Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb mij lang niet meer vertoond op de verschillende matra fora. Bij deze weer terug om jullie toch up to date te houden over mijn laatste project.

Dit topic heb ik aangemaakt in navolging van http://matraforum.messageboard.nl/forum ... =26&t=1736 waarbij ik de inbouw van de 1.8 zetec motor had beschreven. Inmiddels een paar jaar verder en een motorblok verder.

Op een gegeven moment was ik het oude gebruikte motorblok zat aangezien ik problemen bleef houden met slecht stationair en schokken tijdens constante snelheden. hierom heb ik het over een andere boeg gegooid. Namelijk een nieuwe 2.0 zetec motor uit een ford focus ipv de oude 1.8 zetec uit een fiesta.
Deze Ford Focus motor (op de krat) heb ik eind vorig jaar aangeschaft en in de laatste 3 maanden ingebouwd.

Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst gereden. Rijd erg goed, hoewel ik nog kalm aan moet doen met het nieuwe blok. Tevens veel meer koppel onderin toeren heb ik het idee van (zou ook logisch moeten zijn aangezien het nu een 2.0 betreft).
Video´ś zullen op termijn volgen, echter bij deze al vast een paar fotos van de inbouw:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Overigens tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om RVS buizen en rode (B12) koelvloeistof in het systeem te vullen.
Dit tesamen met de cunifer remleidingen met dot 5.1 remvloeistof welke ik een paar jaar geleden heb geplaatst maakt de auto toch weer een stukje toekomst klaar.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

De motor die ik verwijderd heb was een fiesta motor uit de fiesta RS1800. Daarom noemde ik de murena ook wel een matra murena RS1800.

Natuurlijk gaat deze naam nu niet meer op. Hebben jullie suggesties hoe de auto nu te noemen?

Tevens de laatste keer met de 1.8 silvertop op zandvoort was juli 2017 waarbij de tijd voor de snelste ronde 2:26 was. Ik ben benieuwd wat het met dit motorblok gaat worden. Ik zal nog geduld moeten hebben aangezien ik de motor nog moet inrijden.

https://www.youtube.com/watch?v=QAcMYinBfcI (vanaf 5:13)

Ook leuk dat ik tijdens deze sessie gespot ben door een megane RS rijder (in zijn snelste ronde):

https://www.youtube.com/watch?v=JNSyjciBrQQ
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by oetker »

Laurens, knap stukje werk 8)
Naam suggestie, iets uit de race-historie.....Matra-Ford :wink:

https://www.google.nl/search?q=matra+fo ... 40&bih=950
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by ALAIN VAN AKEN »

Matra Murena MS2Z
Matra Sports 2 liter Zetec
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by elix »

Maizena 2.0 :roll:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by murena81 »

Mooi stuk werk zeg.

Geeft deze Ford motor-bak combi nog een gewichts voordeel tov origineel?
De Zetec motor is toch ook volledig uit alu opgebouwd, carter en cilinderkop?

Ik ben benieuwd welke ECU je gebruikt hebt?

Zelf ben ik aan het kijken naar een 1.6 of 1.8 VVTI motor van Toyota.
Dit omdar de in en uitlaat aan dezelfde kant zitten als bij het Talbot blok.
Dan hoeft de tank waarschijnlijk niet verkleind te worden.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

Het gewicht is mij niet exact bekend. Ik lees tussen 107 en 115 voor het blok alleen op internet. Deze heeft een aluminium kop en carter. maar is verder van gietijzer.

De bak zal ommenabij gelijk zijn aan die van de murena verwacht ik.

Wat weegt het originele 1.6 blok uit de murena?


De ecu die ik gebruik is een ME221.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by matramurena »

Netjes! Ben benieuwd naar de filmpjes.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by murena81 »

Ik ben wel eens aan het wegen geweest, maar ik weet het niet meer precies.
Maar 100 kg voor een 1.6 komt eerst.
Net gevonden dat een 1.8 1ZZ-fe motor 102 kg weegt.

Heb ik het goed dat je de rechter motorsteun (achter de auto staand) toen behoorlijk verbouwd hebt?
Was jou Murena een 1.6 of een 2.2.
Ik heb geloof ik wel eens gelezen dat er bij een 2.2 meer ruimte beschikbaar is?

Mijn streven zou zijn om de originele versnellingsbak te laten zitten.
Scheelt werk aan aandrijfassen, ophangpunten, en schakelsysteem.

Kan een ME221 ook variabele nokken assen aansturen?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

VVT kan deze ME221 ook.

