Nokken-as keuze voor 1.6?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Nokken-as keuze voor 1.6?

Post by murena81 »

Als ik een iets snellere nokken-as in mijn 1.6 zou willen, waar kan ik dan het beste terecht.
Ik kan zelf niet echt iets vinden.
Het mooiste zou zijn om het Koppel onderin niet teveel kwijt te raken, maar in top toeren wat vermogen erbij, 10-20 pk?

Is er hier iemand die zoiets in zijn Murena heeft?

Groeten,
erik
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Nokken-as keuze voor 1.6?

Post by talbotmatra »

Politecnic levert een MAXI nokkenas met een redelijk tam profiel. Dit zou je kunnen gebruiken en zou het vermogen opleveren wat je wilt.

Ook zijn er enkele andere fabrikanten die nog nokkenassen leveren, maar dit gaat al snel richting circuit en rallye, dit is niet wat je wilt hebben en zal ingrijpende aanpassingen aan de rest van de motor nodig maken.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Nokken-as keuze voor 1.6?

Post by pete speed »

Heb jaren geleden via Fonny van Vliet ( Simca club België) een mooi nokkenasje voor de 1.6 gekocht; samen met twee dubbele veertiger Dell'Orto's, maximale kleppen en een "verlicht" vliegwiel werd de 1.6 een redelijk wakker autootje, dat met een 2.2 kon spotten.
Alleen de misses was er niet zo verguld mee; hij sloeg af bij de verkeerslichten en sputterde en stotterde af en toe wat.
het blokje ligt nu klaar met en zwaarder vliegwiel voor de tijd , dat ze niet meer als boodschappenauto gebruikt wordt, en dat kan nog wel even duren, want ze kan er na 34 jaar trouwe dienst maar geen afscheid van nemen.............
The Pete
Post Reply