Martijns Murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zo'n kabel is makkelijk te vinden en voor weinig geld. In dhz zaken meestal in diverse lengtes te verkrijgen.
Martijn is de Avi weg?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Martijns Murena

Post by benny »

Heb de remkabel voor de achterrem van een tandem gebruikt. De binnenkant van de geleidingskous ( te koop per meter bij de fietsenhandel) is behandeld met teflon en dat werkt perfect.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by MatraMurena.nl »

matramurena wrote:Het is heerlijk zomerweer in Noorwegen en dus wordt de Murena vaak ingezet als vervoer. De laatste tijd heb ik echter last van een stroef gaande gaskabel. Eigenlijk alleen het eerste stukje. Om ook maar een beetje beweging in de kabel te krijgen moet je wat meer kracht geven dan gebruikelijk, als het gaspedaal al een stukje ingetrapt is dan is er geen probleem met meer gas geven. Puur het eerste stukje dus. Dat is echter vrij irritant want je geeft dat in een keer eigenlijk te veel gas en dan sprint de auto er vandoor.

Ik heb er al wat kruipolie in proberen te krijgen maar veel helpt het niet. Iemand tips? Of zal het dan toch maar vervanging moeten worden.
Hier heb ik tevens last van na het wisselen van een oude RVS kabel voor een nieuwe gegalvaniseerde bij het plaatsen van de 2.0 motor. Deze zal mogelijk iets ruwer zijn? Betreft een 1.5 mm

Heb ook nog 1.2 mm, deze zou ik ook kunnen proberen of het beter werkt.

P.S. algemene tip: op Ebay zijn alle diktes in alle lengtes te vinden. Ik heb bijvoorbeeld lengtes van 5 meter besteld.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Goede tip Herman, al ik eens een nieuwe kabel op gaan snorren.

De Avi is inderdaad helaas terug naar een nieuwe eigenaar in Nederland. Importeren is heel duur en de Avi is voor een familie van 6 ook niet echt ideaal als eerste wagen. Dus ik hoop over een aantal jaar als hobby-auto een Taiga Vert Avantime Privilege te vinden. Tot die tijd heb ik genoeg te sleutelen aan de auto's en boot hier op de stoep denk ik.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by ALAIN VAN AKEN »

Een goede Avi vinden zal steeds moeilijker worden.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Niet moeilijker, wel duurder. ;) Speed Garage en Heuther bieden beiden (prijzige) top gerestaureerde exemplaren aan.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

De langste kabel die ik hier in de buurt kan vinden is 2 meter. Zal krap worden ben ik bang, maar misschien is het net lang genoeg.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by ALAIN VAN AKEN »

User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Nou, dat was even jammer.... Nieuwe kabel gehaald ij een lokale fietsenboer en de oude er uit getrokken. Redelijk wat roest dus ik was blij dat er een nieuwe in ging. Totdat ik bij het door voeren opeens niet verder kwam. Blijkt de buitenmantel geknikt te zijn....

Uiteindelijk nu dus toch maar een complete set besteld. Hopelijk komt hij snel binnen want het is heerlijk rij-weer.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

Dat is balen.
Normaal gesproken gaat dat prima maar als de buitenkabel op plekken door is gaat het niet meer lukken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Ik heb een nieuwe kabel erin gezet en dat is een wereld van verschil! Rijdt weer lekker soepel.

Maar sinds gisteren heb ik nu weer een ander probleem;

Door de ombouw had ik de keuze tussen een benzinetank voorin plaatsen of de Murena tank een stukje inkorten. Dat laatste heb ik gedaan en dat werkt goed, ware het niet dat de vlotter van de benzinemeter af en toe vast blijft hangen. Dus ik reed gisteren richting de automaterialenwinkel om een nippel voor de remleiding van de Volvo te halen die af brak tijdens het verwisselen van een remslangetje toen ik me bedacht dat de V wel érg zuinig was. Met ingekortte tank al ruim 460 km gereden en de tank zat volgens de meter nog stikvol. :o

Dat ging dus niet lang goed en in een tunnel bergop begon hij een beetje tegen te sputteren om na een paar honderd meter gewoonweg helemaal af te slaan. Geen benzine meer, daar sta je dan langs de kant van de weg.

Image

Dan maar te voet naar benzine op zoek. Gelukkig vond ik na een half uurtje een vriendelijke boer die wel een kannetje benzine voor "werktuigen" had staan. DUs met een kannetje terug op weg naar de auto. Gelukkig was het hier heerlijk zonnig weer en dan is een wandeling niet zo erg.

