maar van toepassing met het CVO (Centificaat van Overeenstemming) wat door de fabrikant of importeur afgegeven is.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by Richard »

Muddy Bandit wrote: Thu Mar 07, 2019 2:59 pm Proficiat met het behalen van deze keuring, nu hoef je geen angst meer te hebben voor een WOK-melding als je eens ergens gecontroleerd wordt.
Kan je dat ergens nazien of je auto een WOK melding heeft ? of heb je dan een betaald abbo nodig bij bepaalde partijen ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by Muddy Bandit »

Of een voertuig een WOK-melding heeft kun je gewoon zien (gratis) als je het kenteken van het voertuig invoert op één van de volgende websites:

- Op de RDW site: https://ovi.rdw.nl
Kenteken invoeren > basis > status van het voertuig > verbod voor rijden op de weg

- Op de VWE site: https://publiek.vwe.nl
Kenteken invoeren > historie > status kenteken

Die laatste geeft wat meer en meer gespecificeerde info, daar kun je vaak ook nog de gegevens terug vinden van voertuigen die al in de export of demontage zijn gegaan.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by matramurena »

Gefeliciteerd Laurens! Inderdaad moet je aan kunnen tonen dat het motorblok niet gestolen is. Ik moest aan de oude papieren van de Alfa komen waarop stond dat ze gesloopt was voordat ze de motor vertrouwden. Veel technische vragen heb ik niet gehad, wel een remmentest en de auto moest opnieuw gewogen worden. Op zich valt het heel erg mee zo'n keuring.

Met export had ik geluk, want zoals Muddy al zei hoeft hij niet geaccepteerd te worden door andere landen. In Noorwegen deden ze gelukkig ook niet al te moeilijk (behalve over het feit dat mijn velgen niet de originele maat hadden) maar was ik er wel 2 uur mee zoet. Ik had wel met opzet het keurstation genomen waarvan men hier zei dat een stuk relaxter was van de 2 die in de buurt zitten.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Post Reply