carb problemen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

carb problemen

Post by pete speed »

Na de winterslaap loopt de 1.6 niet meer goed ; weggezet met 3% ATF-olie in de benzine, zoals ik ook altijd met de andere overwinteraars doe, heb er nieuwe benzine ingegoten, maar hij loopt niet meer stationair en bokt "im Teillastbereich, dus met half gas. Sproeiers gedemonteerd en doorgeblazen , maar het euvel blijft.
Iemand een idee, wat er scheelt?
Hoor graag,
The Pete
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: carb problemen

Post by murena81 »

Heb je alle slangen die met vacuum en het inlaatspruitstuk te maken hebben al nagekeken op scheurtjes?
Kan ook vocht in de verdelerkap zijn.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: carb problemen

Post by Urbain »

Pete,

Een dergelijk gedrag heb ik ook gehad wanneer de acceleratiesproeier niet correct werkte. Bij een 1600 durft de messing afsluitring en het kogeltje wel eens naar beneden te vallen. Via de acceleratiesproeier krijg je dan een te rijk mengsel. Wanneer je met de acceleratiesproeier schudt moet je het kogeltje kunnen horen.

Ook mogelijk, gescheurd vacuüm membraan, of problemen met de gewichtjes van de centrifugaalvervroeging. Dit kan je snel controleren met de stroboscoop.
Attachments
DSC01410_s.jpg
DSC01410_s.jpg (155.86 KiB) Viewed 6135 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Re: carb problemen

Post by bart_heemskerk »

pete speed wrote:weggezet met 3% ATF-olie in de benzine, zoals ik ook altijd met de andere overwinteraars doe
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waarvoor is dit?
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: carb problemen

Post by oetker »

vacuumpotje op de carb geen lek slangetje of gescheurd membraam?
Even aan zuigen en je weet het.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: carb problemen

Post by pete speed »

Hi Bart,
doe voor de winterstalling al jaren 3% ATF-olie in de benzine en dan de motor laten draaien zodat het mengsel in het hele leidingsysteem zit, incl. pomp en carburateurs. In het voorjaar gewoon verse benzine toevoegen, starten en rijden, sans pronlème.
Dit voorkomt dat de benzine in het systeem vergomd en je in het voorjaar ( of later ) alles kunt gaan demonteren en reinigen. Heb met de "" moderne"" benzine slechte ervaring op dit gebied.
Er zijn in de handel allerlei toevoegingen te koop om dit te voorkomen, maar ATF-olie doet hetzelfde, alleen een stuk goedkoper. Je kunt de goedkoopste ATFolie nemen.
The Pete
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: carb problemen

Post by pete speed »

Jongens,
bedankt voor de tips, ga deze week op onderzoek uit,
wordt vervolgd
The Pete
Post Reply