Na weer een half uur terug gelopen te hebben en van een plastic zak een provocorische trechter in elkaar geflanst te hebben at er weer 5 liter benzine in de tank.

Even de benzinepomp aan om de leiding weer te vullen, starten en.... hij slaat aan! En schiet direct door tot aan zijn toerenbegrenser. :evil: Wat voor benzine hebben die boeren hier wel niet?? Met starten in de versnelling en bij bergaf de motor uit te zetten is het me toch gelukt een benzinepomp te bereiken en de tank af te vullen met gewone benzine, maar dat boodt uiteraard geen relaas. Dan maar het uiterste redmiddel, de autoberger. :oops:

Erop:

Image

En thuis er weer vanaf:

Image

En nu dus op zoek naar de reden van het meteen in de toeren schieten.. Als iemand ideeën heeft over wat de reden zou kunnen zijn dan hoor ik dat graag. Het is vrij frapant dat het gebeurd nadat ik de tank leeg gereden heb maar dat kán natuurlijk ook heel erg toeval zijn.
Last edited by matramurena on Fri Jul 06, 2018 10:41 am, edited 1 time in total.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

Da's balen.

Zit hier een OBD plug op? dan kun je hem uitlezen.
Ik zou zeggen controleer je gasklephuis.
Zit misschien vast door vuiligheid uit je tank en zowiezo auto's die weinig lopen hebben wel is een moeilijk draaiend gasklephuis.
Even afhalen en reinigen/smeren doet soms wonderen.

Ook de accupool even loshalen voor een reset van de computer kan helpen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

OBD plug zit er niet op helaas. De gasklep ga ik vandaag schoon maken, maar ik had langs de weg de slang er al afgehaald en erin getuurd en dat zag er niet heel vies uit eigenlijk.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Uiteindelijk was het een kompleet gescheurde vacuumslang. Ik heb geen idee hoe dit te rijmen is met het leegrijden van de tank of dat het puur toeval was maar na het vervangen van de vacuumleidingen loopt de motor perfect. Zo mooi als nog nooit eerder zelfs en de remweg is ook een deel ingekort. :)
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

matramurena wrote:Uiteindelijk was het een kompleet gescheurde vacuumslang. Ik heb geen idee hoe dit te rijmen is met het leegrijden van de tank of dat het puur toeval was maar na het vervangen van de vacuumleidingen loopt de motor perfect. Zo mooi als nog nooit eerder zelfs en de remweg is ook een deel ingekort. :)
Misschien terugslag door brandstof tekort (plofje) in het systeem.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Kan Herman. Dan moeten ze al wel ernstig broos geweest zijn voor zo'n scheur. Gelukkig werkt alles nu weer naar behoren en rijdt de Murena weer super smooth. 8)
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Na de vacuumslangen geheel vervangen te hebben heb ik ook meteen maar de inlaat aangepakt. Het rubber was al aardig aan het krakeleëen dus heb ik van de kans gebruik gemaakt een andere siliconen bocht te plaatsen die me net even meer ruimte geeft rondom de LMM. (de stekker schuurde licht tegen het chassis zag ik) Carterontluchting loopt nu nog vrij via een filtertje maar zal via een catchtankje gaan lopen.

Ook een kleine referentie richting Alfa Romeo aangebracht. :)
41682256_1393249627474364_7646988034130313216_o.jpg
41682256_1393249627474364_7646988034130313216_o.jpg (200.96 KiB) Viewed 9016 times
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

Ziet er smooth en Le Blue uit :)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

JA, ben voor Matra-blue gegaan. Als de motorruimte klaar is wordt de bekleding erom weer zwart want dat vloekt nu wel enigzins met rood. :)
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Vandaag liet de Murena me in de steek.... Geen starten aan en dat is ook niet zo vreemd want het relais van de achterruitverwarming was stuk. (???) Dat maakt normaal niets uit, ik gebruik de achterruitverwarming vrijwel nooit, maar in mijn geval is het relais gebruikt om de brandstofpomp aan te sturen. Dat is tevens een ideale optie tegen diefstal van de wagen. ;)

Dus ik moet een nieuw relais. Ik had nog een liggen van een stoelverwarmingsset maar die werkte niet helaas. Dus morgen maar weer eens langs de winkel....
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Ik kreeg de motor na het plaatsen van een nieuw relais nog steeds niet aan de gang. Nou ja, eventjes wel maar daarna wou de brandstofpomp toch weer niet aan slaan. Nou had ik toevallig de zekeringsplaat uitgebouwd om te bekijken en daar bleek dus het euvel te liggen. Een stekker die niet goed contact had (zoals altijd)

