Remleiding achter de benzinetank vervangen.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Remleiding achter de benzinetank vervangen.

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb inmiddels 5 van de 6 remleidingen vervangen voor Cunifer leidingen (koper nikkel ijzer legering).

De laatste leiding heb ik echter achter de benzinetank langs lopen. Nu zijn er twee opties:
-Ik leg hem terug op de originele plek.
-Ik leg hem onderlangs. ( onder de tank in het zicht).

Nu mijn eerste vraag. Is het mogelijk om de remleiding op de originele plek terug te krijgen zonder de tank te verwijderen?
Indien ja, hoe?
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik de ijzeren bak verwijder onder te tank. Verschaft dit toegang tot de leiding?

Als het antwoord nee is moet hij onderlangs gelegd worden. Maar hoe zet je dit goed en veilig vast?

Graag hoor ik jullie ervaringen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Re: Remleiding achter de benzinetank vervangen.

Post by uberprutser »

Alleen de ijzeren bescherm plaat verwijderen is niet voldoende.
Gewoon even de spanbanden van de tank loshalen en de tank iets van zijn plek wrikken. Als de tank leeg is dan is het goed te doen. (1.6 Murena)

Die ijzeren bak mag je wat mij betreft bij het oud ijzer gooien. Ik heb hem jaren geleden verwijdert en nooit weer terug geplaatst. Volgens mij hebben niet alle Murena's zo'n bak en was het een eis van de Duitse wetgeving.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Remleiding achter de benzinetank vervangen.

Post by MatraMurena.nl »

Zou kunnen kloppen betreft die bak. Het is een duitse murena.

Deze heeft ook o.a. een zekering bij de achterlichten extra en die polyester plaat onder het blok.

Ik ga morgen denk ik even kijken. Ik weet niet hoeveel brandstof ik heb in de tank. Ik zal het zien.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Remleiding achter de benzinetank vervangen.

Post by oetker »

Gaat prima onderlangs.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Remleiding achter de benzinetank vervangen.

Post by MatraMurena.nl »

Gelukt mannen. Ik heb hem via het originele traject weer liggen.

Ik heb eerst de metalen bak + schildje daar links naast verwijderd (dit schildje is meer roest dan metaal).
Vervolgens de leiding gebogen naar het linker deel van de remleiding. De rest er eerst doorheen geschoven voordat ik verder ging met buigen aan de rechter zijde.

Ik heb de tank ondersteund met een houten balk en daaronder de krik iets opgelicht.
Dit gaf net genoeg ruimte om de nippel erlangs te krijgen.

Als laatste heb ik een brandstofslang ingesneden als spiraaltje en deze ter bescherming eromheen geplaatst.

Weet iemand of het kleine vierkantje schildje helemaal links ook vanuit de duitse murena's komt? Deze laat ik anders weg. Aan de fotos van herman te zien heeft hij daar nooit gezeten (geen popnagelgaten). En er vormt een broedplek voor roest.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Remleiding achter de benzinetank vervangen.

Post by talbotmatra »

Dat plaatje is een duits onderdeel, samen met een grotere plaat onder de tank en een polyester motor bescherming.

Andere modificaties;

- Riempje om de krik en slinger
- Vacuummeting verlichting
- Zekering achterverlichting "zweef-zekering"
- Iets ander model velgen in zowel de eerste als tweede serie
- In de S, speakers in de deuren, zowel in Duitsland als andere landen. (Duitsland een ander merk)
- Glazen ruitjes voor de verstralers (ook op S)
- Koplampen met E codering.

En nog anderen welke ik nu niet bij me heb.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Remleiding achter de benzinetank vervangen.

Post by MatraMurena.nl »

mooi dan blijft hij eraf. Polyester plaat was er ook al onderuit na het loskomen van een van de steunen.
Nu de bak onder de tank en het plaatje ook weg. Geeft ook wat meer luchtstroom in de motorruimte vermoed ik.

P.S. ik heb alle oude remleidingen iets compacter gevouwen voor het afval. Nu viel me de staat van het stukje achter de tank nog mee. Echter het de rechterzijde van deze zelfde leiding in de bocht naar het drukverdeler brak deze bij het 'opvouwen'. Maar goed dat ik de leidingen heb gewisseld dus.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Remleiding achter de benzinetank vervangen.

Post by oetker »

Toch heb ik bij alle 3 de Murena's deze leiding zwaar verroest gevonden.
Bij de sloper was 1x flink trappen genoeg om de leiding te laten scheuren.
Image
Image
Degenen die deze leidingen nog niet vervangen hebben rijden met een tijdbom.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Re: Remleiding achter de benzinetank vervangen.

Post by uberprutser »

Bij mij brak juist het stuk leiding achter de benzinetank tijdens het demonteren. Een noodstop had die leiding echt niet meer overleeft. En juist dit deel kun je niet makkelijk controleren.....
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Remleiding achter de benzinetank vervangen.

Post by pete speed »

Vóór de tank blijft de leiding altijd zichtbaar en kom je niet meer voor verrassingen te staan. De meeste leidingen zijn 30 - 35 jaar oud. De kunifersetjes van Carjoy zijn goed eenvoudig te monteren en voor weinig heb je weer een veilige Murena. Dermate verroeste leidingen zijn overigens afkeur bij APK, zo ook gebarsten remslangen, maar ook zonder dat, gewoon onderhoud plegen en de remmerij up to date houden is gewoon veiliger. Kijk ook eens naar je remdrukverdeler, die is, door de plaats waar die zit vaak verrot. Dit kan ook leuke remeffecten geven, vooral bij nat wegdek. Vervangen door een regelbare is niet duur, en je kunt afhankelijk van je velgen en banden je remdruk perfect afregelen.
dacht dat Herman er ooit een stuk over gepost heeft.
The Pete
Post Reply