Hierbij de eerste video van het motorblok in werking:
https://www.youtube.com/watch?v=Q2_fgIzKUxI
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by murena81 »

Zo te horen loopt dat prima, top.
Prachtige camera positie ook!
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

Vandaag weer 230 kilometer gereden met de nieuwe motor. Draait top. Alleen zo moeilijk om niet volgas in toeren te gaan.
Nu 350 kilometer gehad. nog iets van 1200 te gaan denk ik voordat ik een beetje toeren kan maken.

Verder zit ik eraan te denken het volgende te plaatsen (past net):
Image

Hebben mensen hiermee ervaring? Doen of niet?
Dit zou het blok naar 165 pk moeten brengen (en meer koppel en betere reactie op gas)
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by GODFRIED »

Daar komt wat bij kijken om een andere motor in te bouwen. Dat zal wel heerlijk rijden. Maar hier zou je daar niet mee mogen rijden. Deze combinatie geraakt door geen enkele keuring, Spijtig. Ik zou het anders ook overwegen en hem dagelijks gebruiken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by hendrik »

Moest dat hier ook mogen Godfried, dan deed ik die van mijn Toyota er in man wat zou die dan lekker lopen.




grt harry de matra.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by matramurena »

Ik zou zelf nooit filterloos gaan.

Kun je in Belgie ook geen in NL op kenteken gezette modificatie op de weg krijgen? Hier in Noorwegen zou mijn V6 ook niet makkelijk (of gewoon niet) de weg op mogen, maar omdat hij in Nederland al een goedkeuring had was het geen probleem bij import.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by jo »

Nee krijg je niet klaar in België.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by hendrik »

Het minste wat hier niet origineel is aan je auto keuren ze je de boel hier af in Belge we zitten hier in een apenland.





grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by jo »

Een voorbeeld van als het in het buitenland is goedgekeurd, na terug invoeren moet je nog de validatie doorlopen, met een motor van een ander merk gaat dat niet lukken want je hebt dan toelating nodig van beide merken, Matra en Ford, begin maar om toelating te krijgen van Matra, waar? Hoe? https://www.hln.be/regio/tielt/-we-zijn ... ~ad2d4835/
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by Richard »

los van de motor, pas je nog meer aan voor deze aanpassing, remmen, gewicht verdeling ?. De ford motor weegt schijnbaar ongeveer evenveel, dus dat helpt denk ik. Zelf blijf ik huiverig de Matra mee te nemen als het bijvoorbeeld (hard) regent.Ik pak dan toch liever de Corrado. Meer vermogen, een motor die het makkelijker aan kan, alles daagt uit om harder de bocht in te gaan, of harder te rijden waardoor je soms plotseling moet remmen. Misschien ben ik te schijterig, maar maken jullie je daar geen zorgen over ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

Remmen pas ik nog niet aan. Ik heb er nu voor gekozen om met de trottle bodies te wachten (deze hebben ook een filter overigens).

Het vermogen zal 140 a 150 zijn vermoed ik. (edit: bij nader inzien denk ik 135 tot 140)

De rs1800 die ik hiervoor had waarschijnlijk 130.
Deze ging goed met originele remmen op het circuit.
Daarnaast heeft de S 142 pk en dezelfde remmen voor.

Verder met rijden op nat wegdek gewoon later op het gas in de bocht. Tevens ben ik vooral een droog weer rijder.

Belangrijkste is de grens te kennen van de auto. Als je deze nooit opzoekt en niet weet waar deze zit zou ik ook vaker samengeknepen billen hebben.

Mooiste vind ik nog altijd net iets te vroeg het gas er vol op in de bocht en even kwispelen met de auto.(met droog dan).
Last edited by MatraMurena.nl on Mon Aug 27, 2018 8:58 pm, edited 1 time in total.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by pete speed »

Hé Laurens,
is de basis Murena een 1.6, dan zou ik met dat vermogen in elk geval de 2.2 draagarmen monteren. Één van de problemen in het begin van de productie waren de 1.6 draagarmen , want dat waren bij de 1.6 en de 2.2 dezelfden, hetgeen Matra op hevige kritiek kwam te staan ; hij stuurde aan de achterkant bijna net zo hard mee, als aan de voorkant. Snel genoeg kwamen toen de versterkte 2.2 draagarmen en een verbindingsprofiel tussen de ophangpunten van de draagarmen en was het probleem opgelost.
De 1.6 draagarmen zijn veel te licht voor zoveel vermogen, bovendien kunnen hier de grotere 2.2 remschijven niet op gemonteerd worden.
The Pete
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

Dankje voor de tip Peter. Het profiel heb ik niet bij stilgestaan. Mogelijk nog handig om te plaatsen.

