Verschillen draagarm murena 1.6 en 2.2

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Verschillen draagarm murena 1.6 en 2.2

Post by gydomatra »

Ik wil op mijn murena 1600 achterdraagarmen monteren van een 2200.

Ik verwacht dat de 2.2 draagarmen gewoon passen in het 1600 chassis, maar zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb wel eens gelezen/gehoord dat de 2.2 draagarmen iets verder naar buiten staan en steviger zijn dan de 1600 armen. Dat zijn voor mij 2 redenen om 2.2 draagarmen te monteren en ik heb ze nog liggen, dus dat is ook makkelijk. Ook het monteren van 2.2 schijven is geen probleem.

Zie ik nog iets over het hoofd , of kan ik de boel gewoon omwisselen?
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Re: Verschillen draagarm murena 1.6 en 2.2

Post by JV »

Zie: http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 86.45.html

For the benefit of all Murena owners (I have already called and spoken to Terry as my internet connection is terrible today) but you must be careful with Murena trailing arms. You cannot just swap between 1.6 and 2.2 as there are important differences.

The original 1.6 trailing arm was made from two pressings (top hat cross-section) welded along the flanges and was easily distinguished from the 2.2 trailing arm which was made from four flat shaped plates welded along the corners to form a box section. However, now the originals have all gone, the replacement copies are now BOTH made in the manner of the 2.2 arms so initially they look the same, but they are not! Since the 2.2 has a 260.9 mm diameter rear brake disc the mountings for the rear calipers are further back and if you fit a 2.2 arm on a 1.6 with the smaller 238 mm dia. rear disc, the pads will be half off the disc! Also since the track is 20 mm wider on a 2.2 the hub is 10mm further out each side, and so requires different drive shafts. Since the 2.2 rear discs are unique and more expensive, you don't want to be having to buy these for a 1.6 car.

So please take care when doing things like this or even suggesting the wrong information on the forum. Please check the facts first. Someone unfamiliar can easily be misled if they don't read all of a post and only see the wrong information and not the correction. Thank you.

Roy
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Re: Verschillen draagarm murena 1.6 en 2.2

Post by gydomatra »

Jan, dank voor de link.

Ik had het verhaaltje al gelezen, en heb al rekening gehouden met 1 cm meer spoorbreedte per kant en het meenemen van de 2.2 schijven.

Aandrijfassen zijn inderdaad anders van de 2.2 en de 1.6. Maar er komt toch een andere motor in met aangepaste aandrijfassen, dus ook dat probleem is rekening mee gehouden.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Verschillen draagarm murena 1.6 en 2.2

Post by talbotmatra »

Daar de 1600 draagarmen van 2 persstukken gemaakt zijn die daarna geklonken en gelast zijn, zouden deze in essentie stijver moeten zijn dan de 2200 armen. Het plaatsen van 2200 armen heeft geen enkel nut anders dan dat de stand van de wielen iets anders is.

De eerste serie 1600 chassis (1980) wijkt af van het 2200 chassis, hier passen ook geen 2200 draagarmen in.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Post Reply