Murena RS1800

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Murena RS1800

Post by MatraMurena.nl »

Gisteren voor het eerst met de nieuwe motor het circuit opgeweest om eens serieus te testen of alles goed gaat met het blok zelf en de assen etc.
Niet te vergeten de (originele) remmen.

Image
Image

Blijkt dat het redelijk ging. Het blok stoot nergens tegenaan en alles is heel gebleven.
Motor raakt niet oververhit en de koelvloeistof blijft netjes op niveau.
Ik heb overigens wel gereden zonder motordeksel.

Wel de volgende "verbeterpunten":

Ik mis een slang van de carterontluchting, hier heeft hij in hoge toeren lopen spetteren (knoeien) met olie, gevolg een vette motorruimte aan 1 kant:
Image

Door de hitte van het uitlaatspruitstuk is de tape rond de kabelbundels gesmolten. Hier moet ik dus nog wat aan doen, het ziet er ook niet heel netjes uit:
Image

Verder is het relais voor het starten van de auto niet helemaal lekker, ook als deze warm is kan ik de auto niet starten. Ook dit moet ik dus nog even aanpakken.

Verder wisten de remmen het goed te houden, hoewel de velgen wel looi warm waren naar 15 minuten volop rijden.
De remschijven waren en zijn nog krom. Binnenkort moet ik de achterschijven toch vervangen. Zal meteen alle blokken en voorschijven ook vervangen en de remvloeistoffen vernieuwen nadat ik de klauwen weer even demonteer en schoonmaak van binnen.

Over twee maanden wil ik het nog eens proberen met deze aanpassingen. Als het goed is moet het dan vlekkeloos gaan, en moet ik me vooral richten op het schakelen. Dit is toch anders dan ik gewend was waardoor ik vaak te laat op het gas ging voor een bocht en ik de achterkant van de auto nerveus voelde worden. Redelijk in het begin ben ik hierdoor ook gespind, zie onderstaande video.

http://youtu.be/KnSnTYKjvNg (ik ben hem nog aan het uploaden)
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Murena RS1800

Post by oetker »

Motorruimte ziet er aardig vol uit.
Dit blok lijkt me ook zwaarder als van de 1.6
Het ziet er verder wel goed gelukt uit.
Dit soort dingen vergt altijd nog wel wat modificaties voo alles naar je zin is.

Filmpje kon ik niet starten.
Kreeg dit te zien.
Attachments
YT.jpg
YT.jpg (32.26 KiB) Viewed 9736 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Murena RS1800

Post by oetker »

Filmpje inmiddels gezien.
De auto pakt goed op zo te horen.
Je kunt in ieder geval beter mee komen als de voorgaande jaren.
Schakelen in de Murena is altijd al wat lastig gewest op hoge snelheid in de bochten.
Daar zal nog wel wat te winnen zijn denk ik zo.
Het moet korter en pook zou wat dichterbij moeten staan.
Heb je nu kabel overbrenging?
Verder ziet het er wel geslaagd uit.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Murena RS1800

Post by MatraMurena.nl »

In dit filmpje is vanaf 6:00 de murena te zien . De auto die filmt is de grijze 205 gti die later in mijn film ook te zien is.

https://www.youtube.com/watch?v=WP6bLXjzz20
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Murena RS1800

Post by MatraMurena.nl »

Sinds het circuitrijden wat probleempjes aangepakt en dingen gedaan die moesten gebeuren, namelijk:
* Olie en oliefilter vernieuwen. De motor is erg gevoelig voor de juiste olie bij koude motor (5w30).
* Bekabeling enigszins fatsoeneren en de relais aan de zijkant plaatsen (i.p.v. boven de directe hitte van het blok).
* Bekabeling zo ver mogelijk van het uitlaatcircuit geplaatst (isolatie was gesmolten)
* Een creatieve oplossing maken voor de ontluchting van de kleppendeksel (deze slang ontbrak, waardoor ik olie over mijn blok kreeg). Dit is de slang die langs het koelvloeistof reservoir loopt tot het luchtfilter.
* Het blok met een boel remmenreiniger weer mooi schoon gemaakt.
* Bobine uitgewisseld voor een andere die ik had liggen wegens het af en toe hebben een hapering bij 100 km/h zo nu en dan op de snelweg (weet niet of het hier aan ligt, maar zo kan ik het anders meteen uitsluiten als het weer gebeurt).

Ik ga nu de remmerij nog aanpassen. Ik heb het voornemen alle 4 de schijven te vernieuwen. Achter zijn ze te dun en voor is er 1 krom.
Tevens moet ik 1 teflon slang rechts achter vervangen, aangezien deze een paar keer klem heeft gezeten tussen de remklauw en het chassis. Ik denk dat ik de beugel van de handrem iets ga aanpassen zodat deze ook verder door kan veren zonder het chassis te raken (heb veel drempels in het dorp). Ik haal ook alle remklauwen even uit elkaar om grondig schoon te maken en vervolgens vul ik het systeem met nieuwe remolie. Daarna zal de auto gereed zijn voor de volgende circuittest :).

