Keuring

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Keuring

Post by matramurena »

Vandaag was het zo ver. 12-12 om 12:00 had ik een afspraak bij de Noorse variant van de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) De Murena moet gekeurd worden om Noorse kentekenplaten te kunnen krijgen en dat betekend een nauwkeurige controle. De afgelopen weken ben ik bezig geweest met kleine herstelwerkzaamheden. Wat massa-punten aanpakken, losgelaten rubber strips kitten en het schakelmechanisme aanpassen. Niet echt ernstige gebreken gelukkig, maar het blijft een Murena natuurlijk.

Nou, dan gaan we de rit maar aanvangen. Na weer al 2 jaar stilstand de eerste echte rit. Ik heb wel wat korte testritjes hier op het eiland gemaakt, maar geen lange ritten of snelweg kilometers.

Image

Met dit kenteken mag ik op deze dag van mijn huis naar het keuringsstation in Arendal rijden en retour. Een kleine 80 km in totaal. Hoofdzakelijk snelweg maar met wat leuke tunnels tussendoor waar de raampjes naar benden kunnen. Op de terugweg heb ik de kustweg genomen, dat is de oude snelweg die kronkelend langs de kust gaat en veel leuker is om te rijden.

Aangekomen dient er natuurlijk eerst afgerekend te worden voor de keuring en daarna mocht hij naar binnen.

Image

De keurmeester was een aardige man maar wel een van de regels. Dus er werd van alles opgezocht, gemeten, nagekeken en gedaan en in totaal duurde dat hele geintje bijna 1,5 uur. Naar de motor werd niet echt gekeken anders dan dat hij goed vast moest zitten en de uitlaat niet mocht lekken... De banden was een ander verhaal want ze konden enkel goedgekeurde banden vinden van 185/60R14 en 195/60R14. Of ik dan een verklaring had dat deze maat geschikt was?...... Nou, niet dus... Maar uiteindelijk na uitgelegd te hebben dat de wielomtrek gelijk is gebleven en dat dat in Nederland de enige eis is hebben ze mijn maat banden als officieel alternatief in hun systeem gezet.

Toen hij bijna goedgekeurd was vroeg de beste man: "De hele auto is toch wel origineel?" Slik, het punt waar ik problemen mee verwachtte... "Nou, nee. Er ligt een andere motor in."
"Maar dat staat op de Nederlandse papieren niet?"
"ja, gelukkig wel"
"OK, dan is hij goedgekeurd!"

Nu moet ik enkel nog een soort afgifte betalen aan de staatskas voordat ik de Gele platen aan de muur kan hangen en er een set witte op kan zetten. :D Ik ben blij.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Keuring

Post by murena81 »

Gefeliciteerd!!

Kan toch ook niet anders met zo'n prachtige wagen.
Dat zijn trouwens echt geweldig mooie velgen, welk merk is dat?

Nu lekker gaan genieten!
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Keuring

Post by benny »

Mooi, kan je nu het hoge noorden gaan verkennen met je Murena
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Keuring

Post by elix »

Gratulerer 8)
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Keuring

Post by matramurena »

De velgen zijn BSA Cobra's in 16". Die gaan er binnenkort vanaf en dan komen de 15" ATF Classics er onder.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Keuring

Post by matrafan »

Het zal wel een reden hebben dat ze zolang gekeurd hebben, ik denk niet dat ze alle dagen zoiets voorkrijgen om te keuren.

Waarschijnlijk al dan niet de enige die in die omstreken rond rijd.

Voornaamste is dat ie gekeurd is, nu kan je gaan genieten van het mooie hoge noorden.

Veel plezier.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Keuring

Post by oetker »

Gefeliciteerd Martijn.
De goede voorbereiding heeft er voor gezorgd dat het toch nog probleemloos is verlopen.
De pret kan weer beginnen. 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply