Page 1 of 1

Waterinsijpeling

Posted: Sat Oct 01, 2005 11:51 am
by jurgen M
Ik krijg bij zware regen een druppel water langs de bovenkant van de binnenafdichting van de passagiersdeur, Ik heb het raam al gesilicoond, en de bagette in het dak. Nu merk ik echter dat er, wanneer ik op de dakplaat duw, er 1 mm speling komt tussen de bagette en het dak! Kan ik dit dichtsiliconen of moet ik schrik krijgen dat het dak moet herlijmd worden? :oops: Ik hoop dat er een oplossing bestaat zonder demontage van dak en/of voorruit, want dit lijkt me een te dure oplossing. :roll:

Posted: Sat Oct 01, 2005 7:08 pm
by henk wouterse
duur maar wel de beste, beter eens goed als tien keer slecht.

Posted: Sun Oct 02, 2005 8:54 am
by ALAIN VAN AKEN
Volledig akkoord met Henk, liever 1 keer de kort pijn dan een oplap oplossing.

Posted: Sun Oct 02, 2005 10:19 am
by benny
Volledig akkoord met Henk. Maar wanneer je het zelf doet, kost je dat maar een paar tubes silicone. Mocht je het moeten laten doen, zal het grootste deel van de rekening naar uurloon gaan.
Veel succes

Benny.

Posted: Sun Oct 02, 2005 12:19 pm
by jurgen M
Heeft iemand dit al zelf gedaan? zo'n ruit vervangen? Ik hoor vertellen - ok door de garagist -dat dit onmogelijk is zonder de ruit te breken.

Posted: Sun Oct 02, 2005 12:43 pm
by benny
Jurgen,
zo'n ruit uithalen is niet zo'n probleem. Wat je nodig hebt is een metalen snaar waarmee je door de silicone snijdt. Maar voor de rest, is dat een eenvoudig werk.

Benny.

Posted: Sun Oct 02, 2005 1:00 pm
by Maes Jules
Jurgen

Ik heb ook eens de ruit van mijn M530 moeten vervangen,en met een fijne snaar zoals Benny zegt gaat dit wel redelijk goed,er zal iemand moeten in de wagen zitten van u en iemand langs de buitenkant om aan die snaar over en weer te trekken.

Posted: Mon Oct 03, 2005 2:25 pm
by bassboss
Ik moet binnenkort ook de voorruit van mijn Bagh demonteren en hoop dat ze heel blijft. :roll: Ik heb hier geen ervaring mee. Is een fietskabel dun genoeg om de ruit mee los te "zagen"? :-?
Alain, reserveer de sierlijsten aub voor me... :wink:

Posted: Mon Oct 03, 2005 7:13 pm
by Maes Jules
Ik denk niet dat een fietskabel dun genoeg is,ik heb de ruit eruit gehaald met een stalen draad van 0.5 mm.maar ik weet niet meer waar ik die draad gehaald heb.
Benny heeft misschien een beter idee ?

Posted: Mon Oct 03, 2005 10:51 pm
by ALAIN VAN AKEN
Ruiten uitsnijden kan met een speciale draad die voor dit doel bestemd is. Hij is te krijgen in elke autospeciaalzaak.

Posted: Wed Oct 05, 2005 9:35 pm
by ronnyluxor
he beste matra frieken ik terug uit verlof.voor de ruit eruit te snijden heb ik piano snaar gaan halen in een muziek winkel. je maakt een lasbaget warm, steekt dan een gat door de( siliconeof kit genoemd )v/d voorraam van binnen naar buiten. kijk of je zeker geen schade maakt aan dashboard of ruit. dan stukjes borstel steel nemen oprollen, draad door het gatje dat je heb gemaakt in silicoon van raam . terug oprollen andere stukje borstelsteel . zo krijg je een soort van spring touw . het uit snijden best met twee doen, het interieur niet beschadiggen.het zal vlot gaan jurgen en bassbosss. mvg Ronny effe aangepast na reaktie :oops:

Posted: Wed Oct 05, 2005 10:07 pm
by MatraMurena.nl
Ik als nederlander, en niet belg dus

ik begrijp er geen kloot van wat je zegt :D

graag comma's en punten gebruiken. dat scheeld al.

moet mijn ruit er namelijk ook uithalen.

Posted: Thu Oct 06, 2005 10:03 am
by bassboss
Hoi Matramurena,

Onze Ronny heeft het steeds zeer druk en daardoor typt hij vreselijk snel. :wink:
Ik zal het even voor je vertalen:

Je koopt een pianosnaar in de muziekhandel.
Vervolgens verhit je een dunne ijzeren staaf waarmee je een gaatje in de lijm rond de voorruit prikt en dit van de binnenkant van je wagen naar buiten. Wel opletten voor je dashboard.
Je steekt de pianosnaar door het gaatje en rolt de beide uiteinden van de snaar op een houten plankje (of een stuk ronde borstelsteel), dit om de snaar heen en weer te kunnen trekken met behulp van een tweede persoon.
Je zaagt de lijm rond de voorruit door. Let op om je dashboard niet te beschadigen. Klaar is kees. :wink: (en nu weet ik het ook want mijn type I moet dezelfde klus ondergaan...)