Hier weer wat foto's:

Totaalaanzicht:
Image

Het gebied rond het uitlaatspruitstuk en uitlaatpijp:
Image

Rechts de relais van de ford motor, deze hingen eerst nog links op de foto zowat boven de hitte van het uitlaatspruitstuk:
Image

Bovenaanzicht:
Image


Image

bekabeling bovenlangs onder de rand:
Image
bekabeling bovenlangs onder de rand 2:
Image

Matrakat #2 approves:
Image
Kat heet trouwens poets (handig voor de vieze handen).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Murena RS1800

Post by oetker »

Weer lekker bezig.
Als ik zo de motor zie zitten met het uitlaatspruitstuk aan de voorzijde vraag ik me af of die niet wat dicht bij de plastic tank komt.
Zo'n spruitstuk kan aardig heet worden, of heb je er isolatie tussen zitten.
Ga je er alleen nog mee circuit rijden?

Die katten hebben wel wat met Matra's
Attachments
P1050035 (Custom).JPG
P1050035 (Custom).JPG (115.11 KiB) Viewed 9615 times
P1010456 (Custom).JPG
P1010456 (Custom).JPG (150.61 KiB) Viewed 9615 times
Last edited by oetker on Mon Aug 03, 2015 5:58 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Murena RS1800

Post by MatraMurena.nl »

De uitlaatspruitstuk met zijn hitte in de buurt van de tank heeft wel mijn aandacht. Na een zeer hete motorruimte is er niets te zien aan de tank.
De tank is ook ingekort. Zoals je kan zien begint deze pas aan de linker kant van de kleppendeksel. Neemt niet weg dat het warm word daar.

Misschien dat ik hem nog verder moet afschermen met een metalen hittesschild. Echter verwacht ik het niet, aangezien de isolatie van de bekabeling van de startmotor eerder zal smelten (dit is installatietape, welke niet zo goed tegen hitte kan). De tank zit t.o.v. het uitlaatspuitstuk nog dubbel zo ver.

Overigens rijd ik niet alleen op het circuit, dit doe ik meer als vermaak zo nu en dan. en geeft ook mogelijkheid om echt te testen.
Merendeel is toch op mooie dagen woon werk etc.

P.S. heb inmiddels al iets van 2500 a 3000 kilometer op de klok dit jaar.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena RS1800

Post by talbotmatra »

Inwikkelen van de kabelbomen doe ik altijd met Textielband/tape, dit kan zeer goed tegen de warmte en heeft ook eens tegen een spruitstuk aan gehangen, uiteindelijk smelt het dan wel, maar dit duurt een flinke tijd. Een Murena motor kabelboom (loopt kriskras over het blok, nieuw moeten maken wegens kortsluiting, draadbreuk en gerommel door vorige eigenaren) kan er iniedergeval prima tegen.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Murena RS1800

Post by Muddy Bandit »

Is het niet verstandig om je luchtinlaat elders te plaatsen, desnoods via een intercooler?
Een open luchtfilter in een hete motorruimte is nu eenmaal niet een echt ideale locatie die ten goede komt aan de motorprestaties.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Murena RS1800

Post by pete speed »

Zie aan de bekleding dat het een oude 1.6 is , wel niet een van de eersten. Zitten er 1.6 draagarmen onder of die van de 2.2?
In het laatste geval zou ik ook de grotere schijven van de 2.2 plaatsen; remtangen zijn gelijk , maar remoppervlakte is groter.
Ik zag in Frankrijk diverse Murena's in de course de cote ( heuvelklim) die hebben allemaal de tank naar voren laten verhuizen voor een betere gewichtsverdeling én meer ruimte bij de motor.
op de bijlagen een idee hoe het er uit ziet
oh ja, nog een Matrakat...
Attachments
DSCN0287.jpg
DSCN0287.jpg (72.22 KiB) Viewed 9535 times
Dsc00176.jpg
Dsc00176.jpg (35.28 KiB) Viewed 9535 times
Dsc00175.jpg
Dsc00175.jpg (30.96 KiB) Viewed 9535 times
The Pete
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Murena RS1800

Post by murena81 »

Das een mooie tank.
Zoiets heb ik ook ooit eens gemaakt maar dan als baggage bak voor op vakantie.
Vwb de gewichts verdeling, die veranderd wel constant van vol naar leeg.
Merk je dat erg?
Tank voorin maakt de keuze aan alternatieve motoren wel groter.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Murena RS1800

Post by talbotmatra »

Bij een course de cote hoef je over de verandering in gewichtsverdeling geen zorgen te maken, je stuift toch razendsnel die berg op en af dat de tank geen tijd heeft om leeg te raken.

Als je ziet hoeveel er in het verleden met de Murena geracet is, (met in de basis standaard techniek) vraag ik me echt af of je al die ellende wel op je hals wilt halen.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Murena RS1800

Post by MatraMurena.nl »

Ik wil bewust geen tank voorin. Hoop aanpassingen. Nu zit er een reservewiel. Wil ik graag zo houden.
Toch een stukje origine.

Mijn murena kan ik altijd nog terug naar het originele blok zonder gedoe.
Niet dat het snel zal gebeuren, maar toch...
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Murena RS1800

Post by pete speed »

alle Porsches 911 en derivaten ( brrr) hebben het tankje voorin; nooit gehoord over vol/leeg problemen. ik rijdt in de Avantime ook al 9 jaar zonder reservewiel , en alleen twee spuitbussen voor het geval dat.
terugbouwen kun je het altijd nog
The Pete
Post Reply