Verder heb ik de nieuwe draagarmen van carjoy. Zijn deze ook slapper? Volgens mij zijn deze wel iets degelijker uitgevoerd.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

Overigens wel een moment om het af te wegen. Volgens mij heb ik 1 wiellager gaar ( begint geluid te maken, merkte ik met vorige blok ook al). Daarnaast wel wat roest op de remschijven aan de binnenkant. Niet zorgelijk. Maar heb ik liever niet.

Heb soms wel het gevoel gehad op het circuit dat de achterkant (bijvoorbeeld in het scheivlak) wat zweverig voelde zonder het gevoel dat je op de grens van tractie zit. Dit zou het meesturen kunnen zijn?

Hoeveel breder kwam het 2.2 wiel uit? Zit nu namelijk met et 25 (naar et 22 gebracht met een spacer) met 225 mm brede banden. Houd niet veel over ben ik bang. Wil niet mijn wielkasten aan gort rijden.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

Inmiddels weer wat maanden verder. Tijd voor een kleine update

De auto loopt goed, hoewel deze wel behoorlijk kan stinken omdat ik hem bewust te rijk heb afgesteld.
De reden hiervan is om te voorkomen dat ik zelfontbrandingen krijg welke schadelijk kunnen zijn voor de motor.

In feite komt het er op neer dat ik de cilinderinhoud bij de verschillende toerentallen en gasklepposities iets te ruim heb gehouden.
Hierdoor spuit de motor meer brandstof in dan nodig.

Middels een breedband lambda is de doelstelling deze waarden te corrigeren naar de juiste waarden. Dit "inleren" zit bij de ECU ingebouwd.
Dit lijkt te werken, maar ook hier moet ik de instellingen goed zetten zodat deze zich met zo min mogelijk foutmarge doet inleren.

Vooralsnog heeft de motor al redelijk wat kilometers gehad (>1500) waardoor ik hem op de staart kan trappen.

Gisteren een test gemaakt op de duitse autobahn:
https://www.youtube.com/watch?v=93JeUSrRrow

Hoewel de auto stabiel rijd voor zijn leeftijd was het wel onprettig om plots redelijk hard te moeten remmen bij 195 km/h omdat een auto naar de linke baan ging met 120 km/h. Hier merkte ik duidelijk dat de achterkant wat meer druk kan gebruiken (voelde zweverig, je ziet het ook tijdens het remmen). Waarschijnlijk is dit de reden dat er op de 2.2s standaard een spoiler zit????
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by Richard »

dat loopt prima zo te zien !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by oetker »

De 2.2 heeft ook grotere remschijven achter.
Ik heb ook meer vacuum op het geheel staan.
Dat remt absoluut veel beter als een standaard 1.6
Wel mooi om de Zetec boven de 200 te zien gaan.
Of dat nog prettig rijdt is de vraag.
Als ik de 1.6 op de plank trap loopt dat ook niet echt prettig.
Leuk om even de 170-180 aan te tikken, maar meer ook niet :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by GODFRIED »

Dat is een motor die wel iedereen in zijn wagen wil. Dat ziet er geweldig uit en zal zo ook wel rijden. :wink:
Krijg je dat wel gekeurd in Nederland. In België krijg je dit nooit door de keuring (APK). :o
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by jo »

Amai dat gaat vooruit, zo gaat mijn Saab ook en dat is best pittig.
Mogelijk moet je niet eens een volledige spoiler plaatsen maar enkel de Gurney flap, volgens mij leent de achterkant van de Murena er zich voor.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

De gurney flap heeft natuurkundig volgens mij alleen zin op een aanwezige vleugel en verlengt de spoiler als ware (onzichtbaar dan wel te verstaan).
Als iemand een s spoiler heeft laat het weten. Mogelijk dat ik er wel voor ga aangezien het ook niet lelijk is. (geen andere spoiler... niet mijn smaak).

Betreft de autotune heb ik mijn nieuw instellingen voor het inleren kunnen toetsen op de autobahn.
De ECU lijk in hoge toeren en snelheden (veel gas) met lage nauwkeurigheid (weinig meetpunten) al erg richting de goede waardes te gaan (geen gekke pieken en dalen).

Ik wacht tot ik meer data heb voordat ik de instellingen ga aanpassen. Het ziet er echter naar uit dat ik in lage toeren / weinig gas ongeveer 10% te rijk loop. In het middengebied goed echter in het hogere gebied te arm t.o.v. de gewenste Air Fuel Ratio.

In principe gunstig, Dit zal betekenen dat ik in het hogere gebied meer vermogen kan creeren en dus nog harder kan :)
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Post by MatraMurena.nl »

Met een s spoiler ga ik wel voor mat zwart.

Enkel impressies opgezocht; do or don't?

Image

Image
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Post Reply