murena S solexen slecht af te stellen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Gylb
Posts: 37
Joined: Sat Feb 25, 2017 8:35 pm

murena S solexen slecht af te stellen

Post by Gylb »

Ik heb een murena S die bijna klaar is en verkocht kan worden, maar er is een probleem waar ik even geen oplossing voor weet.

De (gereviseerde) dubbele solex carburateurs krijg ik na diverse afstel -pogingen niet goed.

Stationair zakt de ie op een gegeven moment in en slaat dan bijna af. Stel ik het stationair hoger af , dan blijft de motor te veel toeren maken.
Tevens ploft en knalt de motor in de carburateurs.

Kleppen zijn gesteld en staan goed.
Ontsteking staat goed op 10 graden voorontsteking

Het originele luchtfilterhuis heb ik helaas niet, maar daarvoor in de plek zijn 2 ramair trumpetsocks gemonteerd.

Omdat de motor onmogelijk is af te stellen zonder origineel luchtfilterhuis(te arm lopen) , heb ik de hoofdsproeiers stapgewijs opgeboord van 1.22 naar 1,4 en naar 1.6 mm. Dit op advies van de matra specialist. De motor is wel beter gaan lopen, maar het knallen in de carburateus en inzakken staionair is er nog steeds een beetje.

Wat kan ik nog doen? Iemand ideeën, suggesties en tips?
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: murena S solexen slecht af te stellen

Post by benny »

Je hebt toch de timing van de ontsteking afgesteld met de onderdrukleiding van de verdeler naar de carbs verwijderd en afgesloten kant carbs?
Gylb
Posts: 37
Joined: Sat Feb 25, 2017 8:35 pm

Re: murena S solexen slecht af te stellen

Post by Gylb »

benny wrote:Je hebt toch de timing van de ontsteking afgesteld met de onderdrukleiding van de verdeler naar de carbs verwijderd en afgesloten kant carbs?
Jazeker. De carburateurs krijgen geen valse lucht. Alle vacuüm leidingen zijn afgedopt zodat ze daar ook niet kunnen lekken.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: murena S solexen slecht af te stellen

Post by talbotmatra »

De hoofdsproeiers zijn nu veel te groot geworden, daardoor begint de motor te knallen vanuit de carburateurs, deze maat wordt alleen gebruikt bij grote motoren of bij het rijden op alcohol.

Echter, als hij stationair niet wil lopen, dan gaat het vergroten van de hoofdsproeiers niet werken, de stationair sproeiers zullen dan aangepast moeten worden. Zijn het wel originele carburateurs? De hoofdsproeiers zijn normaal enorm moeilijk los te krijgen, deze zitten onderop de carburateurs.

Ook het gebruikelijke even controleren, spruitstuk valse lucht, vuil in kanaaltjes (even lucht gebruiken). Sputteren uit de carburateur is altijd een teveel aan brandstof of een verkeerde ontstekings timing.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: murena S solexen slecht af te stellen

Post by Murenanimal »

Naar ik geloof,
Om bij de S de dubbele solexen goed af te stellen, mag de motor niet te warm zijn, want de ventilator van de radiator mag niet aanslaan.
Verder moeten de carburateurs een beetje te rijk worden afgesteld, dan krijg je ook geen knallen in de uitlaat bij terugschakelen. Misschien dan ook niet in de carburators?
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: murena S solexen slecht af te stellen

Post by talbotmatra »

De carburateurs moeten juist bij warme motor worden afgesteld. De carburateurs moeten niet te rijk staan, ze moeten goed staan. De S motor is geen moeilijk lopende motor en is met de carburateurs goed af te stellen.

Allereerst stel je het vacuum af (de balans). Als dat goed is begin je met de lucht stel schroeven. Die zet je allemaal 5 halve slagen uit. Daarna begin je met stellen (1 voor 1). Stellen doe je door steeds de schroef iets verder uit te draaien, waarbij het motortoerental blijft stijgen. Zodra het motortoerental weer zakt stel je de schroef een kwartslag terug. Zorg hierbij dat het motortoerental niet boven de 1100 komt.

Zodra je hiermee klaar bent stel je het motortoerental af op 750 en dan is het afstellen klaar.

Minstens zo belangrijk is het afstellen van de ontsteking, doe dit voordat je aan de carburateurs begint.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Gylb
Posts: 37
Joined: Sat Feb 25, 2017 8:35 pm

Re: murena S solexen slecht af te stellen

Post by Gylb »

Ik heb afgelopen weekend nog eens wat geprobeerd en hij loopt nu een stuk beter gelukkig.

Ontsteking was gecontroleerd en stond op 10 graden voorontsteking.
Kleppen stonden bijna goed en heb ze nu precies goed staan.
Alle vacuumslangen afgedopt zodat er negens lekkages zijn.
Al eerder had ik de carburateurs synchroom afgesteld.
Geen valse lucht verder en voor het afstellen zijn de sproeiers doorgeblazen. Carburateus zijn in het verleden door Cor gereviseerd dus dat zit wel goed.

Uiteindelijk de sproeiers stapgewijs opgeboord naar 1.6 mm en wat geprobeerd met de mengselschroeven. Dit resulteert nu in een redelijk goed lopende motor die ook stationair goed loopt. De knallen in de carbuarteurs zijn ook verdwenen. Dit is voor mij een teken dat de motor nu niet meer te arm loopt. Eind van de week even een proefrit maken en kijken hoe de motor presteert
Gylb
Posts: 37
Joined: Sat Feb 25, 2017 8:35 pm

Re: murena S solexen slecht af te stellen

Post by Gylb »

talbotmatra wrote:De carburateurs moeten juist bij warme motor worden afgesteld. De carburateurs moeten niet te rijk staan, ze moeten goed staan. De S motor is geen moeilijk lopende motor en is met de carburateurs goed af te stellen.

Allereerst stel je het vacuum af (de balans). Als dat goed is begin je met de lucht stel schroeven. Die zet je allemaal 5 halve slagen uit. Daarna begin je met stellen (1 voor 1). Stellen doe je door steeds de schroef iets verder uit te draaien, waarbij het motortoerental blijft stijgen. Zodra het motortoerental weer zakt stel je de schroef een kwartslag terug. Zorg hierbij dat het motortoerental niet boven de 1100 komt.

Zodra je hiermee klaar bent stel je het motortoerental af op 750 en dan is het afstellen klaar.

Minstens zo belangrijk is het afstellen van de ontsteking, doe dit voordat je aan de carburateurs begint.
Wat ik begrijp uit jouw afstelmethode is dat het meer op gevoel/gehoor gaat en je geen co meter nodig hebt?
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Re: murena S solexen slecht af te stellen

Post by johanansingh »

Heb nog ergens een soort beschrijving van het S pakket komt uit de Peugeot talbot hoek. Daar in is ook het afstellen beschreven en ook de sproeier bezetting.
Als dat allemaal klopt is afstellen volgens handleiding niet zo lastig meer. Gaat vrij veel op gehoor en gevoel. Heb je een vacuüm meter om de twee carbs synchroon te stellen?
Post Reply