Bart

Posted: Thu Oct 06, 2005 2:22 pm
by jurgen M
En euh, eens de ruit eruit, hoe moet het dan verder, volgens mijn werkplaaatshandboek, moet het interieur eruit om het dakpaneel te kunenn vervangen. :-? . Met welke lijm moet ik de ruit en het dak terug vastlijmen?. Hoeveel tijd zou er hiervoor nodig zijn, ik gebruik de Matra nl. bijna dagelijks. :P

Posted: Thu Oct 06, 2005 6:08 pm
by bassboss
Mij lijkt het inderdaad ook beter het interieur zoveel mogelijk uit te bouwen(raamstijlen binnenin en zonnekleppen + plafondbekleding). Ik heb echter totaal geen Murena-kennis. Bij mijn Bagheera gaat in ieder geval het dashboard er sowieso uit maar ik ben de wagen dan ook volledig aan het restaureren. Ik kan me niet voorstellen dat je het dashboard moet demonteren om gewoon een nieuwe voorruit te steken. De mensen van bedrijven zoals bv.Carglass zouden dan een probleem hebben!
Het lijmen van het dak neemt aardig wat tijd in beslag indien het goed gedaan wordt en een etmaal droogtijd is zeker geen overbodige luxe. Na het drogen de voorruit erin, terug droogtijd en tenslotte alles terug monteren waarmee je toch ook een tijdje bezig bent.
Zult de Murena een paar dagen op stal moeten laten. :wink:

Posted: Thu Oct 06, 2005 6:40 pm
by henk wouterse
als lijm lijkt mij een PU kit of een ms polymeer geschikt een dag droging minimaal is ook wel op zijn plaats,ik heb geen ervaring met het vervangen van de voorruit maar wel met de kitsoorten en officieel is volledige doorharding 2mm per etmaal maar bij carglass sturen ze de auto's na een paar uur al weg ik zou twee dagen wachten, gewoon vakantie nemen als je de auto dagelijks gebruikt

Posted: Thu Oct 06, 2005 10:12 pm
by ronnyluxor
mvg Ronny[/quote] :wink: :wink: .Sorry heren voor de snelle reaktie,ik heb het bovenaan een beetje aangepast maar ik kan het voortaaan wat rustigger aandoen .( P.s heb mijn zaak net verkocht )zo kan ik wat kalmer aandoen .Heb dan meer tijd voor hobby.Ik zal voor de nederlandse collega's proberen punten en koma's te plaatsen. :oops: Hopend dit hersteld te hebben ,en dankje Bassboss voor de zeer deskundigge uitleg, daarom landgenoten spreken soms rare taal h?.We schrijven zonder tekens enz... MAAR IK KAN NOG LEREN ELKE DAG :lol: :lol: groetjes Ronny :wink:

Posted: Fri Oct 07, 2005 11:46 am
by bassboss
Dan heb je nu meer tijd om je gele type II af te werken. :wink:
En hoe zit het met de rode 'zonder koplampen'? Aarzel niet om een paar fotootjes te posten in het topic "BAGHEERA-Look at my car" :wink:
In november kan ik eindelijk terug een beetje voortmaken aan mijn project. Ik zal je dan eens bellen om eens af te spreken op een namiddag. Moet je het een en ander laten zien en vragen (bekledingsstof dashboard en kofferruimte). Ik weet dat ik eerst nog een paar maand zoet ben met het chassis en de techniek maar het geeft een goed gevoel alle materialen reeds binnen bereik te hebben. Een Bagheera heeft al verrassingen genoeg...
Tot binnenkort

Bart

Posted: Mon Dec 19, 2005 11:17 am
by Paul
Jongens,
hoe is het nu eigenlijk die voorruiten vergaan en het verlijmen van het dak?

Posted: Wed Dec 21, 2005 4:50 pm
by jurgen M
k Ben er nog niet aan begonnen, misschien deze zomer. Ik rij dagelijks met mijn Matra dus het is moeilijk om aan grote werken te beginnen. K heb pas de versnellingsbak laten reparen, dus budget is ook op.
Iemand al ooit de achterwiellagers vervangen?

Posted: Thu Dec 22, 2005 12:23 pm
by zeuneke
Yep,bij een restauratie is dat normaal.
Wat is de vraag?
t'is normaal "a piece of cake"

Frank

Posted: Fri Dec 23, 2005 12:39 am
by MatraMurena.nl
Ik heb nu ong 400 a 450 euro bespaard met zelf werken

ik wilde de ruit vervangen omdat er een barst in zat. en ik had ook een doorgerot raamstijl(ja een murena).

dit zou 700 euro voor het vervangen van een ruit zijn en 400 voor het spuiten en dan nog het lassen.

Nu naar zelf laten lassen voor 15 euro en zelf ruit verwijderen en alles zelf schuren kost het me maar 450 euro voor het plaatsen van een ruit en rubbers erbij (rubbers zelf plaatsen)(carjoy). en het spuiten kost me +- 200 a 250 euro gok ik(morgen auto ophalen). scheelt wel geld

Ik heb dadelijk de raamstijlen zowel het stuk waar de deur invalt als het stuk bovenop en de parafaan, en de lijsten van de ruit compleet opnieuw bij de spuiter laten doen. ik heb zelf na de spuiting van de primers de boel strak geschuurd(scheelt 1,5 uur uurloon). ben benieuwt hoe het is morgen. kan ik de deuren enzo weer terugzetten.