Reparatie toerenteller Murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Reparatie toerenteller Murena

Post by Urbain »

Ik heb, toen ik de Murena gekocht heb, er een defecte toerenteller bij gekregen. Na 10 jaar eindelijk vorige winter eens werk gemaakt om die te proberen repareren. Gelukkig was het mechanisch gedeelte nog intakt. Het bleek al snel dat het regelcircuit defect was. Dat was een SL494 van Plessey en na 30 jaar dus nergens meer te vinden.
Ik heb dan maar het www afgeschuimd en uiteindelijk heb ik een SL494 van GPS gevonden in 14pins uitvoering. (5 stuks voor ongeveer 10 US$, dus niet te duur voor een experiment) Wel opletten, er bestaat ook een versie van TI in 16pins, maar deze is niet zomaar te vervangen. De SL494 is een PWM (Puls Width Modulator) welke de ontstekingspulsen omzet naar een blokgolf met een vaste pulsbreedte. Wanneer het toerental stijgt zullen de pulsen sneller achter elkaar komen en de gemiddelde waarde van de aldus bekomen pulsen zal stijgen waardoor de meter verder zal uitslaan.
Ik heb de SL494 veiligheidshalve in een IC voetje gemonteerd, die oude printplaatjes laten immers niet toe die dikwijls in en uit te solderen. (zie foto)
Gelukkig bleek alles terug te werken. Alleen moest nu de toerenteller nog afgeregeld worden.
Hiervoor heb een 12V transfo gebuikt welke aan de meetingang (gele klem) van de toerenteller wordt aangesloten. (rood is 12V en blauw de aarding)
Bij een Murena wordt het toerental gemeten vanaf een verbinding met de ontstekingsspoel. De 50Hz vanuit de transfo geeft 50pulsen/seconde of 3000/min. Vermits de onstekingsspoel de pulsen van de 4 cylinders ziet dien je dit te delen door 4 en daarna te vemenigvuldigen met 2 omdat een 4 takt motor slechts om de 2 omwentelingen een ontsteking geeft. Zo kom je aan 1500toeren/min voor de 50Hz van het net.
Je draait dan de potentiometer op het printplaatje tot de meter 1500toeren/min aangeeft.
In de wagen lijkt het ook te werken, alleen is de afwijking enkele procenten, maar ik weet ook niet of de huidige toerenteller juist geijkt is en zo nauwkeurig zijn die dingen nu ook weer niet.
Enfin ik heb terug een werkende reserve.... en nog enkele SL494 om eventueel iemand te depanneren.
Attachments
De SL494 in een IC voetje gezet
De SL494 in een IC voetje gezet
DSC02362_s.jpg (75.4 KiB) Viewed 4760 times
Afregelen op 1500 toeren/min met 50Hz bron
Afregelen op 1500 toeren/min met 50Hz bron
DSC02359_s.jpg (94.25 KiB) Viewed 4760 times
De defecte van Plessey boven de nieuwe (1996) beneden
De defecte van Plessey boven de nieuwe (1996) beneden
DSC02365_s.jpg (109.34 KiB) Viewed 4760 times
Praktijktest in de Murena
Praktijktest in de Murena
DSC02367_s.jpg (95.83 KiB) Viewed 4760 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Re: Reparatie toerenteller Murena

Post by JV »

Goed werk, Urbain.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Reparatie toerenteller Murena

Post by oetker »

Prima opgelost.
De toerenteller heeft nogal vaak afwijkingen naar onderen.
Zeker niet overbodig deze een keer te ijken.
Ik heb voor dat doel een digitale teller gekocht.
Die is ook gemakkelijk om het stationair af te stellen.
Vaak heb je bij ic's met meer pennen dat je de laatste 2 pennen (8 en 16) niet gebruikt.
Daarvoor moet je de datasheets van beide ic"s hebben om de penbezetting te vergelijken.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Reparatie toerenteller Murena

Post by benny »

Mooi gedaan!
Post Reply