Vliegwiel afdraaien

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Vliegwiel afdraaien

Post by johanansingh »

Heeft iemand ervaring met het afdraaien(lichter maken) van het vliegwiel van een murena 2.2 ?
Ben bezig om de versnellingsbak te de monteren om wat keringen te vervangen en nu de boel uit elkaar komt zou ik ook iets aan het vliegwiel kunnen doen.

Groeten Johan.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by jurgen M »

theoretisch mag je 1/3 van het gewicht afdraaien, maar als de rest van de motor (zuigers ...) niet zijn uitgebalanceerd, krijg je een slechte ralenti. Enkel winst om sneller te stijgen in toerental.
Als het de enige ingreep is, zou ik het persoonlijk zo laten.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by uberprutser »

Wordt het vliegwiel niet gezamenlijk met de krukas gebalanceerd?
Verving men ook het vliegwiel bij de installatie van de preparation 142 kit? (Ik dacht van niet)
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by Urbain »

Hou er rekening mee dat als je het vliegwiel afdraait, je minder kinetische energie ter beschikking hebt bij vertrek uit stilstand.
De motor kan dan gemakkelijker afslaan als je niet voldoende gas geeft.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by ec230no »

Motor loopt stationeer onrustig. Rijd inmiddels 1 jaar met lichter vliegwiel op een 2.2. Motor is sneller op toeren en geeft mij veel fun
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by oetker »

ik prefareer een rustig stationair dus zou het zeker niet doen.
De 2.2 motor blinkt balans technisch toch al niet uit.
Moet hem nu al op 1000 toeren houden om er niet uit te trillen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by johanansingh »

verschillende reacties dus.. Heb je een origineel vliegwiel af laten draaien of een lichter vliegwiel aangeschaft Ec230no?
Mijn 2.2 loopt prima stationair 900 toeren ongeveer.
En bij een kit 142 zit inderdaad ook een lichter vliegwiel.

Grt Johan
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by ec230no »

Het lichtere vliegwiel zat bij het blok wat ik van brinkie heb overgenomen. Als ik hem op 1000 toeren zet dan loop mijn blok redelijk rustig. Maar alleen bij wat hoger stationeer. Heb ik geen problemen mee. Pak wel snel op nu.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by talbotmatra »

Vliegwiel afdraaien zal de stationairloop beinvloeden. De motor zal meer op de slagen lopen dan dat de massa traagheid de motor rond laat gaan. Dit hoeft niet negatief te zijn daar dit eenvoudig op te lossen is door het stationair te verhogen. De motor zal wel sneller in toeren willen klimmen.

Hierbij is het raadzaam het geheel uit te balanceren met krukas en pulley. Daarnaast zouden de drijfstangen ook gebalanceerd en op gewicht gegroepeerd moeten worden om de lagers te ontlasten. Balanceren van zuigers is niet nodig daar deze een axiale beweging maken, en niet een radiale.

Het is niet correct dat in de Kitee/Preperation 142 een lichter vliegwiel werd geleverd (zie hiervoor de aanvulling op het werkplaatshandboek "Preperation 142"). Een lichter vliegwiel en een uitgebalanceerd drijfwerk (vliegwiel-krukas-pulley) werd alleen in de laatste 480 auto's fabrieksaf gemonteerd. Dit is
echter dan ook het enige verschil tussen de Preperation 142 en een echte S motor.

Tijdens de montage van de Preperation 142 werd alleen de kop van het blok afgenomen en met gewijzigde carburatie/nokkenas/ontsteking weer terug geplaatst.

Echter is door Meeus in Temse Belgie een ander soort 142 kit geleverd waarbij gebruik gemaakt werd van een set Dell'orto carburateurs, hierin was een lichter vliegwiel opgenomen. Tevens werd dit door Gutmann in Duitsland uitgevoerd.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by johanansingh »

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Inmiddels ligt het vliegwiel en drukproep bij een tuner en die maakt deze lichter en balanceerd hem ook.

Zal proberen een foto te posten als ik het vliegwiel retour heb.

Grt Johan.
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by johanansingh »

Is er ook misschien ook iemand die weet wat het verschil is tussen een ontsteking van een 2.2s en een gewone 2.2
Er werd een andere ontsteking geplaatst lees ik maar wat is er dan anders.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by talbotmatra »

Bij de ontsteking van de 2.2S werd gebruik gemaakt van een Ducellier verdeler met Ducellier bobine, waarbij tevens groene Bougicord kabels werden gemonteerd.

De ontstekingscurve is anders ten opzichte van de 2.2, een curve die meer bij de timing van de nokkenas past.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by oetker »

Inderdaad zijn er kleine verschillen in de curve.
Er schiint echter voelbaar weinig verschil te zitten tussen de Tagora, 2.2 en 2.2 S te zitten volgens ingewijden.
Zelf heb ik echter een andere ervaring met de Tagora ontsteking.
Die voelde ik als minder vermogen.