Maar.... tijdens mijn speurtocht met de multimeter kwam ik bij de knoppen naast het stuur aan. De achterruitverwarming schakelt namelijk mijn brandstofpomp. Volgens schema zouden pin 1 en 2 van deze schakelaar de verlichting van de knop zelf zijn. Echter zit de verlichting bij mij op de middelste twee knoppen. Dus afhankelijk van hoe je zou tellen op 2 en 4 of 3 en 4. Is het normaal dat deze knoppen niet volgens schema aangesloten zijn? Hangt het er net vanaf welke Fransman dienst had toen de Murena op de band stond bij productie? Of hebben de knoppen een zeer vreemde nummering?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Martijns Murena

Post by benny »

Het kan ook zijn dat er 2 schakelaars verwisselt zijn.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

Ik heb ooit het zekeringpaneel zo aangepakt en sinds die tijd nooit geen problemen meer gehad.

http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... f=7&t=1725

Image

Ik zit er over te denken iets met dit te doen.
https://www.ebay.co.uk/itm/4x-ST-LK-8-T ... 2749.l2648
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

De draden vast solderen is een goede optie natuurlijk, maar ik heb ook wel eens dat je de zekeringen even rond moet draaien om weer goed contact te maken. De houders zijn nu niet het meest stevig ontworpen en de ouderwetse zekeringen zitten er niet echt strak in. Vandaar dat ik naar een modernere oplossing wil.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

Als je de zekeringscontacten met glasfiber kwastje blank maakt en je doet er wat zuurvrije vaseline op, dan heb je weinig problemen.
Het zijn de connectoren die een slechte verbinding maken en inbranden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Vandaag bij de kringloop een Blaupunkt gescoord voor 4 Euro. Ziet er strak uit zo.
P_20181101_164352_vHDR_On_1.jpg
P_20181101_164352_vHDR_On_1.jpg (1.47 MiB) Viewed 8690 times
Ik heb besloten dat de "middenconsole" er van de winter ook uit gaat. Iemand nog van die originele platen liggen die daar horen om de "middenbak" te maken?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

Ik zou is even moeten kijken of ik dat nog heb en als ik deze heb dan is het waarschijnlijk bruin.
Zelf ben ik ook bezig met retroradio.
De cassette is terug gehyped en als je goede apparatuur hebt kun je zeer goede kwaliteit muziek opnemen.
Om op te nemen heb ik een cassettedeck van Pioneer met auto BLE (bias) en Dolby S.
Dat waren de betere decks in de 90s.
P1090182.JPG
P1090182.JPG (216.77 KiB) Viewed 8681 times
Met position high (II) chrome of metal metal cassettes kun je bijna cd kwaliteit halen.
Nu moet je daar ook wel een beetje net deck in de auto hebben.
Ik heb voor de fun maar is een paar van die dingen gereviseerd.
P1090179.JPG
P1090179.JPG (172.85 KiB) Viewed 8681 times
P1090180.JPG
P1090180.JPG (255.82 KiB) Viewed 8681 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Tja, het geluid dat ik thuis heb met buizenversterker en heel goede luidsprekers haal ik toch niet in de auto, en dat is ook helemaal niet nodig met de V6 op de achtergrond.

Het rustige design van deze radio's vind ik veel beter dan de gemiddelde after-market radio van tegenwoordig. Grote schermen met bewegende letters/logo's in meerdere kleuren schijnt daar de standaard te zijn... Geef mij bijvoorbeeld maar de standaard radio van de Avantime. Enkel de benodigde verlichtte knopjes en nog weggewerkt achter een klepje ook. :)

Ik zal de komende tijd de kringloop in de gaten houden voor een cassetedeck voor op de stereo thuis. Ouderwets mixtapes maken. 8)

Tevens heb ik een adapter besteld. Een omhulsel in cassette-formaat met daarin een SD-kaart. Eigenlijk een MP3 speler in de vorm van een cassettebandje. Schijnt nog redelijk goed te werken ook.
cassette.jpg
cassette.jpg (79.08 KiB) Viewed 8673 times
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

De begrenzing van dat soort cassettes is dat het geluid via inductie moet worden over gebracht.
Hogere frequenties haal je hier niet mee maar als je niet te kritisch op het geluid bent dan gaat het wel.
De 2 philips cassettedecks op de foto hebben een aux ingang.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Klopt, maar het werkt beter dan de bekende FM-transmitters om digitale muziek op de radio te krijgen. Het is sowieso al MP3 en de Murena heeft ook niet echt een geschikte plek om goede speakers te plaatsen, maar ik denk dat het met een leuke combo-set nog best een goed geluid geeft. We zullen het wel meemaken.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Post Reply