Dit is de Curve van een S.
Sorry dat ik geen betere afbeelding heb.
Attachments
S-duc.jpg
S-duc.jpg (59.68 KiB) Viewed 11666 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by johanansingh »

Deze afbeeldingen staan ook in de technische handleiding van het S pakket dacht ik.
Vliegwiel inmiddels weer terug, weet iemand misschien het aanhaalmoment (Nm) voor de bouten van het vliegwiel?
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by johanansingh »

foto.jpg
foto.jpg (940.1 KiB) Viewed 11537 times
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by johanansingh »

Ook maak ik de carburateurs schoon en heb de pakkingen vervangen.
foto 2.jpg
foto 2.jpg (790.45 KiB) Viewed 11537 times
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by talbotmatra »

Het is heel belangrijk om het vliegwiel met de krukas en pulley uit te balanceren, zeker in een motor als de 2.2. Is dit ook gebeurd, maar staat dit niet op de foto?

Een voorbeeld van de enige manier om dit te doen:
Attachments
Balanceren van krukas met pulley en vliegwiel
Balanceren van krukas met pulley en vliegwiel
crank_bal1-600x400.jpg (62.37 KiB) Viewed 11527 times
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by johanansingh »

Het vliegwiel is samen met de drukgroep gebalanceerd. Afwachten hoe het uitpakt.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by Muddy Bandit »

Vliegwiel samen met krukas ballanceren is meestal pas nodig als de krukas opnieuw geslepen is, fabrieksaf zijn de krukas en het vliegwiel vaak ook onafhankelijk van elkaar geballanceerd.

Maar als het vliegwiel op de juiste manier is behandeld dan heeft men de onballans van het originele vliegwiel wel eerst gecontroleerd alvorens het af te draaien... mocht er onballans gevonden zijn op het originele vliegwiel wat niet herleid kan worden naar beschadigingen (beschadigingen tanden starterkrans enz.) is het een kwestie van die gegevens invoeren om het afgedraaide vliegwiel vergelijkbaar naar het origineel terug te ballanceren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by oetker »

johanansingh wrote:weet iemand misschien het aanhaalmoment (Nm) voor de bouten van het vliegwiel?

2.2 vliegwiel op krukas 5.5 daNM ofwel 55 Nm
Attachments
Aantrek 22.jpg
Aantrek 22.jpg (127.54 KiB) Viewed 11490 times
Last edited by oetker on Wed Nov 11, 2015 10:56 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by talbotmatra »

Dit is niet juist, de hele groep dient dynamisch op elkaar gebalanceerd te worden, dit afzonderlijk doen geeft niet het beste resultaat en dient derhalve altijd compleet te gebeuren, zeker als een motor wat meer vermogen dan standaard gaat leveren.

Nadelen van het niet (compleet) dynamisch balanceren zijn trillingen, lagerschade en het niet vloeiend op toeren komen. Waarbij punt 2 in de 2.2 het belangrijkst is.

Persoonlijk steek ik hier veel tijd in bij revisie en het optimaler maken van motoren, daar dit voor mij het grootste gedeelte van de hobby is. Het staat echter iedereen vrij hier zover in te gaan als ze zelf willen.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by murena81 »

johanansingh wrote:
foto.jpg
Ziet er goed uit, zo heb ik het ook op mn 1,6 gedaan maar dan zonder de gaten.

Die van mij heb ik statisch gebalanceerd en daar rijd ik al 15 jaar probleemloos mee rond.
Maar dat is dan ook een nagenoeg standard blokje.
Pakt wel lekker fel op

Natuurlijk is het dynamisch balanceren van de complete krukas met vliegwiel etc het beste.
Zeker als je meer vermogen en nog belangrijker hoge toerentallen wil.

Als ik nog een keer een blok helemaal zou klaarmaken werd ook alles dynamisch gebalanceerd.
Dan loopt het allemaal toch wel mooier.

Bij écht hoge toerentallen kan een afgedraaid/uitgefreesd standaard gietijzeren vliegwiel trouwens ook exploderen.
Niet handig als ie vlak achter je rug ligt.
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by johanansingh »

Vandaag een proefrit gemaakt en het resultaat mag er zijn. De motor pakt beter op er lint mooier in toeren. Ook stationair loopt het mooier, valt nu sneller terug naar +\- 950 rpm. Eerder bleef de motor lang hangen in toeren en was lastiger op stationair toerental af te stellen.
Zelf vind ik dat de combinatie met de dubbele solexen nu beter is.
Auto staat nu bij een garage en wordt apk gekeurd en kan dan in de winterslaap.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by oetker »

Mooi dat je een goed resultaat verkregen hebt.
Stationair ook zonder vibraties in de carrosserie bij 950 rpm
Daar vind ik de 2.2 namelijk het gevoeligst.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Vliegwiel afdraaien

Post by murena81 »

Goed gedaan!
Mooi dat het naar je zin is.
Het is lekker als je motor strak op het gas reageerd, en iid snel weer naar stationair terugkeert.

Wel jammer dat je nu de winterslaap moet afwachten voordat je er lekker van kunt gaan genieten :(
Post Reply